Het 'exotisch' recepten topic.

Discussie in 'De lounge' gestart door mamavan5bengels, 9 aug 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mamavan5bengels

    mamavan5bengels Fanatiek lid

    21 nov 2010
    3.051
    2
    0
    Zelfstandige
    Amersfoort
    Bij deze aangemaakt! Voor alle geinteresseerden die graag exotische recepten willen hebben, kun je hier vandaan halen.

    En voor degene die ook exotische recepten heeft, is zeer welkom hier.

    Ik zal later wat recepten hier op zetten.
     
  2. happyglow

    happyglow Fanatiek lid

    18 okt 2012
    2.101
    0
    0
    Accountmanager Binnendienst
    Maarssen
    ben benieuwd wat we hier in het topic te zien krijgen. Vind het altijd wel heel erg leuk om wat nieuws op tafel te zetten! Zolang het geen gevulde schorpioen ofzo is ben ik ervoor in! haha
     
  3. xd24

    xd24 VIP lid

    27 feb 2010
    6.406
    0
    36
    Brabant!
    Oh leuk, ik hou wel van uitproberen!
    Dit recept valt hier altijd bij iedereen in de smaak:

    Indisch stoofvlees
    Ingredienten:
    Stoofvlees (ik gebruik 600 gram ongeveer)
    boter
    2/3 uien
    2 teentjes knoflook
    verse gember
    2 hete pepers (of 1 voor iets minder pittig)
    ketjap
    water
    eventueel suiker

    Bereidingswijze:
    Flinke scheut boter in de pan, stoofvlees aanbakken. Als het vlees aangebakken is de ui, knoflook en gember (alles fijn gesneden) erbij en even meebakken.
    Flink wat ketjap (van een normale fles de helft ongeveer). Goed doorroeren eventueel wat water erbij om het vlees goed te laten stoven. na een half uurtje de hete pepers in kleine stukjes erdoor. Roeren en op laten staan tot het stoofvlees goed is.
    (even proeven, mag eventueel een beetje suiker door)

    Wij eten hierbij altijd rijst en (sajoer)boontjes
     
  4. mamavan5bengels

    mamavan5bengels Fanatiek lid

    21 nov 2010
    3.051
    2
    0
    Zelfstandige
    Amersfoort
    Surinaamse bami met kouseband, kip, zuurgoed en bakbanaan.

    Voor een volle pan zijn dit de benodigdheden.

    Voor de bami:

    1 pak spaghetti
    1 a 2 uien
    3 teentjes knoflook
    1 a 2 theelepels trassi van faja lobi
    1 bouillontablet
    Zoute ketjap
    Zoete ketjap

    Voor de kip

    Kilo kippendijen of drumstick, kan ook van beide wat.
    Zoete ketjap
    Aromat
    5 chinese kruidenpoeder
    Chilisaus

    Voor de kouseband:

    500 gram kouseband
    3 teentjes knoflook
    1 a 2 theelepejs trassi van faja lobi
    Scheutje ketjap zoet
    1 maggiblokje

    Voor het zuurgoed:

    2 komkommers en 1 grote ui, eventueel rode peper erbij.
    Water
    Azijn
    Suiker
    Zout en zwarte peper

    En dan nog bakbanaan erbij bakken.

    Ik begin eerst met de kip, deze was ik met water, azijn en beetje zout. Dan maak ik kleine sneetjes in de kip zodat de marinade er goed in kan trekken. Dan laat ik de kip een nacht in de marinade staan. Dan gaat deze de volgende dag in de oven. Ook het zuurgoed een dag van te voren maken. Kan alles lekker intrekken. Ik schil de komkommer en snijd deze daarna in de lengte doormidden. Verwijder dan met een kleine lepel het vruchtvlees. Dan snijd ik alles in plakjes van 1 cm ongeveer. Doe dit daarna in een schaal, met afgekoeld gekookt water. Dan de ui fijnsnijden en deze er bij doen. Maak dan het zuurgoed af met zout, zwarte peper suiker en azijn. Ik doe dit op gevoel. Mocht je het zuurgoed pittig willen, doe er dan een rode peper bij. Wil je het een beetje pittig hebben, verwijder dan eerst de zaadjes en snij de peper in schijfjes. Hou je van heet, kun je de peper doormidden snijden en laat je de zaadjes zitten, zodat het in het zuurgoed trekt. En zet het dan in de koelkast.

    Volgende dag als ndertussen de kip in de oven staat, begin ik aan de kouseband, bami en bakbanaan.

    Voor de bami gewoon de spaghetti koken als normaal en laat dit afkoelen. Ondertussen dat de bami afkoelt maak ik de kouseband.

    Je kan verse gebruiken of uit de vriezer. Gebruik je verse dan ga je eerst de kouseband snijden in lengtes van 2 cm. Verhit wat magerine in de pan en fruit hierin de geperste knoflook, en trassi, en verkruimel het maggiblokje er bij. Doe dan de kouseband erbij en bak dit even goed door, wel goed omscheppen. En doe als laatste een kleine scheutje zoete ketjap erbij en laat dit zo even op een zachtjes vuur staan, zo'n 10 a 15 min. Moet niet te gaar worden.

    Ondertussen dat de kouseband op staat maak ik de bami. In de wok uien fruiten, knoflook persen en dit erbij fruiten. Voeg dan de fajalobi erbij, het bouillon tablet en wat zoete ketjap en zoute ketjap. ( Gebruik de zoute ketjap met mate, anders wordt het te zout) de zoete ketjap kun je wel wat meer gebruiken, zodat de bami een mooi kleurtje krijgt.

    Dan doe je de spaghetti in delen erbij en blijf dit goed bakken en omroeren. Zonodig meer zoete ketjap toevoegen voor de kleur. En klaar is de bami, heel simpel dus.

    En als laatste de bakbanaan. Schil verwijderen, en de banaan in plakken snijden, niet te dun maar ook niet te dik. En bak dan de banaan in een koekenpan met wat olie.

    Tussen het koken door, wel de kip blijven controleren en omdraaien. Liefst om de 5 minuten, giet dan ook om de 5 minuten de overgebleven marinade steeds over de kip, voor een mooie kleur en smaak.

    Mocht je niet zo uitgebreid willen, doe ik ook wel eens. Dan maak ik alleen bami met de kip. Maar voeg dan aan de bami paksoi en ei er bij. Je kan een omelet maken en dit in reepjes er bij doen, maar ik doe meestal van ei een roerei maken met wat kruiden. En de paksoi wok ik apart in knoflook en peper en zout. Deze schep ik daarna dan bij de bami.

    Kwa hoeveelheden van kruiden doe ik alles op gevoel eigenlijk, maar dit zijn ongeveer wel de hoeveelheden die ik gebruik. Maar je kan zelf natuurlijk wat minder of meer toevoegen.
     
  5. SDonya

    SDonya Niet meer actief

    Waar koop ik trouwens trassi en 5chinese kruiden?
     
  6. pardoes

    pardoes VIP lid

    15 apr 2009
    7.274
    845
    113
    Ik lees mee,
     
  7. pardoes

    pardoes VIP lid

    15 apr 2009
    7.274
    845
    113
    Ik wilde heel blij gewoon bij de silvo kijken :)
     
  8. MamaDeluxe

    MamaDeluxe Fanatiek lid

    4 sep 2007
    4.576
    82
    48
    Oh jij had al 1 aangemaakt hihi, ik zal de mijne laten sluiten en hierbij mijn witte en bruine nasi:
     
  9. SDonya

    SDonya Niet meer actief


    Lol:p denk dat trassi wel te vinden is in ah xl? 5chinese kruiden twijfel ik over :p
     
  10. MamaDeluxe

    MamaDeluxe Fanatiek lid

    4 sep 2007
    4.576
    82
    48
    Snelle chinese nasi:

    De hoeveelheden, met name de rijst, moet je ff per persoon afwegen afhankelijk van hoeveel je nodig bent. Ik maak altijd voor 10-12 personen.
    -Gekookte rijst, ik gebruik 1 kilo zak euroshopper suriaamse rijst
    -2-3 kipfilets, gaar gekookt en heel fijn gesneden of geplozen (evt ham erbij maar wij eten dat niet)
    -2 rode uien, fijngesneden
    -4 teentjes knoflook, of zoals ik zelf doe, 2 thl knoflookpasta (conimex)
    -2 kippenbouillontabletten
    -lente uitjes stuk of 3-4 fijngesneden
    -vissus (klein scheutje)
    -5 eieren (geklutst met een scheutje melk,zou,peper en dan grove roerei ervan bakken)
    -olie

    Olie verhitten. Ui fruiten, kip (evt ham) erbij en de knoflook,2 minuten bakken. Eieren erbij doen met de bouillontabletten, zout en peper. Lenteui snel erbij gooien en dan opscheplepel per keerde rijst erbij bakken, scheutje visolie en klaar!

    Wij vinden m echt als de nasi van de chinees smaken.

    Surinaamse nasi

    -gekookte rijst 1 kilo
    -3 grote uien fijngesnden
    -knoflookteentjes of pasta
    -maggiblokjes 4
    -zoute ketjap (siew)
    -zoete dikke ketjap (witte plastic fles met rode dop, ben het merk ff kwijt)
    -selderij fijngesneden 3 takken ongeveer
    -evt 5 spice (5 kruiden chinese poeder)
    -3 gekookte kipfilets geplozen (pluizen is uit elkaar trekken met j vingers anders ff youtuben)

    Dit recept is echtop gevoel ds misschien een keer oefenen eerst

    In een grote pan olie verhiten de uien knoflook en maggiblokjes fruiten. Nu ga je steeds een lepel kip, een grote lepel rijsteen klein scheutje zute ketja en een flinke scheut zoete in de pan bij elkaar gooien. Steeds heel goed roeren(vuur heel laag). Alle rijst moet bruin zijn, dus geen witte brokken rijst er tussen! Zo ga je door tot alle kip en rijst op is. De nasi moet volledig bruin zijn van de ketjap maar wel droog blijven, je mag flink met de zoete tekeer gaan maar het moet wel openomen worde door de rijst. Een beetje aftasten dus!! Op het laatst de selderij erdoor roeren en evt een snuf 5spice.

    Ik maak dit ook weleens met een grote zak soepgroente erdoor voor een makkelijke gevulde maaltijdnasi.
    Of ik maak het zonder de kip en maak er ketjap kip uit de oven bij of gebakken vis.

    Lekker met zuur en zelfgemaakte pindasaus, yummie!

    Eet smakelijk!!!
     
  11. MamaDeluxe

    MamaDeluxe Fanatiek lid

    4 sep 2007
    4.576
    82
    48
    Ja hoor 5kruiden/5spice hebben ze bij de ah in zo'n potje met rode deksel.
     
  12. MamaDeluxe

    MamaDeluxe Fanatiek lid

    4 sep 2007
    4.576
    82
    48
    Ik heb net wat lie di pinda in de vriezer gezet voor de kinderen, zal het recept gelijk ff delen:

    Voor ong 12 bekertjes:

    24 plastic bekertjes (ik doe er een extra om tegen het lekken)
    200 gram pindakaas
    1 liter volle koffiemelk
    200 gram suiker
    200 ml water
    eetlepel vanille aroma

    Alles in een hoge kom/bak blenderen of staafmixen, over de bekertjes verdelen en in de vriezer zetten tot het bevoren is.

    Je kan ipv pindakaas ook (bevroren) fruit gebruiken.
     
  13. Pickle

    Pickle Fanatiek lid

    7 mei 2010
    1.293
    5
    38
    Bedankt voor het delen van de recepten, dames. Ik ga morgen gelijk de Surinaamse bami proberen :D
     
  14. mamavan5bengels

    mamavan5bengels Fanatiek lid

    21 nov 2010
    3.051
    2
    0
    Zelfstandige
    Amersfoort
    Trassi van fajalobi en 5 chinese kruidenpoederstaat bij de conimex etc. Tenminste hier bij de jumbo verkopen ze het wel.
     
  15. mamavan5bengels

    mamavan5bengels Fanatiek lid

    21 nov 2010
    3.051
    2
    0
    Zelfstandige
    Amersfoort
    Is dat op de arubaanse manier? Lijkt mij ook lekker.

    Ik zal straks ook satesaus recept plaatsen op antilliaanse en ambonese manier.
     
  16. mamavan5bengels

    mamavan5bengels Fanatiek lid

    21 nov 2010
    3.051
    2
    0
    Zelfstandige
    Amersfoort
    Hahhah ja had er idd al eentje aangemaakt.
     
  17. MamaDeluxe

    MamaDeluxe Fanatiek lid

    4 sep 2007
    4.576
    82
    48
    Ik ben ook bezig een pindasaus recept uit te typen maar ik wacht wel op die van jou, misschien is het wel dezelfde!

    Nee is gewoon curacaose manier, wordt soms ook wel met een blikje melk gedaan.
     
  18. pardoes

    pardoes VIP lid

    15 apr 2009
    7.274
    845
    113
    Kom maar op met het pindasaus recept al wete ik niet of manlief het goed vind als ik een nieuw recept probeer :D.

    En hebben jullie een lekker recept voor van die gebakken bananen? Manlief vind die van de chinees ook zo lekker dus zelf eens proberen
     
  19. mamavan5bengels

    mamavan5bengels Fanatiek lid

    21 nov 2010
    3.051
    2
    0
    Zelfstandige
    Amersfoort
    Ok want ik heb namelijk een andere variant, maar die saus hoort bij de sate ku batata.

    Ga hem nu neerplanten.
     
  20. mamavan5bengels

    mamavan5bengels Fanatiek lid

    21 nov 2010
    3.051
    2
    0
    Zelfstandige
    Amersfoort
    Ja heb ik op de Ambonese manier. Recept volgt.

    Ga nu recept van satésaus plaatsen.
     

Deel Deze Pagina