het herstel bij een koemelkallergie

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Floortje07, 26 mei 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Floortje07

    24 sep 2015
    10
    1
    3
    NULL
    NULL
    hoihoi,

    Mijn zoontje van 4,5 maand heeft hoogstwaarschijnlijk een koemelkallergie. We hebben nog geen provocatietest gedaan, maar na twee dagen Pepti hield hij ineens op met nachtenlang krampen en huilen (andere klachten waren onder andere obstipatie, erg moeilijk slapen overdag en snachts, altijd verstopte neus). We hebben heftige maanden achter de rug en we zijn zo blij dat we nu eindelijk de oorzaak hebben gevonden van zijn onrust. Hij krijgt nu twee weken Pepti. Maar afgelopen week zie ik zijn onrust en de krampen langzaam toenemen. Het is gelukkig nog niet zo erg als het was, maar ik zie aan zijn lijfje dat hij weer meer pijn heeft. Ik neig ernaar om morgen de huisarts te bellen en te vragen naar nutramigen. Ze hebben gezegd dat we de pepti vier weken de tijd moeten geven omdat het lijfje tijd nodig heeft om te herstellen. Dus de vraag is; horen deze krampen nog bij het herstel of heeft hij nutramigen nodig?
    Wat is jullie ervaring.. hoe verliep het herstel van de koemelkallergie bij jullie?
     
  2. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.909
    3.328
    113
    @Averlhach kan jij meer vertellen?

    Zelf geen ervaring gelukkig
     
  3. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Bij ons was er toen neocate nodig. Pas daarmee waren de klachten eindelijk voorbij.
     
  4. Floortje07

    24 sep 2015
    10
    1
    3
    NULL
    NULL
    En konden de klachten nog wel fluctueren na start van Neocate? In de periode van het wennen bedoel ik?
    Ik zie wel op tegen het switchen van voeding. Dat zou al de zesde keer zijn in zijn leventje en dat levert ook geregeld krampjes op. Maar ja, anderzijds als het helpt, dan moeten we dat natuurlijk sowieso doen.
     
  5. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Er waren toen nog problemen owv reflux, dus moeilijk te bepalen. Kraampjes door de nieuwe voeding op zich zouden minimaal moeten zijn, omdat zwaardere dieetvoeding sowieso makkelijker te verteren is.
     
  6. Haver11

    Haver11 Fanatiek lid

    3 sep 2013
    3.837
    2.180
    113
    Vrouw
    Hier kwamen de klachten ook na een week terug. Toen overgegaan op nutramigen, Maar ook toen na een week weer de klachten terug. Daarna neocate en de klachten waren weg, wel in combinatie met nexium voor de reflux.
     
  7. Sado

    Sado VIP lid

    16 mei 2016
    17.874
    15.315
    113
    Na start Pepti (met 7 weken) waren de klachten (rusteloosheid, zeer veel huilen, krampen, eczeem, diarree, projectiel spugen) hier van de een op de andere dag over. Helaas was dat van korte duur en kwamen de klachten een dag of tien later weer terug.
    Hierna overgegaan op Nutramigen, wederom waren de klachten met enkele dagen volledig over maar deze keer niet meer teruggekomen :)

    Van een gevoelige huid heeft mijn zoon wel nog goed last gehad, de eczeem plekjes kwamen en gingen weer. Een maand of 4-5 na start Nutramigen was ook dit definitief weg.
     
  8. Averlhach

    Averlhach VIP lid

    26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Pepti gaf 10 dagen verbetering. Toen door naar nutramigen en die gaf langdurig verbetering. De oudste tot hij 12 maanden was.
    De jongste later gestart, koemelk vrij vanaf 1 jaar en tot 2,5 nutramigen.

    Dieetvoeding hoor je doorgaans 2 tot 6 weken de kans te geven, tenzij je eerst verbetering ziet en erna verslechtering. Dan is de volgende stap in dieetvoeding raadzaam.
    Als dieetvoeding werkt en blijft werken hoor je dit minimaal een paar maanden vol te houden voordat je gaat provoceren.
     
  9. Floortje07

    24 sep 2015
    10
    1
    3
    NULL
    NULL
    Dankjewel voor de reacties. Net weer een krijsend kind door krampjes in slaap moeten wiegen. Naast dat ik het zelf echt bijna niet meer vol houd, wil ik dat frummeltje geen dag langer pijn laten lijden dan nodig. Ik heb morgen een belafspraak met de huisarts. Ik hoop dat nutramigen de oplossing gaat geven. Duimen!
     
    Shakes vindt dit leuk.
  10. Gootje1988

    Gootje1988 Fanatiek lid

    5 apr 2017
    4.844
    2.838
    113
    Hier ook geen verbetering met pepti, met neocate wel. Daarna moesten de darmen wel herstellen een aantal weken.
     
  11. Bubblez

    Bubblez Niet meer actief


    Hier ook.

    En na de neocate kwam het ook niet weer terug.

    Sterkte!
     
  12. Bubblez

    Bubblez Niet meer actief


    Nutramigen bevat zover ik weet ook nog koemelk. Net als pepti. Alleen verknipt.

    Ik zou dan om neocate vragen. Daar zit géén koemelk in.
     
  13. Zoranya

    Zoranya Bekend lid

    31 jan 2017
    783
    488
    63
    hier 4 dagen na de pepti alle ellende weer terug, toen naar Neocate. Heeft nog een paar dagen geduurd voor alles over was, bij ons was ze ook oververmoeid. Na start inbakeren en in haar eigen bed slapen hadden we een totaal ander kindje.
     
  14. Averlhach

    Averlhach VIP lid

    26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Neocate is niet per definitie noodzakelijk. Ja er zit nog koemelk in nutramigen lgg, maar dit is kleiner dan de pepti. Beide jongens hadden voldoende aan de nutramigen, terwijl dit niet het geval was bij pepti.

    Neocate of nutramigen puramino zijn vele malen duurder, daarom word het vaak pas gegeven als het noodzakelijk is. En dat is pas als nutramigen lgg niet voldoende blijkt te zijn of er te heftige reacties komen op koemelk.
     
  15. Bubblez

    Bubblez Niet meer actief

    Ah tegen mij zeiden ze dat in nutramigen ook nog koemelk zat, toen ik daar naar vroeg na de pepti. Wij kregen dan ook gelijk Neocate.

    Bedankt!
     
  16. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Dat is ook zo. Nutramigen lgg bevat sterk verknipte eiwitten, zoals @Averlhach zei.
     
  17. Bubblez

    Bubblez Niet meer actief


    Ah kijk , beter lezen.

    Maar ik bedoelde dan alsnog, volgens onze arts had dat geen zin. Als ze op pepti reageerde dan ook op die. Die hebben we dus niet eens geprobeerd.

    Maar alsnog bedankt voor de info! Altijd interessant .
     
  18. Nonamenononsense

    Nonamenononsense Bekend lid

    16 mrt 2018
    820
    234
    43
    Vrouw
    Bij mijn eerste kregen we gelijk nutramigen, hebben nooit hoeven provoceren. Mijn huisarts wilde daar niet aan, hij was rond de 3 weken oud en zij was heel stellig. Zo jong gaan we niet rotzooien zei ze. Ik was haar zo dankbaar!

    Morgen ga ik voor mijn tweede naar de huisarts, na stoppen/afbouwen bv zoals bij mijn eerste na 2 weken, zien we dezelfde signalen. Ontroostbaar gillen, uren lang.
     
  19. Sado

    Sado VIP lid

    16 mei 2016
    17.874
    15.315
    113
    Wel gek! Wat @Averlhach zegt: Neocate is véél duurder dan bijv Nutramigen en geven ze dus niet direct. Het is doorgaans wel een standaard stappenplan wat ze volgen bij het voorschrijven van de melk :)
    Mijn zoontje had geen baat bij Pepti, wel bij Nutramigen, klachten zijn verdwenen en (gelukkig!!!) nooit meer teruggekomen. En zo zijn er gelukkig meer verhalen van kinderen die voldoende hebben aan Nutramigen.

    Maar ach, feit is dat je dochter van de klachten af is en da’s natuurlijk het belangrijkste :)
     
  20. Bubblez

    Bubblez Niet meer actief


    Ja best bijzonder. Maar ik vind wel meer dingen bijzonder betreft mn dochter haar kma :p

    Hopelijk groeit ons meisje er ook overheen straks .
     
    Sado vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina