Het ideale leeftijdsverschil tussen de kinderen

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door Palmpje, 23 jan 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.591
    3.483
    113
    Hier 2 jaar leeftijdsverschil. Tussen de 2 en 2,5 jaar leek mij wel handig en zo heb ik het ook ervaren. Je zit toch in een bepaald ritme en met dagjes uit, naar de bioscoop, zwemmen, vakantie, klimbos, skiën etc. is het allemaal handig dat ze aardig hetzelfde kunnen en dezelfde interesses hebben. Daarnaast hoef je geen rekening te houden met slaapjes enz.
     
    Palmpje vindt dit leuk.
  2. Flamingooo

    Flamingooo Niet meer actief

    Hier zal er straks 21 maanden tussen zitten. Geen idee hoe het gaat bevallen maar het is in ieder geval een bewuste keuze. Zwanger in ronde 5 dus er had zelfs nog minder tussen kunnen zitten ;).
     
    Palmpje vindt dit leuk.
  3. Neilia

    Neilia Niet meer actief

    Hier 1.5 jaar en vond het ideaal.
    We zijn nu bezig voor een 3e en er zal dit keer meer leeftijdsverschil tussen zitten.
    Ben benieuwd hoe dat zal zijn.
     
    Palmpje vindt dit leuk.
  4. Eppo82

    Eppo82 VIP lid

    25 jun 2007
    14.995
    5.821
    113
    Mij maakt het eigenlijk helemaal niks uit. Wij zijn voor een volgend kindje gegaan zodra wij er (lichamelijk en geestelijk) weer aan toe waren.
     
    Typicalme en Palmpje vinden dit leuk.
  5. Amberxx

    Amberxx Fanatiek lid

    6 nov 2013
    4.578
    4.623
    113
    Als eerste heb je het niet tijd uit te kiezen. Soms gaan dingen vanwege medische omstandigheden niet beter.

    Maar los daarvan. Ongeveer 2 jaar (1,5 tot max 2,5) jaar is het beste. Jongste kind kan al wat dingen zelf en redelijk dingen begrijpen. En ze hebben echt wat aan elkaar. Zitten in dezelfde fases etc. Voor ouders misschien even wat zwaarder maar je hebt er zoveel plezier van daarna.

    Ik ken ook ouders met zeer grote verschillen. Die kinderen hebben weinig aan elkaar. Uitstapjes zijn altijd gedoe omdat er niets voor iedereen is. Een puber in de speeltuin. Of een peuter die erbij hangt. En als het oudste kind uit huis gaat blijft jongste alleen achter.
     
    Palmpje vindt dit leuk.
  6. Liselou

    Liselou Bekend lid

    1 jan 2019
    891
    1.121
    93
    Hier 5 jaar en 4 jaar, tussen de oudste en jongste drie dus 9 jaar. Bewuste keuze:).
     
    Lies1611 en Palmpje vinden dit leuk.
  7. Flamingooo

    Flamingooo Niet meer actief

    En met dat verschil zul je best blij zijn kan ik me zo voorstellen nu er drie bijkomen :roflmao:.
     
    Palmpje en Liselou vinden dit leuk.
  8. Liselou

    Liselou Bekend lid

    1 jan 2019
    891
    1.121
    93
    Hahaha nou zeg dat wel:oops:, heel blij:roflmao:.
     
    Palmpje vindt dit leuk.
  9. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Het beste? Jij vindt dat misschien het beste, maar dat betekent niet dat dat een feit is.

    Ik heb alleszins niet de ervaring die jij aangeeft met een groter leeftijdsverschil. Ik snap best dat het leuk is voor kinderen als ze een broer of zus hebben die bijna even oud is. Maar je kan het ook omdraaien en stellen dat het ook erg leuk is voor kinderen als ze veel meer aparte aandacht krijgen van hun ouders, in plaats van die aandacht altijd te moeten delen met hun broer of zus die op hetzelfde moment dezelfde soort aandacht nodig heeft.

    Daarmee bedoel ik niet dat dát dan zo cruciaal is voor alle kinderen. Maar wel: geen enkel verschil is het beste, elke optie heeft voordelen en nadelen.
     
    stiertje88, Robijn89, Palmpje en 2 anderen vinden dit leuk.
  10. Eppo82

    Eppo82 VIP lid

    25 jun 2007
    14.995
    5.821
    113
    Ik ben benieuwd naar je wetenschappelijke onderbouwing.
     
    Typicalme, Robijn89, MyMiracle en 2 anderen vinden dit leuk.
  11. Klavertjevijf

    23 jan 2019
    14
    26
    13
    Vrouw
    Fulltime mama
    Probeer eens 3 onder de 1jaar. Plus een dreumes en een kleuter. :D:roflmao:

    Ik ben zo blij dat onze oudste inderdaad af en toe even kan helpen. Verder is het echt doorbijten, op de automatische piloot doorgaan ivm slaapgebrek en rust pakken waar mogelijk.

    Ik zou er echt niet bewust voor hebben gekozen. Maar onze huidige gezinssamenstelling is ons 'overkomen', dus we gaan er gewoon voor.:thumup:
     
  12. Eppo82

    Eppo82 VIP lid

    25 jun 2007
    14.995
    5.821
    113
    Hè? Hoe doe je dat? :D Samengesteld? Maar dan snap ik de 3 in 1 jaar niet (en gezien je onderschrift ook geen meerling) sorry, ik ben misschien ongepast nieuwsgierig. :oops:
     
  13. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.591
    3.483
    113
    Ik zat de geboortedata te bestuderen en vroeg me hetzelfde af.

    Maar dat klinkt inderdaad pittig!
     
  14. riean

    riean VIP lid

    21 apr 2014
    5.537
    7.040
    113
    Tussen 1 en 2 zat 2,5 jaar, dat vond ik achteraf te weinig. Ik had voor beiden net niet de tijd en aandacht die ik ze wilde geven. Nu was de oudste enorm makkelijk, en ging hij zijn gang wel, maar daardoor vergat ik hem een beetje, dat vond ik achteraf echt wel vervelend. Dochter was op zich wel makkelijk, maar qua slapen niet voorbeeldig zeg maar, dus ik was er best wel mee bezig.
    Tussen 2 en 3 zit bijna 4 jaar, dat vond ik ideaal. Een paar maanden daarna ging ze naar school, ze had dus even de tijd om te wennen aan haar broertje, en daarna had ik alleen de baby thuis overdag, dat vond ik heerlijk. Ik werkte in die tijd ook niet, dus baby kreeg alle aandacht, tot broer en zus thuiskwamen. Voor mijn gevoel was dat voor alle kinderen veel fijner.
     
    Palmpje vindt dit leuk.
  15. Suuzan

    Suuzan Fanatiek lid

    21 dec 2013
    1.804
    654
    113
    Hier 4,5 jaar tussen. We hoopten op 3 jaar verschil, maar het duurde langer. Achteraf is het goed zo en zijn er veel voordelen vanwege de zelfstandigheid van onze oudste en de tijd die je hebt met de baby als de oudste op school is. Nadeel van dit leeftijdsverschil: je baby moet telkens mee naar school en andere activiteiten zoals zwemles. Dus ik moest dan 4x per dag de baby in de maxi cosi meenemen. Heb toen wel spierballen gekweekt;)
     
    Palmpje vindt dit leuk.
  16. Solstice

    Solstice Actief lid

    8 jan 2019
    187
    90
    28
    Vrouw
    Hier 22 maanden verschil er tussen. Ik vond het eerste jaar heel zwaar en ik dacht de hele dag (en nacht) aan slapen, mn hoofd was continu een zeef maar oh wat was ik verliefd op mn koters :) nu zijn ze peuter en kleuter en gaat t makkelijker, ze spelen samen en maken ook ruzie samen
     
    Palmpje vindt dit leuk.
  17. LadyH88

    LadyH88 Bekend lid

    12 mei 2015
    800
    274
    63
    Wij hebben straks 3,5 jaar ertussen. Het lijkt mij wel een relaxed verschil. Oudste is nu al best zelfstandig, en maakt het al wat bewust mee:). Zelf geen ervaring met kleinere verschillen, alleen wat ik in mijn omgeving zie. Die hebben vaak eerst een (of meerdere) tropenjaren met meerdere nog niet zo zelfstandige kinderen. Ik ben voorstander van een iets groter verschil! Moet zeggen dat ik de eerste 2 jaar ook geen moment over een tweede heb nagedacht, ik was er een hele tijd nog niet aan toe. Als je dat anders voelt, wordt je keuze daarin vast ook anders:)
     
    Palmpje vindt dit leuk.
  18. Kolibrie

    Kolibrie VIP lid

    29 jun 2008
    5.732
    410
    83
    Vrouw
    Zuid-Holland
    Hier hetzelfde maar dan 8 jaar verschil. Ik vind het geweldig. Oudste is heel zorgzaam en lief voor de jongste en andersom is de kleine ook dol op grote zus. Oudste heeft alles heel bewust meegekregen en kon met veel helpen als ze dat wilde.
     
  19. Anouk2005

    Anouk2005 VIP lid

    21 mrt 2012
    21.938
    15.247
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Tussen 1 en 2 zit 24 maanden, achteraf toch wel pittig en had 3 jaar me idealer geleken maar goed is niet anders. Nu heeft het wel weer zijn voordelen, zitten allebei op het VO en hebben daardoor wel wat aan elkaar.
    De jongste is 9 jaar jonger dan de oudste en dat is wel een flink verschil maar wel weer heel leuk.
     
    Palmpje vindt dit leuk.
  20. Stringetje

    Stringetje Fanatiek lid

    7 feb 2015
    1.213
    478
    83
    Gelderland
    Hier zit er 13 maanden tussen m'n meiden.
    Het is een klein leeftijdsverschil. Oudste is bijna 4 nu.

    Mijn ervaring? Zo leuk, zo intens, soms zo pittig maar vooral leuk leuk leuk! Dat het pittig is schrijf ik niet per sé toe aan het leeftijdsverschil. Ze kunnen nogal ruziën maar hebben heel sterke karakters die vaak botsen en dat was misschien ook zo geweest als ze bijv. 3 jaar zouden schelen. Lastig te zeggen. Maar zou het zo weer doen! En ze spelen steeds meer samen, zelfde interesses, zelfde ritme. Ik vind dat grote voordelen.
     
    Palmpje vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina