Het leed dat afzwemmen heet ...

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Youtan, 11 nov 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Youtan

    Youtan VIP lid

    9 jun 2015
    6.390
    4.245
    113
    Vrouw
    het is weer zover, mijn dochter mag weer afzwemmen. Ze doet het heel erg goed, had haar A-diploma in een jaar tijd. Vlak voor het testzwemmen besloot ze toen dat ze niet meer door het gat durfde. Drama’s! Na een extra uurtje oefenen is het uiteindelijk toch goed gekomen. A in the pocket, trots en blij kind.

    En nu, na drie maanden zwemles voor B, mar ze weer afzwemmen. Maar ... Nu heeft ze besloten dat ze geen 6 meter meer onder water kan zwemmen. Dus wederom: DRAMA! Volgend weekend is het testzwemmen, nog één zwemles tussendoor. Argh. En ze wil ‘natuurlijk’ ook voor haar C!

    Ze is faalangstig en dat is echt sneu, maar ik kan haar gewoon niet helpen hiermee. Iemand tips?
     
  2. amdaa

    amdaa VIP lid

    28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Het enige wat echt helpt is werkelijk voldoende oefenen, en voldoende zwem- en duikkilometers maken.

    Een uurtje trainen zodat ze voor een papiertje kan duiken is geen doel van de zwemles. Ik zou haar tijd gunnen dat ze zoveel vaardigheid krijgt dat alle onderdelen volledig natuurlijk en zonder nadenken worden uitgevoerd.
    Hier oefenen ze bijv 8meter voor diploma B. En pas als kinderen dit zonder mitsen en maren kunnen, ELKE keer weer, dan wordt vanuit gegaan dat ze die 6m kunnen zwemmen. Altijd, in elke situatie.
     
    Akira1978 en fafa vinden dit leuk.
  3. Youtan

    Youtan VIP lid

    9 jun 2015
    6.390
    4.245
    113
    Vrouw
    Ze zwemt pas vanaf vandaag niet meer door dat gat... nou ja, in één keer dan. Ze doet het al vana& het begin goed. Maar nu mag ze dus afzwemmen, heeft ze stress en vanaf vandaag ‘kan’ ze het dus niet meer.
    Wij zwemmen veel, ze heeft de zwem4daagse gezwommen, 500 met per dag. Dat is allemaal het probleem niet. Het probleem is de faalangst, helaas. Ze mag nu afzwemmen, en dat mag niet zomaar, maar nu kont de stress dus weer.
     
    amdaa vindt dit leuk.
  4. Hobbelpaardje

    Hobbelpaardje Actief lid

    23 aug 2014
    189
    139
    43
    NULL
    NULL
    Oh wat herkenbaar!
    Hier bepaalde gedaxgeda over het gat, denken dat hij daar in blijft vastzitten en zo verdrinkt etc. Duurde even voordat het voor A ging. Nu voor B. Heb tijdje terug een extra les hiervoor genomen en toen ging hij door het gat!
    Dat gaat nu gelukkig goed.
    Hier wel extreme faalangst maar net voor opgaan diploma (nog) niet. Zo moeilijk!
     
  5. DeeLighT

    DeeLighT VIP lid

    9 jan 2007
    8.642
    552
    113
    Even met de juf overleggen. Misschien kunnen ze haar in de les laten "afzwemmen".
    Mijn dochter was een keer ziek met afzwemmen en dacht dat ze weer naar les moest. Ze heeft toen tijdens de les het riedeltje afgewerkt zonder te weten dat ze haar diploma zou krijgen achteraf. Wellicht is zo'n constructie voor jullie ook mogelijk?
     
    fafa, PenK, chrystel73 en 2 anderen vinden dit leuk.
  6. ikkie97

    ikkie97 VIP lid

    7 mei 2011
    10.047
    3.479
    113
    Oh ik ken het...
    Onze dochter is vorige maand afgezwommen voor A, dat ging allemaal prima. Nu mag ze vrij vlot alweer voor B en dat is natuurlijk mooi maar ze vond het oefenzwemmen (doen ze van te voren 1x in het zwembad waar ze afzwemmen, daarna proefzwemmen en als dat goed genoeg gaat mogen ze diplomazwemmen). toch wel een stukje moeilijker als voor A terwijl ze het prima kan.
    Ze moesten nu met kleding onder een mat doorzwemmen, vond ze ineens eng..... terwijl ze dat op zwemles heel vaak geoefend hebben. "maar deze mat was veeeel breder".
    Het B gat zwemt ze al maanden doorheen op zwemles, nu zat ze 2x met haar hoofd zowat al in het gat, komt ze weer omhoog..... gelukkig is het daarna nog wel 2x gelukt. Ze had te weinig lucht zei ze.... pffff.
    Volgende week is het proefzwemmen, dan moet ze alles wel laten zien natuurlijk.
    Weet je, ik vind het geen probleem als het nog niet lukt, maar ik weet gewoon dat ze het wél kan. Alle duikonderdelen waren meteen al groen op de app. De juf zei dat het bij haar alleen nog ging om het vasthouden van de zwemtechniek op langere afstand. En dan zul je zien dat ze nu juist op de duikonderdelen het niet gaat halen....

    We proberen er niet een te groot ding van te maken, dus van de week hebben we het er niet teveel over. Verder heb ik na het oefenzwemmen gezegd: "je wéét nu dat je het kan, dus het gaat zeker goed volgende week!" En dat zal ik volgende week nog een keer zeggen. Verder moeten ze het toch echt zelf laten zien.... bij ons zijn ze gelukkig wel heel behulpzaam maar ik weet niet hoeveel pogingen ze mogen geven voor deze onderdelen...
     
  7. Athina

    Athina VIP lid

    31 okt 2007
    23.474
    3.153
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Dit... of mogelijk kan er een afspraak worden gemaakt dat ze alléén dit onderdeel bij de les afvinken - juf ken haar natuurlijk ook. En dat ze dit overslaat bij het diploma zwemmen. En misschien wil ze het dan bij het diploma zwemmen alsnog doen - als de druk er af is.
     
  8. NafNaf

    NafNaf Fanatiek lid

    5 feb 2015
    1.258
    55
    48
    NULL
    NULL
    Wat sneu! Onze oudste was heel angstig en had daardoor ook steeds het idee het niet te kunnen...waardoor het inderdaad niet lukt. Wij zijn véél extra uren wezen zwemmen. Er was hier in het weekend 2x een oefenuurtje waarin ze het gat in het bad hingen en er vanaf het randje en de startblokken gedoken mocht worden in de banen zodat je goed kon oefenen. Daar zijn wij echt héél vaak geweest tot ze het vertrouwen had. En dan wilde ze ook nog C doen (Waarom?!?!). Uiteindelijk is het haar gelukt, dat was wel heel goed voor haar zelfvertrouwen. En, eerlijk is eerlijk, ook voor mijn vertrouwen in haar. Door haar angst had ze ook een moeilijke motoriek en ik had stiekem ook het gevoel dat het eigenlijk allemaal te moeilijk voor haar was. Ze heeft me echt laten zien dat ze het wél kon. In die zin was doorgaan voor C dus de beste keus die we hadden kunnen maken. Het vraagt alleen wat extra geduld en oefening.
     
  9. Youtan

    Youtan VIP lid

    9 jun 2015
    6.390
    4.245
    113
    Vrouw
    Dank je voor deze verhalen meiden. Ze heeft donderdag nog een les en zondag is het proefzwemmen. Ze zijn ook heel geduldig bij haar zwemles en superlief. Ze zwemmen ook maar in groepjes van 5.
    Ik ga er niets meer over zeggen en laat haar haar dingetje gewoon doen. We laten haar ook gewoon proefzwemmen en als ze het niet haalt, dan pech en dan doet ze het de volgende keer weer.

    Maar het is zo zielig voor haar. Die momenten dat ze dan beslist dat ze het (niet alleen bij het zwemmen, maar ook op school) niet kan. Terwijl ze het al 100x gedaan heeft...
     
  10. puzzelstukje

    puzzelstukje VIP lid

    13 mei 2010
    11.413
    2.718
    113
    Herkenbaar... met a was het bij ons al drama door dat gat. Met b deed ze het prima tijdens de les maar met het afzwemmen drama! Dus: ze heeft geen b gehaald. Ze kan perfect zwemmen, maar heeft het papiertje niet omdat ze op dat moment niet door het gat zwom. Terwijl ze in de les dit perfect doet.
     
  11. Hobbelpaardje

    Hobbelpaardje Actief lid

    23 aug 2014
    189
    139
    43
    NULL
    NULL
    Hoe ging de les vandaag?
     
    Youtan vindt dit leuk.
  12. Youtan

    Youtan VIP lid

    9 jun 2015
    6.390
    4.245
    113
    Vrouw
    Lief dat je het vraagt.

    In eerste instantie niet zo goed... voordat ze begon ging ze al huilen, maar later na een gesprekje met de (hoofd) juf en haar zwemmees, deed ze het opeens weer :) Dus zondag gaat ze gewoon testzwemmen, dat is met alleen de zweminstructeurs. En de juf heeft beloofd, dat als ze het niet wilt ze daarna niet mee hoeft te doen met dilpomazwemmen, maar dat ze dan wel haar diploma krijgt. En ik geloof dat dit de oplossing is!

    Dus alleen zondag nog stress (voor mama dan) maar ik geloof wel dat ze om is.
     
    Hobbelpaardje en Athina vinden dit leuk.
  13. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.708
    42.543
    113
    Daarom vind ik die afzwemmomenten zo jammer. Hier wordt gewoon in de les afgezwommen, kinderen die die spanning aan kunnen krijgen een briefje en mogen de volgende les afzwemmen. Bij de oudste zei de zwemjuf zelf al dat we beter niks konden zeggen, dus we gingen de week erna gewoon naar zwemles en aan het einde van de les haar diploma.
     
    puzzelstukje vindt dit leuk.
  14. Hobbelpaardje

    Hobbelpaardje Actief lid

    23 aug 2014
    189
    139
    43
    NULL
    NULL
    Oh wat fijn zoveel begrip! Dat maakt al alles hè, als andere in haar geloven. Uiteindelijk zij misschien ook wel!
     
    Youtan vindt dit leuk.
  15. blossom85

    blossom85 Fanatiek lid

    4 jan 2013
    4.621
    1.576
    113
    Vrouw
    het oosten
    Hier is het afzwemmen ook niet het echte afzwemmen. Dat hebben ze daarvoor tijdens het proefzwemmen al gedaan. Dat weten de kinderen niet. Tijdens het afzwemmen zijn alle kinderen dus al geslaagd. Dit omdat afzwemmen vaak stress of afleiding met zich meebrengt. Al die ouders, opa's en oma's enzo...
     
    Syane en tuc vinden dit leuk.
  16. Youtan

    Youtan VIP lid

    9 jun 2015
    6.390
    4.245
    113
    Vrouw
    En gewoon in één keer door het gat! Geen probleem ... dus nu wil ze volgende week toch wel diplomazwemmen.

    Het Testzwemmen is hier voor het Echie en het diplomazwemmen in voor de Show.
    Maar nu wil ze wel, gelukkig.
     
    Hobbelpaardje, toch3, Athina en 3 anderen vinden dit leuk.
  17. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.900
    3.317
    113
    Wauw wat goed! Fijn dat het haar nu lukte.
    Hoop dat ze hier in volgende situaties ook vertrouwen uit haalt.
     
    Youtan vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina