Het leed dat solliciteren heet.

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door FatihaSakura, 24 sep 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. FatihaSakura

    FatihaSakura Actief lid

    28 jun 2020
    229
    117
    43
    Vrouw
    Noord-Brabant
    Hoi allemaal,

    Sinds enkele maanden ben ik op zoek naar een baan en ben de laatste twee/drie maanden zeer actief/meerdere sollicitaties per dag. Van schoonmaak, logistiek, zorg tot administratie en verzekeringen. Sinds twee maanden heb ik al 52 afwijzingen opzitten. Waarom? Door de 9-5 mentaliteit en omdat ik een gat van twee jaar heb op mijn CV (bewust thuisblijfmoeder geworden omdat mijn dochter in haar eerste levensjaar veel ziek was).

    Als het aan mij lag was ik allang ermee gestopt, maar financieel begint het nu ook echt krap te worden. Ik heb een WW uitkering gehad, maar die is gestopt. De Gemeente wil niet helpen, want ik voldoe niet aan de eisen vanwege het doelgroepenregister. Kortom, argggghhhhhhh.. :confused:

    Zijn er meerdere dames/heren druk bezig met solliciteren? Misschien tips voor mij??
     
  2. sabagirl

    sabagirl Fanatiek lid

    15 okt 2015
    3.311
    1.048
    113
    Gemeentes zijn verplicht nuggers (niet uitkeringsgerechtigden) te helpen qua reintegratie. Het verschilt per gemeente hoeveel tijd en geld er voor is.

    Ik begrijp dat je ingeschreven staat bij het doelgroepenregister? Benoem dit ook naar een werkgever, dit geeft de werkgever namelijk ook financiële voordelen.

    Verder is het helaas een hele moeilijke tijd.... hopelijk vindt je snel een leuke baan!
     
  3. Kleintjuh85

    Kleintjuh85 Fanatiek lid

    5 feb 2014
    3.983
    2.279
    113
    Noord-Brabant
    Ik ben ook al een tijdje op zoek naar een nieuwe baan. Heb dan alleen geen gat op mijn CV maar heb juist meerdere werkgevers gehad. (Mede door de vorige crisis). Ook daar struikelen zoveel toekomstige werkgevers over. Ik krijg vaak geen kans om uitleg te geven. Ik solliciteer dan wel alleen op (financiele) administratieve en secretariële functies.

    Het is gewoon super lastig in deze tijd.. Werkgevers krijgen veel reacties, en hebben dus veel keuze.

    Je zou bij veel uitzendbureaus in kunnen schrijven, je CV op verschillende vacature sites plaatsen.

    Heb je al een linkedin profiel? Ik heb als tip gekregen om proberen te netwerken.

    Heb je ook al eens keer iemand naar jou CV en motivatie brieven laten kijken?

    Succes! De aanhouder wint zeggen ze.
     
    FatihaSakura vindt dit leuk.
  4. Lm2

    Lm2 Niet meer actief

    Je zou ook een keer kunnen proberen om op een onconventionele manier te solliciteren. Bijvoorbeeld met een filmpje, een korte presentatie of iets dergelijks. Het klinkt alsof je niet echt iets te verliezen hebt dus ik zou het een kans geven. Je kunt op die manier ook vooral je pluspunten benadrukken waardoor je afleid van je cv-gat.

    misschien heb je hier iets aan: https://www.monsterboard.nl/carriere-advies/artikel/webinar-20-februari-aanmelden
     
    FatihaSakura vindt dit leuk.
  5. G89

    G89 VIP lid

    18 sep 2008
    9.906
    1.187
    113
    Nederland
    Heb je LinkedIn? Zoniet, maak een LinkedIn profiel aan en dan goed en volledig invullen. Ga pagina’s volgen en liken. Ga verbinders volgen en vraag of zij een oproep van je willen delen.


    Kijk eens kritisch naar je CV. Een gat hoeft niet negatief te zijn. Heb je een foto op het CV? Altijd doen. Zorg dat je verschillende cv’s hebt. Ik heb bijvoorbeeld een speelse/kleurrijke cv en één zakelijke en neutrale. Zo heb ik 2 jaar geleden de speelse gebruikt voor een recruiter functie, nul ervaring, wel aangenomen. Bij mijn huidige functie (woningcorporatie) heb ik weer de zakelijke gebruikt.

    Laat je je motivatiebrief nalezen door iemand anders? Vertel je ook waarom jij geschikt bent voor de baan?
    Mijn ervaring als recruiter is dat het altijd begint met het CV. Hier wordt bijna als eerste naar gekeken.
     
    FatihaSakura vindt dit leuk.
  6. julia80

    julia80 Fanatiek lid

    11 jan 2014
    4.448
    2.261
    113
    Ik vind het heel knap dat je zo actief bezig bent!! Als je zo doorgaat moet er vast iets voor je komen!
    Misschien kun je proberen bewust te solliciteren in de branches die nu juist door de coronatijd een opleving hebben? Ik weet het niet precies maar zou denken aanwinkels en bevoorrading/magazijn. ook iets als bol.com heeft veel meer business Nu gekregen n
     
    FatihaSakura vindt dit leuk.
  7. FatihaSakura

    FatihaSakura Actief lid

    28 jun 2020
    229
    117
    43
    Vrouw
    Noord-Brabant
    Nee, ik sta niet in het doelgroepenregister omdat ik daar niet aan voldoe. Ik heb al hulp gevraagd bij de Gemeente, maar zij kunnen verder niets voor mij doen. Ze geven aan dat mijn man boven het minimum verdient en we hebben geen schulden (gelukkig)..

    Bedankt voor je berichtje!
     
  8. FatihaSakura

    FatihaSakura Actief lid

    28 jun 2020
    229
    117
    43
    Vrouw
    Noord-Brabant
    Dankjewel allemaal!

    Ik ga mijn CV eens bijwerken en er een foto van mezelf erbij plaatsen.
    Een Linked-in profiel aanmaken en mijn CV bij uitzendbureaus/vacature sites plaatsen.

    Succes voor diegene die ook druk aan het zoeken zijn!
     
  9. Hopmarjanneke

    Hopmarjanneke VIP lid

    10 jul 2008
    13.507
    493
    83
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Mbt je linkedin profiel, zet in de "koptekst" ook informatie WAT je nu precies zoekt, dus niet alleen maar dat je beschikbaar bent. Dat zie ik toch wel vaak voorbij komen.
    Ook wanneer je vrij breed bent georiënteerd qua mogelijke functies, geef dat dan ook aan.
     
    FatihaSakura vindt dit leuk.
  10. Amberxx

    Amberxx Fanatiek lid

    6 nov 2013
    4.516
    4.576
    113
    Hier staan ze overal te springen om medewerkers in de schoonmaak en logistiek (productiewerk, inpakken etc). En juist wat ouderen willen ze onder schooltijd graag in winkels of supermarkten hebben omdat jongeren op school zitten. Denk ook eens aan (zorg) instellingen. Daar is ook ongeschoold personeel in de keukens en schoonmaak.



    Sta je ingeschreven bij alle uitzendbureaus? Vraag ook goed rond in je omgeving. Heel veel werk gaat via via! Dus vraag en informeer vrienden, familie en bijvoorbeeld moeders op school. Je netwerk kan echt helpen.

    Ben je flexibel qua inzet en uren? Doelgroepenregister is alleen voor mensen met bepaalde beperkingen. Blijkbaar val jij daar niet onder.

    Is het wellicht een optie om een korte opleiding te doen (werken en leren). In de zorg hebben ze dat veel. Daarmee vergroot je de kansen. Vaak krijg je daarna een aanstelling.
     
    FatihaSakura vindt dit leuk.
  11. Asil

    Asil VIP lid

    14 nov 2018
    9.563
    8.992
    113
    Vrouw
    Job Rapido en Indeed zijn aardig goede sites, en nationale vacaturebank.

    Dat met net buiten de boot vallen hebben wij ook net mee gemaakt. Mijn vriend kon ook geen job vinden en zijn uitkering stopte. Ook ik verdien boven minimumloon. Maar daar schijt ik zo de balen van. Alsof zij weten wat je per maand betaald en over hebt?

    Gelukkig heeft hij en baan gevonden, heel bizar, kwam gewoon voorbij. was op donderdag op gesprek en op maandag al aan de slag. Hoop echt voor je dat je met deze aanpassingen snel een nieuwe baan hebt, SUCCES!
     
    FatihaSakura vindt dit leuk.
  12. Zonnebloem92

    Zonnebloem92 VIP lid

    4 dec 2012
    10.846
    4.212
    113
    Vrouw
    Zuid Holland
    Veel solliciteren, jouw cv oppimpen.. als je een beetje creatief bent kun je er echt iets moois van maken waardoor je meer opvalt.
    Een profiel op LinkedIn maken als je deze nog niet hebt en ook open sollicitaties sturen.
    Zelf wordt mijn contract niet verlengd dus ook aan het solliciteren geweest, het is niet een ideale tijd om naar een baan te zoeken maar zelf had ik al vrij vlot wat gevonden.
    Een gat van 2 jaar vind ik overigens nog wel meevallen. Wellicht zou jij ook kunnen beginnen met een online studie en dit vermelden op jouw cv en in jouw motivatie, daarmee geef je aan dat je graag wil leren en jouw kennis wilt blijven verbeteren en bij wil blijven.

    Wat is jouw achtergrond overigens?
     
    FatihaSakura vindt dit leuk.
  13. FatihaSakura

    FatihaSakura Actief lid

    28 jun 2020
    229
    117
    43
    Vrouw
    Noord-Brabant
    Ik heb ervaring in de administratie en verzekeringsbranche. In de verzekeringsbranche vind je eigenlijk geen banen rond de 24 a 32 uur. Ze eisen echt 40 uur, maar dit vind ik veel te veel. Mijn partner werkt namelijk al 40 a 45 uur per week. Administratie krijgen ze tientallen sollicitaties op een vacature, dus val ik telkens buiten de boot.
     
  14. Amberxx

    Amberxx Fanatiek lid

    6 nov 2013
    4.516
    4.576
    113
    Administratie is een heel lastige branche waar steeds minder werk in te vinden is. Gaat steeds meer automatisch en minder handwerk zeg maar. Wellicht kan je vragen bij uitzendbureaus waar vraag naar is (wat een beetje in de richting is). Misschien inkoop en verkoop, of een iets andere richting.
     
    FatihaSakura vindt dit leuk.
  15. pippa26

    pippa26 Fanatiek lid

    14 mrt 2015
    3.030
    2.030
    113
    - weet waar je echt goed in bent, wie ben je, wat zijn je kwaliteiten
    - bel altijd vooraf: he leuke vacature kun je iets over de achtergrond vertellen?
    - maak op Google ook alerts aan met zoektermen waarop je zoekt op vacaturesites (want niet alles komt online op indeed enz)
    - denk aan bedrijven bij je in de buurt: ga daar onderzoek naar doen en denk eens na over wat voor personen ze daar nodig hebben enz en bel eens
     
    FatihaSakura vindt dit leuk.
  16. Berte

    Berte VIP lid

    24 feb 2011
    6.848
    3.612
    113
    Vrouw
    Thuis
    En als jij 40 uur gaat werken en je partner ouderschapsverlof opneemt voor 8/16 uur per week voor een jaar?

    Op die manier ben je ergens binnen en kun je van daaruit verder werken.

    Edit: ouderschapsverlof omdat je partner dan de contracturen niet hoeft aan te passen.
     
    FatihaSakura vindt dit leuk.
  17. FatihaSakura

    FatihaSakura Actief lid

    28 jun 2020
    229
    117
    43
    Vrouw
    Noord-Brabant
    Bedankt voor het meedenken, echter denk ik niet dat ik dit wel aankan. Heb twee jaar geleden een hele zware burn-out opgelopen en heb er bijna twee jaar over moeten doen om weer op te knappen. Toentertijd had ik al een fulltime baan binnen de verzekeringsbranche, dus ik ben erg bang dat dit weer kan gebeuren. Een parttime baan is op dit moment een verstandigere keuze, nu maar hopen dat ik word aangenomen voor een baan.
     

Deel Deze Pagina