Het leed dat 'speentje' heet...

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Magnolia29, 11 mei 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Magnolia29

    Magnolia29 VIP lid

    30 nov 2015
    11.394
    23.009
    113
    Vrouw
    De titel zegt het al; speentjes...

    Onze dochter wordt in augustus 3 en gebruikt haar speentje nog als ze slaapt. Ze heeft dan ook nog een sterke zuigbehoefte lijkt het, want ze wordt wakker als ze 'm niet meer in haar mond heeft tijdens het slapen.

    Nu ben ik op zoek naar een manier om afscheid te nemen van haar speen. Maar zodra we er iets over zeggen (in de trant van; straks hoef je geen speen meer, net als je grote nichtjes enz) dan raakt ze compleet hysterisch in paniek tot hyperventileren aan toe. Iets zegt me dat de stap om te stoppen met de speen dus een enorme strijd gaat worden... Liever niet natuurlijk, maar als het moet dan moet het.

    Dus; tips om te stoppen met de speen? Wat werkte wel of juist niet voor jullie? Ik lees het graag!
     
  2. Prettykitty

    Prettykitty Fanatiek lid

    22 dec 2016
    4.639
    3.012
    113
    Vrouw
    Ik heb me er niet in verdiept, maar is er geen kinderboekjes over?
     
  3. Strandbal

    Strandbal VIP lid

    3 mei 2013
    8.890
    3.414
    113
    Mijn kinderen waren beiden 3 jaar dat ze ermee stopten. Mijn zoon had op een ochtend de speen helemaal doorgebeten dus toen gooiden we het samen met hem weg en heeft ‘ie er nooit meer om gevraagd. Denk dat hij er klaar mee was vanwege z’n kleine zusje en hij al groot was.
    Bij mijn dochter was het hardnekkiger. Zij ging echt niet slapen zonder speen, ze kon er uren om huilen. En ja dan liever slapen met speen dan urenlang gehuil.
    Maar 1x waren we alle spenen kwijt. Ik baalde als een stekker. Toen zei ik ik koop morgen een nieuwe in de winkel.
    Volgende dag zei ik dat ze op waren in de winkel en dat we dan samen naar de winkel zouden gaan de volgende dag.
    Dus ik ging 9 uur sochtends naar de ah waar ook een etos zit waarvan ik wist dat die dicht was om die tijd. Dus toen zei ik kijk de winkel is dicht dat kijken we een andere keer. Toen raakte ze er aan gewend en sliep gewoon zonder speen.
     
    Vero0504 vindt dit leuk.
  4. Eppo82

    Eppo82 VIP lid

    25 jun 2007
    14.993
    5.821
    113
    De speen kwijtraken/kapot laten gaan en je man het laten opknappen :p:oops:
    Ik vind het dan heel zielig en was in staat om bij de nachtapotheek dan een nieuwe te halen. Maar mijn vriend is dan heel duidelijk, nu is het klaar. En ik moet zeggen, bij alledrie ging het na 1 nacht/avond goed. Wel dat ze er dan om vroegen, maar dan was het ‘kwijt (of stuk), weet je nog?’ En dan gingen ze slapen.
    Ik zag me ook al nachtenlang opzitten, maar het viel reuze mee, ondanks dat ze echt gehecht waren aan dat ding.
     
  5. Anna009

    Anna009 VIP lid

    30 mei 2008
    9.115
    4.326
    113
    Home
    Zeggen dat baby's speentjes hebben en dat ze een grote meid is
    Waarschijnlijk is het 1 nacht drama maar dat moet dan maar als ze echt moe is valt ze wel in slaap

    Hier met de oudste gestopt toen ie 1.5 was
    Begin van de nacht was lastig daarna nooit meer om gevraagd
     
  6. Uilenmama

    Uilenmama Niet meer actief

    Mijn dochter is 4 en sinds vorige week zaterdag van de speen af.
    Vorige week woendag waren wij op controle bij de tandarts. Die zei al dat ze van de speen af moet. Speen opsturen naar Sinterklaas. Dochter was er die avond nog niet aan toe.
    Maar zaterdagavond wel, ze wilde de speen opsturen naar Sinterklaas. En dan zou hij een kado sturen omdat ze een aantal dagen zonder speen sliep.
    Zo gezegd, zo gedaan, ze slaapt nu zonder speen en met Barbie in bed...
    Ik had nog een tweede speen in huis, maar die is "per ongeluk" in de prullenmand beland.
     
    Vero0504 vindt dit leuk.
  7. Mop81

    Mop81 Fanatiek lid

    9 nov 2013
    4.047
    2.428
    113
    Vrouw
    Amsterdam
    Wij hebben de spenen aan de baby’s op de crèche gegeven.
    Mijn zoon was heel erg gehecht aan zn speen en ik was ook bang voor groot drama.
    Viel heel erg mee. Eerste avond even om gehuild. Daarna was het al klaar!
    Toen een week later ofzo was hij een keer heel moe en weer even gehuild.
    Daarna nooit meer om gevraagd of over gehad.

    Succes!
     
  8. Iris86

    Iris86 Fanatiek lid

    21 apr 2014
    2.078
    286
    83
    Emmeloord
    Hier waren ze drie jaar. We hadden een aftel kalender naar de weekend toe. Elke dag een sticker. Bij de laatste dan ging de speen in de prullenbak. Heel trots gooide ze hun spenen weg.
    Nieuwe kaart gehangen. Na 3 nachtjes dacht ik mochten ze een kadootje. L had veel moeite om te gaan slapen. Ze wilde knuf ineens niet meer. Bang dat we die op een dag ook weg zouden doen...S alleen de eerst avond. Dus S kreeg een kadootje. L niet want zij ging niet slapen maar spoken ook toen duidelijk was dat knuf gewoon blijft. Ze hield ons voor de gek was mijn vermoeden. Dus ik heb haar gechanteerd Haha. Als ze braaf ging slapen dan zouden we naar de binnenspeeltuin.... mevrouw sliep in 10 minuten.
    Daarna was het gezeur over. Want ik kon de volgende avond zeggen dat ze toch echt zonder speen kan.
    Dus hier voor de een er naar toe werken en belonen. De ander uiteindelijk pure chantage Haha.
     
    Vero0504 en spruitje80 vinden dit leuk.
  9. ettol

    ettol Actief lid

    21 aug 2013
    233
    56
    28
    Hier was het ook een heel groot ding. Mijn oudste was verknocht aan haar speen. Ze had er 3 in bed.
    En als ze ziek was mocht die ook mee naar benee.
    Toen ze 2 jr+9mnd was werd ze grote zus...geen goed moment voor veranderingen. Daarna eerst zindelijk gemaakt en ondertussen boekjes lezen over speen weg doen (volgens mij van de Fien reeks).
    We hadden het er vaak over. 'Kijk dat kindje slaapt zonder speen' etc
    Toen kwam er een nieuwe speelgoedwinkel bij ons in de buurt. Een heel mooie speelgoedwinkel. Daar wilde ze graag kijken. Toen zei ik haar 'als jij nu ff die spenen in de vuilnis gooit mag je iets moois uitzoeken in de speelgoedwinkel'.
    Huppakee daar gingen ze en ze koos een lieve pop uit in de winkel. Daarna 2 nachtjes een heel klein beetje drama. Klaar. Ze zou zo weer een speen willen. Het is nu 1 jaar geleden. Slapen gaat top. Haar jonge zus heeft nooit een speen gewild.

    Succes! In ons geval viel het reuze mee
     
    Vero0504 vindt dit leuk.
  10. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Ik heb er geen groot ding van gemaakt. Gewoon zelf besloten dat de speen weg moest, uitgelegd aan dochter waarom, en toen dealen met het leven zonder speen. Ze waren er zeer aan verknocht, hielden hem de hele nacht in, maar het was echt puur gewoonte - geen zuigbehoefte ofzo. Het was even moeilijk, maar al snel waren ze volledig gewend aan slapen zonder speen.
     
  11. spruitje80

    spruitje80 Fanatiek lid

    5 jul 2016
    4.402
    3.952
    113
    noord holland
    Onze kinderen waren ook erg gehecht, dacht ik toen ;). Toch vond ik t ook wel meevallen. Rond de 3e verjaardag en ik geloof met uitleg dat ze nu oud genoeg waren om zonder te kunnen en dat we ze weg deden en dat ze dan een cadeautje mochten uitkiezen als t lukte.
     
  12. Peet1369

    Peet1369 Actief lid

    6 dec 2018
    399
    354
    63
    Vrouw
    Bij ons was het ook drama, de speen was aan hun knuffel vast geknoopt. Wat ik gedaan heb is toen de speen van het schild afgeknipt en ze zijn nog wel een tijdje met het schild aan de knuffel gaan slapen (maar dat kon niet meer in de mond natuurlijk)..
     
  13. julia80

    julia80 Fanatiek lid

    11 jan 2014
    4.457
    2.274
    113
    Waarom wil je eigenlijk al stoppen als ze er nog zoveel behoefte aan heeft? Onze dochter van net zes heeft hem nog () en mag van tandarts todat ze volwassen gebit krijgt
     
  14. Wen86

    Wen86 Fanatiek lid

    12 apr 2011
    2.165
    178
    63
    Het boek van difrax. Stoppen met foppen
     
  15. Lief

    Lief Fanatiek lid

    26 sep 2007
    3.271
    735
    113
    Hier was ze ook écht gehecht en met 3 jaar was het volgens mij ook nooit gelukt..wel zijn we toen meer gaan afbouwen, dus alleen met slapen echt. Geloof dat ze hier 4,5 was met echt stoppen, heb gewacht tot ze echt beetje gewend was aan school. Stoppen met foppen boek hebben we toen gebruikt ook. En ze hield echt nog van haar speen maar het was anders dan toen ze 3 was. Ben blij dat ik iets langer gewacht heb, voelde meer ok nu. En ging ook echt goed hoor, sinds die tijd duurt t wel langer voor ze slaapt hoor, was ideaal slaapmiddeltje ;)
    Haar tanden trokken gewoon weer netjes terug binnen enkele weken trouwens, dat vond ik wel apart om te zien.
     
  16. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Hier zogen ze er allebei echt de hele nacht met kracht op, je zag het aan de stand van de tandjes en ik wou problemen voor zijn (zoals bv slissen of andere spraakproblemen). Allebei met 2jr de spenen weg, tandjes stonden al snel weer recht.
     
  17. Strandbal

    Strandbal VIP lid

    3 mei 2013
    8.890
    3.414
    113
    Nou bij mijn dochter had de tandarts me al 3x een standje gegeven over de speen. Haar gebit stond naar voren en ze had ook wat tandsteen. Nu ze geen speen meer heeft zijn haar tanden echt verbeterd.
    Bij een kind van 1-2 jaar snap ik het probleem ook niet. Maar op een gegeven moment vind ik een kind wel te groot voor een speen.
     
  18. Kache

    Kache VIP lid

    11 jan 2012
    6.144
    1.066
    113
    Ik heb het 'cold turkey' gedaan. Speen kapot, samen weggooien, uitleggen dat nu dan zonder want geen baby meer en me mentaal voorbereid op een paar drama-nachten waarin ze moesten afkicken. Er voor gezorgd dat ik geen speen meer in huis had en ook niet midden in de nacht zelf overstag zou kunnen gaan ;)...

    Ze waren 4, 2 en 2 jaar... en het viel zo ontzettend mee! Ondanks dat oudste en jongste echte speenjunkies waren. Op een of andere manier begrepen ze het goed, ze hadden ook zelf de speen weggegooid, dus tja? Na 1 beetje rommelige nacht was het leed al geleden...

    (het stoppen met BV was een veel groter drama ;), maar zelfs dat viel me best mee... dat heb ik ook cold turkey gedaan, onder het mom 'melk is op')

    Veel succes.
     
  19. Lies1611

    Lies1611 VIP lid

    3 jun 2013
    7.033
    3.115
    113
    Hier mocht ze dr spenen in de prullenbak gooien toen ze 3 werd. Heb dr een half jaar voorbereid. Ze heeft even gehuild en voor het slapen even. Maar verder niks!
    Nu vind ze het stiekem nog leuk om die van dr zusje in dr mond te stoppen :rolleyes:
     
  20. Marre1985

    Marre1985 Bekend lid

    1 mei 2017
    586
    495
    63
    Vrouw
    Hier zelf geen ervaring maar ons neefje is bijna 4 en is net gestopt. Zijn vader zei dat ze super spijt hadden dat ze het niet gedaan hebben toen hij 3 werd, omdat het daarna alleen maar moeilijker werd. Elke keer als hij de speen in zijn mond had (alleen als hij moe was/voor het slapen gaan) verdween hij helemaal in zn eigen wereld, net alsof het een soort drug was. Hij zei dat het eerder veel minder was en dat het toen waarschijnlijk makkelijker was geweest om te stoppen.
    Na heel vaak te zeggen dat hij als hij 4 zou worden een grote jongen zou zijn, en hij dan geen speen meer mag, heeft hij hem een paar maanden voor zn verjaardag weggegooid en ging het wel meteen goed.
     

Deel Deze Pagina