Het leed dat zindelijkheid heet

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Pinkblossom, 11 jun 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Pinkblossom

    Pinkblossom Fanatiek lid

    29 jun 2016
    2.042
    907
    113
    Met een knipoog is de titel natuurlijk bedoeld.. maar jeetje, wat een geduld moet je hebben.

    Onze dochter wordt 7 oktober 4 jaar en is tot de dag van vandaag nog niet zindelijk. We hebben vanaf zondag haar luier uit en zijn kei hard aan het oefenen.
    Een cadeautjes mand is tevoorschijn getoverd op de toilet, een sticker kaart hebben we gehad, haar broertje gaat ook naar de wc om te oefenen.. maar helaas zonder resultaat.

    In de dagen dat we nu bezig zijn heeft ze 2x 3 druppeltjes geplast, wellis waar na dat ze eerst in haar broek geplast heeft.
    Haar poep hield ze gister en vandaag op en nu met luier aan in bed heeft ze uiteindelijk gelukkig toch gepoept. Dus dat is ze maar weer mooi kwijt!:)

    Ze geeft meestal wel aan wanneer ze moet plassen door te zeggen: mama ik moet plassen, maar dan heeft ze al in haar broek geplast. We zetten haar dan alsnog op de toilet en doen haar schone kleren aan.
    Onder het mom, ‘volgende keer beter’.

    Maandag had ik haar smiddags in haar blote billen rond lopen en ze moest plassen, ze zocht een hoekje op en stond toen te plassen op de grond. Ze schrok er niet van, maar ik kon zien aan haar reactie dat ze niet goed een houding wist aan te nemen.

    Gaat dit nog goed komen voor oktober? :)
    Misschien zijn we te ongeduldig hoor, ik weet het niet. Dit is voor ons de eerste keer en onze dochter heeft nooit interesse getoond in het zindelijk worden, misschien omdat ze weet dat we toch druk zijn met broertje en zusje en zij nog in de luiers zitten.

    Onze zoon van 2 jaar gaat inmiddels sinds zondag ook met regelmaat naar de toilet, maar doet nog niets.
    We zijn al blij dat ie gaat zitten zonder te gillen:)
     
  2. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.909
    3.325
    113
    Geen tips voor je oudste, maar ik zou bij je twee jarige ook direct doorzetten. Je bent nu toch al aan t wassen.
    Hier was m’n oudste met 2 overdag uit de luiers (helemaal zelf aangeven deed hij nog niet, maar bleef wel droog). Na een paar maand ging hij wel zelf aangeven.

    Verder, hou geduld. Ze heeft bijna 4 jaar lang ‘geleerd’ dat het in de luier moet, dat moet ze opeens afleren. Ze moet gaan ervaren wat ze voelt voordat ze gaat plassen en poepen. Dat heeft ze altijd onbewuste kunnen doen, ze hoefde er immers niet op hoeven letten, want het kon altijd.
    Het is een frustrerende periode.

    Vraag niet te vaak of ze moet plassen, das heeeel irritant. Beter kun je zeggen, kom we gaan even kijken of je moet plassen. (Al kunnen ze daar ook heel goed nee op zeggen, Haha)
    Let vooral op signalen. Zoon gaat wiebelen, met de benen knijpen. Tijdens het plassen staren ze vaak wat.
    Dochter kijkt vaak naar beneden. Die voelt het ook wel aankomen volgens mij. Maar laat het wel lopen soms. Maar vaak ook wel op de pot. Maar ze is pas anderhalf. Ze is buitenshuis ook met luier.
     
    littlemunchkin en Pinkblossom vinden dit leuk.
  3. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Heb je nooit eerder met haar geoefend?
     
  4. hummeltje5

    hummeltje5 VIP lid

    28 dec 2014
    21.550
    13.128
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Niet dat ik nou de wijsheid in pacht heb........ ;) maar maak je het wc-moment zelf ook echt leuk of zit ze alleen maar te zitten en duimen te draaien zeg maar? :p
    Boekje lezen (samen nog leuker dan alleen), tekeningetjes maken op een tekenblokje, samen liedjes zingen, dat soort dingen?

    Wat hier uiteindelijk veel meer hielp dan alle zelfde tips en trucs die je van iedereen 100x krijgt, was de regie bij onze zoon zelf laten ipv. die over willen nemen.
    Je bent als ouder nou eenmaal snel geneigd om er enige druk achter te zetten. Niet alleen doordat school wenst dat alle kinderen zindelijk zijn voor ze met school beginnen, maar ook doordat je geen zin hebt om steeds natte broeken e.d. te moeten verschonen. Dat laatste is overigens helemaal vervelend wanneer je dan ook nog ziet (door bijv. wiebelen of plasser/piemel wrijven) dat je kind moet plassen terwijl het keihard 'nee' roept als je dan vraagt of ie moet :|

    Hier is het trouwens ook ineens helemaal in (dus leuk) om staand te plassen. Maar dat voordeel van een nadeel heb je dan weer niet als je een meisje hebt :p
     
    Pinkblossom vindt dit leuk.
  5. Pinkblossom

    Pinkblossom Fanatiek lid

    29 jun 2016
    2.042
    907
    113
    Jawel maar dat werkte niet
     
  6. Pinkblossom

    Pinkblossom Fanatiek lid

    29 jun 2016
    2.042
    907
    113
    Haha, dat gaat onze zoon vast ook verzinnen! Echt wat voor hem, waarom makkelijk doen als het ook moeilijk kan! :)

    We maken het wel gezellig op de wc ja, dus ‘wachten’ op een plas dat doen we niet. Ik laat haar vaak een paar minuten zitten en dan zegt ze na een tijdje dat ze haar plas niet hoort en dat ze klaar is
     
  7. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Maar wat heb je toen gedaan, en hoe lang? Sommige kinderen hebben nu eenmaal enkele weken nodig voor het centje valt. Niet akkoord dus met wat @hummeltje5 hierboven zegt.

    Heb je al geprobeerd op het potje voor de tv te zetten of een boekje te lezen en zo te wachten tot het komt?
     
  8. Magnolia29

    Magnolia29 VIP lid

    30 nov 2015
    11.394
    23.009
    113
    Vrouw
    Onze dochter is nu iets meer dan een week zindelijk na maaaaanden op het potje proberen, belonen met stickers en cadeautjes, enz. Dat hielp allemaal even, dan deed ze 1 plasje op het potje op een dag... Hier gaf ze het zelf aan; ik wil zonder luier naar de psz :eek: Ik, onvoorbereide moeder, was zó geschrokken! Heb 6 setjes ingepakt en de juffen veel succes gewenst :roflmao: Maar het ging goed, sindsdien maar een paar ongelukjes gehad. Ze wil alles zelf doen, zelf de regie in handen hebben en dat was uiteindelijk de truc. We hebben een wc bril verkleiner met opstapje, makkelijke wijde broekjes aan (van die zomer broekjes, lekker dun stofje) en ze doet zelf haar broek/onderbroek uit en gaat op de wc zitten. Ze vindt het fantastisch! Ik hoop dat jullie met je dochter ook snel zo'n doorbraak hebben! Volhouden, het komt goed! :thumup:
     
  9. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Hmm, zelfs als ik het herlees, lijkt het eerder onaardig gesteld van me. Dat was uiteraard niet de bedoeling, ik was nog niet lang wakker :)

    Mijn punt was, zoals je in je OP al opmerkte: ja, ik denk dat je te ongeduldig bent. Want ja: sommige kinderen doen er nu eenmaal weken over om het te snappen. Mijn dochter deed het in één dag op twee jaar, bij mijn zoon duurde het een maand of drie toen hij 2,5 jaar was. Geen idee waarom. Maar ik vond het wel belangrijk om door te zetten.
     
  10. riean

    riean VIP lid

    21 apr 2014
    5.537
    7.040
    113
    Wat hier het beste werkte bij de oudste was luier uit, vertellen hoe het moest en er geen aandacht meer aan geben. Constant op de wc zetten heb ik niks mee, net als al heel vroeg steeds op het potje zetten. Gewoon luier af en er verder niks mee doen. Als zijn broek nat was gewoon omkleden zonder gedoe. Na een week was het klaar en was hij zindelijk. Dochter was ander verhaal, zij zei de dag voor ze drie werd zelf dat ze per direct haar luier uit wilde en was toen zindelijk. Jongste is weer anders, daarmee ga ik binnenkort naar de kinderuroloog omdat het echt heel lastig is alkemaal voor hem. Maar als er medisch niks is zou ik het normaliseren en minimaal een week volhouden. Sterkte!
     
  11. smax

    smax Fanatiek lid

    15 feb 2018
    1.949
    1.040
    113
    Vrouw
    Hier waren ze met drie jaar en twee maanden zindelijk. Binnen twee dagen gelukkig.

    Ik zette elke 30 minuten m’n timer en zette ze dan op de wc. Ik breidde dat steeds meer uit en op dag 2 gaven ze het zelf aan.

    Ik denk dat het dus even geduld hebben is... je hebt nog wel even tot oktober.

    Maar ik zou nu wel even doorzetten!
     
  12. hummeltje5

    hummeltje5 VIP lid

    28 dec 2014
    21.550
    13.128
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Haha echt hè :p

    Hier waren we overigens begonnen met 1,5 jaar 'omdat je altijd hoort/leest dat je het beste kunt beginnen als je kind er interesse in begint te tonen. Nou, dat deed ie toen volop dus hoppa. Vet succes ook de eerste paar dagen, tot en met #2 op het potje aan toe. En toen was de nieuwigheid er vanaf en was het kennelijk niet leuk meer?!?
    Geprobeerd hebben we het natuurlijk wel, op alle mogelijke manieren en ook soms met wekenlange adempauzes ertussen of juist wekenlang achter elkaar energie erin stoppen, maar alles dus altijd maar voor even succes en daarna niet meer :|
    Twee weken vóór ie 3 werd heb ik gewoon gezegd dat grote jongetjes die 3 jaar zijn geen luier meer om hebben (waarop meneertje slimmerik meteen riep: maar die die en die van de crèche hebben dat nog wèl :eek: Ik deed maar net alsof ik m niet hoorde :rolleyes:).
    Op de eerste 2 of 3 dagen na (het was voor hem ook weer even wennen na een lange tijd adempauze) ging/gaat het nu grotendeels dus wel goed gelukkig. Toevallig gister een terugvaldagje met veel (5 of 6) momenten waarop ie aangaf dat ie moest plassen :)thumup:) maar hij steeds te laat was met aangeven en al n natte plek in zn onderbroek aan had.

    's Middags na de boterham gaat ie standaard naar de wc. Ik zit bij dat moment er trouwens expres niet meer bij. Vond ie veel te gezellig en lulde dan de oren van je kop maar vergat zich te concentreren op waar we voor kwamen :p
    Tegenwoordig geef ik onze jongste dan haar melk en leest hij een boekje op de wc.
    Misschien kun je dat een tijdje proberen, je juíst afzijdig houden maar het wel gezellig laten verder (door bijv. een boekje wat ze dan mag lezen)?
     
  13. hummeltje5

    hummeltje5 VIP lid

    28 dec 2014
    21.550
    13.128
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Waarop doel je precies met die zin waarin je mij tagt (uit interesse in die zin dat ik misschien nog wat kan opsteken van jouw visie vs. de mijne en niet omdat ik me aangevallen voel)?
     
  14. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Over dat je de regie best bij je kind laat.
     
  15. hummeltje5

    hummeltje5 VIP lid

    28 dec 2014
    21.550
    13.128
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Het was geen feit wat ik bracht hè.
    Ik zei dat het bij onze zoon op deze manier goed werkte ;)
     
    Shakes vindt dit leuk.
  16. Patty86

    Patty86 Fanatiek lid

    8 okt 2012
    3.261
    2.437
    113
    Vrouw
    Bij mijn oudste met 2 jaar op een potje gezet. Ook vaak er op gezet. Cadeautjes, beloningen. Helemaal niks hielp. Ze is nu 5 jaar en is nu zo goed als zindelijk. Hier dus bijna 3 jaar bezig en nu met medicatie lijkt het heel langzaam te gaan lukken. Mijn dochter lukt het maar niet om helemaal droog te blijven. Ze verliest gedurende de dag scheutjes urine. Mijn jongste daarintegen is een heel ander verhaal. Bij haar heb ik aangegeven dat we in de kerstvakantie als ik vakantie had zouden gaan oefenen. Op de dag dat mijn vakantie aanbrak hebben we ook echt de luiers de deur uit gedaan. Ik had alleen nog nachtluiers in huis. Ik liet haar gewoon lopen in haar onderbroek en pyjamabroek. Bewust niet in blote billen. Ik wilde dat ze met kleren aan zindelijk werd. Eerste dag 10 ongelukjes, 2e dag 5 en sinds de 3e dag gaat het nagenoeg goed. Bij de jongste was luier uit, ook echt uit. Dus we bleven de eerste week zoveel mogelijk thuis. Daarna boodschappen doen zonder luier, toen naar de speeltuin en zo steeds verder. In de nacht droeg ze nog een luier maar na een paar weken wilde ze dat niet meer. Ze wordt volgende maand 3 en is dag en nacht zindelijk. Uiteindelijk nog wel een x terugval en soms ook nog een ongelukje vooral met poepen. Al met al 5 maanden bezig. Ik geloof dus ook niet in het verplicht op de wc zetten. Mijn dochters worden daar heel opstandig van. Zeker bij een kindje van bijna 4 zou ik zeggen. We gaan mooie onderbroeken kopen en de luier gaat af. En dan ook helemaal. Gewoon makkelijke kleren aan, dweil klaarzetten en laat het maar gebeuren. Dat werkte hier het snelst. Niet teveel pushen. Beloningen werkte hier trouwens niet.
     

Deel Deze Pagina