Het-we-gaan-ons-houden-aan-een-(boodschappen)budget-topic.

Discussie in 'De lounge' gestart door Prettykitty, 11 mrt 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Prettykitty

    Prettykitty Fanatiek lid

    22 dec 2016
    4.635
    3.007
    113
    Vrouw
    #1 Prettykitty, 11 mrt 2022
    Laatst bewerkt: 11 mrt 2022
    In het kader van alle bezuinigtopics dacht ik.
    Laat ik mijzelf maar weer eens een boodschappen-budget toewijzen.

    Paar jaar geleden ook eens gedaan, en ging hartstikke goed.
    Het is niet eens echt nodig, maar ik ben gek op geld sparen en hoe meer ik spaar hoe leuker natuurlijk.
    Nu heb ik ook absoluut een gat in mijn hand, en koop ik ook graag dure dingen hoor. Maar toch vind ik het altijd wel leuk om een beetje op te letten of goede koopjes te scoren.:o:


    Waar ga ik op letten?
    - Minder eten weggooien.
    - Minder vaak de droger aan.
    (Toevallig vandaag een nieuwe gekocht, maar wil hem zo min mogelijk gaan gebruiken. Vooral nu het mooie weer er weer aan komt)
    - Minder onzin kopen. :o::o::o:
    - Vaker To Good To Go tasjes halen van de bakker.
    - Niet zovaak eten bestellen.
    - Kleding pas in de was gooien als het daadwerkelijk nodig is.


    Wie doet er mee? :D
    Ik plaats hier dus alles wat ik koop, om mijn budget in de gaten te houden.
    Budget is 125 euro per week voor 3 (bijna 4 personen)
    Ieder mag natuurlijk haar eigen budget bepalen.

    Ik begin maandag 14 Maart en houd het dan iedere week bij.
     
    mevrouwtje en Zuul vinden dit leuk.
  2. GossipGirlxoxo

    GossipGirlxoxo VIP lid

    7 okt 2019
    22.123
    32.348
    113
    Leuk topic, ga met je mee schrijven! Ik ben eigenlijk net zo als jij, gat in mijn hand en besparen is niet nodig. Ik vond sparen alleen nooit leuk tot het sinds kort zo snel ging toen ik alleen een boodschappen budget had ingevoerd dat ik het nu dus wel leuk begin te vinden. Wat ik heel leuk vind zijn planningen, lijstjes, budgetteren dus ik heb nu per maand hele schema’s en planningen gemaakt voor 2022 per maand, kwartaal en voor het hele jaar van de vaste lasten, de vaste inkomen, de variabele inkomen, mijn boodschappenbudget, en mijn spaarplannen.
    Ik werk nu ook met meerdere rekeningen om het overzichtelijker dan op 1 hoop te houden en stort elke week nog steeds naar de boodschappen rekening wat ik vroeger uitgaf. Enige verschil is dat ik het van mezelf met minder moet doen en op zondag avond voor ik nieuw geld erop stort alles wat over is daarvan naar een spaarrekening stort die aan die boodschappenpas is gekopppeld. De afgelopen 7 weken heb ik elke week tussen de €200 en €250 op die spaarrekening gestort, en dat is alleen mijn boodschappen sparen, je snapt vast dat ik dat nu leuk begin te vinden!

    Waar ga ik op letten/
    Let ik de afgelopen 7 weken al op?

    - Minder eten weggooien.
    - Minder verschillende soorten eten en drinken in huis willen hebben voor man en de kinderen en vooral voor visite. 2 soorten van alles is voldoende!
    - minder in kleinverpakkingen kopen en de regel op is op invoeren, voorheen was mijn regel bijna op is morgen naar de winkel om nieuwe bij te halen.
    - Minder onzin kopen! Ik koop pas iets aan spullen als ik eerst het oude daarvoor heb weggedaan (verkocht, weggegeven, weggegooid) en dus echt nadenken heb ik het nodig, nee niet kopen (alleen als ik er echt verliefd op ben).
    - voor mezelf, geen nieuwe kleding, schoenen en tassen kopen, tenzij ik verliefd op een item ben (ik moet nog wel een beetje leven anders hou ik het niet vol) ik heb meer dan genoeg. Eerst maar eens heel veel via vinted verkopen voor ik nieuwe dingen mag kopen van mezelf. Voor de kinderen geld dit niet want dit groeien volop, maar ook voor die 2 kan het een stuk minder en gaat alles van vorige lente/zomer wat ze niet passen op vinted!
    - Zo goed als alleen nog maar mijn boodschappen laten bezorgen door AH, geen impuls aankopen en niet meer elke dag naar de winkel scheelt voor mij echt als een dag en een nacht, en 1x per week naar de markt en winkels om wat dingen te kopen en aan te vullen zoals
    Kaas, vlees, brood en fruit.
    - wat vaker ook vlees uit de supermarkt kopen. In bepaalde gerechten is kip of gehakt uit de supermarkt prima te doen en hoeft het niet van de slager te komen. Net als met bepaalde soorten broodbeleg. Voordeel ook nog dat broodbeleg van de supermarkt veel langer houdbaar is.
    - weekmenu’s maken ook deels ad hand van de bonusfolder en me daaraan houden zodat ik minder snel eten bestel of afhaal omdat ik geen inspiratie of zin heb wat te koken die avond. Dan is het eten toch al in huis en aangezien regel 1 zo min mogelijk weggooien is kook ik dan dus vaker.

    Je ziet het mijn besparingen gaan nu alleen nog over boodschappen en eten/drinken buiten de deur en een klein beetje over kleding en kleinigheidjes.

    Waar ik absoluut niet op wil gaan besparen is kadotjes voor of anderen en op dagjes uit met het gezin! Vooral dat laatste is juist iets wat ik vaker wil gaan doen en meer geld voor over heb omdat leuke herinneringen met je gezin maken gewoon super waardevol zijn!

    Ik heb in vergelijking met even grote huishoudens een extreem hoog gas en stroomverbruik (slimme meter geeft elke maand door hoeveel met een overzicht wat wij verbruiken en het gemiddelde is) dus zodra het stukje boodschappen in mijn routine zit en niet meer iets is waar ik bewust over na moet denken ga ik ook letten op besparingen qua stroom en gas. Ik ga wel na het weekend de order plaatsen voor de bestelling en montage van een nieuwe airco die ook verwarmt met units voor de woonkamer en elke slaapkamer. Maar die komt pas in juni of juli is de verwachting omdat deze bedrijven het nu giga druk hebben want veel mensen willen nu op deze manier verwarmen.

    Mijn weekbudget voor boodschappen en af en toe wat extra’s buiten de deur zoals een keer een pizza bestellen is nu voor 4 personen Max. €200. Ik stort elke week €400 op de boodschappen rekening (dat was mijn budget voorheen) en als ik kijk naar het gemiddelde van de afgelopen 6 weken geef ik per week €157 uit. Ene week wat meer dan de andere. En ik speel de afgelopen weken nog een soort van een beetje vals want ik heb zo gigantisch veel op voorraad dat ik nog geen enkele week volledig alle boodschappen nieuw heb moeten kopen, elke week kwam er wel iets uit voorraadkast/vriezer. Dingen als verzorgingsproducten en wasmiddel/wasverzachter en schoonmaakproducten en vaatwastabletten heb ik zelfs nu nog minimaal voor 4 maanden op voorraad dus geen omkijken naar voor nu.

    Ik ga vanavond mijn weekmenu maken en mijn AH bestelling beginnen. Zodra deze is afgerond zal ik dit hier gaan delen. Hopelijk inspireer ik anderen. Helemaal omdat ik altijd zo bizar veel geld uitgaf aan nutteloze dingen. Als ik dus kan besparen kan iedereen het!

    jouw budget per week is €125, wat wil je allemaal van dat budget gaan doen? Alleen boodschappen en vallen voor jou verzorgingsproducten en schoonmaakmiddelen daar ook onder (lees hier wel eens dat mensen dat apart rekenen namelijk) en valt je tank en je af en toe eten bestellen buiten de deur daar ook onder en eventueel verjaardag kadotjes?

    mijn weekbudget is voor boodschappen (all in imet verzorging en schoonmaak enz), eten buiten de deur (zo heb ik vanmiddag 6 broodjes jij haring gehaald voor mezelf, moeder en oma om even gezellig, gezond en lekker te eten samen), kleine extra dingen die nodig zijn bij de action of andere winkel zoals een waxine lichtje of een agenda bijvoorbeeld, laat zeggen met bedragen tot Max €25. Tanken zit niet in mijn weekbudget en grotere kadotjes ook niet. Alleen de kadotjes voor kinderfeestjes van klasgenoten. En dat doet me mijn laatste besparing beseffen. Voorheen hield ik geen Max. Bedrag aan voor kadotjes van klasgenoten met kinderfeestjes. Nu probeer ik echt wel op te letten en zelf een leuk pakketje te maken van Max. €10 maar ik kom voor €5 a €6 al vaak heel mooi uit, en mijn pakketje ziet er al 10x feestelijker uit dan een klein doosje Lego van €15 en ik denk dat de kinderen het zo goed als evenveel vinden om kado te krijgen.

    Als me nog wat te binnen schiet zal ik het later nog delen!
     
    Mamavandrie34, Loveischocola en Prettykitty vinden dit leuk.
  3. Lief of Stoer

    Lief of Stoer VIP lid

    25 apr 2011
    5.824
    2.675
    113
    't Gezellige Brabant
    @GossipGirlxoxo Goed bezig :thumup: en ja, ik heb die héééééle lap tekst gelezen :D
     
    Prettykitty en GossipGirlxoxo vinden dit leuk.
  4. Natasjee

    Natasjee Fanatiek lid

    13 dec 2013
    3.357
    678
    113
    Vrouw
    Haarlem
    Ik ga mee lezen met jullie bespaar tips! :p
     
    Prettykitty en GossipGirlxoxo vinden dit leuk.
  5. Neilia

    Neilia Niet meer actief

    Leuk ik doe mee :D
    Ik doe wekelijks boodschappen voor €125,-
    En dan haal ik 1x een broodpakket en 1x een Lidl pakket via too good to go.
    Dus zeg even 135,- euro per week.
    Voor 5 personen en een baby.
    Das incl wasmiddel en verzorgingsproducten.
    Luiers heb ik via een abonnement.
     
    Prettykitty, GossipGirlxoxo en Nina Sanders vinden dit leuk.
  6. vlinderCN

    vlinderCN Fanatiek lid

    21 mei 2018
    4.840
    1.675
    113
    Vrouw
    Off topic maar ben heel nieuwsgierig naar die kinderkadootjes mijn dochter is maar iets jongero_O
     
    Mamavandrie34 en GossipGirlxoxo vinden dit leuk.
  7. Achterkantvandemaan

    31 dec 2020
    6.990
    7.025
    113
    Ik doe mee! Mijn maandbudget stel ik om te beginnen in op 300 euro. Maar vrees dat ik dat al niet ga redden, aangezien ik wel 'duur' eet qua groenten en fruit. Maar wel gaan er voor!
     
    GossipGirlxoxo en Prettykitty vinden dit leuk.
  8. 3musketierseneengirl

    3musketierseneengirl Fanatiek lid

    6 jan 2021
    2.242
    1.673
    113
    Vrouw
    O deze ga ik volgen. Elke week tik ik wel 200 euro terwijl niet nodig is. Ik wil voor 6 personen terug naar 150 euro per week.
     
    GossipGirlxoxo en Prettykitty vinden dit leuk.
  9. Lola1982

    Lola1982 VIP lid

    16 jul 2007
    18.000
    1.841
    113
    Leuk, ik doe mee. Andere valuta maar goed, dat moet niet uitmaken.
    Ik wil letten op:
    Minder voedselverspilling
    Minder frisdrank drinken (ik drink voor 5 dollar aan fris per dag!)
    Minder voedselwaren kopen die toch niet op gaan, dus kleinere verpakkingen etc.

    Ik geef nu gemiddeld tussen de 400 en 500 dollar per week uit voor 2 volwassenen en 3 kinderen.
    Dinsdag vertrekt ons bezoek dus dan gaat het echt in.
    Ik wil gemiddeld niet meer dan 30 dollar per dag uitgeven. Maar ik hanteer een week gemiddelde van 250 dollar.
    Dus 1000 dollar per maand.

    Let wel op, het levensonderhoud is hier een stuk duurder en wij hebben geen lidl of aldi haha.
     
    GossipGirlxoxo en Prettykitty vinden dit leuk.
  10. Ysabella

    Ysabella VIP lid

    27 jan 2017
    8.879
    16.218
    113
    300 euro per maand?:eek: Ik doe nog steeds iets niet goed. :roflmao:
     
    GossipGirlxoxo, Prettykitty en NiVa0230 vinden dit leuk.
  11. Achterkantvandemaan

    31 dec 2020
    6.990
    7.025
    113
    Da's een streven he :roflmao: denk niet dat me dat ooit gelukt is, maar beetje uitdaging is leuk. Ik ga het morgen pinnen!
     
    GossipGirlxoxo en Prettykitty vinden dit leuk.
  12. Achterkantvandemaan

    31 dec 2020
    6.990
    7.025
    113
    En ik heb 'geluk' dat mijn man veel weg is komende maanden in de weekenden, dus eet ik alleen. Dat is toch wel goedkoper natuurlijk. Ik pak dan wat uit de vriezer en man eet op locatie.
     
    GossipGirlxoxo en Prettykitty vinden dit leuk.
  13. Ysabella

    Ysabella VIP lid

    27 jan 2017
    8.879
    16.218
    113
    Heb je tips? Mijn budget is nu 900 euro pm… Daar zitten dan wel alle luiers etc bij.
     
    GossipGirlxoxo en Prettykitty vinden dit leuk.
  14. Neuzeke

    Neuzeke VIP lid

    3 sep 2019
    10.780
    15.335
    113
    Vrouw
    Ik ga zondag boodschappen bestellen en afhalen.
    Deze keer zal het enkel voeding zijn dus ik verwacht een bestelling van rond de 100 euro.
    Op het einde van de week zal ik wel de extra zaken die ik kocht tijdens de week (nog wat brood en beleg wss) er ook bijzetten.
     
    GossipGirlxoxo en Prettykitty vinden dit leuk.
  15. Achterkantvandemaan

    31 dec 2020
    6.990
    7.025
    113
    Tip 1: doe je kinderen weg :roflmao:

    Haha ik heb natuurlijk maar 2 monden te voeden, dat scheelt wel.
    Als ik kook, kook ik vaak voor 2 dagen + nog een portie invriezen. Ik doe boodschappen bij de jumbo, koop vooral huismerk. Denk dat die dingen wel schelen!
     
    Fruity90, GossipGirlxoxo en Prettykitty vinden dit leuk.
  16. Rizzoli

    Rizzoli Fanatiek lid

    21 aug 2013
    2.315
    807
    113
    Ik ga proberen op een weekbudget van 90 euro te zitten. Dit is dan echt alleen boodschappen, dus niet tanken of cadeautjes oid. Dit is voor ons realiseerbaar omdat mijn moeder 2 maal per week voor ons kookt, dus dat scheelt een hoop geld.

    Dit is voor 2 volwassenen en een kind. Dierenvoeding zit hier overigens ook niet bij in.
    Ik doe 1 maal per week een tgtg pakket van de bakker en dan hebben we voldoende brood voor die week.
    Mijn man en dochter eten weinig fruit, dus dat scheelt ook een hoop kosten. Zelf eet ik weinig vlees, dus een stuk van 400 gram hebben wij genoeg aan.
     
    GossipGirlxoxo en Prettykitty vinden dit leuk.
  17. NiVa0230

    NiVa0230 Fanatiek lid

    14 dec 2018
    1.541
    3.563
    113
    :D:roflmao::roflmao::D:p:p:p
     
    Prettykitty vindt dit leuk.
  18. GossipGirlxoxo

    GossipGirlxoxo VIP lid

    7 okt 2019
    22.123
    32.348
    113
    bedoel je voor Kinderfeestjes? Ik heb er vanmiddag 1 gemaakt voor morgen, zal straks even een foto posten. Alles van action. Heb een leuk etuit gekocht van minnie mouse €0,79, een setje kralen om armbandjes te maken in de vorm van een vlinder €1,79 en een lippenbalsem van Minnie mouse van €0,89 (lippenbalsem speelt erg nu onder de kleuter meisjes inde klas, hebben ze allemaal mee naar school. Het is voor een kindje waar ze buiten school nooit mee speelt, was het een vriendinnetje waar ze wel regelmatig mee speelt had ik er wat extra bij gedaan als nog een klein kadotje of een Intertoys bon van €5,00. En alles gezellig ingepakt in cellofaan uiteraard. Ik hou van cellofaan bij kadotjes :roflmao:
     
    Prettykitty vindt dit leuk.
  19. GossipGirlxoxo

    GossipGirlxoxo VIP lid

    7 okt 2019
    22.123
    32.348
    113
    sorry voor de lange lap! Kwam ik pas achter toen ik op posten had geklikt hahahaha :eek::oops:
     
    Lief of Stoer en Prettykitty vinden dit leuk.
  20. vlinderCN

    vlinderCN Fanatiek lid

    21 mei 2018
    4.840
    1.675
    113
    Vrouw
    Ja dat bedoelde ik inderdaad, dank je. Ik zou zelf graag iets duurzamers kopen maar lastig. Dat van die lippenbalsem speelt hier volgens mij niet in groep 1/2 haha, ik zal s vragen.
     
    GossipGirlxoxo en Prettykitty vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina