Het zaad van Karbaat

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door Tootsie, 2 mrt 2021.

Tags:
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Tootsie

    Tootsie Niet meer actief

    Heeft iemand deze docu gisteren gekeken? Ik vond het zo intrigerend dat ik direct op NPO Plus de andere 2 afleveringen heb gekeken.

    Ik ben er eigenlijk wat sprakeloos door. Wat een mooi, maar ook heftig portret van de moeders, kinderen, hoe zij er allen mee omgaan. Hoe deze situatie mensen verbindt of helaas juist verstoot. Maar ook wat een man als Karbaat heeft bezield. Zoveel aspecten..

    Wat vonden jullie ervan?
     
    LaLaS vindt dit leuk.
  2. Amberxx

    Amberxx Fanatiek lid

    6 nov 2013
    4.578
    4.623
    113
    Ik heb het ook gezien. Een goede documentaire. Dat hij zomaar zijn gang kon gaan kwam waarschijnlijk ook wel door de tijdsgeest. De arts op een voetstuk en niemand die de patiënten geloofde. Daarbij een onderwerp waar een enorm taboe op ruste. In zijn ogen kregen ze toch waar ze voor kwamen (een kind). Echt afschuwelijk hoe hij zijn machtspositie misbruikte. Zeker in een tijd waarin ze nergens anders terecht konden. Het zegt ook wel iets dat zijn eigen familie en gezin niet mee wil werken. Die leven natuurlijk mooi van al zijn geld...

    Ik denk trouwens wel dat donorzaad uit een kliniek altijd een risico kan zijn. Ook in deze tijd worden er wel eens fouten gemaakt. En er zijn ook nu vrouwen die zaad uit het buitenland bestellen. Tuurlijk zijn zaken veranderd (dat hoop ik althans). Maar je weet het nooit echt zeker.
     
  3. Fennec

    Fennec Fanatiek lid

    30 dec 2016
    2.480
    2.972
    113
    ICT-er bij overheid
    Ik heb het gekeken (de 1e aflevering). Ik werd er erg emotioneel van, gezien onze eigen situatie. Ik voelde me ineens zo kwetsbaar en realiseerde mij hoeveel wij eigenlijk op ons ziekenhuis vertrouwen en dat zij alles netjes doen. Dat wij zelf nooit hebben getwijfeld of vragen hebben gesteld.

    Moet zeggen dat ik nogsteeds een beetje in de war ben.

    Ik kan in elk geval alle emoties en de wanhoop van de paren heel goed begrijpen. Wat moet dit een verschrikking zijn voor hen en de kinderen.
     
  4. femkes

    femkes VIP lid

    24 jul 2007
    9.062
    10.329
    113
    Ik heb ook gezien en vond het heel heftig. De machtspositie die hij had is echt ongelooflijk.
     
  5. Berte

    Berte VIP lid

    24 feb 2011
    6.868
    3.638
    113
    Vrouw
    Thuis
    Ik heb het eerste deel gezien.

    Vreselijk zoals zijn patiënten aan hem overgeleverd waren. Zij waren zo kwetsbaar en hij was zo machtig.

    Maar de premisse van zeer kwetsbare patiënten met een machtige behandelaar is helaas niet uniek. Daarom vraag ik me af of de dokterspraktijk van Karbaat een uniek geval was, of het topje van de ijsberg.
     
  6. Champetter

    Champetter VIP lid

    5 mrt 2013
    6.825
    3.809
    113
    Het raakte me ook heel erg. De afhankelijkheid van de ouders in dit tijdperk waarin het hele donorschap nog zo gelimiteerd was en het misbruik van de arts op emotionele, financiële en etische gronden.

    Voor de kinderen ook heftig, de jongen die zich een experiment noemde. Wat moet dat hard zijn.

    Verder heb ik me ook verwonderd over biologische connectie. Het feit dat er veel beta- interesses gedeeld werden, paardenliefhebbers en de zorg als vakgebied voor vele een raakvlak is. Mooi om dat zo te zien.
     
  7. Tootsie

    Tootsie Niet meer actief

    Hier heb ik me ook zo over verwonderd. De rechtszaak is begonnen in 2017. In deze tijden kun je je toch wel realiseren dat jouw man/vader zich compleet heeft misdragen en hij (via hen) wat recht te zetten heeft. En om zijn eventuele biologische kinderen te geven waar ze recht op hebben.

    Ook als ze volledig in zijn onschuld geloofden, dan nog snap ik niet waarom je niet mee zou werken. Zo egoïstisch, bah.
     
  8. Tootsie

    Tootsie Niet meer actief

    Kan me voorstellen dat deze documentaire dit bij je los kan maken, gezien jullie situatie. Gelukkig is het inmiddels allemaal zo anders qua ethiek en praktijken rondom dit onderwerp. Vrijwel niet te vergelijken met de jaren 70 en 80, gelukkig maar! Hopelijk helpt het voor jou ook om jullie situatie in een ander daglicht te bekijken.
     
    Fennec vindt dit leuk.
  9. Tootsie

    Tootsie Niet meer actief

    Het is zelfs iets wat vaker (wereldwijd) is gebeurd, gynaecologen die hun eigen zaad hebben gebruikt voor inseminaties. Zo bizar en onethisch. Waarom doe je dat? Dat begrijp ik nog steeds niet goed, na het zien van de hele documentaire.
     
  10. Berte

    Berte VIP lid

    24 feb 2011
    6.868
    3.638
    113
    Vrouw
    Thuis
    De kliniek is t/m 2008 open geweest! Dik tot in deze eeuw. Ongelooflijk, maar waar. En tot 2004 mocht er anoniem gedoneerd worden.

    https://nl.wikipedia.org/wiki/Jan_Karbaat

    Dat betekent dat het heel goed mogelijk is dat er hier leden op het forum zijn die bij zijn kliniek gelopen hebben.
     
  11. Amberxx

    Amberxx Fanatiek lid

    6 nov 2013
    4.578
    4.623
    113
    Die kinderen (en waarschijnlijk zijn vrouw) weten heus dat hij fout is geweest. Er is immers uit DNA onderzoek gebleken dat al die kinderen verwant zijn aan elkaar en dezelfde vader hebben.

    In vind de rol van zijn familie bijna net zo kwalijk. Wat een extra leed voor al die slachtoffers dat ze rechtszaken moeten voeren om te krijgen waar ze gewoon recht op hebben! En dan ook nog te worden tegengewerkt en uitgemaakt voor leugenaars in die rechtszaken.

    Ze zijn waarschijnlijk bang de erfenis straks met 60 andere kinderen te moeten delen ofzo. Schaamte kan het niet zijn want de zaak en hun achternaam is intussen wereldwijd bekend (de documentaire is op internationale filmfestivals gepresenteerd en in ee media gekomen).
     
  12. Gewooniemand

    Gewooniemand Niet meer actief

    Ik heb het met verbazing gekeken.
    En de verhalen, brr.
    Dat hij soms water gebruikte i.p.v. sperma want ja ze betalen.
     
  13. Tootsie

    Tootsie Niet meer actief

    Dit had ik even gemist in de documentaire (zat waarschijnlijk even niet op te letten). Wat erg dit, ongelooflijk. Maakt me echt verdrietig.
     
  14. Damay77

    Damay77 VIP lid

    18 apr 2010
    13.647
    7.431
    113
    Vrouw
    Is zeker nog een risico . Er is ook een Nederlandse donor die zich via internet aanbood en nog steeds aanbied en die blijkt ook bij veel klinieken gedoneerd te hebben. Hij blijkt sowieso via de klinieken veel meer kinderen dan bedoeld te hebben. Daarnaast nog veel buiten de klinieken. Nu schijnt hij vrouwen in het buitenland te helpen en ook daar voor klinieken te doneren. Schijnt al rond de 200 kinderen te hebben.
    En dat is iets van de afgelopen 10 jaar. Denk je veilig te zijn bij een kliniek maar blijkbaar is de registratie toch niet zoals je zal mogen verwachten. :confused:
    Daarnaast weet je sowieso niet of en hoeveel een donor van een kliniek, buiten de kliniek doneerd. Kan dus best zijn dat ze via de kliniek netjes aan hun max aantal donorkinderen komen maar ze buiten de kliniek er ook nog een flink aantal hebben omdat ze daar ook vrouwen geholpen hebben.
     
  15. Krv

    Krv Fanatiek lid

    26 mei 2017
    4.436
    4.342
    113
    Vrouw
    Ik heb het nog niet gekeken maar ben wel van plan om het terug te kijken.

    @Fennec heel herkenbaar! ❤️ Wij stapten net de MMM in toen dit verhaal naar buiten kwam. Ik zat toch met een gek gevoel in de kliniek, dat kan ik me nog heel goed herinneren. Ik wilde ook zo graag een kindje. De wanhoop van de moeders kan ik me zo goed voorstellen. Het gaat echt alle perken te buiten wat deze vent op z'n geweten heeft. Ik heb het toen ook besproken zelfs in de kliniek en ook de artsen daar waren stomverbaasd.

    Na de geboorte van onze zoon zag ik meteen een kopie van mijn man. Stiekem was ik echt ontzettend opgelucht.
     
    Fennec vindt dit leuk.
  16. Amberxx

    Amberxx Fanatiek lid

    6 nov 2013
    4.578
    4.623
    113
    Precies met een donor loop je helaas altijd wel wat risico. Een kliniek is natuurlijk ook afhankelijk van wat een donor zelf gaat vertellen over zijn achtergrond (of niet). En iemand verzwijgt wellicht liever bepaalde vervelende informatie. Niet alles valt te controleren.

    In het buitenland is dat wellicht nog minder betrouwbaar. Zeker in landen waar donoren geld krijgen. Een tijd geleden is daar een goede documentaire over geweest en dan zie echt schrijnende verhalen (en niet in landen als India maar ook gewoon Europese landen en de VS).
     
  17. Tootsie

    Tootsie Niet meer actief

    Er schijnt ook nog een docu te zijn over een arts uit Las Vegas, die dezelfde praktijken er op nahield. Docu heet Baby God en is te zien op HBO+ voor Amerikanen. Weet iemand hoe die ook in NL te kijken is?
     

Deel Deze Pagina