Vandaag is op het cb geconstateerd dat het ene been van mijn dochter langer is en dat beentje verder openvalt als ze op haar rug ligt. ze moet nu foto`s laten maken in het ziekenhuis... maar ze is al 6 maanden en voordat ze die fotos`n heeft laten maken is ze al 7 maanden. nou lees ik dus op internet dat de behandeling langer duurt naarmate het kind ouder is. ik vind het zo zielig,nou moet ze misschien zo`n spreidbroekje aan voor een half jaar of langer,dan kan ze toch ook niet kruipen of leren lopen? zijn er mensen met ervaringen? hoelang heeft jullie kindje het broekje gedragen? alvast bedankt voor de reacties!
Als eerste niet meteen in paniek raken! Misschien is er namelijk niks aan de hand... komen er in jou familie veel heupproblemen voor? Voordat je je helemaal zorgen gaat maken zou ik eerst de foto's in het ziekenhuis even afwachten. Onze dochter heeft een hele lichte vorm van heupdysplasie en heeft nu sinds 3 weken een spreidbroekje. Onze dochter hoeft waarschijnlijk maar 3 maanden dag en nacht de spreidbroek aan en daarna nog 3 maanden alleen in bed. Kinderen zijn heel erg flexibel heb ik gemerkt. Onze dochter heeft de eerste dag "last" gehad van haar spreidbroekje. Ze kon al heel goed omrollen en met haar spreidbroekje aan ging dat even niet. Dat moest ze dus weer opnieuw leren. Na 3 dagen had ze dat ook weer onder de knie en nu draait ze dus volop met spreidbroekje aan. Ik heb ook verhalen gehoord dat baby's er gewoon mee gaan kruipen, alleen lopen mogen ze eigenlijk niet met zo'n spreidbroekje aan. Dat zou niet goed zijn voor de heupjes. Het kan dus zo zijn dat kinderen een beetje "achter" gaan lopen op motorisch gebied, maar dat halen ze wel meteen weer in zodra de spreidbroek weer uit is. Dus op de langere termijn halen ze die achterstand in nowtime weer in. Ik schrok ook in eerste instantie toen onze dochter haar broekje aan kreeg en ik vond het echt super zielig. Maar nu ik zie dat zij er helemaal geen last van heeft is het voor mij ook een stuk makkelijker. Ik denk echt dat het voor ons als ouders moeilijker is dan voor de kinderen zelf. Ik zal voor je duimen dat alles goed is en mocht er wel iets mis zijn dat het dan minimaal is en dat jullie dochter maar heel kort een spreidbroekje aan hoeft! Heel veel succes!
Bij mijn dochter word er over een maand (dan is ze 3 maanden) een foto gemaakt van haar heupen op verdenking van heupdysplasie aan haar rechterheup. Zelf heb ik het aan beiden heupen gehad, en meer als een jaar in een spreidbroekje gelegen. Volgens mijn moeder had ik er geen last van. Ik kroop ermee rond, en kon er ook mee in de box staan. Ik schijn er zelfs mee "gelopen" te hebben (zover als dat gaat natuurlijk). Op 16 jarige leeftijd is er bij mij nog een keer een foto gemaakt, daar ik mank begon te lopen als ik moe ben. Alles zit goed, maar toch schijn ik een apart loopje te hebben als ik moe ben. Ik heb absoluut geen pijn, en merk het zelf ook niet. Het is dat mijn omgeving het opmerkt.
schrikken he!! Bij mijn dochter werd met 3 mnd heupdysplasie geconstateerd, dus hup voor 3 mnd in de spreidbroek. Bleek tijdens de controle dat ze heupluxatie had, kregen we op een woensdag te horen en op vrijdag lag ze al in traxtie. 1 maand in het ziekenhuis, daarna 3mnd gipsbroek en daarna weer spreidbroek. Pas 3 mnd voordat ze 2 werd waren we helemaal klaar met de behandeling. Het klinkt allemaal heel heftig, maar onze dochter heeft er geen moment onder geleden. Ze bleef altijd goed slapen, ze was altijd vrolijk, ze ontwikkelde gewoon lekker verder. Wat ik wil zeggen om je kindje hoef je je eigenlijk geen zorgen te maken want die passen zich wel aan. Maar wat het met jezelf doet is een ander verhaal. Vooral het ziekenhuisverhaal heeft erin gehakt, maar ik kon het volhouden doordat ik zag dat mijn dochter er geen enkele moeite mee had. Ik heb me regelmatig uitgeleefd door de mooiste jurkjes en rokjes te kopen, zodat de gipsbroek/spreibroek minder opviel. Voelde heerlijk!!!
hier ook, mijn dochter kroop gewoon(5mnd) (nooit getijgerd) heeft er zelfs mee leren zitten, staan, en stukje langs meubels gewaggeld(8mnd). hoezo achterstand hahahaha
ik heb het even laten bezinken,kijk zo`n broekje,oke het is jammer maar er zijn ergere dingen! maar ik moet er niet aan denken om haar een maand in het ziekenhuis te laten,dat kan gewoon niet. nou mijn man zei ook al dat ik eerst die foto`s af moet wachten voordat ik me helemaal bang maak. hoelang heeft jullie kindje uiteindelijk met het broekje "gelopen"?
ik heb er niet alleen gelaten hoor, was wel 24 uur bij haar. maar had er natuurlijk liever thuis gehad. maar goed echt mijn dochter heeft er al die tijd geen traan om gelaten, dus hoe het ook loopt en dat hoorde ik van vele andere moeders met heupproblemen ook dat je het er als ouders vaak moeilijker mee hebt dan dat het kind dat heeft.
Wij hebben een aantal kindjes gehad bij ons het werk. allmaal verschilde dingen. een paar hebben een gewoon sprijt broekje gehad. en hebben hier mee gewoon gekropen en gezetten. 1tje had een sprijtbroekje en daarna een gipsebroek. en toen een speciaale sprijtbroek met een schanier op de achter kant waar door ze met het sprijt broekje kon gaan lopen. want dit kindje wat ook ouder. zij heeft dat sprijtbroekje met schanier aan gehad tot 2 jaar.
Toen mijn dochter 3 maanden was hebben we een echo gehad: geen afwijkingen te zien. Bij 6 maanden op cb: wel afwijking te voelen en verschil van lengte te zien. Weer echo: inderdaad heupdysplasie. Bij 7 maanden een spreidbroek gekregen voor 23 uur per dag. Wij vonden het veel erger dan zij. Eerste nacht was even vervelend en vaak wakker. Daarna raakte ze er al snel aan gewend. Wat weekjes later rolde ze zo met die benen wijd om en tijgerde overal heen. Ze had gelukkig maar en kleine afwijking en hoefde hem maar een paar maanden om. Toen wilde ze er geeneens afstand van doen en wilde hem graag nog een tijd om met slapen!!!! Het is mij dus heel erg meegevallen. Al hoop ik dat bij jullie de uitslagen gewoon goed zijn en een spreidbroek niet nodig is. Als je verder nog wat wilt weten pb me maar. Succes!
hier met 4mnd een foto en echo gehad, omdat ze een dubbele bilplooi had en stuitbevalling (hoorde pas op cd dat het normaal is om stuitkindjes echo of foto van de heupen te laten maken, zh had niks gezecht) mijn dochter heeft dr visserspreidbroekje gehad, die werd omgedaan en binnen 10 min kon ze mee naar huis, ze heeft er niet om gehuild, gewoon mee geslapen, enigste moment was toen hij ook snachts afmocht, ze beleef huilen, dus broekje weer om gedaan, en snachts stiekum eraf gehaald
Mijn dochter heeft met 3 maanden een echo gehad, omdat ik vroeger ook heupdysplasie heb gehad. Zij bleek het links inderdaad te hebben. Ze heeft 3 maanden een spreidbroekje gehad, maar helaas had dit niet geholpen. Ze heeft toen 2 weken in tractie gelegen in het ziekenhuis en heeft nu een gipsbroek. Het spreidbroekje vond ze helemaal niet erg, alleen de eerste nacht was ze een beetje onrustig. Ook nu met het gips gaat het prima, het is vooral voor ons als ouders onhandig (nu inmiddels ook niet meer). Maar...zoals hiervoor al werd gezegd, eerst maar eens afwachten, misschien valt het ontzettend mee. Houd je ons op de hoogte?
nou 27 mei hebben we een afspraak bij de radioloog dus ik zal even laten weten hoe het gegaan is.... bedankt voor de reacties!
Hier moeten we ook naar de ortopeed voor een waarschijnlijk afwijking, zit in de familie en ik heb het zelf ook dus ging er al vanuit. En hoe eerder erbij hoe beter dus zo snel mogenlijk naar het zhuis. Heeft ook iemand een foto van zo`n spreid broekje heb ikeen beetje ene idee wat ik kan verwachten...
Pfff, hie wordt maandag de echo gemaakt bij onze dochter. IVM stuit en het zit ook nog eens in de familie. Wel fijn dat hier veel positieve dingen gezegd worden. Maar ik vind het toch eng en hoop echt dat het niet nodig is!
Bedankt voor het plaatsen van de foto`s joyce! Vind het er niet raar of zielig uit zien. En kon ze bij jullie nog gewoon in de kinderwagen bak liggen? WAt zijn de ervaringen daarmee? en maxi cosi enzo? Sterkte marije hoop dat het niet nodig is voor je dochter.
Onze dochter ging met 8,5 maand pas haar spreidbroek in. Ook erg laat dus. Ze stond toen net en liep rond de tafel, dat was met spreidbroek meteen afgelopen. Eerste dag kon ze helemaal niks, maar de dag erna begon ze zich er al weer in om te draaien en met een paar dagen kroop ze al weer in haar spreidbroek. Beetje anders dan normaal, maar ze kwam nog prima het huis rond. Toen dat goed ging, ging ze zelfs met spreidbroek aan staan en liep ze ook weer rond de tafel. Ze zijn super vindingrijk. Als ze in spreidstand niet bij iets kon wat op de tafel lag, dan ging ze op 1 been staan die dan dus wel recht kon en bungelde de andere in de lucht Ze heeft er uiteindelijk 3 maanden dag en nacht, en 3 maanden alleen 's nachts in gezeten. Merkte echt dat ze daarna een stuk beter zat, kroop en liep, dus ben blij dat ze erin is gegaan, al hoewel ik bij een volgende wel vraag ofze er eerder even goed naar kunnen kijken. Ze kunnen toch beter met 3 maanden erin zitten dan met 9 maanden pas. Wij hadden in de maxi cosi een stapel handdoeken liggen, zodat ze een stuk omhoog kwam en met haar spreidbroek op de rand kwam te liggen. Verder hadden we nog wat aanpassingen aan de kinderstoel gedaan, maar ze paste bij ons nog gewoon in een hema slaapzak (maatje groter) en ze heeft een hele tijd alleen maar wijde plooirokjes aan gehad over haar spreidbroek. Zo viel het niet zo op, vond die beugel nl. niet echt heel mooi