Hoe “voelt” eisprong?

Discussie in 'Ovulatie en zwangerschapstesten' gestart door liesesm, 9 apr 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. liesesm

    liesesm Nieuw lid

    22 mrt 2023
    2
    0
    1
    Vrouw
    Hi all,

    Manlief en ik bevinden ons in de tweede cyclus om zwanger te worden. Vorige cyclus erg onregelmatig wat temperatuur gemeten en zo af en toe een ovulatietest gedaan dus weinig om te vergelijken.

    Deze cyclus is echter heel anders. Dagelijkse ovulatietesten, temp en afscheiding bijgehouden. Eergisteren op de clearblue ovulatietest een smiley en gisteren en vandaag duidelijk positieve ovulatietesten, hogere temperatuur én zeurende/drukkende pijn rechts onderin mijn buik. De pijn heb ik flink sinds gisteren. Maar hoe voel je nu aan dat je eisprong ook echt plaats heeft gevonden? Vandaag is CD14 en ben benieuwd hoe anderen merken/voelen dat hun ei gesprongen is.

    in de bijlage de positieve ovulatietest van vanochtend!
     

    Bijgevoegde bestanden:

  2. Narcisje

    Narcisje VIP lid

    17 mrt 2016
    11.400
    6.937
    113
    Vrouw
    Je voelt de laatste groei van je eitje. Niet de eisprong zelf. Een follikel kan wel meer dan 2 tot zelfs 3 cm groot zijn en het is logisch dat je die groei voelt
     
    liesesm vindt dit leuk.
  3. RoGiJuLi

    RoGiJuLi VIP lid

    15 apr 2011
    53.609
    15.072
    113
    Nabij Utrecht
    Mag ik je tempkaart zien?
    Je tempt elke ochtend

    - Nog liggend in bed?
    - Op elke dag het zelfde tijdstip?
    - Rectaal
    - Slaapt elke dag evenveel uur en gaat snachts je bed niet uit?

    Verder eens met hierboven. De groeipijn is wat je voel (vaak wat drukkend/krampend). De eisprong zelf voel je amper ;)
    Ik wist door mijn temp wanneer mijn eisprong was
     
  4. JupitR

    JupitR VIP lid

    13 mei 2020
    6.179
    6.706
    113
    Vrouw
    Echt de eisprong zelf voel je volgens mij niet, wel de groei er naartoe. Dat geeft dat drukkende gevoel. Als dat weg is, kan het een teken zijn dat je ei gesprongen is. Ook kan je slijm veranderen van rekbaar naar wittig. Ik heb ook wel eens een soort warm/branderig gevoel in m'n buik gehad na eisprong. Dat kan het vocht uit de follikel zijn.
     
    liesesm vindt dit leuk.
  5. liesesm

    liesesm Nieuw lid

    22 mrt 2023
    2
    0
    1
    Vrouw
    M’n tempkaart heb ik digitaal, even kijken hoe ik dat overzicht krijg zonder een vage screenshot te maken (premom app).

    Verder houd ik me inderdaad aan al je aangegeven punten. Behalve rectaal, ik meet mijn temp oraal.

    Wat was jouw temp bevinding om te kunnen prikken op de eisprong?

    Ben echt heel nieuw met dit alles meten/bijhouden dus alle tips en tricks zijn heel erg welkom :)




     
  6. WWJD

    WWJD Niet meer actief

    Als je ovulatietest vanmorgen positief was zal in theorie je eisprong morgen of overmorgen plaatsvinden. Dan zou na je eisprong je temperatuur omhoog moeten gaan en zie je daaraan dat hij echt gesprongen is.
     
  7. RoGiJuLi

    RoGiJuLi VIP lid

    15 apr 2011
    53.609
    15.072
    113
    Nabij Utrecht
    Ik zie geen tempkaart, maar sowieso zou ik gaan stoppen met oraal tempen. Dat is zeer onbetrouwaar.
    Je kan het beste rectaal of anders vaginaal gaan tempen

    Op zich is het vaak vrij duidelijk als je tempt.

    Voor je eisprong is je temp laag (bij mij is dat 36.3/36.4. De dag na je eisprong stijgt je temp met minimaal 0.2/0.3 graden (bij mij boven de 36.7/36.8) en blijft dan hoog of hoger totdat je weer ongesteld wordt.

    De aanwezigheid van een lh piek kan ook onterecht een tempverhoging geven.

    De eisprong is 1-2 dagen na de lh piek.

    Bij mij was het bijv van cd 1 tm 16 wisselend tussen 36.3 en 36.4.
    Op cd 14 had ik een positieve ovulatietest.
    Op cd 17 was het 36.7 en steeg het de dagen erna tot 37.0.
    Op de dag dat ik ongesteld werd was hij weer 36.4.
    Mijn eisprong was dan op cd 16, mijn laatste "lage temp dag" voor de verhoging.

    Hopelijk is het zo duidelijk.
     

Deel Deze Pagina