hoe bang kind leren fietsen?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Mamzie, 24 jun 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mamzie

    Mamzie VIP lid

    29 jun 2006
    7.318
    0
    0
    prov. Groningen
    hoi allemaal,

    Onze oudste zoon is 4 jaar en bijna 3 maanden.
    Hij is zo onzeker op zn fiets. Hij fietst nog met zijwieltjes. Een paar weken geleden deden we het zadel wat hoger ( omdat ie was gegroeid ;) ) en de zijwieltjes een standje omhoog zodat ie meer zijn evenwicht moet bewaren. Want op de lage stand ging het fietsen best goed. Niet dat ie een held is op de fiets hoor ;) Maar hij wilde elke dag fietsen en dat deden we dan ook.

    Maar nu durft ie dus niet meer te fietsen want zn fiets wiebelt te erg.
    Als ie er eenmaal op zit durft ie het wel min of meer. Maar we krijgen hem nog amper op de fiets.

    Laat staan dat ie zonder zijwieltjes moet gaan leren fietsen. Hij wil dit trouwens ook absoluut niet.
    Maar hoe gaan we dit stimuleren? Hoe kunnen we hem zeker laten worden op z'n fiets?
    Moeten we gewoon dit nu doorzetten dat de zijwieltjes op 'n hogere stand staat? Of toch maar weer zijwieltjes naar de lagere stand doen?
    En wanneer 'moeten' kindjes zonder zijwieltjes kunnen fietsen? Vanaf welke leeftijd is het zorgelijk dat ie nog met zijwieltjes fietst?

    Groetjes Mamzie
     
  2. pluk

    pluk VIP lid

    13 dec 2005
    16.008
    4.182
    113
    Hier precies hetzelfde verhaal, met de zijwielen laag fiets hij en heeft hij er plezier van. Alhoewel hij bij elke oneffenheid van de fietst stapt om zijn fiets erover heen te drukken en dan weer opstapt.

    Toen de zijwielen omhoog en het was 1 groot drama, hij ging echt onder dwang (als je even fiets mag je daarna op de trekker) op de fiets en viel vaak om.
    Ik was het helemaal zat (samen met onze buren) om dit te aanschouwen en we hebben snel de wielen weer laag gezet.
    Dan maar eeuwig en altijd met zijwielen, heb liever een kind dat plezier aan zijn fiets beleeft dan dat hij het ziet als een martelwerktuig ;)
     
  3. bosi333

    bosi333 VIP lid

    1 aug 2006
    37.175
    6.710
    113
    Mijn dochter hetzelfde verhaal.

    We hebben nu eerst alles eraf. tenminste de trappers. dan leert ze haar evenwicht te bewaren en ze lijkt nu veel zekerder.

    Straks direct zonder zijwieltjes oefenen.

    Ik denk maar zo: elke maand gaan ze cognitief weer vooruit en vaak worden ze dan ook zekerder van zichzelf.
     
  4. deepfreeze

    deepfreeze VIP lid

    29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Er zjn genoeg 5 jarigen die nog zijwieltjes hebben. Dus daar ligt het niet aan..

    Mijn jochie was ook bang met de zijwieltjes. Echt piepen, en moeten vasthouden. Alsof hij met het ouder worden ook besefte hoe wiebelig dat was. Zeker om onze oneffen stoepen.

    Vorige week hebben we samen de zijwieltjes eraf geschroefd. Samen het zadel zo laag gezet dat hij net goed met zijn voeten bij de grond kon. En volgens gaan oefenen. De eerste dag nog wiebelig, en de 2e dag opeens helemaal zelf.

    Zelf denk ik dat, doordat hij nou echt wel zijn evenwicht moest houden, het ook gewoon kon. Maar ze moeten wel de coordinatie stuur-evenwicht-trappen aankunnen.

    En hij is bijna 4, maar dat is wel vroeg zegt men..
     
  5. mamavanmeisje

    mamavanmeisje Fanatiek lid

    17 jan 2010
    3.076
    0
    0
    Het s persoonlijk maar ik zou ze er weer gewoon op doen. Plezier in het fietsen is belangrijk. robeer het over een tijdje weer opnieuw. Met 4 jaar en 3 mnd heeft je kind nog de tijd hoor! waarschijnlijk pikt hij het straks heel snel op als hij er aan toe is. Het is misschien ook een spannende tijd voor hem vanwege de basisschool? Misschien is het voor nu even teveel?
     
  6. nikster

    nikster Fanatiek lid

    26 sep 2006
    1.434
    0
    0
    Studente, bijnbaan: caissiere
    Enschede
    met een loopfietsje oefenen!
     
  7. Salapio

    Salapio VIP lid

    15 jan 2007
    13.917
    0
    0
    Zuid-Holland
    Precies: loopfietsje!

    En verder lekker laten gaan, komt vanzelf wel zonder zijwielen. Hij is nog maar 4 jaar ;)
     
  8. mama van ruben

    mama van ruben Fanatiek lid

    2 aug 2010
    1.094
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik lees geinteresseerd mee. Hier ook een kleuter die niet wil/durft. Hij kan het eigenlijk best zonder, heeft ook geoefend wat heel goed ging maar reed laatst een keer tegen een lantarenpaal en wil niet meer. Denk dat we van de week maar eens proberen het zadel een stukje te laten zakken dat hij ermee kan lopen. En oefenen zonder bazige buurmeisjes in de buurt, misschien helpt dat.....
     
  9. Jucade

    Jucade VIP lid

    20 jul 2006
    18.229
    1
    36
    Assemblagemedewerkster
    Justin vond t juist doodeng MET zijwielen.. Toen er af gehaald en echt waar.. hij fietste zo weg ^^
     
  10. Mamzie

    Mamzie VIP lid

    29 jun 2006
    7.318
    0
    0
    prov. Groningen
    Bedankt voor de reacties allemaal!

    We hebben de zijwieltjes weer lager gezet. Toen vond ie het fietsen weer leuk :)
    En heb gisteren een loopfietsje besteld. Benieuwd wat ie daar van vind. Als ie het niks vind dan mag zijn broertje over een half jaartje erop rijden ;)



    Zijwieltjes eraf halen. Denk niet dat dat wat gaat worden. Paar weken terug hem op het fietsje van buurmeisje gezet ( = zonder zijwieltjes ) maar dat was helemaal niks!!!!
     

Deel Deze Pagina