Hoe begin je met borstvoeding?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Pompidom, 15 jul 2021.

Tags:
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Pompidom

    Pompidom Actief lid

    6 jul 2021
    269
    144
    43
    Vrouw
    Ok dames, misschien een domme vraag, maar ik merk dat het nogal in mijn hoofd zit en ik er over zit te malen.

    Momenteel 20 weken zwanger van de tweede. Bij mijn eerste was de borstvoeding een grote mislukking door slechte begeleiding in het ziekenhuis. Ook had ik gewoon geen idee waar ik aan begon voor mijn gevoel.

    Hoe begin je nou met borstvoeding? Moet ik van te voren al kolven? Hoe zorg ik ervoor dat mijn tepels het overleven? Hoe weet je of je genoeg productie hebt? Help... :|

    Ik zag dat mijn verloskundige wel een lactatiekundige spreekuur heeft, dus daar wil ik me wel voor gaan aanmelden. Maar ik ben er zo onzeker over, bang dat het weer niet lukt denk ik :(

    Dus jullie tips, adviezen, ervaringen zijn meer dan welkom!
     
  2. Habibati

    Habibati Niet meer actief

    Hier niets tervoor gedaan. Bij geboorte onmiddellijk huid op huid contact gedaan en de kleine wou al na 5min aanhappen. Heeft de eerste nacht bijna de hele nacht aan de borst gelegen en de volgende dag was melkproductie al goed op gang.
    Voor mij is echt het lange huid op huid contact het belangrijkste geweest.
    Geef nu na 22 maand nog steeds bv.
     
    Saartje33 vindt dit leuk.
  3. xxmoixx

    xxmoixx VIP lid

    11 jun 2018
    5.312
    4.385
    113
    Vrouw
    Ik lees graag mee :)

    Wij verwachten over 8 weekjes onze eerste en ben erg benieuwd naar de bv. Wij gaan wel een digitale cursus volgen, misschien kun je ook zoiets vinden? Hier wordt het aangeboden door het verloskundige centrum in de buurt. Daarnaast hebben we het er met de kraamzorg intake nog over gehad. Ze had wat folders en nummers waar we extra info kunnen krijgen en eventueel hulp. De kraamverzorgster zal er ook extra aandacht aan besteden als ze hier komt.
     
  4. Saartje33

    Saartje33 Fanatiek lid

    6 dec 2018
    3.494
    5.160
    113
    Vrouw
    Ik heb 3 kinderen borstvoeding gegeven, waarvan 1 3 jaar, 1 1 jaar en de jongste is bijna 2 en drinkt nog steeds.

    inderdaad direct huid op huid contact en aanleggen, aanleggen, aanleggen. In principe is het vraag en aanbod, dus hoe meer je aanlegt in het begin hoe meer er geproduceerd wordt. Veel je kindje bij je houden. Goed opletten bij het aanhappen dat dit op de juiste manier gaat. Dat vind ik lastig uitleggen maar de kraamhulp/vk/ziekenhuis zal dat ook laten zien. je kunt eventueel een vettende zalf halen speciaal voor je tepels. Dat is de eerste tijd wel fijn want je tepels moeten wennen aan het zuigen.

    Ik heb nooit van te voren gekolfd. Bij de jongste was het 40 graden waardoor de productie wat achter bleef (vocht tekort bij mij) waardoor ik een kolf heb gehuurd op aanraden van de kraamzorg. Nu kan ik geweldig bv geven maar kolven lukt mij dus niet. Dus gauw mee gestopt en op gevoel blijven aanleggen, en dat is helemaal goed gekomen.

    Ik vond zelf de eerste 3 weken echt investeren en daarna heb ik er altijd zo veel gemak van gehad.

    succes!
     
    Mammie79, Zoe123 en Pompidom vinden dit leuk.
  5. heidiane

    heidiane Fanatiek lid

    5 jul 2010
    1.720
    1.647
    113
    Dat van te voren kolven heb ik nog nooit gehoord. Maar de eerste melk is toch hele belangrijke melk? Zit toch veel in? Of is dat alleen bij dieren?
     
  6. Saartje33

    Saartje33 Fanatiek lid

    6 dec 2018
    3.494
    5.160
    113
    Vrouw
    Nee dat klopt dat is hele voedzame melk. Is ook anders van kleur
     
  7. Zoe123

    Zoe123 VIP lid

    9 feb 2013
    11.413
    5.508
    113
    Vrouw
    Je kan er voor kiezen om je niet in te lezen. Dat is dan prima als alles verder van een leien dakje verloopt, maar ik ben zelf toch wel heel blij dat ik mezelf toentertijd heb ingelezen. Want soms loopt het niet meteen makkelijk.
    Als je weet hoe borstvoeding werkt, dan is de kans dat je al na 3 dagen stopt stukken minder groot.

    -aanleggen aanleggen aanleggen en goed opletten dat dit goed gebeurd
    -begrijpen dat je borsten niet al na 1 dag flessen vol melk produceren, het duurt even voordat
    je productie op gang komt, bijvoorbeeld na een KS kan het zo een dag of 3 duren,baby heeft genoeg aan kleine hoeveelheden
    -niet naar de klok kijken
    -9 tot 12 voedingen zijn volkomen normaal
    -veel huid op huid
    -samen leren, niet iedere baby is een natuurtalent
    -soms heb je regeldagen/clustermomenten, daar aan toe geven
    -je partner je laten helpen, door zorg uit handen te nemen
    -bij twijfel een IBCLC laktatiekundige raadplegen (dat is de juiste professional, immers voor nekklachten ga je ook naar de fysio en niet naar de huisarts)
    -elke dag is een nieuwe dag
    -prenataal kolven hoeft in principe niet, tenzij je voorgeschiedenis daar aanleiding toe geeft
     
    Pompidom, Saartje33 en nizzie86 vinden dit leuk.
  8. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.529
    26.079
    113
    Vrouw
    Ik heb een cursus gevolgd,vond dat wel fijn.

    En verder, hier kon hij dus niet aanhappen en dan word je gewoon aangesloten op de kolf elke 2/3 uur (hele intense weken). Ziekenhuis zette de kolf in en kraamhulp thuis :) begeleiding was super. Lactatiekundige nog ingeschakeld ook. De kraamhulp wist veel, was echt fijn. was voor mij ook de eerste keer. De oudste kreeg de fles.
    Nu 1,5 jaar verder en hij krijgt nog steeds borstvoeding :) gelukkig wel gewoon aan de borst
     
  9. Dubbeltje82

    Dubbeltje82 VIP lid

    7 jan 2011
    11.704
    3.815
    113
    Vrouw
    Mijn enige tip: leg de lat niet te hoog.

    Hier 2x finaal mislukt, ook mede door echt te weinig productie.

    Nu bij de derde 0 verwachting. maar wel veeeeel ingelezen. Live voeden werd hem niet en de LK gaf ook aan dat productie voor mij nog een ding ging worden. Dit omdat ik al zo weinig ml kolfde (ben hier snel na de geboorte mee gestart) en onze meid echt te weinig kreeg. (En ja, ik had een goede IBCLC -LK. Voor borstvoeding geven zijn de vrouwen in onze familie nu eenmaal niet in de wieg gelegd.)

    Maar, ik wilde me deze keer niet laten kennen. Dus ik ben aan het kolven geslagen. Ik ben inmiddels 3 kolven verder voor ik de juiste heb, maar ik voed onze dochter wel mooi bv! Moet wel gezegd dat ik elke dag wel een clusterkolf sessie inbouw om een beetje voorraad op te bouwen. Ik ben supertrots dat ik dit heb bereikt door full-time te kolven en ik ga nog zeker door zolang ik minimaal 50% van de voedingsbehoefte van onze dochter hiermee kan voorzien.
     
    Saartje33, Zoe123 en Pompidom vinden dit leuk.
  10. Nummer4

    Nummer4 VIP lid

    14 dec 2019
    5.867
    5.548
    113
    Vrouw
    Purelan tepelzalf in huis halen.
    En een lactatie kundige zodra je denkt dat het niet lukt, niet blijven aanmodderen in ieder geval.
     
    Ella1988, Saartje33 en Pompidom vinden dit leuk.
  11. Pompidom

    Pompidom Actief lid

    6 jul 2021
    269
    144
    43
    Vrouw
    "Fijn" om te horen dat ik niet de enige ben waar het niet zo soepel ging. Dat geeft toch een beetje moed :)

    Welke kolf gebruik jij?
     
  12. Zoe123

    Zoe123 VIP lid

    9 feb 2013
    11.413
    5.508
    113
    Vrouw
    Maar je bent zeker niet de enige hoor!
    Hier ging het bij beide dochters ook totaaaal niet soepel de eerste weken o_O
    Ik zie mezelf nog zitten met m’n oudste.
    Midden in de nacht, eerst aanleggen, dan nakolven terwijl de papa
    nog een flesje gekolfde melk na gaf. Het duurde iets van 6 weken voordat ze volledig aan de borst was.
    Jongste dochter bleef maar in slaap vallen aan de borst. Kwam niet goed aan.
    Zonder tepelhoedje voeden is hier trouwens überhaupt nooit gelukt.
    Zoon was een natuurtalent maar had knallende reflux, dat bracht ook uitdagingen met zich mee.


    Elke borstvoeding periode heeft z’n eigen verhaal.
     
    Saartje33 vindt dit leuk.
  13. Pompidom

    Pompidom Actief lid

    6 jul 2021
    269
    144
    43
    Vrouw
    Erg lieve reactie! Geeft me wel meer vertrouwen dat het mij ook gaat lukken :)
     
    Zoe123 vindt dit leuk.
  14. Loveischocola

    Loveischocola VIP lid

    11 jan 2019
    11.930
    12.405
    113
    Vrouw
    Hier een keizersnee gehad en een jongetje wat al sabbelend te wereld kwam haha! Maar hij was in de eerste nacht slap geworden en opgenomen op neonatologie. Daar kreeg hij doordat ie teveel was afgevallen ook flesvoeding. Ritme zag er zo uit ik ging na beneden en gaf hem ff de borst(lang hield hij niet vol was te zwak, dan kreeg hij fv en/of gekolfde melk) in begin was ik blij met een beetje melk wat eruit kwam met kolven maar werd gelukkig al snel meer. Toen we thuis kwamen, was nog combi borst en flesje kunst erna. En toen over gegaan na volledig borst. Het is absoluut niet altijd makkelijk ook vanwege reflux en nekwervels die verkeerd zaten maar lang leve de osteopaat.
     
  15. Dubbeltje82

    Dubbeltje82 VIP lid

    7 jan 2011
    11.704
    3.815
    113
    Vrouw
    Ik heb nu de Horigen Chicture. Topding!
     
    Pompidom vindt dit leuk.
  16. zonnetje2015

    zonnetje2015 VIP lid

    13 sep 2014
    9.435
    4.239
    113
    Ik heb me eigenlijk nauwelijks ingelezen in bv. Ben er neutraal ingegaan zonder verwachtingen en wilde graag in m’n verlof bv geven en daarna zou ik het wel zien. Dat is 1,5 jaar geworden.
    Enkel wat problemen gehad met wat overproductie wat resulteerde in een volle vriezerlade.

    bij m’n zoontje was kv geen optie meer. En bij hem was het juist keihard werken. Te korte tongriem en lipband -> pijn bij het voeden. Dit hebben we laten laseren en daarna drink hij veel beter. Toen kreeg hij reflux. Veel pijn dus veel behoefte aan de borst om de pijn te stillen. Kwamen in een negatieve spiraal wat resulteerde in mega over productie echt liters teveel aangemaakt, nog meer reflux klachten en een huilbaby. Met medicatie tegen het maagzuur is alles goedgevonden en geef ik nu weer bijna 10 maanden bv. De eerste
    4 maanden waren echt pittig met hem.
    Dus ook als je eerste ervaring met bv heel goed is kan het bij de 2e heel veel moeilijker verlopen. Ook een lactatiekundige thuis gehad.
    Maar zo blij dat ik heb doorgezet. Mijn dochter is zelf gestopt met bv heeft nooit een fles kv gehad. Ik hoop bij m’n zoontje hetzelfde te bereiken.

    mijn tips;
    Leg er niet te veel druk op. Te veel lezen, cursussen etc kunnen ook averechts werken.
    Filter tips van anderen en leg dat wat je niet aanstaat naar je neer. De moedermaffia omtrent bv is echt hard.
    Zoek een goede lactatiekundige bij je in de buurt. Evt kun je vooraf al een consult vragen om echt goede info te krijgen.
    Ik heb wel een klein pakje kv in huis gehad. Dit gaf rust, als het niet lukte had ik niet de stress dat er niks in huis was.
    La leach leage is de borstvoeding organisatie in Nederland. Kijk eens op Facebookpagina.
    Zorg dat je kraamhulp op de hoogte is van je bv wens. Accepteer niet zomaar een fles. Ze zijn zo snel geneigd om er kunstvoeding in te stoppen. aanleggen aanleggen aanleggen de eerste tijd is the key voor een goede start.
     
    Chechi, Zoe123, Pompidom en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  17. Pompidom

    Pompidom Actief lid

    6 jul 2021
    269
    144
    43
    Vrouw
    Dankjewel! Hier kan ik zeker iets mee:)
     
    zonnetje2015 vindt dit leuk.
  18. Dubbeltje82

    Dubbeltje82 VIP lid

    7 jan 2011
    11.704
    3.815
    113
    Vrouw
    Die vlieger gaat niet bij iedereen op hoor....
     
    Neuzeke vindt dit leuk.
  19. Zoe123

    Zoe123 VIP lid

    9 feb 2013
    11.413
    5.508
    113
    Vrouw
    Maar niet voldoende aanleggen is zeker de weg naar productie problematiek..
     
    Vero0504, Saartje33 en zonnetje2015 vinden dit leuk.
  20. zonnetje2015

    zonnetje2015 VIP lid

    13 sep 2014
    9.435
    4.239
    113
    Zo veel mogelijk aanleggen is toch echt hetgeen waar je mee begint bij borstvoeding. Huid op huid liefst. Dat is de eerste tip om je melkproductie op gang te krijgen. En uiteraard moet je goed aanleggen.
    Zonder productie heb je niks en dat geeft gegarandeerd problemen en onzekerheid.
     
    Saartje33 en Zoe123 vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina