Hoe begrijpend lezen leren/uitleggen?

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Kitty07, 16 mrt 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kitty07

    Kitty07 Fanatiek lid

    5 jan 2011
    2.296
    25
    38
    Financieel administratief medewerker
    Ergens in Limburg
    Hallo dames,

    Nu de kinderen thuis zitten (en ik ook) krijgen zij vanuit school huis- en leerwerk mee.

    De juf heeft 2 weken geleden bij mij aangegeven dat onze zoon van 8 in groep 4 wat meer met oefenen mbt begrijpend lezen.
    Zoon is slim, dromerig en zit in de plusklas. Scoorde altijd makkelijk een A of A+ voor elk vak.
    Maar bij begrijpend lezen merk ik dat hij idd wat vastloopt.

    Wat mij opvalt: ik kan hem letterlijk 100x uitleggen dat hij de feitjes terug in de tekst moet zoeken maar hij valt telkens terug op "eigen kennis" van het onderwerp en baseert hier zijn antwoorden op.

    Hij leest de vraag - komt een antwoord tegen wat lijkt op zijn eigen ideeën en vult dat dan gewoon in zonder de rest nog te lezen of checken.

    Nu heb ik écht in de afgelopen 2 weken ontzettend vaak gezegd dat hij bewijs moet zoeken - terug moet lezen etc etc maar het landt gewoon niet, hoe vaak we ook een tekstje oefenen.

    Iemand nog andere ideeën om dit duidelijker te maken voor hem?
    Hoe oefenen jullie begrijpend lezen met jullie kids?
     
  2. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.797
    8.663
    113
    Sorry je hebt niks aan mij maar lees wel herkenning. Onze zoon zit in gr 3 maar denkt alles al te weten en vult het maar inderdaad wat je schrijft aan met zijn kennis. Wat niet altijd goed is....

    Misschien eens een moeilijkere tekst, of een onderwerp wat hem niet interesseert. Zo moet hij wel de tekst lezen en hopelijk leert hij leren (wat nog al een ding hier is)
     
    Roanna vindt dit leuk.
  3. Nataly1972

    Nataly1972 Fanatiek lid

    8 jun 2009
    4.169
    1.354
    113
    Vrouw
    consulent Wonen
    Hengelo
    Mijn zoon in groep 7 doet dit helaas nog steeds, het lukt ons niet om hem duidelijk te maken dat dit niet de goede manier is. Hierdoor heeft hij een IV gescoord voor de Cito. We roepen nu professionele hulp in
     
  4. Amarens

    Amarens VIP lid

    24 dec 2009
    11.493
    3.765
    113
    Begrijpend lezen is heel lastig om te oefenen. Helaas geen tips voor je. Heb je het al aan de juf gevraagd? Zij is een professional en ziet veel kinderen. Wellicht heeft zij tips.
     
  5. Rosao

    Rosao VIP lid

    3 nov 2007
    12.815
    1.271
    113
    Misschien een stappenplan ernaast houden en letterlijk per vraag volgen?
    Hoe reageert hij als blijkt dat zijn antwoord fout is? Wat wellicht ook een tip is, is dst hij de foute vragen nog een keer doet en uitzoekt waarom het niet klopte.
     
  6. gitaartje

    gitaartje Fanatiek lid

    12 nov 2013
    1.957
    1.229
    113
    Hey, ik heb bij de logopedist stage gelopen waar ook kinderen kwamen voor begrijpend lezen.
    Dat kindje moest de tekst markeren (elke vraag een eigen kleur) waar hij het antwoord had gevonden, en dan het antwoord opschrijven.

    Misschien helpt dat?
     
    Roanna en Zonnestralen vinden dit leuk.
  7. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Dit is inderdaad een prima manier om het aan te pakken als kinderen te veel op eigen kennis / meningen leunen, in plaats van het antwoord uit de tekst te halen.

    Begrijpend lezen is, vind ik, echt het moeilijkste vak om uit te leggen aan kinderen. Het lastige is, dat je snel de neiging hebt om te focussen om de vragen. Maar het zijn niet de vragen die belangrijk zijn. Dat is alleen een manier om te controleren of de tekst goed begrepen is. Het gaat er dus niet zozeer om dat een kind leert om vragen te beantwoorden. Het doel is dat een kind leert om een tekst zo te lezen, dat hij (of zij) snapt wat er staat.

    Wat wij heel vaak doen is zelf een stuk van de tekst hardop voorlezen. En dan tijdens het lezen hardop denken. Jij bent de 'expert' op het gebied van begrijpend lezen. Dus je laat zien wat er in jouw hoofd gebeurt als je een tekst leest. Je verbindt nieuwe informatie aan kennis die je al had. Je staat even stil bij de betekenis van moeilijke woorden: wat zouden ze daar mee bedoelen? En soms komt er tijdens het lezen een vraag in je op. Die stel je dan ook. Soms volgt het antwoord op die vraag verderop.

    Ik zal als voorbeeld even een stukje van de handleiding van Nieuwsbegrip als bijlage toevoegen. Nieuwsbegrip is een veel gebruikte methode voor begrijpend lezen. De tekst van deze week gaat over Corona. Voor degenen die er toevallig met hun kind mee aan de slag gaan: dit is tekst B.

    Ik heb er twee afbeeldingen van gemaakt, omdat het op twee bladzijdes stond. Ik heb ze genummerd.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    • NB-1.JPG
      NB-1.JPG
      Bestandsgrootte:
      36,3 KB
      Weergaven:
      56
    • NB-2.JPG
      NB-2.JPG
      Bestandsgrootte:
      65,1 KB
      Weergaven:
      50
    Nataly1972, Roanna en gitaartje vinden dit leuk.
  8. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.900
    3.317
    113
    Ik heb er nooit wat van begrepen, ik haalde in 6 vwo nog steeds onvoldoendes voor teksten in alle talen. Met grammatica kunnen compenseren en het allemaal net voldoende afgerond.
    Op de basisschool vond ik het al lastig, scoorde beduidend lager op begrijpend lezen dan op alle andere vakken, maar blijkbaar niet slecht genoeg om er wat mee te doen.
    Ik hoop dat je zoon het wel leert. Blijf er mee bezig, want het kan zoveel helpen later.
     
  9. Driessen21

    Driessen21 Bekend lid

    13 jan 2012
    916
    213
    43
    Vrouw
    Hier moeten ze in de tekst de 'belangrijke' woorden high-liten tijdens het lezen. Tekst meerdere keren lezen en echt per regel/ vraag terug zoeken in de tekst wat het antwoord is.
    Het klinkt zo heel makkelijk uitgelegd, maar het vraagt veel van kinderen ( en in dit geval ouders) om dit te leren doen. Veel samen doen en samen bespreken. Succes!
     
  10. Suuster

    Suuster Fanatiek lid

    6 jan 2019
    1.206
    998
    113
    Vrouw
    Docent
    Zeeland
    Begrijpend lezen is lastig. Vertel je kind dat je alle antwoorden altijd terug kunt vinden in de tekst.
    Zoek woorden uit de vraag op in de tekst en arceer deze woorden zodat het opzoeken makkelijker wordt..
     
  11. Wen86

    Wen86 Fanatiek lid

    12 apr 2011
    2.165
    178
    63
  12. Nataly1972

    Nataly1972 Fanatiek lid

    8 jun 2009
    4.169
    1.354
    113
    Vrouw
    consulent Wonen
    Hengelo
    Dank je wel, hier heb ik wat aan.:thumup:
     
    tupp vindt dit leuk.
  13. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Dit wou ik ook als tip geven, zo leren ze het hier in de klas ook. Dat werkt heel goed, zo is de terugkoppeling naar de tekst echt ingebouwd in het antwoord want een antwoord zonder dat er iets gemarkeerd is, is geen antwoord ;)
     
  14. Miss T

    Miss T Fanatiek lid

    3 mei 2012
    4.346
    297
    83
    Iemand schrijft hierboven al over modellen (= hardop voordoen hoe jij het doet). Dat doe ik zelf ook in de klas.

    Ik zou beginnen met een tekst samen verkennend te lezen:
    1. Wat valt je meteen op? (titel, tussenkopjes/deeltitels, opvallend gedrukte woorden, afbeeldingen, bron) --> Laat die zaken markeren.
    2. Lees de inleiding hardop terwijl je de zinnen met een kleur markeert.
    3 Lees de beginzinnen van de andere alinea's hardop en markeer ze.
    4. Lees het slot hardop en markeer de zinnen.
    5 Vraag dan waar je zoon denkt dat de tekst overgaat (= onderwerp).

    Lees dan de tekst volledig.
    1 Tijdens het lezen kun je hardop dingen bedenken ( =modellen)
    Doe dat bijvoorbeeld met bijzondere woorden. Denk aan: bijvoorbeeld, zoals, ten eerste, vervolgens, daarna, omdat, zodat....
    Laat die woorden omcirkelen.
    2 Vraag aan je zoontje om de woorden die hij moeilijk(er) vindt (bijvoorbeeld omdat ze geen betekenis hebben/abstracte woorden) en laat hem deze woorden onderstrepen.
    3 Bespreek de betekenis van de woorden: legt de schrijver het uit in de zin ervoor of erna? Of wordt er een synoniem of juist een voorbeeld gegeven?

    Is de tekst duidelijk en ontleed? Ga dan naar de opdrachten.
    1 Lees de vraag eerst hardop voor en vraag jezelf hardop af wat de vraag nu eigenlijk inhoudt. Benoem het ook hardop als je zelf twijfelt.
    2 Kijk dan of de gemarkeerde tekst je kunt helpen bij het vinden van het antwoord. Mijn leerlingen weten inmiddels dat - door te markeren en aan te strepen- ze de tekst vaak niet nog helemaal hoeven door te nemen. Je ziet namelijk heel snel welke alinea over welk (deel)onderwerp gaat. De tekst steeds opnieuw lezen werkt heel demotiverend.

    Succes! Ik hoop dat je iets aan mijn instructie hebt.
     
  15. PenF

    PenF VIP lid

    20 aug 2009
    8.257
    2.166
    113
    Vrouw
    Coach
    Dordrecht
    Wat voor mijn zoontje ook heeft geholpen is de tekst zoals hierboven behandelen, maar de vragen weg houden. Pas met de vragen beginnen als de tekst helemaal zo is besproken.

    Ging van een V naar een ll door zo te oefenen.
     

Deel Deze Pagina