Hoe brood leren eten?

Discussie in 'Voeding' gestart door Liva89, 8 jan 2018.

Tags:
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Liva89

    Liva89 Bekend lid

    13 mei 2016
    665
    400
    63
    Vrouw
    Ik wil binnenkort onze dochter een boterham gaan geven, hoe kan ik het beste beginnen, korstje, beleg of zonder iets erop? En is volkorenbrood goed om te geven?
     
  2. Adrianna

    Adrianna Niet meer actief

    Licht bruin brood om te wennen aan de vezels is beter om te beginnen..wanneer dat goed gaat kun je donker brood geven.
    Hier ging donker brood al heel snel goed.

    Een bedje roomboter op het broodje is genoeg en je kunt het evt ook eerst in een klein beetje voeding dopen.
     
  3. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Je moet zelfs geen boter gebruiken. Droog kan ook prima. En eerst korstjes inderdaad.
     
  4. teuntje83

    teuntje83 Fanatiek lid

    11 nov 2015
    1.891
    82
    48
    Ik ben begonnen met tarwe brood, zonder korst. En dan hele kleine stukjes/plukjes, een beetje in de zijkant van de mond. Al vrij snel ging dat goed en ben ik iets grotere stukjes gaan geven, gewoon voor in de mond en met wat boter.
     
  5. Suuzan

    Suuzan Fanatiek lid

    21 dec 2013
    1.804
    654
    113
    Korstje deed ik wel bij de eerste, totdat ze zich een keer flink verslikte. Dus nooit meer gedaan daarna, krijg nog de kriebels als ik eraan denk. Daarna ben ik gewoon zachte kleine stukjes brood gaan nat maken met water. Ik doe dat nu ook met mijn zoontje. Ik doe er nu ook een beetje boter op. Binnenkort ga ik droge stukjes geven. Ik moet nog even moed verzamelen hahaha.
     
  6. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.908
    3.324
    113
    Een broodkorst in de handen is prima.
    Of een stuk geroosterd brood. Dat plakt niet zo.
    En gewoon zelf laten doen. Op tafel leggen en ze stoppen het vanzelf in de mond.
    In de mond stoppen vind ik zo’n vervelend idee, zo dwingen om te eten
     
  7. Averlhach

    Averlhach VIP lid

    26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Het beste is om brood van een dag oud te geven. Vers brood plakt te veel.
    Tarwe brood en dan idd een korst.


    Het advies is om absoluut geen brood nat te maken met water of melk. Dit kleeft veel makkelijker waardoor er gemakkelijk een soort deegbal gemaakt kan worden in de mond waardoor de kans op verstikking groter word.
    Kokhalsen bij een stukje broodkorst is vaak niet zo erg. Ziet er vaak erger uit dan het echt is. Wat harder brood kan je juist makkelijker uit de mond halen dan een deegbal.

    Het beste is om of een groter stuk te geven in de hand of kleinere stukjes in de wang.
     
  8. Averlhach

    Averlhach VIP lid

    26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Zie mijn uitleg. Het voelt misschien beter, maar is juist gevaarlijker.
     
  9. Adrianna

    Adrianna Niet meer actief

    Brood komt toch ook in aanraking met speeksel wat ook vocht is.
    Brood wat je goed nat maakt valt zo uit elkaar en hoeft bijna niet ‘gekauwt’ te worden.
     
  10. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Brood dat je nat maakt, plakt toch net aaneen tot een bal?
     
  11. Averlhach

    Averlhach VIP lid

    26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Brood van 1 dag oud plakt minder en ook als het met speeksel in aanraking komt.

    Pak maar tarwe brood, maak het nat en kneed het eens. Het is zo makkelijk er een deegbal van te maken.
     
  12. Adrianna

    Adrianna Niet meer actief

    Ik gebruik brood met melk ook voor een gewoon gerecht maar moet dan altijd super snel zijn anders valt het uit elkaar.
    Nooit een gevaar in gezien of een deegbal van kunnen maken...
     
  13. Blijdorp

    Blijdorp Niet meer actief

    Wij zijn begonnen met korstjes in haar handje te geven. Daarna reepjes van het zachte deel gegeven. Nooit nat gemaakt geloof ik.
     
  14. noellegi

    noellegi Actief lid

    5 dec 2017
    117
    106
    43
    Vrouw
    Hier gewoon een korst gegeven. Konden ze zelf op sabbelen en kauwen. Ik vind juist het hele idee van een stuk brood in de wang duwen maar eng. En eerst een paar keer een korst zonder iets erop tot ze het echt een beetje begonnen te eten en toen boter en smeerkaas erop gedaan.
     
  15. Averlhach

    Averlhach VIP lid

    26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Je kan het blijven herhalen, maar het wordt gewoon afgeraden.
    Als je zoveel melk hebt dat het brood uit elkaar valt is het eerder pap. Maar veel kinderen happen en klappen hun tong tegen het gehemelte aan. Het vocht komt er uit en het brood plakt aan het gehemelte. Een volgend hapje idem, net zolang tot er een plakaat brood tegen het gehemelte zit vast geplakt.

    Pak zelf eens brood wat nat is en druk het met je duim vast aan je gehemelte en probeer het dan eens los te krijgen.
     
  16. Averlhach

    Averlhach VIP lid

    26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Brood is de wang is minder eng dan een stukje brood zo in de mond.
    Een stukje brood zo in de mond kan snel vastplakken aan het gehemelte. Als je een stukje brood in de wang doet moeten ze met hun tong gaan werken om het daar weg te krijgen. Hierdoor leren ze hun tong meer en beter te gebruiken.

    Een kindje wat prima brood eet en de tong al goed kan gebruiken heeft dit niet nodig. Echter kindjes die moeite hebben met brood is dit dus juist de oplossing. Pre-logopedie zal dit namelijk ook altijd aanraden bij zulke problemen.
     
  17. noellegi

    noellegi Actief lid

    5 dec 2017
    117
    106
    43
    Vrouw
    @Averlhach Ah oke dat wist ik niet! Maar heb hier eigenlijk nooit vast voedsel zoals brood en fruit in de mond gestopt, altijd zelf laten pakken.
     
  18. Adrianna

    Adrianna Niet meer actief

    Mijn reactie was eerder verbaast dat het afgeraden wordt omdat ik er zelf geen gevaar in heb gezien dus.
    Je rare ‘je kan het blijven herhalen’ was dus niet nodig.
     
  19. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Ik snap het'in de mond stoppen' eerlijk gezegd niet zo. Blijkbaar wordt dat door velen gedaan, maar waarom precies? Op die leeftijd kunnen ze toch zelf pakken? En dan is het toch prettiger voor iedereen als ze zelf de regie hebben ipv dat je hen zit te voederen (op medische gevallen na natuurlijk, zoals hierboven vermeld werd, maar ik ga ervan uit dat dit voor een minderheid geldt).
     
    Nescio en Fristi2012 vinden dit leuk.
  20. Liva89

    Liva89 Bekend lid

    13 mei 2016
    665
    400
    63
    Vrouw
    Bedankt voor alle reacties! Op welke leeftijd zijn jullie met brood begonnen?
     

Deel Deze Pagina