Eefje heeft net een sprong achter de rug met als nieuw verworven kennis... DE WERELD... eerst zat en kroop ze vooral rond in de buurt van haar speelmat, maar nu is ze echt overal en doet ook alles wat god verboden heeft; met de lamp spelen, zand uit de bloemenbak grijpen, op onze tafeltjes staat niets meer veilig, met blokken gooien, ik moet echt de deuren dicht doen anders zit ze in de gang en toen we gisteren op visite waren was het niet beter.. vooral planten, snoeren en afstandsbedieningen zijn aanlokkelijk.. maar hoe corrigeer je een baby van 10 maanden, zeg je nee, foei, bah, au.. continu weghalen, uitgebreid uitleggen.. ik merk wel als ik echt steng nee zeg dat ze iets niet doet, maar als ik me omdraai gaat ze stiekem weer verder... hoe maak je echt duidelijk dat iets niet mag, of is dat nog te vroeg? wie heeft er leuke tips, ervaringen???
op deze leeftijd werkt afleiden meestal heel goed. Dan zeg je bijvoorbeeld: nee, eefje, je mag niet aan de plantjes komen, kijk eens mama heeft duplo voor jou, dat is voor eefje. Ja het klinkt een beetje mutserig, maar het is op haar niveau he?? o ja dat ze doorgaat als jij wegloopt of je omdraait is niet zo zeer stiekem, maar meer dat ze op deze leeftijd een verbod combineren met een persoon of situatie. Dus mama -> plantje -> nee!!! Als mama weg is of niet kijkt mag ik wel aan de plantjes. Hetzelfde als ze het bij oma doet. Plantjes verbod geldt thuis en niet bij oma. Lastig he???
Niet Ze is echt veel te klein om echt gecorrigeerd te worden. Zoals tullip al zei is afleiden het enige wat je kunt doen. Ze doet het allemaal echt niet expres, maar is gewoon de wereld aan het ontdekken. Als je geen zin hebt om zelf de hele dag achter je kruipende baby aan te lopen (had ik ook niet) is het handig om gewoon een kritisch te kijken of het nu wel zo handig is dat je lamp op hoogte staat waar ze bij kan, of dat die plantjes niet beter in de vensterbank kunnen of misschien ff een half jaartje boven, zodat je niet de hele dag bezig bent. En het is tijd om te gaan bedenken hoe erg je alles vind wat ze doet. Als ze aan de plantjes zit, trekt ze ze er meteen uit, of voelt ze met haar vingertjes aan de blaadjes (omdat die er zo mooi uit zien). Ik ging zelf met mijn dochter het hele huis/tuin door en liet haar overal aan voelen. Ook in de tuin zit ze soms in de aarde, omdat er schelpjes in zitten en wat maakt het mij uit dat ze een beetje in de aarde vroet, in de zandbak wordt ze ook vies. Is ze nu de hele tuin aan het leegscheppen is het een ander verhaal. Verder kun je volgens mij nog niet doen, maar misschien dat andere daar andere ideeen over hebben
Ik ben van mening dat je op die leeftijd al best kunt beginnen met corrigeren. Maar je moet dan wel consequent zijn. Onze meid ging met een maand of 7 'de wereld ontdekken'. Maar pas met een maand of 9-10 luisterde ze naar ons als we zeiden dat iets niet mocht. Er waren maar 2 dingen die ze niet mocht, iets van de salontafel afpakken en aan de planten zitten. Anders waren we de hele dag aan het corrigeren. Ik zou dan ook beginnen met een paar dingen die ze niet mag, en de rest voorlopig wegzetten, tot ze 'nee' goed doorheeft. Het lijkt me namelijk moeilijker iets afleren wat ze eerst wel mocht.. Inmiddels luistert onze meid (over het algemeen ) heel goed. Wij zijn al die tijd heel consequent geweest, en misschien hebben we ook best een braaf meisje..??
Hier ook al begonnen met "corrigeren" als Julie aan dingen zit wat niet mag (ook een sterke voorkeur voor afstandsbedieningen, telefoons, alles met snoeren, alles wat glimt en papieren). Wij zeggen op wat strengere toon "uh-uh", en bieden haar vervolgens een alternatief aan. Ze heeft het al verdraaid goed door en stopt onmiddellijk als ze "uh-uh" hoort. Wat tulip al zegt, het is nu nog wel "momentgebonden leren", ze snappen nog niet dat als ze NU niet aan de plant mag zitten, dat over 5 minuten nog steeds niet mag. Maar eigenlijk werkt een alternatief aanbieden tot nu toe prima.
Ja, dat bedoelde ik ook met consequent zijn. Elke 2 minuten weer zeggen dat ze ergens niet aan mag zitten.. (alternatief aanbieden werkte hier niet altijd..). Maar ik vind het belangrijk dat ze weet wat 'nee' betekent. Niet zo zeer voor thuis, kleine moeite om alles weg te zetten waar ze niet aan mag komen (doe ik ook wel eens met de prullenbak, want dat vind ik echt goor als ze daar aan zit). Maar ik vind niet dat ik kan verwachten dat anderen hun salontafel leeghalen, als onze dochter langskomt. Maar ja, tis een kwestie van doorzetten en dat kan dus maanden duren..
Hier ook een maand geleden begonnen met corrigeren. Door Nee,Nee te zeggen en haar af te leiden. Ze zit de hele tijd aan het openhaardscherm en als we die weghalen in de as la. En probeert haar vinger door het stof van de geluidsboxen te prikken. Heb het idee dat ze het nu veel minder doet doordat we consequent zijn gebleven en haar speelgoed naar de andere kant van de kamer hebben verhuist. Daardoor hoeft ze niet iedere keer langs de openhaard naar haar speelgoed. Nu ze gaat staan, gaan we vrolijk verder met nee, nee. We willen namelijk niet dat alles van tafel moet als ze eraan komt. Ben benieuwd hoe lang we het vol gaan houden.
Als mijn zoontje iets doet of ergens aan zit wat niet mag zeg ik "nee, dat mag niet" of "nee, dat is niet voor B..." en kijk hem aan. Na 2x nee haal ik hem weg en leid hem af met iets anders. Bij anderen probeer ik hem al af te leiden voordat hij ergens aan zit. Als hij ergens aan zit wat niet mag. Haal ik hem daar weg en zeg te gelijkertijd "nee". En consequent zijn met wat wel en niet mag. Hij wordt nu echt boos als hij het er niet mee eens is dat ik hem weg haal of iets afpak.