Hoe denk je over je eigen naam?

Discussie in 'Babynamen' gestart door Dagda, 21 jul 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Dagda

    Dagda Fanatiek lid

    8 jul 2019
    1.687
    1.855
    113
    Vrouw
    Er komt steeds een grotere diversiteit in namen die gegeven worden. Zowel 'nieuwe' als anders gespelde namen.
    Ik vraag mij dan altijd af hoe de kinderen later tegen hun eigen naam aankijken. Om dat te weten te komen moeten we nog lang wachten.

    Maar vroeger was vast niet alles beter qua namen. Dus dames, hoe denken jullie over jullie eigen naam?
    - Zijn jullie er blij mee?
    - Hebben je ouders ooit vertelt waarom ze die naam gekozen hebben?
    - Had je liever anders geheten en zo ja hoe?
     
  2. Dagda

    Dagda Fanatiek lid

    8 jul 2019
    1.687
    1.855
    113
    Vrouw
    - Ik zelf vind mijn naam afschuwelijk! Het is een boerentrienen naam heb ik altijd geroepen. (En dan tref ik als man ook nog eens een Harm. Zucht)
    - Eigenlijk wordt mijn volledige voornaam alleen op het werk door mijn cliënten gebruik. Ieder ander die mij kent gebruikt de afkorting. Vroeger werden mijn doopnamen er nog bij gebruikt als iemand echt boos op mij was.
    - Zelf heb ik altijd Robin of Dagmar willen heten. Al zal ik nooit mijn naam (Nu nog) veranderen.
    Daarbij heet onze dochter nu Robin.
    - Waarom mijn ouders deze naam hebben gekozen? Gewoon omdat hij mooi is en bij mijn zussen matchte
     
  3. hummeltje5

    hummeltje5 VIP lid

    28 dec 2014
    21.561
    13.129
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Ik ga m hier niet noemen. Het is een duitse naam die niet onbekend is hier in NL maar die ook niet echt vaak gegeven wordt door de jaren heen.
    Ben er zelf niet blij mee. Vind m een tikkie snauwerig. En verder haat ik het als mensen m'n naam roepen. Ik heb dan altijd het idee alsof ik straf krijg ofzo :p

    Toevallig laatst nog met m'n moeder erover gehad waar m'n ouders de naam toen opgeduikeld hadden. Komt van een tv-serie (vraag me niet welke) en ze vonden het gewoon een mooie naam.

    Ja ik had liever anders geheten maar om eerlijk te zijn weet ik niet heel goed hoe. Rosalie misschien.

    Dikgedrukte is herkenbaar ;)
     
    Dagda vindt dit leuk.
  4. hummeltje5

    hummeltje5 VIP lid

    28 dec 2014
    21.561
    13.129
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Lees nu pas (na m'n eigen reactie van net dus) je eigen reactie op je bericht.
    Wat grappig wat jij met Robin hebt. Dat zou ik bijna hebben gehad met Rosalie (die stond hier 7 jaar lang bij beiden op #1, totdat ik me toch bedacht dat dat het net aan niet was voor mij).

    Ik moet stiekem wel lachen om je eerste zin :D
     
    Dagda en Rosy90 vinden dit leuk.
  5. Dagda

    Dagda Fanatiek lid

    8 jul 2019
    1.687
    1.855
    113
    Vrouw
    Mogelijk (en hopelijk) krijg je ooit nog een Rosalie?
    Bij onze eerste dochter voelde Robin ook niet passend. Het heeft zo moeten zijn.
     
  6. hummeltje5

    hummeltje5 VIP lid

    28 dec 2014
    21.561
    13.129
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Nahh denk ik niet.
    1 lijkt het er steeds meer en meer op dat er toch geen derde kindje komt hier (tot m'n grote spijt) en 2 dat is niet echt handig icm. naam van onze dochter.

    De namen van jullie 3 kinderen matchen wel echt heel mooi vind ik!
     
    Dagda vindt dit leuk.
  7. YaelStone

    YaelStone Fanatiek lid

    5 aug 2019
    2.285
    4.154
    113
    Ik vind mijn naam prima, ik ben vernoemd naar mijn oma’s.
    Mijn moeder heeft eens verteld dat als ze niet vernoemingen hadden gedaan ik Annemarie had gegeten.
     
    Dagda vindt dit leuk.
  8. Narcisje

    Narcisje VIP lid

    17 mrt 2016
    11.382
    6.921
    113
    Vrouw
    - Zijn jullie er blij mee?
    Mwah. Ik heb een Duitse naam en hij klinkt wat hard. Het is niet dat ik hem afschuwelijk vind maar echt heel blij ben ik er ook niet mee.

    - Hebben je ouders ooit vertelt waarom ze die naam gekozen hebben?
    Ze hadden eigenlijk de naam Linda maar er werden in die periode in de buurt heel veel meisjes met de naam Linda geboren en toen vond mn moeder het niet meer leuk. Dat was wel een dingetje, een week voordat ik geboren ben (ik ben met bijna 42 weken geboren) moest er dus gauw een andere naam bedacht worden.

    - Had je liever anders geheten en zo ja hoe?
    Ik zou niet weten hoe eigenlijk.
     
    hummeltje5 en Dagda vinden dit leuk.
  9. Youtan

    Youtan VIP lid

    9 jun 2015
    6.391
    4.246
    113
    Vrouw
    Ik heb mijn moeder weleens gevraagd of ze een Klap van de Molenwiek heeft gehad! Mijn broer en zussen hebben leuke Nederlandse namen en dan kom ik als 5de, de inspiratie was duidelijk op, met zo’n Franse ouderwetse tuthola-naam! Gelukkig een korte Nederlandse afkorting daarvan i mijn roepnaam geworden. Op mijn werk gebruiken ze mijn volledig naam en soms schrik ik nog weleens. Als mijn moeder vroeger Boos op me was dan riep ze mijn volledige naam.

    De afkorting van mijn naam is gelukkig wel leuk, daar ben ik wel blij mee.
     
    citroenrasp, hummeltje5 en Dagda vinden dit leuk.
  10. baby2011

    baby2011 Fanatiek lid

    15 aug 2010
    1.834
    372
    83
    Ben nu wel benieuwd naar de niet blij namen haha.

    Hier wel blij met naam al wordt er vaak ( vooral vroeger) gezegt honden naam. Ivm herkenning deel ik hem niet maar deel ervan ook in zoon zijn namen verwerkt.

    Ja ben er blij mee en trots op
     
    hummeltje5, EerlijkeEva en Dagda vinden dit leuk.
  11. Hemeltjelief

    Hemeltjelief VIP lid

    23 mrt 2020
    12.936
    1.183
    113
    Vrouw
    Ik ben heel blij met mijn naam!
    Hij is orgineel.
    Mijn naam komt van een zangeres van vroeger(jaren 60)
    Mellanie dat is dus mijn naam.
     
    Dagda vindt dit leuk.
  12. xxmoixx

    xxmoixx VIP lid

    11 jun 2018
    5.312
    4.385
    113
    Vrouw
    Ik heb een normale naam. Heb niet t gevoel dat deze naam bij mij past ofzo, maar er is op zich niets mis mee. Als ik de naam bij iemand anders hoor denk ik alleen nooit: zo heet ik ook. Ik zou hem verder niet per de willen veranderen. Zou niet weten wat er verder bij past.
     
    Dagda vindt dit leuk.
  13. Artemis88

    Artemis88 Niet meer actief

    Ik ben gematigd blij met mijn naam. Ik hoor hem niet zo vaak, dat is wel leuk. Bijna iedereen schrijft het fout, dat is minder.
    Ik zit er over na te denken om een verkorte versie van mijn naam te gebruiken voortaan. Mijn moeder was thuis de enige die mij met mijn volledige naam noemde en ik heb er dankzij haar een hekel aan gekregen. Ik wil er eigenlijk niet aan herinnerd worden. Mijn vader en man gebruiken de korte versie al. Maar het is ook weer zo wat om tegen schoonfamilie en bekenden te zeggen dat ik nu anders genoemd wil worden.. Ik stel mijzelf ook altijd voor met mijn volledige naam, om verwarring te voorkomen.
     
    Dagda vindt dit leuk.
  14. EerlijkeEva

    EerlijkeEva Actief lid

    8 mrt 2020
    183
    162
    43
    Vrouw
    Vroeger vond ik Eva vreselijk, omdat ik toen 10x per dag de vraag kreeg waar Adam was.

    Mijn ouders vonden Eva gewoon mooi en makkelijk. Ook omdat ik de eerste dochter was. Mijn zusje had dus nooit Eva kunnen heten, mocht ik een andere naam hebben gehad.

    Ik hoef geen andere naam en vind het nu wel prima. Het is in ieder geval tijdloos en nog steeds populair. Ik heb echter nooit een andere Eva in de klas gehad.
    De meesten noemen me Eef. Ik vind Eva zelfs vreemd klinken als ze het tegen mij hebben.
     
    hummeltje5 en Dagda vinden dit leuk.
  15. spruitje80

    spruitje80 Fanatiek lid

    5 jul 2016
    4.405
    3.954
    113
    noord holland
    Ik heb een echte jaren 70/80 naam, ik hou er niet zo van :$. Maar ja, zo heet ik nou eenmaal :roflmao:, geen idee dus hoe ik liever geheten zou hebben. Vroeger hoorde ik mijn naam overigens nooit (behalve een enkele oudere dame). Sinds ik volwassen ben hoor ik de naam toch wel vaker bij leeftijdsgenoten (tot een paar jaar ouder dan ik). Ik woon maar in een klein plaatsje (ruim 3500 inwoners) en ik ken 3 anderen met dezelfde naam.
    Mijn ouders vonden de naam gewoon mooi. Zal voor die tijd vast modern zijn geweest.
     
    Dagda vindt dit leuk.
  16. Meisje93

    Meisje93 VIP lid

    21 mrt 2015
    32.071
    14.402
    113
    - Zijn jullie er blij mee? Vroeger niet, moest vaak uitleggen hoe je het schreef. Of het werd verkeerd geschreven/gezegd. Nu nog steeds, maar heb ik er maling aan. Ben er nu wel blij mee. Mijn man vind hem zo mooi dat hij hem zelfs aan onze dochter door wilde geven.
    - Hebben je ouders ooit vertelt waarom ze die naam gekozen hebben? Jazeker. Ben vernoemd naar mijn oma. Zowel doopnamen als roepnaam.
    - Had je liever anders geheten en zo ja hoe? Nee
     
    Dagda vindt dit leuk.
  17. esklessebes

    esklessebes VIP lid

    23 mrt 2014
    6.476
    3.332
    113
    Hier dik tevreden. Ben vernoemd naar m'n moeder beide met de betekenis 'ster'
    De jongensnaam was afschuwelijk haha.
     
    Dagda vindt dit leuk.
  18. Zwierezwaai

    Zwierezwaai Niet meer actief

    Ik vind mijn naam niet bijzonder mooi of goed bij mij passen. Beetje ouderwets. Het is een Bijbelse naam.Ook wordt het altijd verkeerd geschreven. Ik zou ook niet weten welke naam dan wel passend zou zijn. Eerlijk gezegd word ik zelden bij mijn voornaam aangesproken sinds ik niet meer werk. Dus als ze hem dan zeggen in bijv het ziekenhuis o.i.d. dan denk ik altijd “ oh ja dat ben ik”

    Mijn 2de en 3de naam zijn vernoemingen naar mijn oma’s. Die vind ik wel prima.
     
  19. Neilia

    Neilia Niet meer actief

    Zijn jullie er blij mee?
    Mwah redelijk.
    Ik heb een naam die in Duitsland, Hongarije en Rusland vaker voorkomt, maar dan zonder de h er tussen.
    Destijds dachten veel mensen dat ik Pools was door mijn naam en mijn uiterlijk.
    Mijn naam word altijd afgekort en dat ben ik behoorlijk gewend, als mensen mij bij mijn volledige naam noemen vind ik dat altijd heel raar.
    Vroeger vond ik mijn naam vreselijk.
    Voornamelijk omdat er een liedje is met mijn naam en mensen deze altijd gaan zingen.
    Nu maakt het me niet meer uit.

    Hebben je ouders ooit verteld waarom ze die naam gekozen hebben?
    Ik heb het vroeger wel gevraagd.
    Ik zou in eerste instantie Patricia gaan heten, maar mijn moeder las een boek met in de hoofdrol een meisje, de naam van dat meisje vond ze erg mooi en mijn vader schijnbaar ook.

    Had je liever anders geheten?
    Vroeger wel, nu niet meer.
    Maar als ik zelf mocht kiezen zou ik mezelf Sam of Danique als naam hebben gegeven
     
    Dagda vindt dit leuk.
  20. Anoukskie

    Anoukskie Fanatiek lid

    18 okt 2016
    2.401
    841
    113
    Ik vind m'n naam prima, hoorde verder de naam ook niet zo vaak in mijn omgeving, pas op het HBO kwam ik mensen met de zelfde naam tegen.
    M'n ouders vonden de naam gewoon mooi. En de namen van al mijn oma's en mijn moeder beginnen ook met de A. Dus dat paste gewoon mooi.
    M'n moeder wilde eigenlijk Esmee en mijn vader vond Manon ook mooi, maar deze zijn het beide niet geworden.
     
    Dagda vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina