Hoe denk jij over minderjarigen en drank?

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Tipp, 12 jun 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Tipp

    Tipp Actief lid

    4 jun 2021
    201
    256
    43
    Vrouw
    NL
    Na aanleiding van een gesprek dat ik met een mede pubermoeder heb gehad was ik benieuwd hoe jullie denken over het drankgebruik van minderjarigen.
    Ik ga hier niet de heilige uithangen, de oudste 2 jongens drinken allebei. We hebben het hun nooit verboden, want op een gegeven moment wisten we beiden dat ze het toch wel zouden doen. We zijn heel open en hebben duidelijke grenzen gesteld. Niet scooterrijden met drank op, transparant zijn. 'S avonds een kerel, 's ochtends ook, dus niet weglopen voor verantwoordelijkheden omdat je een kater hebt. En het allerbelangrijkste: op het moment dat je niet zelf thuis kan komen, omdat je te lam bent of dat we je in het ziekenhuis op moeten halen is het klaar. En daar gaan ze tot nu toe goed mee om.
     
    Joli86, Poolvos en Bezige bij vinden dit leuk.
  2. TotalBella

    TotalBella VIP lid

    11 apr 2019
    6.578
    6.272
    113
    Ik weet het nog niet zo goed Haha. Oudste is 12 dus we hebben nog even. Ik ben niet geheel tegen, maar wil het ook niet aanmoedigen.
    Maandag hebben we een online webinar over alcohol en blowen, ben benieuwd.
     
  3. Lynx

    Lynx VIP lid

    19 jul 2008
    8.501
    2.398
    113
    Goede vraag. Hier is het nog niet zover.
    Ik heb liever dat ze 16 zijn en gecontroleerd thuis een drankje drinken, dan dat ze 18 zijn en helemaal los gaan, omdat het eindelijk mag.
    Tegen de tijd dat mijn dochters zover zijn, is het wellicht al ingeburgerd en hoeven we hier niet over na te denken. Of ze lusten geen alcohol, dat kan ook nog :)
     
    anica en dreumesje vinden dit leuk.
  4. Saartje33

    Saartje33 Fanatiek lid

    6 dec 2018
    3.497
    5.164
    113
    Vrouw
    Ik ben ook voor openheid. Ook liever thuis dan ergens op straat. Ik hoop dat ze minimaal 16 zijn als ze het gaan proberen. Maar ja dat heb je ook niet helemaal in de hand omdat vrienden misschien eerder beginnen en dan is er bij horen wel belangrijk op die leeftijd.
    De oudste is 13. Hij heeft autisme en ik vermoed dat hij het echt niet lekker gaat vinden (heel gevoelig voor smaken) en hij is nogal van de regels dus 18=18. Hij doet ook niet aan groepsdruk, en gaat volledig zijn eigen weg. Hopelijk blijft dat zo... (op dit gebied dan)
    Wat dat betreft maak ik me meer zorgen over mijn dochters. Die doen sneller iets om er bij te horen.

    zelf drink ik niet en mijn man heel minimaal, ook als pubers, dus hopelijk hebben we het goede voorbeeld gegeven.
     
  5. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.500
    8.353
    113
    Ik hoop dat ze niet drinken zolang ze minderjarig zijn. Niet omdat ik het verbied (dat maakt het enkel extra interessant), maar wel enorm afraadt incl. uitleg waarom. We gaan zien of het werkt of niet. Als ze wel wat drinken hoop ik dat ze mij bellen om ze op te halen ed ipv zelf aan het verkeer deelnemen (ook niet op de fiets).
     
    YaelStone, suus1983, Neuzeke en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  6. Vaasje

    Vaasje Niet meer actief

    Ik heb nog ff om daar over na te denken (oudste wordt tien)

    Maar ik denk dat ik liever heb dat ze het gecontroleerd thuis doen of iig ergens met mijn weet en dat als er iets is of iets gebeurt ik kan helpen dan dat ze het stiekem zouden gaan doen.

    Liever helemaal niet natuurlijk maar goed, pubers blijven pubers en ze zullen het vast eens gaan uitproberen :)
     
    Saartje33 vindt dit leuk.
  7. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik hoop dat over een jaar of 8 het niet alleen de wet, maar ook de norm is dat drinken pas 'hoort' vanaf je 18e. Maar ik heb er een hard hoofd in: de meeste ouders van nu hebben ook vanaf hun 16e gedronken. Ikzelf ook, trouwens. Maar inmiddels weten we beter. Het is gewoon echt heel slecht, zeker voor hersenen die nog niet volledig ontwikkeld zijn.

    Mijn man drinkt helemaal niet meer en ik drink af en toe wel eens een glaasje. Maar dan ook gerust weer weken of maanden niet. Dus ik hoop maar dat we het wat dat betreft goed 'voorleven'. Echt verbieden, tja; dan krijg je alleen maar stiekem gedoe. Dus ik denk wel dat we het er over zullen hebben dat het eigenlijk wel zonde is om je hersenen te verpesten met drank. Maar we gaan het denk ik niet echt verbieden of er een beloning tegenover zetten als ze het niet doen. Want dan krijg je alleen stiekem gedoe. En dan is maat houden denk ik nog lastiger.
     
    Roos12, Zoe123, rijo en 4 anderen vinden dit leuk.
  8. Luppy

    Luppy VIP lid

    1 dec 2007
    7.039
    2.169
    113
    Mijn oudste is 14. Hij drinkt nog niet, vindt bier al vies ruiken.
    Onlangs had ik het er met hem over, maar hij heeft er ook verder geen interesse in.

    Ik hoop dat hij er in elk geval nog een paar jaar mee wacht. Vanaf een jaar of 17 zou ik er geen moeite mee hebben als hij af en toe een biertje drinkt of zo. Ik hoop alleen dat hij geen grote drinker wordt, dat lijkt me erg ongezond en ook slecht voor de rest van je dagelijks leven zoals school of werk.
     
  9. anne19791980

    anne19791980 Fanatiek lid

    9 dec 2008
    1.484
    218
    63
    Oudste is 10 maar ik ga ze echt niet verbieden om eerder te drinken. Ze mogen best wat uitproberen maar ook duidelijk qua uitleg wat niet de bedoeling is.
    Als ze wijn willen proberen of bier als ze 16 zijn prima.
    Wij dronken al stiekem in de jeugdstuif. Bestelden jus en namen een fles passoa mee.
    We hebben er nooit iets aan overgehouden, er is niemand verongelukt, niemand verslaafd en er zijn uit de vrienden groep best veel hoog opgeleid dus ik denk dat het zo een vaart niet loopt.
    Coma zuipen is een no go. Drinken en voertuigen besturen ook niet. Alles onderkotsen in zelf opruimen en niet zeuren de volgende dag.

    Zo denk ik er nu over maarja wellicht als ze echt die leeftijd zijn dat ik er anders over denk.
     
  10. Neskio

    Neskio Fanatiek lid

    5 mrt 2017
    2.992
    2.473
    113
    Vrouw
    NB
    Tja nu ik oud en wijs ben denk ik doe maar als je 18 bent (kinderen zijn nog klein dus duurt nog lang genoeg). Maarja ik dronk zelf mijn eerste bacardi breezer ook toen ik 13 was :rolleyes:
     
    poema en Shay25 vinden dit leuk.
  11. Riverdale87

    Riverdale87 Fanatiek lid

    15 okt 2017
    4.151
    4.681
    113
    Vrouw
    Ik heb het liever niet maar als ze zo graag willen, dan liever thuis. Helemaal tegenhouden zal wel niet lukken dus dan maar onder toezicht.
     
  12. Liekje81

    Liekje81 VIP lid

    6 sep 2013
    18.652
    21.156
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Ik lees hier "liever thuis dan ergens anders", maar onderzoek heeft uitgewezen dat verbieden meer helpt tegen overmatig en vroeg alcoholgebruik. Ook voorleven is belangrijk. Hoe meer je met je kind erover praat, hoe eerder en meer ze gaan drinken.
    Maar goed, buiten dat. Ik ben dus van het voorleven. Wij drinken zelden tot nooit. En zal toch echt wel streven naar onder de 18 niet. Onder de 16 wil ik echt niet hebben.
     
    disaro, Zoe123, spruitje80 en 3 anderen vinden dit leuk.
  13. coop75

    coop75 Lid

    14 dec 2013
    78
    40
    18
    Hier zijn de 2 oudste 20 en 23 nu. Ze dronken ook wel vanaf 16 hoor, bij de oudste ging die regel net in. Heb liever dat ze thuis wat drinken als stiekem met vrienden. Jut elkaar toch op denk. Tot nu toe geen last van gehad, drinken met mate als ze nu met de auto weggaan drinken ze niet. En hebben ze een feestje bellen ze een taxi. Komt goed!
     
  14. Boordevol

    Boordevol VIP lid

    26 jun 2009
    6.072
    4.181
    113
    Uit onderzosk is gebleken dat verbieden juist helpt en het gecontroleerd toestaan juist drinken aanmoedigt. En diegene die zei dat ze er niks aan over hebben gehouden... Dat weet je natuurlijk niet. Dat je hoogopgeleid bent of nooit een ongeluk hebt gehad zegt niks.
     
    bunchy, Roos12, Athina en 4 anderen vinden dit leuk.
  15. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.812
    32.715
    113
    Bij voorkeur niet voor ze 18 zijn, maar of dat ook echt iets wat tegen te houden is weet ik niet. Voor 16 wil ik het sowieso niet hebben. Ik ga sowieso het gesprek met ze aan en stiekem vind ik ook niet echt een optie, maar ga er ook niet te makkelijk over zijn.
     
    Neuzeke, tatie, Saartje33 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  16. mamameer

    mamameer VIP lid

    21 jan 2014
    7.612
    3.988
    113
    Zo lastig. Ik ben gelukkig nog lang niet zo ver dat mijn jongens gaan drinken. Maar het is wel een moeilijk ding. Wij drinken ook waar de kinderen bij zijn. Ik denk dat we vooral een open gesprek zullen aangaan. Laten weten wat er met je gebeurt wat het in je lichaam doet. En hoe slecht het is. Ik denk alleen dat als we het verbieden we dit ook in de hele vriendengroep zullen moeten doen, met alle of zoveel mogelijk ouders. Want als het bij vriendje a wel mag dan zullen ze daar mogelijk gaan zitten. Het zal deels ook afhangen van hoe dwars je puber is. Ik heb nooit durven roken omdat mijn ouders ons dat hadden “verboden” maar mijn broer rookte, blowde en zoop sterke drank op zn 15e/16e. Dat was ook een extreem moeilijke dwarse puber. Die kon je alles verbieden maar deed het alsnog.
     
  17. Prettykitty

    Prettykitty Fanatiek lid

    22 dec 2016
    4.641
    3.012
    113
    Vrouw
    Kijk, ik was 12 (ja echt) toen ik al een Breezer mocht drinken van mijn ouders (waar ik de hele avond mee deed).

    Natuurlijk is dat in leeftijd echt belachelijk jong. Maar het voordeel is wel dat ik dus echt nooit iets stiekem heb gedaan, nooit dronken ben geweest (naja 1x maar toen woonde ik al op mijzelf)
    Goed maat kon houden, relatief weinig dronk.

    En nu als volwassene drink ik misschien 5 drankjes per jaar.

    Ik heb nooit harddrugs uitgeprobeerd, en ook nooit de behoefte gehad om stiekeme slechte dingen te doen.
    Mede doordat ik een hoop mocht en mijn ouders mij daar ook in vertrouwde.

    Moet wel zeggen ik had alleen maar oudere vriendinnen, en was wel 12 qua leeftijd maar al veel verder dan een gemiddeld meisje van 12.


    Qua leeftijd zou ik nee zeggen!!!
    Maar achteraf was het denk ik juist een goede keuze.
     
  18. LesGra

    LesGra Bekend lid

    2 jun 2017
    529
    350
    63
    Vrouw
    Ik denk echt dat het aan je kind zelf ligt. Hoe degene er mee omgaat.
    Ik dronk zelf op feestjes als Kerst en Oud en Nieuw sinds mijn 13e een breezer of smirnoff ice.
    Altijd in overleg met mijn ouders, want zij kochten het. Mijn vriendengroep was ouder, dus met feestjes werd er al wel gedronken en als ik had afgesproken dat ik er 1 dronk, dan drink ik er ook echt 1. Toen ik 13/14 was heb ik iemand afgevoerd zien worden, vanwege comazuipen. Ik snap het niet, maar ik kan/wil sowieso controle niet verliezen. De keren dat ik dronken was, zijn op 1 hand te tellen.
    Ik was dus altijd eerlijk tegen mijn ouders. Ik hoop dat mijn meiden dit straks ook zijn tegen mij. Toch hoop ik wel dat zij later zullen drinken. Want als ik terug kijk, was ik gewoon wel jong en was het eigenlijk nergens voor nodig.
     
  19. LesGra

    LesGra Bekend lid

    2 jun 2017
    529
    350
    63
    Vrouw
    He! Ik was 1 jaar ouder, maar echt bijna hetzelfde verhaal..
     
    Prettykitty vindt dit leuk.
  20. Golden1213

    Golden1213 Fanatiek lid

    14 apr 2020
    2.439
    1.825
    113
    16
    Ze heeft bij haar vader feigling gedronken.
    Ik zeg, liever thuis dan auf de straat. :)
     

Deel Deze Pagina