Hoe een ritme krijgen?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door mirjam2112, 13 mei 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mirjam2112

mirjam2112 Niet meer actief

Ik geef nu 5 weken bv en op zich gaat het heel goed, 's nachts komt hij om de 3 uur ongeveer maar overdag tussen de 1 en 2 uur !!
    Hoe kan ik dit een beetje sturen dat hij er langer tussen laat??
    Buiten dat ik niet eens weg kan voor een boodschapje is het voor Justin ook onrustig want hij slaapt zelden langer dan 5-10 min overdag en krijgt geloof ik ook niet veel binnen telkens omdat m'n borsten geen tijd krijgen om weer melk aan te maken .. (hij krijgt in totaal meer dan genoeg per dag want hij plast, poept en groeit goed)

2. mirjam2112

Oh ja regeldagen zal het niet zijn want dan zou hij al 5 weken aan het regelen zijn...

3. evenstar

evenstar VIP lid

22 jan 2009
    9.809
    4
    38
    postdoc/docent universiteit
    import Noorderling
    Mijn kraamhulp zei dat de eerste 6 weken eigenlijk allemaal 'regelweken' zijn. ;) Ik heb toen inderdaad heelveel gevoed, vooral 's avonds (clusteren). Overdag steeds om de 2 uur. Ik had veel te veel melk, dus ik bood per 4 uur steeds dezelfde borst aan. Als je het idee hebt dat je juist weinig melk hebt (als hij goed groeit zal dat niet TE weinig zijn ;)), vaker van borst wisselen en even bikkelen denk ik. Want omdat hij zo vaak drinkt, wordt jouw produktie lekker opgeschroefd!!

Renske is pas sinds dat ze 2 maanden is een stuk regelmatiger. Ik was zo gewend aan om de 2 uur voeden dat ik het haar steeds aanbood rond die tijd. Op een gegeven moment werd ze weigerig overdag. Toen ben ik er langer tussen gaan laten, en heb ik goed gelet op soorten huiltjes, andere tekenen. Nu zit er over het hele etmaal steeds 4 uur tussen. Ik voed 1 keer op mijn verzoek, dat is om 23 uur als ik zelf naar bed ga. Anders moet ik er 2 of soms 3 keer uit, dat trek ik gewoon niet met mijn werk nu.

Dat bevalt PRIMA moet ik zeggen. De halfslapende Renske drinkt maar al te graag een volle tiet leeg, en komt dan tussen 2 en 3 en tussen 6 en 7 weer.

Wanneer is je laatste avondvoeding ongeveer?

4. Eylem

Eylem Niet meer actief

Komt hij echt voor voeding overdag of heeft hij krampjes of een andere reden waarom hij huilt?

Irem slaapt ook niet heel veel overdag, maar ze komt zowel overdag als snachts min of meer om de 3 uur. Ze huilt dan ook nog wel tussendoor, maar dan is het krampjes of zuigbehoefte of wat dan ook. Ik weet niet of je al een speentje hebt geprobeerd? Vaak wordt Irem daar wel rustig van en als ze echt honger heeft spuugt ze die wel weer uit en huilt verder.

5. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    49.860
    35.201
    113
    Dat is heel normaal hoor. De eerste weken is 10-12 voedingen per 24 uur heel normaal en het wordt vanzelf minder. Probeer je er bij neer te leggen, want ik heb niet het idee dat je er zelf heel veel aan kunt veranderen moet ik zeggen.

6. mirjam2112

Hij heeft nu 2 avonden de laatste voeding om 21 gehad... Nou ja voeding hij rommelt dan wat aan dus op en af de borst.. Hij sliep deze 2 dagen tot half 3/3 en komt dan rond 06/07.. Niet slecht dus

speentje: wil hij niet helaas... Mijn pink werkt wel soms...
    Heb soms wel dat hij 's avonds rustig wordt van met hem rondlopen maar dan ben ik zo moe dat ik liever met hem op de bank zit aan de borst... Kan geen kwaad toch ??
    Hij heeft er nu vrijdag wel telkens 3 uur tussen gelaten ;)

snap er niks van ;)

7. evenstar

evenstar VIP lid

22 jan 2009
    9.809
    4
    38
    postdoc/docent universiteit
    import Noorderling
    Ik zou hem 's avonds een prikkelvrije omgeving bieden voor de voeding, en steeds meer een ritueel hebben. Dan weet hij dat het 'nacht' is. Wij doen dat om half acht ongeveer, Renske slaapt dan tot ik haar om 23 uur aanleg, dan komt ze rond 3 uur weer en rond 7 uur. Heeft wel even geduurd voor we dit ritme hadden hoor :)

Maar baby's slapen denk ik beter als de omgeving een beetje prikkelvrij is, zeker als je naar een ritme toe wilt waarin hij 's avonds en 's nachts gewoon slaapt (al dan niet onderbroken door voedingen).

8. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Danique slaapt hier s avonds nog steeds niet. Rond 10 uur gaat ze slapen. Heb al geprobeerd het avondritueel rond 7/8 uur te doen, maar het werkt gewoon niet. Ze doet soms een hazeslaapje, vanavond ook even 3 kwartier. Verder is ze dan gewoon wakker, soms onrustig, soms ook gewoon lekker aan het spelen. Ik heb heel wat avonden met haar aan de borst gezeten en nu nog wel eens.
    Ik heb ook wel geprobeerd haar op ons bed 's avonds te voeden (doen we ook voor de nacht) en dan valt ze soms in slaap maar na een kwartier/half uur wordt ze dan weer wakker. Ach... het zal vanzelf wel een keer veranderen. 's Nachts en de rest van de dag slaapt ze prima.

Ik neem 't nu maar gewoon zoals het komt en ga gewoon lekker tv kijken, laptop erbij, filmpje aan, etc zodat ik ook nog een beetje aan mezelf toe kom.

9. mirjam2112

Ja dat doe ik ook.. Eten en drinken erbij, tv aan (zonder geluid) ..

Hij heeft vannacht geslapen van 2130 tot 0530 !! Zal wel eenmalig zijn geweest maar toch niet verkeerd..

Zal het ritme dan toch vanzelf komen........ :)

10. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Lekker op de bank zitten in de avond met je kind aan de borst is heel goed hoor! En veel rustiger dan de hele tijd met hem rondlopen.

Op zich is het vrij normaal dat een kind de eerste weken zo om de 2 uur drinkt. Als je dat zelf minder prettig vindt kun je op een paar dingen letten:
    -allereerst het aanleggen, als ze niet goed toehappen stoppen ze sneller met drinken en komen ze ook weer sneller
    -borstcompressie, daardoor krijgen ze sneller verzadigende vette melk binnen

Op zich is om de 2 uur voeden voor de melk optimaal. De melk krijgt dan namelijk geen tijd zich te scheiden in voor- en achtermelk, zodat je kind altijd meteen aan de verzadigende melk komt.

De beste tip die ik ooit kreeg toen ik me bij de oudste zorgen maakte over een ritme was: kijk niet op de klok, maar kijk naar je kind.

Persoonlijk zie ik weinig in extra moeite steken in avondrituelen enzo. Kost mij alleen maar energie extra, en ik geloof niet zo in resultaten.

11. mirjam2112

Dat is ook zo ja.... Soms denk ik als hij na 5 minuten los laat dat hij nooit genoeg kan hebben en leg hem weer aan maar dan hoeft hij echt niet meer..

12. Jodelahiti

Jodelahiti Fanatiek lid

10 jun 2009
    1.779
    0
    0
    Brabant!
    Hier ook geworstel met ritme... Olivier komt zowel overdag als 's nachts meestal om de 3 uur. Nooit om de 4 uur, wel vaker om het uur of anderhalf uur.

Het toegeven aan de behoeften van mijn kind vind ik op zich heel goed. Het idee van niet kijken op de klok maar naar je kind is prima als je verder zelf niet veel om handen hebt.

Ik heb echter nog 2 kids die naar school, voetbal, drumles, zwemles, vriendjes enz. moeten én ik moet binnenkort weer gaan werken.
    Ik kan niet 24 uur per dag alleen maar met mijn baby op pad gaan omdat ik moet voeden zonder op de klok te kijken.

Ik heb dat de eerste 2 maanden wel gedaan en dat was heerlijk maar nu moet ik echt op zoek naar een ritme.
    Ik probeer nu af en toe een beetje te rekken zodat ik op een ritme kom van 01.00- 04.00- 07.00-10.00-13.00-16.00-19.00-22.00

Hij wil nu eenmaal om de 3 uur eten, daar geef ik wel aan toe maar ik probeer nu gewoon wat vaste tijden aan te houden met speling van een half uur ofzo.

Het is een gepuzzel en ik denk dat het niet voor iedereen opgaat dat een rimte echt vanzelf komt. Soms moet je het beetje kunnen sturen vind ik.
    Niet dat het helemaal perfect werkt hier hoor, maar het streven is er ;)

Deel Deze Pagina