Hoe en wat qua quarantaine? Doe de check!

Discussie in 'Corona forum' gestart door Mamavan2SE, 2 dec 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mamavan2SE

    Mamavan2SE Fanatiek lid

    22 okt 2018
    3.930
    1.660
    113
    Vrouw
    JupitR en Willemijntje19 vinden dit leuk.
  2. Mapje

    Mapje Niet meer actief

    Ja klopt omdat de GGD echt anders zegt…zouden ze wat aan moeten doen :|:o:
     
    Dubbelgeluk vindt dit leuk.
  3. Mamavan2SE

    Mamavan2SE Fanatiek lid

    22 okt 2018
    3.930
    1.660
    113
    Vrouw
    Iedereen die check door laten lopen is dan het beste
     
  4. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    En om de verwarring nog groter te maken... deze site is wel handig, maar klopt niet (meer). Er wordt namelijk hier nog steeds aangegeven dat nauwe contacten die gevaccineerd / genezen zijn, niet in quarantaine hoeven. Maar dat beleid is veranderd.

    Al kan de GGD zelf ook niet goed vertellen hoe lang. Want volgens de ene dame moesten wij testen '5 dagen na het laatste contact' of '5 dagen nadat patiënt 24 uur klachtenvrij is'. En volgens de andere dame '5 dagen na het begin van de klachten' of bij geen klachten '5 dagen na de positieve test'. Kortom... die verwarring blijft nog wel even, op deze manier.
     
    mamameer, JupitR, Willemijntje19 en 2 anderen vinden dit leuk.
  5. Suzy85

    Suzy85 Fanatiek lid

    16 apr 2016
    2.233
    2.638
    113
    Informatiebeveiliging
    Provincie Utrecht
    Dat klopt wel hoor. Bij een nauw contact hoef je niet in quarantaine als je gevaccineerd bent, alleen bij een besmette huisgenoot.
     
    nelta vindt dit leuk.
  6. Anniek88

    Anniek88 Fanatiek lid

    22 sep 2016
    2.793
    2.534
    113
    Vrouw
    Kreeg ik net te horen dat een kindje op de opvang besmet was op groep van onze zoon van 1 jaar. Gisteren geweest, dus dinsdag zouden we dan eventueel testen. Maar alleen als hij klachten krijgt moeten we opletten. Hij hoeft niet in quarantaine. Maar kunnen we dan wel dit weekend Sinterklaas vieren met opa’s en oma’s)
     
  7. LisbethSalander

    LisbethSalander Fanatiek lid

    1 dec 2015
    2.735
    5.391
    113
    Als mijn kind in aanraking zou komen met een besmet persoon laat ik hem tot aan de testuitslag na 5 dagen niet bij hun opa en oma komen. Ga dat risico niet opzoeken. Heb daarom al best eens wat afspraken afgezegd. Hoe jammer ook.
    Hier willen de opa’s en oma’s dat risico ook niet lopen. Zou daarom eens overleggen met de opa en oma.
     
  8. Merlino

    Merlino Fanatiek lid

    21 sep 2021
    2.210
    3.511
    113
    Vrouw
    He wat balen :(, ik zou het zelf niet doen, maar hangt natuurlijk ook af of je ouders het al gehad hebben, hoe hun gezondheid is, enz. Enz. Nauwe contacten moeten volgens mij afstand houden en uit de buurt blijven van kwetsbare mensen.

    Vervelend voor jullie!
     
  9. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Met een besmette huisgenoot ben je toch nauw contact?
     
  10. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Wij hebben de Sinterkaasviering om die reden wel afgezegd. Althans: afgesproken om het online te doen ipv samen.
     
  11. JupitR

    JupitR VIP lid

    13 mei 2020
    6.161
    6.689
    113
    Vrouw
    Ja, mijn situatie staat ook niet op de site. Peuter positief, man en ik gevaccineerd en wij moeten daarom op dag 5 na testdag peuter een test doen. Is die negatief, dan mogen we uit quarantaine. Als ondertussen kleuter of baby besmet raakt, gaat de teller niet opnieuw lopen. Ik vind het wel vreemd.
     
  12. Suzy85

    Suzy85 Fanatiek lid

    16 apr 2016
    2.233
    2.638
    113
    Informatiebeveiliging
    Provincie Utrecht
    Nee op de site maken ze onderscheid tussen huisgenoten en nauwe contacten.

    00843235-DBFE-4E41-BC03-8B2515C99BAF.jpeg
     
  13. Bloempjelief

    Bloempjelief VIP lid

    28 mrt 2020
    7.758
    6.930
    113
    Vrouw
    Dan gaat de teller wel opnieuw lopen, he tis namelijk een andere huisgenoot en dan gelden dezelfde regels.
     
  14. 81kaatje

    81kaatje Actief lid

    26 mei 2015
    391
    43
    28
    de teller gaat wel opnieuw lopen helaas.
    wij zijn nu ook al 2weken verder en nog in quarantaine. morgen weer naar de teststraat.
    dan hebben we ook een groot gezin.
     
  15. JupitR

    JupitR VIP lid

    13 mei 2020
    6.161
    6.689
    113
    Vrouw
    Degene die ik van de GGD gesproken had zei dat dat niet het geval was. Mocht er sprake van gaan zijn ga ik het opnieuw vragen.
     
  16. Aagje90

    Aagje90 Bekend lid

    25 apr 2012
    909
    334
    63
    Vrouw
    Vaag allemaal
    Kleuter had maandag een negatieve uitslag, man had vrijdag een positieve uitslag, kleuter en ik weer laten testen. Kleuter ook positief, ik negatief en baby weet ik niet. Man zit vanaf gister in isolatie maar kleuter sliep bij mij in bed. Ga straks maar weer ggd bellen maar volgens mij was het in dit geval gunstiger als ik ook positief getest was.
     
  17. vruchtje24

    vruchtje24 VIP lid

    2 jan 2007
    13.015
    413
    83
    Vrouw
    home sweet home
    Wij krijgen ook wisselende adviezen en lezen op rijksoverheid ook weer iets anders.

    9 jarige dochter is gister positief getest op corona. Vandaag belde de GGD. Ze is ook wel grieperig. Koorts, hoofd- en keelpijn.

    Klopt het dat wij op dag 5 moeten testen en indien negatief en geen klachten wij weer naar buiten mogen woensdag ? Wij en oudere broer zijn volledig gevaccineerd.

    GGD dame zei aan de telefoon dat dochter tot 9 december besmettelijk is en wij dus 5 dagen daarbij opgeteld in quarantaine moeten dus 14 december ?

    Weet iemand hoe dit zit? Anders maar weer bellen *zucht*
     
  18. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Dit hadden wij dus ook: de 1e persoon die we spraken zei "5 dagen nadat hij klachtenvrij is" en de andere "5 dagen na zijn eerste klachten" (als je gevaccineerd bent.
    In de mail die we kregen stond het laatste. Dus we hebben dat maar aangehouden. Hoewel ik dat wel vreemd vind. Kan hij ons op dag 6 of 7 niet meer besmetten dan?
     
    JupitR vindt dit leuk.
  19. JupitR

    JupitR VIP lid

    13 mei 2020
    6.161
    6.689
    113
    Vrouw
    Ik snap dit dus ook niet. Het is toch geen nu of nooit?

    De klachten bij mijn peuter nemen wel duidelijk af, maar hij hoest en snottert nog wel. Neem aan dat ook als ik negatief ben op dag 5, hij me op dag 6 nog kan besmetten. Maar misschien dat ze er dan vanuit gaan dat je toch klachten kan krijgen en dan gaat testen?
     
  20. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik ben verder aan het zoeken geweest. Op de site quarantainecheck.nl worden 3 situaties geschetst:
    - nauw contact
    - huisgenoot (waarmee kennelijk bedoeld wordt: 13 jaar of ouder)
    - kind t/m 12

    En dan maakt het per situatie vakk ooo nog uit of je zelf wel / niet beschermd bent.

    - Bij nauwe contacten moet je in quarantaine als je niet beschermd bent (gevaccineerd / genezen). Ben je wel beschermd, dan geen quarantaine.

    - Bij een besmette huisgenoot van 13 jaar of ouder die niet in isolatie gaat, geldt de regel dat je moet testen op dag 5 nadat de 'patiënt' klachtenvrij is.
    Als de huisgenoot wel in quarantaine gaat: op dag 5 na het laatste contact.
    In deze situatie maakt het volgens mij niet uit of je zelf wel / niet beschermd bent. Het maakt wel uit of je huisgenoot in isolatie gaat of niet.

    - Bij een kind t/m 12 die niet in isolatie gaat, test een beschermde huisgenoot op dag 5 na start klachten (of dag 5 na positieve test, als kind geen klachten heeft.)
    En een niet-beschermde huisgenoot, test 5 dagen nádat het kind niet meer besmettelijk is (en dat is dan 7 dagen na start klachten èn 24 uur klachtenvrij.

    Als je dit zo op een rijtje zet, snap ik ook dat de GGD-medewerkers het zelf ook niet altijd meer snappen :rolleyes: vooral omdat dit natuurlijk ook nog om de paar weken wijzigt.
     
    Bloempjelief en JupitR vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina