Hoe financiën bijhouden?

Discussie in 'De lounge' gestart door Taby, 9 aug 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Taby

    Taby Fanatiek lid

    7 mrt 2007
    4.366
    140
    63
    Hoi hoi,

    Ik ben benieuwd naar jullie systeem van jullie financiële administratie.
    Hier thuis houd ik het bij, maar heb eigenlijk niet echt een systeem.
    Ons loon wordt gestort, daar gaan de lasten en boodschappen van af en wat er over is gaat naar de spaarrekening.
    Maar eigenlijk wil ik er een soort van systeem voor hebben en wat meer sparen per maand.
    Maar hoe doen jullie dat?
    Pin je bijvoorbeeld aan het begin van de maand een bedrag en haal je daar de boodschappen heel de maand van? Hier pinnen we echt voor alles en het vliegt eruit, dus is eigenlijk helemaal niet handig.

    Graag hoor ik goede tips.

    Alvast bedankt voor jullie moeite.
     
  2. anjamones

    anjamones Fanatiek lid

    14 jul 2012
    1.099
    0
    0
    werkzoekende
    Drenthe
    ik gebruik een excel schema,
    duidelijk de inkomsten en uitgaven erin zetten en het werkt ideaal
     
  3. Taby

    Taby Fanatiek lid

    7 mrt 2007
    4.366
    140
    63
    Als je dan naar de winkel bent geweest, werk je dan je excelschema bij? Zodat je weet wat de stand van zaken is?
     
  4. SeaShell

    SeaShell Niet meer actief


    Hier hetzelfde

    Bijv:

    1e vd maand: CZ €225
    3e vd maand: Essent €175
    6e vd maand: KPN €50
    Boodschappen: €500

    En dan alle inkomsten (loon, toeslagen) onder elkaar. Zo kun je precies zien wat erin komt en uitgaat, werkt perfect, nog nooit voor verrassingen gestaan zo, klopt altijd exact hier

    Dus alle dingen die 100% zeker terugkomen iedere maand onder elkaar zetten, ook zet ik er altijd bij of het bijv op de 3e of 25e vd maand word ingehouden ivm dat man om de 4 weken beurt ipv per maand
     
  5. SeaShell

    SeaShell Niet meer actief


    Wij rekenen bijv €500 boodschappen voor een maand
    (€125 per week dus)
    Stel de ene week halen we voor €175 (€50 meer dus) dan halen we die week erop gewoon €50 minder, zodat we aan het einde vd maand toch maar €500 kwijt zijn aan boodschappen.
     
  6. Taby

    Taby Fanatiek lid

    7 mrt 2007
    4.366
    140
    63
    Hier krijgt mijn man ook om de 4 weken zijn loon en dan maakt het voor mijn gevoel inderdaad uit op welk moment sommige dingen afgehouden worden.
    Hier wordt cz, verzekering, hypotheek op de 1e altijd afgehouden.

    Maar halen jullie dan die 500 voor boodschappen contant af van de bank of pinnen jullie dat in de winkel?
    Want hier pinnen we voor alles en dan gaat het erg hard.
    Ik dacht zelf om het contant af te gaan halen, zodat je het in een portemonee doet en dan beter in de gaten kan houden hoe je erbij staat.
     
  7. SeaShell

    SeaShell Niet meer actief

    Gewoon pinnen in de winkel

    Ik ken mezelf, als ik contant geld in huis heb bras ik het op aan een broodje hier, drinken daar, make upje hier, etc

    Gewoon telkens pinnen in de supermarkt werkt voor mij persoonlijk het beste
     
  8. Juul75

    Juul75 VIP lid

    8 apr 2010
    11.884
    7.594
    113
    Ik heb een Excel overzicht met alles wat er binnen komt en wat eruit gaat aan vaste lasten. Verder een redelijk bedrag voor boodschappen. Dit pin ik wekelijks, omdat ik wekelijks boodschappen doe.

    Op basis van het Excel bestand weet ik dus ook hoeveel ik kan sparen en dit wordt automatisch maandelijks overgeschreven naar de spaarrekeningen, een soort van extra vaste lasten zeg maar.
     
  9. Juul75

    Juul75 VIP lid

    8 apr 2010
    11.884
    7.594
    113
    Oh ja, en als ik geld over heb van het boodschappen doen kan ik dat volgende week dus gebruiken bij die boodschappen.
     
  10. Eppo82

    Eppo82 VIP lid

    25 jun 2007
    14.982
    5.815
    113
    Ik houd alles dagelijks bij in excel.
    En elke maand gaat er nog steeds teveel uit ;)
     
  11. Taby

    Taby Fanatiek lid

    7 mrt 2007
    4.366
    140
    63
    Ik ben even aan het knutselen met excel, kijken hoe ik het ga opzetten.
    Maar mijn loon komt altijd op de 25e binnen, neem je dit dan mee in de volgende maand? Bijvoorbeeld 25-7 is loon gestort en dit neem je in aug mee als inkomsten?
    Hoe een begin maken hierin?
     
  12. SeaShell

    SeaShell Niet meer actief

    Van 25-07 tot 25-08

    En je man dan wisselend aangezien hij per 4 weken beurt

    1x per jaar hou je dus 1 maandgeld van je man "over" zo kun je het zien

    Je man beurt 13 keer (13x4=52 weken = 1 jaar) en jij 12 keer

    De ee keert beurt je man op bijv de 24e, en enkele maanden later bijv op de 8e, omdat het dus telkens verspringt

    Is eventjes moeilijk qua berekenen, maar went snel
     
  13. SeaShell

    SeaShell Niet meer actief

    Ik doe trouwens alles wat eraf is gehouden dikgedrukt zwart maken

    Zo kun je zien wat al betaald is, en wat er nog af moet

    Dan kijk ik op mijn rekening hoeveel er nog op staat en of dit overeenkomt met wat er nog af moet ( wat duidelijk te zien is aangezien ik het betaalde dikgedrukt heb gemakt en hetgeen wat nog betaald moet worden in gewone letters)
     
  14. Juul75

    Juul75 VIP lid

    8 apr 2010
    11.884
    7.594
    113
    Ik zou er dan voor kiezen het als inkomsten in de volgende maand mee te nemen, maar op zich maakt het niet veel uit als je een Excel maakt zoals ik het doe. Ik hou het namelijk niet 'live' bij maar heb gewoon over een periode van 12 maanden alle bankafschriften doorgenomen en alle uitgaven die terugkomend zijn (dus vaste lasten, abonnementen, belastingen etc) erin gezet. Ook alle inkomsten erbij gezet, dus loon, toeslagen etc. Hiervan een overzicht gemaakt van 1 maand. Dus met de datums erachter over wanneer iets bij- of afgeschreven wordt.

    Dat is een helder overzicht van je gemiddelde inkomsten- en uitgavenpatroon. Hiermee kun je zien wat je nog overhoudt (of tekortkomt) en vanaf daar kun je gaan budgetteren. Dus bv zeggen dat je minder geld uit gaat geven aan boodschappen, of erachter komen dat je wel veel abonnementen hebt en zo.
     
  15. BabyBergen

    BabyBergen Fanatiek lid

    8 okt 2010
    2.848
    0
    0
    ik maak heel ouderwets envelopjes met elke week boodschappen geld
    wat er van de week over is gaat in een kistje (geldkistje) als ik een week tekort kom dan compenseer ik uit het kistje
    als het kistje vol is ,maak ik zakjes en breng ik het naar de supermarkt voor brief papier en dat spaar ik ook weer weg :D

    rekeningen gaat gewoon precies op de rekening wat er betaald moet worden aan vaste lasten, elke maand hetzelfde

    extra geld wat eventueel overblijft dat gaat naar de spaarrekening
     
  16. Taby

    Taby Fanatiek lid

    7 mrt 2007
    4.366
    140
    63
    Helemaal super meiden, het begint wat te worden.:)
    Kom maar op met die tips, heel erg fijn!
     
  17. Anitaaaxxx

    Anitaaaxxx Fanatiek lid

    12 mei 2010
    1.335
    0
    0
    Secretary
    in een huis:)
    Heeft er iemand een voorbeeld excelbestandje voor mij? Ik vind het zo ontzettend moeilijk een beginnetje te maken (met onder andere vanaf welke periode loopt en de categoriën).

    Ik hoop dat er iemand een voorbeeldje heeft, alvast bedankt!
     
  18. mammievan2

    mammievan2 Fanatiek lid

    31 mrt 2012
    1.207
    0
    36
    Wij schrijven alles in een schrift alles wat we uitgeven zo zien we precies wat er over is dus elke x als je geld op genomen heb op gepint schrijf je het op
     
  19. chrystel73

    chrystel73 VIP lid

    9 jan 2009
    6.180
    2.374
    113
    ik gebruik het online huishoudboekje afas personal. Kun je je bankafschriften op downloaden en alles heel keurig per categorie indelen en je gemiddelde uitgaven voor boodschappen zien.

    Ik heb sinds ik dit doe veel meer zicht hoeveel er in komt ( salaris, toeslagen voorlopige teruggave) en wat er uit gaat
     

Deel Deze Pagina