Nou nou, beetje meer respect naar elkaar mag wel @Duma: het christendom is niet alles dat er is. Misschien is het prettiger als je wat ruimte laat voor mensen die een andere geloofsovertuiging hebben. Dat is echt mogelijk. Voor jou werkt jezus, voor een ander werkt ie niet. Ik heb vaak het gevoel, en nu dus ook weer, dat christenen nogal opdringerig zijn op gebied van geloofsovertuiging. Dat is een tikkeltje irritant...
@Joeja, idd. Hoe vaak ik al niet gelovigen aanmijn deur heb gehad, dat ze MIJ jezus komen brengen........dan zeg ik; waar is ie dan? Zit ie nog in de auto? Ja hallo....ALS ik al geloven wil, dan zoek ik het zelf wel op en niet onder dwang zoals ook heel veel gelovige ouders dat doen. Mijn ex man (vader van mijn dochter) is wel gelovig. Maar we hebben afgesproken dat onze dochter niet naar een christelijke basisschool gaat en niet naar de kerk. We vinden beide dat ze zelf moet kijken als ze volwassen is wat zij wil. Anyway.....zinloze discussie. Ik ga zo mijn dochter van school halen. Mensen, doe lekker wat je wilt, geloof of niet, mij om het even. Al blijf ik bij mijn standpunt: je kunt niet zomaar aannemen dat iets bestaat zonder harde bewijzen. Fijne dag nog!
je kan ook de koran lezen of de torah en de talmud of het heilige boek van hindoes of over buddah de verhalen zijn vast heel mooi. maar ik ga er dan nog steeds niet in geloven
Ik ben ook op mijn 20ste bekeerd tot de Islam. En ook niet zomaar hoor, dat ik op een dag wakker werd en besloot Moslim te worden. Is veel aan vooraf gegaan (jonge sterfgevallen in mijn omgeving, 9/11 hoe zat dat nou? waren dat echt moslims?, is dit het leven?, menselijk lichaam enz.), andere religies onderzocht etc.
Ik ben agnost. M.a.w.: ik geloof niet in een god, maar ik ontken niet dat die mogelijk wel zou kunnen bestaan.
bij mijn zus duurde het ook wel even hoor maar ze is er nu heel blij mee en als zij er gelukkig mee is vind ik alles best
Trouwens, ik heb vroeger ook hele stoute dingetjes gedaan hoor hihihi Oja mamakitty, ik begrijp dat je niet gelooft omdat het voor jou niet tastbaar is en bewijs moet hebben, maar ik durf mijn hand ervoor in het vuur te steken dat als jij 1 stapje naar Jezus doet, Hij er 1000 naar jou doet en jij Zijn wonderen mag zien, dat Hij tastbaar wordt voor jou. Maar ik snap ook dat bovenstaande toch moeilijk te geloven is voor jou, terwijl dat voor mij niet zo is, omdat ik geloof Religie blijft gewoon moeilijk op dat gebied, dat kun je gewoon niet dwingen.
Heel lief van je meid, maar het gaat er bij mij echt helemaal niet in! Maar dat is omdat ik idd eenmens ben die bewijzen moet hebben
Nog even over de opmerking over het lezen van de bijbel. De bijbel vind ik een geschrift dat op vele verschillende manieren gelezen kan worden. De 1 neemt dingen letterlijk, de ander leest tussen de regels door. Binnen het christenlijk geloof zijn er volgens mij zelfs verschillende opvattingen en gaan christenen de discussie met elkaar aan over wat er nu precies in de bijbel staat. Ik ben zelf katholiek opgevoed. Ik ben gedoopt, heb de communie en het vormsel gedaan. En alles (ja, zelfs op 7-jarige leeftijd) met tegenzin omdat niemand me iets concreets wist te vertellen. Mooie verhalen met veel moraal, maar niet iets waar ik me in kon vinden. Ik heb gebeden in het verleden als kind, maar kon daar geen voldoening uit halen. Ik ontdekte zelf al snel dat ik de kracht in mezelf vinden moest om dingen gedaan te krijgen. Niet door mezelf op te stellen als Schaap van De Herder. Ik respecteer het als mensen in Jezus en God geloven, maar voor mij (en vele anderen) werkt het niet.
Zie ook vaak hoor, dat christenen dwingen en aanvallen...zo fout! That is not the way. Heb juist geleerd dat liefde het belangrijkste is. Je alles met liefde moet brengen, want dan draag je Jezus pas uit, dan ben je Zijn voorbeeld, daar bereik je ook veel meer mee. Al heb ik soms ook nog een extra portie liefde nodig
Duma, jij wil als christen niet met de paus worden geassocieerd maar hij wordt wel door een zeer groot deel van de gelovige gezien als de vertegenwoordiger van jezus, en alles wat hij zal zeggen zullen zij voor waar nemen, zoals vele alles wat geschreven wordt uit naam van allah voor waar aannemen, zoals vele alles wat uit naam van god geschreven zou worden voor waar aannemen en zo kun je nog wel even doorgaan. als je zegt dat er in de bijbel-koran slechte dingen staat wordt verteld dat je het niet zo letterlijk moet nemen, maar hoeveel mensen zijn er wel niet die veel dingen uit de bijbel-koran letterlijk nemen? te veel in ieder geval. kijk naar alle aanslagen van de afgelopen 10 jaar, allemaal gedaan met de koran in de handen, tuurlijk door goede moslims afgedaan dat zij niet zo leven en dat dat niet is wat de koran schrijft, maar voor hen die met het boek in handen de terroristische misdaden hebben gepleegd is dat totaal anders, net zo goed als de bijbel staan ook belachelijke dingen in die alleen maar voor ellende zorgen kijk naar hoe de bijbel schrijft over homo\'s - En wanneer een man bij een manspersoon ligt zoals men bij een vrouw ligt, hebben beiden iets verfoeilijks gedaan. Zij dienen zonder mankeren ter dood gebracht te worden. Hun bloed is op hen.- en zo heeft de koran weer zijn eigen tekst hierover net als elk ander boek die belangrijk is voor welk geloof dan ook, en dit is maar een klein voorbeeldje. en juist omdat ik niet geloof, veroordeel ik niemand, terwijl andere die wel geloven vanuit hun geloof over andere oordelen of zelfs veroordelen. zal mij een biet zijn of mijn dochter later thuis komt met iemand die christelijk is, maar andersom is dat slecht een moslim mag niet thuiskomen met een nietgelovige tenzij die ook gelovig -moslim wordt, dus ik blijf erbij, laat mij maar lekker niet geloven, dat maakt het leven veel makkelijker
Ik heb zelf op een christelijke basisschool gezeten en was helemaal vol van jezus! Zong er zelfs liedjes over op straat en mijn ouders schaamden zich rot, maar hielden niets tegen....maar toen ik ouder werd, wist ik bewijzen en niemand die mij ook maar iets kon laten zien......sja, dan is het kinderlijke eraf en word ik nuchter.
Ja dat bedoelde ik ook, dat ik je begrijp, maar die bewijzen krijg je pas als je God toelaat die bewijzen te laten zien. Ik heb vaak ook bewijzen nodig hoor Ben ook maar een mens Moet nou ook sjeesen, dochter van school halen
Ieder moet het voor zich zelf bepalen natuurlijk, maar ik wilde dat ik mensen kon dwingen. Als je gelooft dat mensen verloren gaan als ze niet geloven, dan wil je dat toch tegen iedereen zeggen! Iedereen waarschuwen! Als je weet dat een of andere trein gaat ontploffen een bepaalde dag, dan wil je dat toch ook tegen iedereen zeggen! Iedereen waarschuwen, dat ze niet met die trein mee moeten gaan. Dan ga je toch niet je mond houden, en maar zien wat er gebeurd?
het probleem met de bijbel is denk ik dat het eerst 2 eeuwen is doorverteld en daarna pas opgeschreven. als het een saai verhaal is dan komt niemand luisteren en hoe vaker je het doorvertelt, hoe meer er omheen wordt verteld. daarnaast zijn er ook heel wat foutjes ingeslopen door vertalingen in de loop der eeuwen. (want wie kan er vandaag de dag nog aramees lezen he!) het is net als vandaag de dag, en heel menselijk. als de buurvrouw verteld dat haar man zijn teen stootte en iedereen vertelt het door dan is het verhaal uiteindelijk vast zo opgeklopt dat de buurman een flitslicht zag, van de trap gleed en zijn been op 4 plaatsen brak. dat is menselijk en dat geeft niet toch? eff offtopic: ik geloof in moeder natuur! zij is mijn heldin! jullie moeten allemaal geloven! en pinda's eten!!
mee eens! Das trouwens toch ook belachelijk, god houd toch van alle mensen? Wrom mag je dan niet homo zijn? Echt...
Voor een gelovig iemand is liefde Jezus (of God of Allah of nog andere grootheden die in het rijtje thuishoren). Dat is ok. Voor mij is liefde iets dat menselijk is een heerlijk. Als je liefde kan geven en ontvangen, dan ben je rijk als mens. Ik geloof niet in jezus of god, maar kan toch erg genieten van innerlijke liefde. Voor jou is het Jezus, voor mij ben ik het zelf Ik heb al ergens eerder geschreven dat iedereen uiteindelijk hetzelfde doel bereikt, we bewandelen alleen een andere weg. En dat is precies wat hier gebeurd. Dat hoeft niks slechts te zijn, ieder zijn ding