Hoe goed ben jij nu echt voorbereid op een ramp?

Discussie in 'De lounge' gestart door Mien30, 12 nov 2025.

1. Mien30

Mien30 Fanatiek lid

6 jul 2015
    1.749
    481
    83
    Vrouw
    De titel zegt het al, hoe goed ben jij nu echt voorbereid op een ramp?
    Ik ben langzaamaan toch maar een noodbox aan het vullen. We redden het nog geen dag met de huidige inhoud maar goed. Er ligt een pak pasta in, een pot pastasaus, een blik tonijn, gedroogd fruit, een zok noten en een blik soep. Wordt nog aangevuld...
    Zorg er op het moment voor dat alle voorraad bussen goed gevuld zijn.

Noodradio ligt in mn winkelmandje.
    En bij jullie?

2. CutymcPretty

CutymcPretty Actief lid

5 jul 2025
    287
    118
    43
    Vrouw
    We hebben een noodradio, batterijen en drinkwater op voorraad. Voedsel heb ik wel genoeg maar zonder stroom kan ik er vrij weinig mee. Ik zou eigenlijk nog een gasfles moeten regelen.

Peonia vindt dit leuk.
  3. Mien30

Mien30 Fanatiek lid

6 jul 2015
    1.749
    481
    83
    Vrouw
    Ons campinggasstel ligt normaal in de opslag maar sinds deze zomer thuis.

4. Achterkantvandemaan

31 dec 2020
    8.513
    8.851
    113
    Ik ben wel fully prepped, qua voeding/water maar ook qua andere overlevingsspullen. Thuis kunnen we echt weken overleven.
    Als we moeten vluchten is het wel afhankelijk van voedsel dat je kan vinden. Ik heb survivaltassen die we mee kunnen nemen als we weg moeten. De voeding nemen we niet mee.
    Geeft mij een goed gevoel alleen elke keer als ik het huis uit ga denk ik; zal je net zien dat de pleuris uitbreekt terwijl ik niet thuis ben :o:
    Er zijn nog leuke prep topics vanuit het verleden.

Amberxx vindt dit leuk.
  5. Maslov

Maslov Fanatiek lid

11 apr 2019
    1.236
    3.479
    113
    Niet zoveel... wat cash, een paar grote gasflessen en een gaskachel. Een sixpack tweeliterflessen water. Paar blikken soep. 5 kilo rijst. En ik heb zojuist een nieuw paspoort aangevraagd voor het land van mijn 2e nationaliteit. Een ander land als uitvalsbasis vind ik een heel fijn idee.

6. Gezelligehuismus

Gezelligehuismus Actief lid

28 sep 2025
    452
    378
    63
    Qua eten en verzorgingsproducten kunnen we wel een jaar of 2 vooruit als we niet te lastig doen qua variatie.
    Batterijen en zaklampen hebben we ook wel. Verder niet echt noodpakketten ofzo.

7. Lief of Stoer

Lief of Stoer VIP lid

25 apr 2011
    6.147
    2.995
    113
    't Gezellige Brabant
    Wij zouden alleen nog wat cash geld moeten hebben, verder alles op orde.

8. Vergeten

Vergeten Fanatiek lid

1 dec 2019
    1.058
    1.852
    113
    Vrouw
    Wij gaan als eersten eraan, totaal niet voorbereid :roflmao:
    Soms kan ik er wel 's nachts wakker van liggen en beloof ik mezelf alles aan te kopen wat nodig kan zijn, maar de volgende dag vergeet ik het weer, tot ik weer op zo'n topic bots. Enige wat we wel altijd op voorraad hebben is flessen water.

Lintje en soppie vinden dit leuk.
  9. rijo

rijo VIP lid

5 mrt 2014
    5.301
    2.049
    113
    Of we goed voorbereid zijn weet ik pas als het ooit zover komt, en ik hoop natuurlijk dat dat moment nooit zal komen :p Wij zingen het thuis in ieder geval wel even uit. We hebben op dit moment voldoende water en eten.

Verder hebben we een vrij uitgebreid noodpakket klaar staat, met oa een noodradio, batterijen, waterzuiveringstabletten, medicijnen ed. Het meeste zit in rugzakken, als we moeten vluchten staat het klaar. Ook heb ik alle (belangrijke) telefoonnummers, adressen, polisnummers ed in een notitieboekje geschreven en ik heb kopies van belangrijke papieren.

Er ligt standaard een lege shopper in de voorraadkast, zodat we ook vlot eten/drinken kunnen inladen indien nodig. Op zolder liggen twee tenten, matjes, slaapzakken, kleden ed die we zo kunnen pakken als we halsoverkop weg zouden moeten.

10. Mien30

Mien30 Fanatiek lid

6 jul 2015
    1.749
    481
    83
    Vrouw
    2 jaar vooruit aan eten, wat heb je dan in huis?

Yasyas en MamaSofie1 vinden dit leuk.
  11. Madeliefje06

Madeliefje06 VIP lid

26 mrt 2015
    12.135
    5.455
    113
    Hier is toch een paar maanden terug nog een heel topic over geweest?

mamameer, Spectre, mamabri en 2 anderen vinden dit leuk.
  12. LadyKikker

LadyKikker Fanatiek lid

12 feb 2012
    4.392
    1.953
    113
    Vrouw
    Wat betreft "spullen" komen we wel een heel eind, denk ik. Noodradio, campingspullen, kaarsen, lucifers/aanstekers, batterijen, lampen op batterijen, enz enz.
    We hebben ook wat contant geld maar vraag me wel af wat we daar dan mee kunnen als het "zover" is. Zijn supermarkten wel gewoon open dan? Of een tankstation...

Maar voorraad eten/water hebben we nog niet genoeg.
    Ik zou ook echt ff niet weten waar ik't allemaal kwijt moet.
    Voorraadkast puilt al uit na alleen maar weekboodschappen en de zolder ligt vol rommel momenteel.

13. vruchtje24

vruchtje24 VIP lid

2 jan 2007
    13.393
    446
    83
    Vrouw
    home sweet home
    Dat zou op dit moment een ramp zijn als dat zo ver zou zijn. Moeten daar toch wel even naar gaan kijken.

14. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.340
    6.869
    113
    Water, batterijen, licht, kaarsjes, voedsel, dekens en een gasfles ( kooktoestel) met patronen. Noodradio ( wel meer dan 1 wegens hobby zoon)

Verder ben ik maandverband aan het opsparen en medicijnen net even meer van aan het kopen ( ook voor de winter en griep maanden) WC kun je doorspoelen met water uit de sloot eventueel.

Maar de meeste rampen duren niet langer dan 48 uur. Tenminste dan is er meestal hulp onderweg.

15. Achterkantvandemaan

31 dec 2020
    8.513
    8.851
    113
  16. brownielover

brownielover VIP lid

9 mrt 2009
    8.264
    3.139
    113
    Nederland
    Ik heb een noodkoffer en een noodtas. Moet hem eigenlijk even opnieuw aanvullen want ik heb er wat dingen uitgehaald. In principe zouden wij ruim 2 weken moeten kunnen overleven.

Ik heb een noodradio met oplaadstation op zonne-energie, water filter, knip zaklamp, warmte tenten, zakmes, water, voedsel die 20jaar houdbaar is, storm lucifers, kaarsen, touw, ductape, gasbrander. Dit is allemaal voor het grijpen op zolder.

17. Zonnestralen

Zonnestralen VIP lid

22 apr 2017
    13.051
    8.706
    113
    Vrouw
    Tsja ik heb geen idee waar ik op voorbereid moet zijn. Ik denk dat het sowieso een stuk makkelijker is als we thuis zouden zijn. Qua vluchten zou het niet goed gaan. De kampeerspullen waren oud en konden weg. Aangezien wij nooit kamperen ben ik ook niet geneigd om echt een outback overlevingspakket aan te leggen. Matjes, tenten etc zijn er alleen voor de kampen met scouting. We hebben 2 noodradio's. Voor het geval 1 het begeeft. Maar in ons huis kunnen we wel even vooruit. Een bankstoring van een paar dagen of geen water of elektriciteit is geen probleem. De nieuwste aanwinst is een pizza oven die loopt op hout. Daar kunnen we ook wel even op leven. Als we echt weg moeten wezen dan zijn het losse dingen waarvan we zoveel mogelijk in de auto zouden moeten gooien. Ik ben een halfvol tanker (niet met het oog op nood) dus we zouden ook nog wel wat km kunnen afleggen. Komend jaar krijgen wij een renovatie. Alle voorraad zal op gaan omdat het sowieso al een uitdaging is om een verdieping leeg te krijgen en ondertussen door te leven. Hopelijk zijn er geen gekke dingen in onze regio het komende jaar.

18. Cin85

Cin85 VIP lid

12 jan 2010
    13.187
    14.821
    113
    Vrouw
    Wij hebben een noodpakket met daarin van alles, van waterfilters tot antibiotica, tot waxinelichtjes, tot 2 noodradio's. En ja, van de belangrijkste dingen dus 2 stuks. In het leger leer je het principe 1 is geen, 2 is 1. Dus altijd eentje extra voor als er eentje het niet doet.
    Verder weck is vrij veel ivm onze moestuin, dus ik heb standaard een aardige hoeveelheid eten in huis.
    Mocht er om welke reden dan ook geen elektriciteit en of gas zijn, dan kunnen we koken op de bbq en of allesbrander.

Grappig trouwens dat dit topic er nu is, wij hadden vanochtend een paar uur geen stroom (de 3e keer al sinds de zomervakantie :mad:), en toen het nog niet helemaal licht was, was ik erg blij met de verlichting van mijn ereader, zodat ik alsnog kon lezen. Maar ik denk niet dat ik tijdens een ramp überhaupt de tijd neem om lekker te lezen. :roflmao: Tenzij die ramp natuurlijk bestaat uit een stroomstoring van weet ik het hoeveel dagen, dan juist weer wel.

19. Devilschase

Devilschase VIP lid

1 dec 2007
    21.341
    8.398
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    Eten, drinken, dierenvoeding, zaklampen, cash, 2m3 haardhout, kaarsen, batterijen, powerbanks, dekens, fluitje, campinggasstel incl flessen, radio, ehbo kit, 50 liter benzine. Moet lukken.

20. Gezelligehuismus

Gezelligehuismus Actief lid

28 sep 2025
    452
    378
    63
    Veel, ik houd van grote voorraden en doe eens per jaar boodschappen in Duitsland en neem dat ruim, dus in geval van nood kan dat nog wel wat langer mee. Al eens aan de hand gehad toen de grenzen 5 jaar geleden dicht gingen. Wij hechten aan bepaalde merken/producten. Is een voorraad die ik ook al jaren lang opbouw en steeds aanvul.
    Ook Nederlandse producten heb ik altijd op voorraad, of het nou gaat om printpapier, batterijen of deo, ik haat het om mis te grijpen.
    Menu wordt uiteraard wel minder veelzijdig als we er 2 jaar mee moeten doen maar omkomen van de honger zullen we niet.

Peonia vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina