Hoe groot zijn de kansen op een meerlingen?

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door mimi22, 26 okt 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mimi22

    mimi22 Actief lid

    17 okt 2011
    288
    0
    0
    Hallo meiden,

    Ik ben even nieuwsgierig over de kans op een meerling algemeen.
    Natuurlijk is het altijd afwachten. Maar is het echt zo dat het bijvoorbeeld een generatie overslaat? En dat de genen van jou moeder hierover mee beslist? Dat heb ik namelijk ook wel eens gehoord.

    Mijn moeder heeft een drieling gekregen (spontaan en natuurlijk).
    2 meiden en 1 jongen.. Zo ineens 2 zusjes en 1 broertje erbij :)
    En als ouder zijnde, ineens 4 kinderen ;).. hihi!
    Mijn schoonmoeder zelf is een tweeling..

    Ik ben wel eens benieuwd of wij de gelukkige ouders van een meerling gaan worden. Is dit voor iemand herkenbaar?

    Liefs!
     
  2. Done

    Done Fanatiek lid

    5 jan 2009
    2.634
    0
    0
    Huismoeder
    Mijn vk en gyn vertelden me allebei dat de kans voor mij net zo groot was als voor alle andere vrouwen (mijn man z'n moeder is er 1 van een tweeling).
    De enige kans die je zou hebben op een meerling is als het bij de vrouwenkant zou zitten (meerdere eisprongen en delen van eicellen en paar cellige embryo's) is mij verteld.
    Ik denk dus dat de kans er bij jou best goed aanwezig is.
    Of het een generatie overslaat weet ik niet
     
  3. riniti

    riniti Fanatiek lid

    22 jul 2010
    1.589
    0
    0
    Roze wolk :-)
    volgens mij ligt het er ook aan of het 1 eiig of 2 eiig is... bij 1 eiig is gewoon toeval en heb je niet meer kans op een meerling, maar bij 2 ( of 3 eiig wel) nou dacht ik altijd dat bij een drieling altijd 2 1 eiig en 1 1 eiig was, maar heb laatst op rtl 5 hier een hele documentaire over zitten kijken ( vind het allemaal reuze interessant wat betreft meerlingen) en daar was iemand met een 1 eiige 4 ling!! dus het kan eigenlijk allemaal! schijnt niet vaak voor te komen... het ligt ook aan je leeftijd trouwens, als je al wat ouder bent heb je ook weer meer kans op meerlingen! zonde dat je die documentaire toen niet hebt gezien... het ging over 2,3 en 4 lingen en was echt interessant... misschien kan je het op 1 of andere manier nog ergens terugvinden???

    groetjes riniti
     
  4. riniti

    riniti Fanatiek lid

    22 jul 2010
    1.589
    0
    0
    Roze wolk :-)
    ps in die doc. kwam ook naar voren dat heel veel mensen ( zonder het te weten) in eerste instantie zwanger zijn van een tweeling, maar dat dit al voor de eerste echo misgaat... zo weet je dus nooit of je zelf ook zwanger bent geweest van een tweeling maar die kans is wel vrij groot! ( ze zeiden percentages maar die weet ik niet meer) ook zeiden ze dat linkshandigen vaak een deel van een tweeling zijn geweest ( van gespiegelde tweelingen zeg maar) het was echt heel interessant, hihi...
     
  5. Lizzy14

    Lizzy14 Niet meer actief

    Ik heb hier een interessante site voor je die je meer uitleg kan geven. Zoals ik het van die site begrijp zou jij inderdaad een grotere kans maken op een tweeling ;)

    Mijn vader is ook een tweeling en ook ik maak hierdoor (meer) kans op een twee-eiige tweeling. We gaan het allemaal wel zien.

    twinspiratie.nl - Typen tweelingen
     
  6. mimi22

    mimi22 Actief lid

    17 okt 2011
    288
    0
    0
    @ rititi
    Ja, ik hoorde mijn ouders er ook al over, die hebben de docu gezien. Zij vonden het zelf ook erg indrukwekkend om te zien. Misschien eens op internet kijken of ik het terug kan vinden. Leuk!

    @lizzy14
    Mooi he, hoe een lichaam in elkaar zit en hoe een wondertje kan bestaan in je buik. Bedankt voor je site, ga eens kijken.

    @done
    Ik begrijp dat jou schoonmoeder een tweeling is? Net zoals mijn schoonmoeder? En dat je daardoor net zoveel kans hebt op een meerling als ieder andere vrouw? Bij is het dan inderdaad ook nog zo, dan aan mijn moederskant een meerling is..
    Spannend..

    Nu wij bezig zijn met ons 1ste kindje, komt het zo in me op. Denk hee de kans is zeker wel aanwezig dat wij een meerling kunnen krijgen.
    Zit er nog een verschil tussen een eerste of een tweede zwangerschap denken jullie? Of zou de kansen hetzelfde zijn?

    Leuk onderwerp :D
     
  7. mimi22

    mimi22 Actief lid

    17 okt 2011
    288
    0
    0
    @ lizzy14
    Leuke site.

    Als ik het kort samenvat, kwam ik dit tegen..

    *Dat het een generatie overslaat is een fabel, verteld de site.
    *En dat wanneer in de kant van de man een meerling voorkomt, dat hij dan niet extra kans heeft op een meerling. Maar dat hij de genen wel kan overbrengen op zijn kinderen. Wanneer hij dan een dochter krijgt, dan kan het wel zo zijn dat die dochter een meerling krijgt (dubbele kans op een meerling). Dus kan hij wel een tweeling-opa worden. (nog duidelijk? ha ha).
    *En wanneer het in de kant van de moeder voorkomt (moeder op dochter), dan is de kans op een meerling ook verdubbeld.
    *En wanneer je ouder bent dan 45 is de kans 4x zoveel.
    *En bij IVF enz. behandelingen is de kans ook groter.

    Dus bij ons gezien is de kans dus duidelijk aanwezig.
    En onze kinderen, zouden dan automatisch weer meer kans hebben. Zowel door de genen van mij als van mijn vriend.


    Zo bijzonder!!
     
  8. mimi22

    mimi22 Actief lid

    17 okt 2011
    288
    0
    0
  9. riniti

    riniti Fanatiek lid

    22 jul 2010
    1.589
    0
    0
    Roze wolk :-)
  10. riniti

    riniti Fanatiek lid

    22 jul 2010
    1.589
    0
    0
    Roze wolk :-)
    ik heb heel erg mijn twijfels of dit het nou is ( heb even wat stukjes gekeken...) ik zit al te zoeken of ik er iets over kan vinden maar ook dat lukt niet... ik ga als ik ff wat meer tijd heb verder zoeken, als ik het kan vinden ga ik het je nog laten weten!!

    liefs
     
  11. Lizzy14

    Lizzy14 Niet meer actief

    @riniti: ja leuk he!
    Ik wist helemaal niet dat vaders dat gen op hun dochters kunnen doorgeven. Dat was een kleine verrassing toen hij het vertelde zo tijdens de koffie haha. Maar goed, we hebben een lekker huis en de ruimte dus een meerling is absoluut erg welkom :D
    (als zou ik bij 3 of meer wel even schrikken denk ik zo ;))
     
  12. mimi22

    mimi22 Actief lid

    17 okt 2011
    288
    0
    0
    @ rintini
    Bedankt voor de moeite ;)..
    Ik heb ook nog geen tijd gehad om die filmpjes te bekijken.

    @ lizzy 14
    Ja bij een 3ling of meer, ga je denk ik hoe dan ook even een paar keer met de ogen knipperen. Hoe welkom ze ook zijn :)...
     
  13. raspberry

    raspberry Niet meer actief

    En blanke vrouwen hebben in z'n algemeen een kans van ongeveer 1 op 80 dat ze een twee-eiige tweeling krijgen, tegen Aziatische vrouwen een kans van 1 op 400 en vrouwen uit een land in afrika (even kwijt welke), een kans van 1 op 25...
    Wat ik dus even onthouden heb uit die docu :)
    Die stond overigens in de gids als "het wonder van de geboorte"
    In het engels dus mogelijk The miracle of birth...
    Ik heb 'm nog niet kunnen vinden op internet, maar mogelijk dat ie vand e BBC was en dus wel tegen betaling te donwloaden is op hun uitzending gemist?
     
  14. raspberry

    raspberry Niet meer actief

    Dit is een andere docu.
    Mocht iemand die docu van RTL nog vinden, houd ik me aanbevolen. Ik had 'm opgenomen namelijk, maar het einde stond er niet op.... was veel later afgelopen dan in de gids stond :(
     
  15. Jucade

    Jucade VIP lid

    20 jul 2006
    18.229
    1
    36
    Assemblagemedewerkster
    Ik heb bijv (al zou ik weer zwanger raken wat niet gebeurd ;p) kans hebben op 10% om weer een tweeling te krijgen. Ik was zwanger van een drieling maar bij 7,5 week waren er nog maar 2 te zien.
     
  16. riniti

    riniti Fanatiek lid

    22 jul 2010
    1.589
    0
    0
    Roze wolk :-)
    JAAAAA, zo heette die!! wat goed van jou!! hihi, was echt reuze interessant he?? hij was idd erg laat afgelopen, heb hem gelijk gekeken toen hij was, maar duurde idd vrij lang!
    vond het zo leuk, had net te horen gekregen dat mijn vriendin zwanger was van een tweeling!

    grtz
     
  17. mimi22

    mimi22 Actief lid

    17 okt 2011
    288
    0
    0
    @ Rozemarijn en Riniti = Bedankt voor het opzoeken van de docu. Wanneer ik de tijd heb (want moet er natuurlijk even goed voor gaan zitten). Ga ik het zeker bekijken en opzoeken op internet!

    @ Muisje = Nou als ik het zo allemaal gelezen hebt, heb jij zeker wel een vergrote kans op een meerling, leuk :D

    @ Patroeska = Geweldig een tweeling! Jammer, dat er bij 7,5 wk er nog maar 2 te zien waren. :( Zit het ook bij jou in de familie? Aan de moeders kant? En vond je het zwaar?
     
  18. riniti

    riniti Fanatiek lid

    22 jul 2010
    1.589
    0
    0
    Roze wolk :-)
     
  19. Jucade

    Jucade VIP lid

    20 jul 2006
    18.229
    1
    36
    Assemblagemedewerkster
    Onze fam is mega groot, en daar zit 1 tweeling bij, dat is van de broer van mn moeder. Denk dat t een toevalstreffer is? Maar ja, het is af en toe afzien hier hoor ;) maar t is zo bijzonder..
     
  20. mimi22

    mimi22 Actief lid

    17 okt 2011
    288
    0
    0
    @ Patroeska.. Kan me indenken dat het best pittig is. 2 baby's tegelijkertijd. Maar inderdaad wel erg bijzonder. Mijn zusjes en broertje zijn een 3ling, ik weet hoe druk maar ook hoe leuk en gezellig het is.. daarom zou ik best een trotse mama willen worden van een meerling. Maar jullie gaan niet meer voor een 2e zwangerschap?

    @ Riniti.. Ik heb even gezocht maar kan nergens de docu terug kijken :(.. Moet nog maar even door zoeken.. Wel dit filmpje bekeken op youtube.. Ook leuk om te zien, een kort filmpje. Maar zou zo graag het wonder van de geboorte willen zien.. zoek zoek zoek

    http://www.youtube.com/watch?v=V5TLw-G0Rjk&feature=related
     

Deel Deze Pagina