Hoe heb jij je zwangerschapsverlof verlengd?

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door Salvatore, 17 aug 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Salvatore

    Salvatore Fanatiek lid

    3 jan 2018
    1.008
    818
    113
    Vrouw
    Een dorpje bij Utrecht
    Hi mama's,

    Bij mijn eerste kindje was ik werkloos en heb ik de eerste 14 maanden heerlijk van hem kunnen genieten.
    Inmiddels heb ik wel een baan en zoals meerdere moeders zou ik nu ook graag wat langer bij mijn kindje willen blijven na mijn zwangerschapsverlof. Ik zie het niet zitten om zo'n klein kruimeltje van amper 3 maanden bij het KDV te moeten brengen :cry:.

    Ik had eerst bedacht om mijn vakantiedagen van dit jaar op te sparen voor volgend jaar. Maar nu blijkt dat ik max 1 werkweek mee mag nemen van mijn werkgever. Dat zet geen zoden aan de dijk dus. Ik heb 6 weken vakantie per jaar, ik zou ervoor kunnen kiezen om 5 weken vakantie achter mijn verlof te plakken en eventueel nog wat onbetaald verlof als ze dat goed vinden. Op die manier houd ik nog 2 weken vakantie over voor de rest van het jaar.

    De vrouw van een werknemer bij mijn vader is zwanger en zij heeft met haar werkgever afgesproken dat ze 6 maanden weg is en dan verdelen ze over die 6 maanden het geld van de zwangerschapsverlof. Zo heeft ze 70 of 75% van haar inkomen die 6 maanden. Klinkt op zich goed!

    Ik vroeg mij af hoe anderen dit gedaan hebben die niet gelijk na hun verlof alweer aan de slag wilden.
     
  2. Nummer4

    Nummer4 VIP lid

    14 dec 2019
    5.867
    5.548
    113
    Vrouw
    Ouderschapsverlof erbij opnemen?
     
  3. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.529
    26.079
    113
    Vrouw
    Onbetaald ouderschapsverlof neemt mijn man op.
     
  4. Salvatore

    Salvatore Fanatiek lid

    3 jan 2018
    1.008
    818
    113
    Vrouw
    Een dorpje bij Utrecht
    Heb ik wel aan gedacht maar ik vind het zo zonde dat ik daar dan na een x aantal weken mee stop terwijl je er meer recht op hebt. Want dat vervalt dan volgens mij.

    Ik wil eventueel proberen of mijn man zijn baas er mee akkoord wil gaan om het aanvullende geboorteverlof op te splitsen. Dat hij dan 1 dag per week opneemt i.p.v. 5 weken achter elkaar. Hij heeft al 1 per week ouderschapsverlof en dan zou hij dus 3 dagen gaan werken, maar ik weet niet of zijn baas daar blij van wordt.

    Ik werk 2,5 dag en die halve dag wil mijn moeder dan misschien wel oppakken.
     
  5. Snoozey

    Snoozey Bekend lid

    19 sep 2019
    512
    613
    93
    Je hebt toch tot je kindje 8 jaar oud is om dat op te maken? Hoef niet allemaal in 1x en vervalt niet als je niet die 26x je uren in één keer opneemt toch?
     
    Lara123 vindt dit leuk.
  6. Salvatore

    Salvatore Fanatiek lid

    3 jan 2018
    1.008
    818
    113
    Vrouw
    Een dorpje bij Utrecht
    Oh dat dacht ik. Dan moet ik daar eens over gaan lezen.
     
  7. aicirtap

    aicirtap VIP lid

    25 mei 2014
    9.110
    3.377
    113
    Vrouw
    Bij kennissen neemt de vader als het kindje 3 maanden is dat nieuwe ouderschapsverlof voor ouders op.

    Ik zou graag langer thuis willen na de geboorte. Ik heb niks aan ouderschapsverlof als alleenstaande want ik dan geen inkomsten heb. Maar ga het toch laten berekenen of het financieel mogelijk is om tot een half jaar 2 dagen in de week te werken. En daaran 3 om 2?

    Ik zou niet al je vakantieverlof op maken. Ik weet niet hoe bij jou op werk geregeld is maar als mijn kind zieke is mag ik maar 50% van de afwezig uren kortdurend zorgverlof opnemen.
     
  8. Salvatore

    Salvatore Fanatiek lid

    3 jan 2018
    1.008
    818
    113
    Vrouw
    Een dorpje bij Utrecht
    Goed punt over ziek kind, dank je wel! Ik maak het niet helemaal op, zou dan 2 weken over houden maar dat is misschien alsnog niet heel veel.

    Lastig als je alleenstaand bent inderdaad, hoeveel werk je nu?
     
  9. aicirtap

    aicirtap VIP lid

    25 mei 2014
    9.110
    3.377
    113
    Vrouw
    Ik werk nu 24 uur. Dochter gaat nu 1x per 2 maanden een dag extra naar de opvang en ik neem zelf 1x per 2 maanden een dag vrij om zo toch ook ff wat tijd voor mezelf te hebben.
     
    Salvatore vindt dit leuk.
  10. spruitje80

    spruitje80 Fanatiek lid

    5 jul 2016
    4.405
    3.954
    113
    noord holland
    Ik heb destijds bij mijn oudste mijn vakantie uren gebruikt (was uitgerekend in september dus dat was handig), een maand ouderschapsverlof (aansluitend op mijn zwangerschapsverlof zou ik 25% doorbetaald krijgen) en nog een maand onbetaald verlof. Oudste was ruim 5 maanden toen ik weer moest beginnen.
     
    Salvatore vindt dit leuk.
  11. Dreamer29

    Dreamer29 Fanatiek lid

    25 feb 2015
    2.546
    965
    113
    Je hebt recht op 4 weken onbetaald verlenging van je bevallingsverlof. Zelf doe ik dat met daarbij een combi van vakantieuren en ouderschapsverlof waardoor ik tot een half jaar thuis ben.
     
    Salvatore vindt dit leuk.
  12. Hopmarjanneke

    Hopmarjanneke VIP lid

    10 jul 2008
    13.508
    496
    83
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Je kunt op verschillende manieren verlengen: onbetaald bevallingsverlof, onbetaald ouderschapsverlof en vakantiedagen.

    Je ouderschapsverlof kan je in principe in 6 "happen" opnemen. IN bepaalde CAO's staat dat het maximaal in 3 delen kan worden opgeknipt.

    Dus bijv. 1 maand volledig OV van datum X tot datum Y. Daarna neem je bijv een 1 maand 2 dagen per week op, dus datum Z tot datum A. En daarna de rest van de tijd 1 dag per week, van datum B tot datum C.
    Zou moet je de aanvraag ook indienen.
     
    Jennifer15 en Salvatore vinden dit leuk.
  13. Salvatore

    Salvatore Fanatiek lid

    3 jan 2018
    1.008
    818
    113
    Vrouw
    Een dorpje bij Utrecht
    Bedankt voor je uitleg!
     
    Hopmarjanneke vindt dit leuk.
  14. Spectre

    Spectre VIP lid

    5 nov 2015
    17.982
    17.017
    113
    Vrouw
    Ik neem 1 maand extra onbetaald ouderschapsverlof op, na die maand neem ik nog 1 dag in de week ouderschapsverlof op, zodat ik ipv 30 uur, 24 uur ga werken en dat de kindjes maar 1 dag naar opvang/bso hoeven ipv 2.
    Langer onbetaald verlof is niet te doen vanwege financiën.
     
    Salvatore vindt dit leuk.
  15. ButterflyNova

    ButterflyNova VIP lid

    31 mrt 2014
    5.326
    104
    63
    Het is zo jammer dat we zo graag willen maar vaak vanwege de financiën de keuze niet kunnen maken.
     
    Salvatore en Spectre vinden dit leuk.
  16. Fantastiyanna

    Fantastiyanna Actief lid

    31 jul 2019
    226
    132
    43
    Ik heb 6 weken vakantiedagen opgenomen en daarnaast nog 2 weken onbetaald verlof. Vond ik zelf wel prettig, dan is de kleine toch net iets groter.
     
    Salvatore vindt dit leuk.
  17. Patty86

    Patty86 Fanatiek lid

    8 okt 2012
    3.263
    2.437
    113
    Vrouw
    Ik hoop volgend jaar zwanger te worden van de 3e. Ik ga zoveel mogelijk vakantiedagen op sparen. Ik heb nu nog 1 week over. En dan volgend jaar 5 weken. Ik hoop er dus 6 weken aan vast te plakken.
     
    Salvatore vindt dit leuk.
  18. Littlegirl1989

    Littlegirl1989 Fanatiek lid

    2 aug 2015
    3.090
    2.175
    113
    het aanvullend geboorteverlof mag je partner gewoon met 1 dag per week opnemen hoor. Je moet alleen hele weken opnemen. Je mag dus 1, 2, 3, 4 of 5 weken opnemen.
    Maar je mag dus prima 1 week opnemen en die verspreiden over 5 dagen.

    klinkt alsof het voor jou fijn is om even goed door te lezen (of je door HRM te laten informeren) welke mogelijkheden je krijgt.
     
  19. Lomo

    Lomo Fanatiek lid

    17 jan 2019
    1.182
    1.540
    113
    Vrouw
    Hier ook een beetje zoals de meeste hier ouderschapsverlof opgenomen. Maar ook een dagje vanuit huis gewerkt en mijn man 1 dag thuis. Weet niet of dat voor jou een optie is maar zo kon ik de laatste maand rustig starten met twee dagen en hoefde die van mij nog niet maar de opvang.
     
  20. Kaaat

    Kaaat Fanatiek lid

    5 nov 2010
    4.034
    924
    113
    Vrouw
    Hier overuren en vakantiedagen over. Deel daarvan zal ik eraan vast plakken. Half juni begin ik dan weer, maar met 2 dagen i.p.v. 3 dagen tot zomervakantie. Na de zomervakantie ga ik weer volledig werken.
     

Deel Deze Pagina