Hoe hebben jullie je voorbereid op de bevalling?

Discussie in 'De bevalling' gestart door LiefZonneschijntje, 2 mei 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. LiefZonneschijntje

    27 nov 2017
    73
    16
    8
    Vrouw
    De titel zegt het eigenlijk al: hoe hebben jullie je voorbereid op de bevalling?
    Heb je een cursus gedaan? Zo ja, welke? Heb je hier veel aan gehad?
    Heb je boeken gelezen? Zo ja, welke? Is het een aanrader?
    Heb je iets anders gedaan?
    Ik ben heel benieuwd!
     
  2. Berte

    Berte VIP lid

    24 feb 2011
    6.868
    3.638
    113
    Vrouw
    Thuis
    Ik wist van te voren dat ik in het ziekenhuis zou bevallen en ik ben daar op een open dag wezen kijken. Maar aangezien een aantal thuis bevallingen alsnog in het ziekenhuis terecht komt, sowieso een goed idee.

    Je leert dan bijvoorbeeld ook van hoe laat tot hoe laat de hoofdingang open is en vanaf wanneer je je bij de nacht ingang moet melden (en waar die zit).

    Maar ook standaard complicaties werden besproken, bijvoorbeeld hoe ze standaard omgingen met een stuitbevalling en waarom. Goed om te weten, zodat je daardoor niet overvallen wordt.

    Natuurlijk werd mijn uiteindelijke complicatie niet besproken (sterrenkijker), zul je altijd zien.

    Verder wist ik al hoe een bevalling biologisch verloopt, dus daar heb ik me verder niet op ingelezen.

    Vanwege zwangerschaps-complicaties mocht ik niet op cursus, maar volgens de verpleegkundigen pufte ik prima, dus niet gemist.
     
    LiefZonneschijntje vindt dit leuk.
  3. Ang1987

    Ang1987 Fanatiek lid

    28 jul 2020
    2.390
    2.155
    113
    Sorry lang verhaal geworden maar ik ben altijd lang van stof.

    Ik ben al een keer bevallen en had toen ook een cursus gedaan (cursus in 1 dag van de bevalwijzer samen met mijn vriend, fijne en praktische cursus maar ook wat ademhalkngstechnieken). En was toen bezig in een boek maar ik beviel al met 35.5 dus niet uitgelezen;). Was veilig bevallen van Beatrijs Smulders.
    Oh ik deed ook yoga toen.

    Dit keer heb ik wel wat meer gelezen, maar ook meer omdat ik alles wat over bevallen gaat superleuk en fascinerend vind. Bv Positief over bevallen van Milli Hill vond ik heel erg leuk en leerzaam.
    Heb ook een aantal poscast geluisterd als Podnataal met ervaringsverhalen en Mama'en met diverse onderwerpen omtrent bevallen/zwangerschap/poatpartumperiode
    En heb weer nu een speciale yoga cursus gedaan, was heel fijn. Ook een speciale les voor met de partner, wat ik (en hij) echt een meerwaarde vonden. Nog een stukje herhaling theorie en een stuk hoe de partner je lichamelijk kan ondersteunen.

    Verder probeer ik gezond te blijven door veel te bewegen en gezond te eten (hoewel de friet er ook heeel goed in gaat). Heb een tijdje perineum massage geprobeerd maar ik vond dat toch niet zo prettig.
     
    LiefZonneschijntje vindt dit leuk.
  4. KleineLai

    KleineLai VIP lid

    30 dec 2017
    12.999
    25.441
    113
    Bij de eerste een cursus gevolgd. Bij de tweede niets gedaan. Nu bij de derde vooral veel feitelijke informatie opgezocht omdat dit een stuitbevalling wordt en dus iets anders zal gaan.

    Ik heb weinig aan boeken en blogs (theorieën en ervaringen). elke bevalling is namelijk anders en je teveel vasthouden aan een idee is ‘gevaarlijk’. Het creëert (onbewust) verwachtingen en daardoor liggen teleurstellingen op de loer. Baby’s doen wat baby’s doen, bevallingen gaan zoals ze gaan.

    Dat trek ik ook door in het ouderschap trouwens. Baby’s/kinderen volgen geen opvoedboekjes. Volg je instinct, je gevoel, luister naar je omgeving (de mensen die belangrijk voor je zijn), en gebruik je verstand :)
     
  5. Cobon

    Cobon VIP lid

    27 jun 2020
    7.023
    7.341
    113
    Vrouw
    Ik heb me bij de eerste expres 0,0 voorbereid, niets gelezen, dat pakte prima uit. Dus bij de tweede hetzelfde ;)
     
    LiefZonneschijntje vindt dit leuk.
  6. Ang1987

    Ang1987 Fanatiek lid

    28 jul 2020
    2.390
    2.155
    113
    Het schijnt dat goed voorbereid je bevalling in gaan, je een betere ervaring hebt en positiever op je bevalling terug kijkt. Voor sommigen dan, maar net wat bij jou en de situatie past.

    Voor mij geeft het een gevoel van dat ik er alles aan heb gedaan om de mogelijkheden te kennen hoe een bevalling mogelijk kan gaan en wat voor invloed je zelf hebt dat vind ik fijn en leuk. Al gaat het uiteindelijk heel anders haha.
    Dat is wel goed om altijd in je achterhoofd te hebben ja. Baby's laten zich niet in een plan gieten wat jij voor ogen hebt. Net als idd kinderen etc.
     
  7. Neuzeke

    Neuzeke VIP lid

    3 sep 2019
    11.008
    15.554
    113
    Vrouw
    Ik ben in alle 2 de ziekenhuizen naar de opendeur en kijk dag geweest.

    Zo zag ik de beval kamers al eens, kon je vroedvrouwen spreken en de materniteit eens bezoeken.
    Er waren ook een soort van standjes aanwezig waar je vragen kon stellen en staaltjes kon meenemen (zalfjes, badproducten,....).
     
  8. Sado

    Sado VIP lid

    16 mei 2016
    17.868
    15.304
    113
    Bij de eerste
    - Rondleiding verloskamers
    - Bevalcursus (vond er niks aan….)

    Bij de tweede
    - Niks ;)

    Bij de derde
    - Rondleiding verloskamers (anders ziekenhuis dan bij de oudste 2)
    - Geprobeerd me te verdiepen in hypnobirthing, boek aangeschaft en wat podcasts geluisterd. Was niets voor mij, maar wel geprobeerd…
     
  9. Sophie2019

    Sophie2019 Fanatiek lid

    21 jul 2018
    1.755
    1.339
    113
    Vrouw
    Ik heb een Zwangerschapscursus gedaan bij de eerste en doe er deze zwangerschap weer een.

    ik heb er vooral wat aan en aan gehad om bewust met mijn zwangerschap bezig te zijn en ook het contact met andere vrouwen die in dezelfde fase zitten. Bij de cursus die ik deed waren er een aantal lessen voor de bevalling en nog een paar erna.

    mijn bevalling verliep niet volgens het boekje dus in die zin er niet zoveel aan gehad.

    wat ik ook heb gedaan is een borstvoedingsinformatieavond, dat vond ik interessant en ook voor partner goed om eea te weten. Kraamkamers zou ik bezoeken maar de avond dat dat gepland stond lag ik er al bevallen en wel haha.
     
  10. rossi1

    rossi1 Actief lid

    9 okt 2012
    246
    154
    43
    Weinig. Ik wist welke fases een bevalling had, wat er kan gebeuren, soorten weeën, duur, mogelijkheden van pijnbestrijding. Wilde graag thuis bevallen maar wist ook goed dat de kans groot is dat je in het ziekenhuis bevalt. Eventuele houdingen wist ik ook.
    Afgezien van een voorlichtingsavond bij de vk verder niks gedaan.

    Ik ben de bevalling in gegaan met het idee dat ik wel zie hoe het gaat. Ik vertrouw op de vk en had aangegeven dat ik bij pijn graag zo min mogelijk gedoe wil.
    .
     
  11. ClaireUnderwood

    ClaireUnderwood Actief lid

    19 okt 2021
    412
    468
    63
    Vrouw
    Drie keer niets. Op wat verdwaalde vlogs en blogs na. Vond het verplicht moeten maken van een geboorteplan ook onzin. Had er alleen maar in staan dat ik een ruggenprik wilde (en snel svp, geen geleuter over gevaren, dat de douche ook een optie is bla bla).

    Verder eens met kleine Lai, hou je niet teveel vast aan je verwachtingen want dan is de kans groot dat het tegen gaat vallen.
     
  12. Haver11

    Haver11 Fanatiek lid

    3 sep 2013
    3.837
    2.180
    113
    Vrouw
    1e niks behalve veel ervaringen gelezen. bij de 2e wilde ik een badbevalling, daarover veel gelezen, uiteindelijk ging de bevalling te snel, het bad had een mini laagje water en toen kwam ze al. De 3e niks.
     
  13. RE080219

    RE080219 Fanatiek lid

    10 dec 2018
    2.449
    4.620
    113
    Als jong kind was ik al enorm geïnteresseerd in zwangerschappen en bevallingen dus alle boekjesinfo had ik op m’n tiende al achter de kiezen. :roflmao: Zwanger van m’n oudste (ik was 18) ben ik als ‘set extra handen’ gaan oppassen bij een gastouder en daarmee heb ik toen alles qua babyverzorging geleerd.

    Op de bevalling nooit voorbereid, in ieder geval toch niet tijdens de zwangerschap. Bij nr 2, 3, 4 en 5 ook niet trouwens. En bij nr 6 stond bij voorbaat al vast dat we een unassisted thuisbevalling wilden. Die is voorbereid in zoverre dat we een backup plan gemaakt hadden om de verloskundige gerust te stellen. :roflmao:
     
  14. Amaranthas

    Amaranthas Fanatiek lid

    29 nov 2013
    3.455
    3.799
    113
    Bij beide helemaal niet. Ik liet het allemaal op me afkomen en zou er wel me dealen op het moment zelf. Werkte bij beide bevallingen prima.
     
  15. Lara123

    Lara123 Actief lid

    27 okt 2013
    160
    42
    28
    Noord-Holland
    Wat vind jij belangrijk? Wat lijkt jouw belangrijk? Durf je het aan om alles in handen van een zorgverlener te leggen of wil je zelf de regie behouden? Op basis daarvan zou ik dan op zoek gaan naar een cursus/boek wat past bij jouw wensen. Een bevalling kan altijd anders verlopen dan je in gedachten hebt, maar hoe wil jij dat er dan mee omgegaan wordt? Lees veel geboorteplannen, gewoon om te kijken waar andere vrouwen over nadenken.
     
  16. Achterkantvandemaan

    31 dec 2020
    7.252
    7.207
    113
    Ik heb de instelling altijd gehad: niet teveel voorbereiden, want het loopt toch nooit zoals je denkt. Hoe minder verwachtingen, hoe meer het mee kan vallen. Ik wilde ook geen cursussen volgen oid.

    Nu de bevalling nadert heb ik toch op advies van zkh een korte cursus gevolgd op www.bevallingscursusonline.nl. Dat is wel een aanrader. Kunt hem op je gemak terugkijken, niet teveel info, maar wel praktisch en wetenschappelijk. Ik heb er wat ademhalingsoefeningen en tips uit opgedaan.

    Verder vraag ik meiden die ik hier op forum heb leren kennen wel veel. Veel dames hebben al een of meerdere bevallingen meegemaakt, dus elke keer als er iets omhoog komt vraag ik het ze meteen. Dat is wel prettig.

    En verder vertrouw ik volledig op diegenen die mij gaan helpen, en zullen zij vooral zeggen wat ik moet gaan doen.
     
  17. Spectre

    Spectre VIP lid

    5 nov 2015
    17.971
    17.011
    113
    Vrouw
    Bij beide kinderen niks gedaan..
    Ik dacht maar zo; 'heb er geen invloed op, op hoe het gaat lopen. Baby moet er hoe dan ook uit.. ik heb goede begeleiding om me heen dus laat maar komen.'
    Bij de tweede al wat meer ervaring dan bij de eerste natuurlijk, waardoor ik ook wat punten had om op te letten. Een soort van bevalplan met wat aandachtspunten. Maar niet echt het idee gehad dat het bevalplan écht van grote waarde was ofzo.
    Het loopt toch vaak anders dan je had verwacht dus probeer het gewoon over je heen te laten komen.
     
  18. Kache

    Kache VIP lid

    11 jan 2012
    6.144
    1.066
    113
    Ik heb bij eerste cursus 'samen bevallen' gedaan, maar hierin was mijn voornaamste insteek dat mijn man wist wat er ging gebeuren (hij kan nogal eens in de stress schieten). Ik wist vanuit mijn opleiding al redelijk hoe bevalling ongeveer verliep en had ook tijdens stage op verloskamers al gezien dat er van alles kan gebeuren, elke bevalling uniek is en dat het niet te plannen valt. Ik heb dus geen bevalplan e.d. gemaakt.

    Bij de eerste ben ik toch in paniek geraakt omdat de bevalling anders liep dan in de cursus besproken was :rolleyes:... Misschien dat ik zonder de cursus minder verwachtingen had gehad en het beter had kunnen handelen :$.

    Bij de tweede heb ik nog een 'standaard' cursus gedaan omdat ik contact met andere zwangeren leuk vond.

    Bij de derde geen enkele puf en geen enkele reden om nog iets te doen. Ik heb alleen een borstvoedingsplan gemaakt (voor na bevalling dus) en besproken met lactatiekundige ivm BV problemen bij de vorige kids.
     
  19. Kramertje

    Kramertje VIP lid

    4 apr 2019
    6.812
    5.557
    113
    Vrouw
    Ik heb een hypnobirthning cursus gedaan. Wers ingeleid en kreeg weeën en heb geprobeerd de technieken toe te passen, maar deed zo’n zeer dat ik helemaal in paniek raakte. Uiteindelijk bevallen middels een spoed keizersnede. Achteraf gezien zonde van mijn geld geweest (cursus kostte ruim € 245,-).

    Ook een informatie avond bij de verloskundige gehad. Was prima, pijnbestrijding, beval mogelijkheden, etc.
     
  20. Golden1213

    Golden1213 Fanatiek lid

    14 apr 2020
    2.439
    1.825
    113
    Bij de eerste lag ik 8+ weken plat in het ziekenhuis met Helpp en vroegtijdig bevallen. En hoeveel ik ook ben geholpen ik heb geen bal aan dat puffen gehad.

    Nummer 2 en 3, niets mee gedaan. Het komt er toch wel uit!
     
    esklessebes vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina