Hoe hier mee om te gaan?

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door Nijntje321, 23 apr 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nijntje321

    Nijntje321 Actief lid

    1 aug 2016
    181
    63
    28
    Hoi hoi!

    Even mijn verhaal kwijt..

    Ik was in november zwanger, en heb dat toen al vroeg op het werk verteld omdat ik gewoon eerlijk wilde zijn en me niet heel erg fit voelde. Het enige wat ik te horen kreeg was oké, dan gaan we je contract niet verlengen. Uiteindelijk werd dat een miskraam en verlengde ze mijn contract wel, maar moest wel in een andere stad omdat ze bij het andere filiaal geen moeders wilde hebben omdat die niet flexibel zijn en het huidige filiaal ging sluiten.

    Gelukkig was ik snel weer zwanger in februari, en was dit keer de eerste echo wel goed. Alleen ik was heel erg ziek kon niks binnen houden en amper op mijn benen staan dus ik vertelde het en meldde mij ziek. Na twee weken waren ze alweer aan het pushen om te komen werken en dat deed ik. Halve dagen dat wel. Dit ging met veel moeite goed maar was de dagen daarna erg ziek en op het werk moest ik ook overgeven. Ik vertelde de leidinggevende dat het niet lekker ging en ze zei letterlijk: fijn voor je dat je zwanger bent en vervelend van je misselijkheid maar door jou hebben wij echt een probleem.

    Wij krijgen een vlokkentest ivm een ergerlijke ziekte in de familie waarbij de kans 50% is dat die overdraagbaar is en ik dus de zwangerschap af zou moeten breken. Ik trek het momenteel echt niet meer en heb mij daardoor ziek gemeld, misselijk, vermoeidheid, stress om de vlokkentest en stress door het werk.

    Nu hebben ze geen bedrijfsarts ingeschakeld en weet ik njet meer wat ik moet doen. Ze zijn continue aan het discrimineren om mijn zwangerschap en alleen maar aan het pushen.

    Hoe zouden jullie hier mee omgaan?
     
  2. Mythique

    Mythique Fanatiek lid

    3 apr 2015
    4.643
    3.770
    113
    Ik zit echt met open mond je verhaal te lezen... heb je een rechtsbijstandsverzekering? Zou daar eens checken voor dat discriminatie verhaal en verder gewoon naar de bedrijfsarts en je verhaal doen. Dat de bedrijfsarts ingeschakeld wordt is normaal. Jouw werkgever kan van het UWV een vergoeding krijgen bij ziekte door zwangerschap maar dan moet je wel naar een bedrijfsarts. Geef daar aan dat het echt niet gaat en dan zou hij of zij daar in mee moeten gaan.
     
    dreumesje, Suuster en Nijntje321 vinden dit leuk.
  3. Nijntje321

    Nijntje321 Actief lid

    1 aug 2016
    181
    63
    28
    Bedankt voor je reactie. Ze hebben nu juist geen bedrijfsarts ingeschakeld en zit nu al bijna 3 weken thuis. UWV heeft wel al gebeld en die zei zelf toen ik vertelde dat ik weer halve dagen aan het werk ging dat ik aan mij zelf moest denken en niet aan het werk. Ze vinden op het werk dat ik me maar niet zo aan moet stellen want die vlokkentest en het wachten stelt ook niet veel voor volgens hun..
     
  4. julia80

    julia80 Fanatiek lid

    11 jan 2014
    4.460
    2.276
    113
    Ik begrijp het verhaal niet helemaal: ik zou verwachten dat je met zo’n ernstige aandoening waar voor de zwangerschap afgebroken dient te worden wel in aanmerking zou komen voor embryoselectie?
     
  5. Nuage

    Nuage VIP lid

    12 mrt 2008
    9.020
    659
    113
    Dat is toch niet verplicht? Niet iedereen wil zo'n zwaar traject starten en niet elke aandoening is te testen.
     
    Nijntje321 vindt dit leuk.
  6. julia80

    julia80 Fanatiek lid

    11 jan 2014
    4.460
    2.276
    113
    En zwangerschap in een vergevorderd stadium afbreken lijkt mij persoonlijk zwaarder, Jou niet dan? En als het met een vlokkentest te testen is, dan is het dat ook tijdens embryoselectie
     
  7. Dubbelgeluk

    Dubbelgeluk VIP lid

    18 mei 2013
    11.588
    10.485
    113
    Dat is nu niet aan de orde, zaak is dat er fatsoenlijk met de zwangerschap wordt omgegaan.

    Is er wel een arbodienst waar je contact mee kan opnemen? Of is het een klein bedrijf? Als er een arbodienst is, kan je zelf om een gesprek vragen. Ik vind het een hele rare en nare gang van zaken en ik hoop dat je iemand treft die voor je rechten op komt, maar houdt zelf vast aan waar jij behoefte aan hebt, ik duim dat het allemaal goed is en dat je misselijkheid snel minder wordt.
     
    Nijntje321 vindt dit leuk.
  8. G89

    G89 VIP lid

    18 sep 2008
    9.910
    1.188
    113
    Nederland
    Denk om jezelf en de kleine! Dat doet jouw werkgever immers ook, aan zichzelf denken. De 1e keer dat jij zwanger was zeggen ze ook keihard oké dan verlengen we het contract niet, dus wees dan nu zelf ook even heel hard!

    Neem contact op met de arbo.
     
    dreumesje en Nijntje321 vinden dit leuk.
  9. Mythique

    Mythique Fanatiek lid

    3 apr 2015
    4.643
    3.770
    113
    Oh sorry, heb ik nog niet goed gelezen ook!

    Als het UWV al zegt denk aan jezelf, dan weet je toch genoeg? Als je het niet trekt, dan trek je het niet. Klaar.
     
    Nijntje321 vindt dit leuk.
  10. AvdY

    AvdY Niet meer actief

    Ziek is ziek, het UWV is akkoord met dat je thuis zit, je baas wil geen bedrijfsarts inschakelen, maar gezien je van het UWV niet hoeft te werken is dat ook niet perse nodig. Gewoon lekker thuis blijven en doen wat goed voor jou is. Je werkgever is niet begripvol naar jou toe, jij hoeft niet over je grenzen heen te gaan om hem tevreden te houden.
     
    Nijntje321 en Beausecret vinden dit leuk.
  11. Katelynn

    Katelynn Bekend lid

    11 apr 2019
    575
    376
    63
    Vrouw
    Achterhoek
    Wat een verhaal zeg , ongelofelijk dat er zulke werkgevers zijn en bestaan....

    Allereerst hoop ik voor je dat alles goed is met jou en je zwangerschap.

    Zoals hierboven al gezegd als er een arbo arts is in het bedrijf waar je werkt mag en kan je zelf een gesprek aanvragen lijkt me sowieso handig , als dat niet veel opleverd kan je andere stappen ondernemen. Als je ziek bent ben je ziek , en kunnen ze je niet dwingen te komen.

    Ik zou overigens wel mijn vraagtekens hebben of je überhaupt wel bij zon bedrijf wil blijven.

    Heel veel succes en sterkte met alles!
     
    Nijntje321 vindt dit leuk.
  12. Mammavantwee

    Mammavantwee VIP lid

    4 feb 2019
    5.429
    4.855
    113
    Vrouw
    Belachelijk hoe ze met je omgaan. Goed aan jezelf denken en echt niet gaan werken! Hun denken tenslotte ook alleen maar aan zichzelf, en krijgen het vergoed dat jij in de ziektewet zit. Je kan toch ook zelf de arbo bellen? Dat heb ik 2 jaar geleden gedaan bij de zwangerschap van mn dochtertje, toen gingen ze ook zo met me om en daar was ik snel klaar mee!
     
    Nijntje321 vindt dit leuk.
  13. Neilia

    Neilia Niet meer actief

    Daar gaat het toch niet over?

    Ts: krijg je dit soort dingen ook via berichten toegestuurd?
    Ik zou alles bewaren als ze dat doen en je rechtbijstand inschakelen.
    Ze discrimineren en dat mag gewoonweg niet.
    Daarnaast zou ik vragen om het telefoon nummer van de arboarts omdat je zelf met hem/haar wilt overleggen wat te doen.
     
    Nijntje321 vindt dit leuk.
  14. Nijntje321

    Nijntje321 Actief lid

    1 aug 2016
    181
    63
    28
    Ja, ik ben er ook echt klaar mee. Ik hoop dat de uitslag goed is en dan ga ik na mijn verlof wat anders zoeken. Zoiezo ga wordt mijn contract niet verlengt ivm mijn zwangerschap. Verschrikkelijke mensen daar!
     
  15. Nijntje321

    Nijntje321 Actief lid

    1 aug 2016
    181
    63
    28
    Bedankt voor jullie reacties, geeft me echt wat meer rust dat ik mezelf niet “aanstel” met deze situatie. Zodra ik de uitslag heb van de vlokkentest ( denk volgende week) dan ga ik meteen een Arbo arts inschakelen
     
    Katelynn vindt dit leuk.
  16. Nuage

    Nuage VIP lid

    12 mrt 2008
    9.020
    659
    113
    Mij ook, maar het gaat niet om mij.
     
  17. Nina Sanders

    Nina Sanders VIP lid

    1 aug 2016
    38.191
    45.328
    113
    Vreselijk! Lekker aan jezelf denken. Het moet niet gekker worden. Laat ze een dikke vinger krijgen!
     
  18. Jacy82

    Jacy82 Bekend lid

    24 nov 2018
    742
    418
    63
    Vrouw
    Ze mogen niet eens een contract niet verlengen wegens zwangerschap. Ik zou hier wel echt iets over vast proberen te leggen en daar iets mee doen als je dat kan. Ze maken je nu ook wel onmogelijk nog in goede verstandhouding te werken. Wel zou ik regelen zelf met de arbo arts in gesprek te komen en eventueel ook via dokter/verloskunde extra bevestiging te krijgen dat werken niet mogelijk is.
     
  19. PinkGlitter

    PinkGlitter Actief lid

    30 mrt 2019
    144
    205
    43
    Vrouw
    Zelf contact opnemen met een bedrijfsarts, zelf alle communicatie bijhouden (proberen zo veel mogelijk op papier, whats app en email) en wellicht heb je hier wat aan
    https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/gelijke-behandeling-op-het-werk/gelijke-behandeling-bij-zwangerschap-op-het-werk

    Misschien kan je je werkgever melden bij zo’n anti discriminatie bureau. Ze doen het nu bij jou, wellicht doen ze dit al jaren zo of gaan ze in de toekomst gewoon verder met dit soort praktijken. Het zal je relatie niet verbeteren met de werkgever, maar als je nu al weet dat ze je contract niet verlengen heb je toch niets te verliezen.
     
    Mythique vindt dit leuk.
  20. Nina Sanders

    Nina Sanders VIP lid

    1 aug 2016
    38.191
    45.328
    113
    Diit is dus het lastige, want dit mag wel. Zo mogen je niet ontslaan vanwege je zwangerschap. maar als je contract afloopt, dan mag je feitelijk van beide kanten (een werknemer dus ook) zonder opgaaf van reden het contract 'opzeggen' (wat dus niet letterlijk opzeggen is want het loopt gewoon af).
    Dat is erg vervelend. Want je kan er niets aan doen. Ook al is de zwangerschap stiekem wel de reden (dit gebeurt echt vaker dan je zou denken) dan nog kun je het niet echt hard maken. Mijn contract liep eerder ook af tijdens zwangerschap en toen heb ik gelukkig een jaarcontract gekregen. Nu ben ik weer zwanger en loop mijn contract ook tijdens mijn zwangerschap af. Toch een extra 'onrust' puntje.
     

Deel Deze Pagina