Hoe is het om tieners te hebben?

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door julia80, 19 sep 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. julia80

    julia80 Fanatiek lid

    11 jan 2014
    4.459
    2.275
    113
    Mijn man en ik hebben het wel eens over een vierde, alhoewel ik denk dat de kans klein is dat we er echt voor gaan. Dan heb je natuurlijk weer een periode met een baby erbij, druk, maar voor mijn gevoel kun je dat nog afhangen door tijdelijk wat meer hulp in te schakelen (af en toe een oppas, meer huishoudelijke hulp). Wat ik me vooral afvraag is hoe het is om meerdere Tieners te hebben. Als ik denk aan brutale kinderen, laat thuis zijn, geen avond meer voor jezelf, dat soort dingen, veel minder de regie in eigen hand hebben. Dan merk ik dat ik dat stukje eigenlijk meer‘ tegen op‘ zie dan een drukke periode met kleintjes.
    Hoe ervaren de moeders met tieners dat?
     
  2. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.749
    113
    Tieners of bedoel je al ouder? Hier een dochter van bijna 11. Ligt wel gewoon om half 8 op bed hoor;)
    Ze worden idd een stuk bijdehanter, en reageren soms heel heftig. Van dolblij naar ineens een grote mond dat je denkt: wtf gebeurde er nu?
    Maar ze worden ook een stuk zelfstandiger en dat is fijn, vind ik ook erg leuk om te zien.
     
  3. julia80

    julia80 Fanatiek lid

    11 jan 2014
    4.459
    2.275
    113
    Ik denk inderdaad dat ik eigenlijk meer pubers bedoel:D
     
  4. Roanna

    Roanna Bekend lid

    24 aug 2015
    848
    365
    63
    Ik ben nog niet zover, maar mijn moeder zij altijd: ze zijn niet ineens puber...
    En zij genoot ook van die fase.
     
  5. spruitje80

    spruitje80 Fanatiek lid

    5 jul 2016
    4.403
    3.953
    113
    noord holland
    Ik vind pubers knap lastig haha. Maar dat zal natuurlijk van veel dingen af kunnen hangen. Karakter en eventuele gebruiksaanwijzing ;):).
    Het heeft ook echt wel z'n charmes, dat groter worden, zelfstandiger worden en hun eigen persoonlijkheid ontwikkelen.
    Ik vind vooral het brutale, überhaupt heftige emoties, lui, overal een strijd van maken, geen vrije avonden meer hebben, nergens mee naartoe willen, overmatig schermgebruik (want je bent er niet altijd meer bij dus die regels worden echt niet toegepast bij jouw afwezigheid) etc. minder leuk en soms ook gewoon enorm zwaar.
    Maar of je er dan 1 hebt of 4 maakt volgens mij ook niet meer uit :roflmao:. Dan zit je er toch al in en soms is er ook juist wel voordeel als ze bij elkaar kunnen afkijken in ontwikkeling of elkaar kunnen lastig vallen ipv jou :thumup:.
     
  6. Shay25

    Shay25 Fanatiek lid

    16 okt 2018
    2.640
    2.375
    113
    Vrouw
    Mijn puber is bijna 13 maar ik moet zeggen dat ik eigenlijk stiekem heel grappig vindt hahahaa liever dit dan nog een baby...
    De grapjes, brutale monden, luiheid maar ook stress omdat er ineens iets moet!
    Laatst een opmerking gehad dat ik niet zo kippig moest reageren, je kom me opvegen, want het klopte eigenlijk wel hahahaha
    En het ene kind is het andere niet...
     
  7. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.806
    32.714
    113
    Hier een van 12, dus het ergste moet nog komen Waarschijnlijk, maar ik vind het juist alleen maar leuker worden. Houd wel van een goede discussie op zijn tijd en je avonden ben je kwijt (alhoewel hij ook steeds vaker avonden op zijn kamer doorbrengt), maar vind het alleen leuker worden.
    Zelf willen we geen 4e meer, maar de leeftijd van de anderen zou me niet afschrikken.
     
    Shay25 vindt dit leuk.
  8. luca75

    luca75 Fanatiek lid

    14 aug 2013
    4.834
    3.476
    113
    Mijn kinderen zijn 15, 13 en 5.

    Wat zal ik eens zeggen... ;)

    De oudste 2 zijn jongens. Het zijn lieve kinderen die geen gedoe veroorzaken in de zin van rotzooi trappen, spijbelen, blowen enz. De oudste werkt inmiddels bij de plaatselijke supermarkt en zit daarnaast veel op zijn telefoon.

    Ze hebben af en toe een grote mond, ruimen hun zooi standaard nooit op en eten alle kasten leeg. Verder doen ze weinig voor school maar ik denk dat dat puber eigen is.

    Hoewel ik vaak mopper denk ik dat ik toch wel mijn handjes dicht mag knijpen.

    Ik denk ook dat het veel uitmaakt met wie ze omgaan of ze de verkeerde kant op getrokken worden.

    En ja, de oudste gaat net zo laat naar bed als wij dus die hangt ook de hele avond bij ons in de kamer.
     
    amdaa vindt dit leuk.
  9. Eppo82

    Eppo82 VIP lid

    25 jun 2007
    14.995
    5.821
    113
    Het lijkt me straks wel fijn als ik als de oudste 2 gaan puberen (al is die van 9 al behoorlijk bezig met terugpraten en grote mond enzo) ik nog 2 schoolkinderen heb. :) En tegen de tijd dat die beginnen hoop ik dat de oudste 2 wel weer in iets rustiger vaarwater zitten.
    Maar ik denk dat het zeker ook z'n leuke kanten heeft :)
    Tot nu toe zie ik er niet tegenop (ok bij mn oudste dochter wel een beetje omdat ze 2 druppels water op haar vader lijkt en dat was echt een terrorpuber, echt respect voor mijn schoonmoeder als ik de verhalen mag geloven :|)
     
  10. Adje

    Adje VIP lid

    21 aug 2015
    15.474
    24.331
    113
    Ik heb twee pubers en een tiener. Ik vind het juist heel gezellig met mijn grote meiden. Natuurlijk zijn er weleens kwesties, maar dat is toch bij elke leeftijdsfase wel.
    En wat betreft de avonden kwijt, daar ben ik gewoon in meegegroeid. Ze gaan langzaam aan steeds later naar bed, totdat er een dag komt dat je zelf eerder in bed ligt dan je puber :roflmao:. Ik vind het ook niet erg en juist heel gezellig en leuk dat we nu samen van alles op tv kunnen kijken (ik vind de Disney en andere tekenfilms fase eigenlijk veel erger).
    Ze zijn ook zelfstandig en houden zichzelf wel bezig ‘s avonds, dus daar heb ik letterlijk geen kind aan. En ondertussen ben ik wel nog ‘blij’ dat mijn peuter en tiener lekker op tijd in bed liggen.

    Het enige wat wel even wennen is, is het uitgaan en het afspreken met vrienden. En dan meer in de zin van tot hoe laat en moet ze dan nog gehaald worden, of kan ze met een groep, etc. Het is even uitvinden wat goede grenzen zijn, wat nog veilig is, wat bij het kind past, etc. Maar ook voor mezelf een kwestie van loslaten.

    En de zelfstandigheid heeft natuurlijk als groot voordeel dat je wel wat van ze kan eisen mbt hulp in huis. Zo hebben ze voldoende vaste taken, maar ook met dingen tussendoor kunnen ze prima wat werk verzetten, zoals koken, beddengoed verschonen, e.d.

    En het is kind afhankelijk. Mijn oudste twee vallen nog wel mee qua pubergedrag. Maar ik hou mijn hart vast voor mijn dochter van tien. Dat wordt heel zwaar, en ik kan alleen maar duimen dat het een houdbare situatie wordt. Maar daar zit nog wel wat bagage achter, dus dat speelt ook mee.
     
  11. Shay25

    Shay25 Fanatiek lid

    16 okt 2018
    2.640
    2.375
    113
    Vrouw
    Ik ga zelf altijd rond 10 uur naar boven... ik verwacht dat ik al sneller in bed lig dan mijn puber hahaha misschien komt ze juist wel gezellig bij mij liggen.

    Ja dat weggaan of feestje vind ik wel een dingetje... hier is het nog halen brengen, maar ik zag gisteren meiden van 14-15 om 21.30 nog op straat en dan denk ik nou... Zegt mijn man; het was koopavond, misschien zijn ze met de trein naar de stad geweest, vanuit dat oogpunt zeg ik; ja dat zou kunnen.. al ben ik daar nog niet hihihihi (terwijl ik zelf met die leeftijd uit stijldansen ging en vrijdansen op zaterdag...)
     
  12. Adje

    Adje VIP lid

    21 aug 2015
    15.474
    24.331
    113
    Nou, dat had mijn oudste kunnen zijn. Ze spreekt graag ‘s avonds af en dan gaan ze dus inderdaad met een groepje ‘hangen’. Ik heb daar wel wat bezwaren tegen gehad, maar aan de andere kant: wat zouden ze dan moeten doen? Dus dochter ingepeperd dat ze nooit moet gaan klieren, rotzooi maken of de vandalist uithangen oid. En als haar vrienden dat wel doen er wat van zeggen of naar huis gaan. Volgens mij gaat dat best goed. Alleen nu het donkerder wordt, vind ik het weer vervelender. Maar als ze met een groepje is, dan laat ik dat maar los.
     
  13. RE080219

    RE080219 Fanatiek lid

    10 dec 2018
    2.449
    4.620
    113
    Hier kinderen van 15, 13, 12, 10, 8, 6, 4, 4 en een baby. Pb gerust als je concrete vragen hebt, laatstgenoemde kind gunt me even geen momentje met de handen vrij haha.
     
  14. Katelynn

    Katelynn Bekend lid

    11 apr 2019
    575
    376
    63
    Vrouw
    Achterhoek
    Wat ontzettend leuk zo’n groot gezin zeg :thumup: heel veel respect voor je met al die verschillende leeftijden!!!
     
    RE080219 vindt dit leuk.
  15. Anouk2005

    Anouk2005 VIP lid

    21 mrt 2012
    21.936
    15.245
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Hier zijn de oudste kinderen 13 en 15 jaar en soms vind ik het wel pittig. Onverschilligheid, overal een weerwoord op, die vreselijke schermen en ook het laat naar bed gaan en er in de ochtend niet uit kunnen komen en het soms ook gewoon niet weten waar ze uithangen of wat ze uitvreten.
    De oudste is zowat 16 jaar en begint nu een beetje met uitgaan en dat vind ik toch ook wel een dingetje, met wie en wat komen ze in aanraking, nu heeft die wel een vriendinnetje en zijn ze samen redelijk braaf.
    Dat is ook zoiets waar ik aan moet wennen ;)
    Verder zijn ze ook wel leuk en zijn het prima kinderen maar ze kunnen best het bloed onder je nagels vandaan halen. Als dit het is dan mag ik in mijn handjes knijpen.
     
  16. amdaa

    amdaa VIP lid

    28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Hier 10jaar en precies dezelfde issues :oops::oops:
    Ik hou mijn hart vast voor de echte puberjaren
     
  17. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.749
    113
    Kan zijn dat ze er dan al doorheen zijn.
     
  18. mamavanmimi

    mamavanmimi Fanatiek lid

    13 mei 2010
    2.790
    772
    113
    Tussen de fruitbomen
    Hier een dochter van 11.... pfff heerlijk vermoeiend af en toe. Het altijd alles beter weten en het laatste woord willen hebben. Ik vind het lastig en moet nog een beetje leren om er mee om te gaan denk ik. Op dit moment echt zoekende daarin en eigenlijk nog niet goed wetende tot hoe ver ik haar vrij kan laten.
    Afgelopen weekend bijvoorbeeld een muziekfestival in de stad gehad. Is ze op vrijdagmiddag met een vriendin daarheen gefietst. Prima, maar wil het wel graag even weten als ze zo ver weg gaat......
    En zoals al vaker gezegd, de schermen waar veel gebruik van gemaakt word. Al het contact met vriendinnetjes gaat via de app.

    En het leuke is, de jongste gaat zo lekker naapen ;)
     
  19. amdaa

    amdaa VIP lid

    28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Zullen we het maar daarop houden? :roflmao::)
     
    tuc vindt dit leuk.
  20. Mybrand2018

    Mybrand2018 Fanatiek lid

    22 apr 2018
    1.751
    883
    113
    Hier 12,10,8,4

    De oudste kan snel boos zijn geen compromissen meer. Maar over algemeen hij luisterd wel ruimt na veel gezeur eigen kamer op helpt mij wel in huishouden als ik erom vraag

    Me dochter 10 dat is een ander verhaal die helpt als haar humeur er na staat en die kan van mug een olifant maken

    En de jongste 2 tja dat zijn echte druktemakers ruziemakers hahaha
     

Deel Deze Pagina