Hoe kat naar dierenarts krijgen?

Discussie in 'De lounge' gestart door WinMom90, 18 sep 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. WinMom90

    WinMom90 VIP lid

    9 jul 2021
    5.510
    4.310
    113
    Vrouw
    Nederland
    Hoi allemaal,

    Ik hoop op tips om eens met onze kater naar de dierenarts te kunnen.
    Nu hoor ik jullie denken, reismandje pakken, kat erin en gaan.. Helaas alleen niet bij hem.

    Wat betreft de kat, hij is 2 jaar geleden bij ons gekomen. Het betrof een toen 10 jaar oude kater vanuit het asiel. Toen checks gehad en gezond verklaard.
    Toen al met 2 personen en handschoenen aan in reismand gestopt.
    Kat betreft een afstands kat, het verhaal: één baasje overleden, ander dementerende en naar verzorgingshuis. Kinderen hebben kat gevangen en naar het asiel gebracht als zijnde boerderij kat.

    Hij leeft hier 24/7 binnen, en vind dit geen probleem als ik het zo kan peilen.
    Hij heeft 0 vertrouwen in mannen en vlucht ervoor, dus waarschijnlijk nare ervaring.

    Nu ook het volgende: hij hoeft maar een reismand te zien en wordt doodsbang en is dan echt niet te handelen.
    Tips als handdoek erom, voer in mandje en erin laten lopen, grotere reismand, etc al geprobeerd maar geen doen.
    Als ik doorzet kan ik ook direct een bezoek aan de eerste hulp brengen.

    Verder is hij voor mij super lief en echt mijn vriend, maar als hij angstig doet hij echt gek.
    Het betreft ook een flinke kater en is gigantisch sterk.

    Wie heeft ervaringen hiermee?

    Hij heeft namelijk een bultje in zijn hals die ik wil laten checken + sowieso even een "apktje".
     
  2. Zoe123

    Zoe123 VIP lid

    9 feb 2013
    11.425
    5.511
    113
    Vrouw
    Hier een (puber) kat die heeeel bang is voor het mandje en de dierenarts.Waarom geen idee.
    Zijn zusje vind het mandje helemaal geweldig en wil er het liefst altijd in liggen..
    Het is binnenkort weer tijd voor de prikjes dus ik heb overleg gehad met de dierenarts en we
    kunnen een kalmerend pilletje halen.
    Ik ben benieuwd. Hopelijk gaat het helpen want het is echt blinde paniek.
    Ik heb dit ook nog nooit mee gemaakt. Oke niet helemaal waar, ooit een poes gehad die ook bang was. Die meerdere malen de dierenarts heeft opengehaald…Maar we kregen haar wel in het mandje,
     
    WinMom90 vindt dit leuk.
  3. Mamafiets

    Mamafiets VIP lid

    22 apr 2019
    14.829
    25.927
    113
    Vrouw
    En als je een mandje wat er helemaal anders uitziet als een reismandje gewoon open in de kamer zet.
    Wat snoepjes erin leggen en verder niks doen.
    Gewoon laten staan. En af en toe nieuwe snoepjes erin. Of vlak voor de ingang.

    Andere optie.
    Grote hondenbench die aan alle kanten open is. Neerzetten. Open laten staan. En pas na een tijd, als kat gewend is dst het ding er staat, hem erin lokken of duwen.
     
  4. Beukenhaag

    Beukenhaag Fanatiek lid

    17 mei 2020
    1.439
    1.611
    113
    Onze kat gaat aan een tuigje met riem mee. Net als de hond:oops:. En dan in een vouwkrat in de kofferbak. Maar zonder krat kan natuurlijk ook..
     
    Vergeten, owly en WinMom90 vinden dit leuk.
  5. WinMom90

    WinMom90 VIP lid

    9 jul 2021
    5.510
    4.310
    113
    Vrouw
    Nederland
    Beide opties geprobeerd. Eerste helaas zonder succes.
    2e één keer gelukt. Maarja toen konden we niet direct terecht natuurlijk..
    En daarna nooit weer in de buurt geweest en een boog er om heen.
    Als je hem dan oppakt en hij heeft door dat hij erin moet wordt hij al wild..

    Pilletjes is ook een lastig iets.. :confused:
    Alleen die voor ontwormen met vleessmaak tussen de brokjes gaat er in..
    Anderen spuugt hij gewoon weer uit, ook als je het ergens in stopt.

    Lastig!:(
     
  6. WinMom90

    WinMom90 VIP lid

    9 jul 2021
    5.510
    4.310
    113
    Vrouw
    Nederland
    Zijn die dingen een beetje stevig? Ik ben zooo bang dat hij toch ontsnapt dan.. tuigje trouwens ook nog nooit geprobeerd bij hem!
     
  7. Beukenhaag

    Beukenhaag Fanatiek lid

    17 mei 2020
    1.439
    1.611
    113
    Uit zo'n tuigje ontsnapt hij niet. Maar wel uitkijken bij het openmaken van de kofferbak. Eventueel de riem ergens aan vast maken, zodat hij er niet uit kan springen.
    Maar onze kat vindt alleen de reismand eng, in de auto of bij de dierenarts is geen probleem.
     
  8. WinMom90

    WinMom90 VIP lid

    9 jul 2021
    5.510
    4.310
    113
    Vrouw
    Nederland
    Hij vind zoveel eng.. het is al veel beter dan het was, maar onbekende mensen, mannen, borstelen, vlooiendruppels of bandjes (hebben al een seresto gedaan, dan hoef ik het maar eens in zoveel tijd haha), als er ergens ineens iets anders staat, hoogtevrees etc.
    Ik denk dat als hij kon praten, hij heel veel te vertellen had..
     
  9. Featherr

    Featherr Fanatiek lid

    20 jun 2016
    3.114
    2.537
    113
    Vrouw
    Brabant
    Mijn oude katten konden zo uit een tuigje stappen dus dat zou ik niet doen.
    Aan huis laten komen??
     
    Vero0504 en Paardenbloem vinden dit leuk.
  10. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.507
    8.358
    113
    Een van onze oude katten deden we ook met tuigje en dan in de auto op schoot (we gingen dan dus samen, kat op schoot als bestuurder zou ik niet doen ;)).
     
  11. dreames

    dreames VIP lid

    9 dec 2007
    7.457
    3.708
    113
    Dierenarts vragen of huisbezoek mogelijk is? Gezien de specifieke situatie.
     
    Ysabella vindt dit leuk.
  12. Eenkadootje

    Eenkadootje Fanatiek lid

    5 mrt 2013
    4.535
    2.340
    113
    Kan je hem wel gewoon oppakken zonder de reismand in zicht?
    De reismand in een andere kamer zetten, en de mand camoufleren.
    Gewoon een berg wasgoed erover. De opening wel vrij houden.
    Is dat een idee?
     
  13. Modra

    Modra Fanatiek lid

    24 jul 2014
    1.656
    445
    83
    Groningen
    Onze kat heeft dit ook. Als kitten een traumatische ervaring opgedaan bij de dierenarts. Hij had een abces waar een drain in moest. Er was ons verteld dat dit onder verdoving moest. En ineens drukte de dierenarts het er zomaar in... Nooit meer bij die dierenarts geweest maar ja, hij hoeft inderdaad het mandje maar te zien of er is paniek. Wat wij doen is het mandje op de achterkant, dus rechtop, neerzetten. (Niet al laten zien aan de kat). Kat in het nekvel pakken en erin laten zakken. Direct het deurtje ervoor voordat de kat er weer uit kan. En zorg dat je een stevig deurtje hebt. Wij hebben twee reismandjes, de ene breekt hij uit, de andere houdt het wel.
     
  14. KleineLai

    KleineLai VIP lid

    30 dec 2017
    13.026
    25.504
    113
    Handdoek op schoot leggen, kat lokken en op schoot kroelen, dan compleet inwikkelen (niet zijn koppie natuurlijk) en dan in de reismand doen. Wel snel doen!

    Reismand minimaal een week midden in de kamer open laten staan zonder dat je er iets mee doet. Paar keer per dag ernaast gaan zitten en de kat lokken voor aaitjes en snoepjes en spelen. Niets met de mand doen. Gewoon daar laten staan.

    De mand ruikt waarschijnlijk ook naar dierenarts, je kan hem schoonmaken met bleek. Katten houden van die geur.
     
  15. Loveischocola

    Loveischocola VIP lid

    11 jan 2019
    11.946
    12.419
    113
    Vrouw
    Wat voor reismand heb je?
     
  16. Young Flower

    Young Flower Fanatiek lid

    25 jul 2006
    3.299
    477
    83
    near rotterdam
    Heb je voor een pilletje al de easypil geprobeerd. Dit.vinden katten vaak erg lekker. Hier doe je de pil in en vaak eten ze het als snoep weg. Is te koop bij petsplace. Maar vast ook elders
     
    Vero0504 vindt dit leuk.
  17. Luna86

    Luna86 VIP lid

    11 jan 2009
    13.287
    7.845
    113
    Gelderland
    Onze kater is ook heel angstig aangelegd. De reismand is echt een hele uitdaging maar met zijn twee lukt het uiteindelijk wel. Wel met de nodige krassen :confused:
    Om deze reden gaan wij zo min mogelijk naar de dierenarts met hem en kijken het echt even zelf aan. Tot nu toe hebben we het altijd goed in kunnen schatten. Hij heeft wel het een en ander gehad maar loste zich vanzelf op of we hebben antibiotica gehaald voor bijv blaasontsteking (alleen urine inleveren) hij is inmiddels 16 :p


    Medicatie gaat hier in een klein schaaltje tussen of over de snoepjes :D werkte bij ons meteen! In zijn bekkie is echt een optie namelijk. Hij spuugt het zo weer uit.

    In dit geval zou ik kijken of een huisbezoek mogelijk is en anders toch maar met twee man en handschoenen in de bak.. wij zetten de bak op zijn kant en schuiven hem er vanaf boven eerst met zijn kont in. Bij de dierenarts loopt hij er bijna vanzelf weer in dus hij kan het wel :p
     
    WinMom90 vindt dit leuk.
  18. WinMom90

    WinMom90 VIP lid

    9 jul 2021
    5.510
    4.310
    113
    Vrouw
    Nederland
    Gevraagd aan assistente maar die wou volgens mij toen niet echt luisteren. Bleef herhalen "bel maar als het gelukt is,dan kijken we of ee op dat moment nog ruimte is".
    Ik zal nog eens een poging doen!
     
  19. din0

    din0 Fanatiek lid

    14 aug 2011
    4.534
    1.528
    113
    Mijn kat houd er ook niet van haha.
    Ik zet dat ding ergens waar ik makkelijk bij kan op zijn kond.
    Dus deurtje naar boven.
    Dan de ruimte pakken die klein is en dan pakken en er in doen.

    Hoe pak je hem op?
    Ik pak die van mij heel snel op aan zijn borst bij zijn voorpoten en heb zo een hand vrij.
    Dus hoe je ook een pas geboren baby vast kan pakken snap je hem haha.
    S7
     
    WinMom90 vindt dit leuk.
  20. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.977
    8.778
    113
    Ik lees mee. Onze dame die gaat vrijwillig mee. Die kruipt zo innhet mandje.
    Tja en dan hebben we nog onze kater. Je kan hem laten wennen door het weken te laten staan.

    Onze kater voelt onze spanning. Je moet hem zien te grijpen en er in duwen. Het is niet de eerste keer dat ik bij een dierenarts behandeld moest worden.
    Loopt u even mee. Betadine zalf en een dikke pleister voor het baasje:roflmao:

    Eenmaal daar doen hij niet moeilijk. Een riem zou niet kunnen omdat hij niet buiten komt dus bang is voor alles. Het is een knuffel kat, het liefste ligt hij op je schoot en de rest van demdag komt hij knuffels halen. Een mega knuffel kat. Behalve als hij mee moet.:rolleyes:
     
    WinMom90 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina