Hoe kies jij je nieuwe kleding?

Discussie in 'De lounge' gestart door Mamafiets, 9 mei 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mamafiets

    Mamafiets VIP lid

    22 apr 2019
    14.613
    25.671
    113
    Vrouw
    Omdat ik het ootd topic niet wilde vervuilen. En deze vraag mij toch al even bezig houd.

    Er is zoveel mis in de modeindustrie. Vervuiling, kinderarbeid, slechte werkomstandigheden, oneerlijke handel.
    En er zijn maar zo weinig merken waar een keurmerk of label aan hangt waaraan je kan zien of het ok is wat he koopt.

    In hoeverre laten jullie je door dit soort vraagstukken lijden bij het kopen van kleding?

    En tips welke ketens of merken leuke betaalbare kleding hebben die wel op milieu en mensvriendelijke wijze zijn geproduceerd. Want hoe belangrijk ik het ook vind... ik wil er ook ern beetje leuk uit zien :D
     
    Saartje33 vindt dit leuk.
  2. Luna86

    Luna86 VIP lid

    11 jan 2009
    13.137
    7.725
    113
    Gelderland
    Goede vraag.

    Bij kleding kijk ik eigenlijk nooit naar hoe en waar het gemaakt is. Die labels mogen volgens mij al snel ergens aangehangen worden. En ik vind het met veel andere producten nogal misleidend.
    Ik ben meer voor goede en bewuste keuzes maken. Geen overvolle kasten maar met zorg uitgekozen kleding wat ook echt gedragen wordt.
     
  3. Amberxx

    Amberxx Fanatiek lid

    6 nov 2013
    4.520
    4.578
    113
    Ik probeer er wel op te letten door bijvoorbeeld niet bij de Primark te kopen (goedkope wegwerpkleding). Dat is alleen zo goedkoop omdat het in armoede is gemaakt. Door de slechte kwaliteit gaat het minder lang mee.

    Ook koop ik niet bij Ali en dergelijke shops. Daar hoeft het niet aan welke norm dan ook te voldoen waardoor het ook gevaarlijk of gewoon giftig kan zijn.

    Ik geef kleding (met name voor de kinderen) door aan anderen.

    Zelf koop ik bij voorkeur kleding die ik nodig heb en kwalitatief goed is. En als het kan locale ondernemers. Dure merken geef ik niets om. En ik volg gewoon instagram types die continu kleding of spullen aansmeren.
     
    Saartje33 vindt dit leuk.
  4. Lief of Stoer

    Lief of Stoer VIP lid

    25 apr 2011
    5.824
    2.675
    113
    't Gezellige Brabant
    Ik vond het verhaal van 4funkyflavours wel in dit straatje passen. Ik koop er ook graag, omdat ik de kleding leuk vind, lekker fleurig.
     
    Mamafiets vindt dit leuk.
  5. Huismuisie

    Huismuisie VIP lid

    10 aug 2016
    9.538
    11.096
    113
    Vrouw
    Noord Brabant
    Ik heb met mezelf afgesproken dat ik alleen nog mooie kleding mag kopen via Vinted. Dus dan wordt het niet voor mij geproduceerd.

    Kleding die ik nieuw koop probeer ik wel op te letten. Toen mijn zoon nog een baby was had hij alleen maar kleertjes met een GOTS label en gemaakt van biologische wol/zijde/katoen.
    Mijn moeder kan mooi breien, dus zoon draagt nog steeds vaak truitjes die door haar zijn gemaakt.

    Ik probeer vooral geen wegwerpzooi te kopen.
     
    Amberxx, Saartje33 en Mamafiets vinden dit leuk.
  6. ellalovescoffee

    ellalovescoffee Niet meer actief

    Ik probeer daar wel op te letten ja. Ik koop sowieso niet veel kleding: liever investeren in een paar goede, mooie duurzame kledingstukken dan een kast vol 'wegwerpartikelen'. Meestal heb ik iets in mijn hoofd dat ik graag zou kopen, maar blijkt dat in geen enkele winkel te hangen (want ik wil dan bijv. een heel specifieke kleur die niet in de mode is of zo :rolleyes:). Dan koop ik dus gewoon niks.
    Ik ruil ook vaak kleding met vriendinnen en ik heb best wel wat hangen van jaren terug. Ik kleed me redelijk alternatief, dus ik vind het wel fijn om van alles te combineren en zo weer iets 'nieuws' te ontdekken.
    Wat ik koop heeft altijd wel een duurzaamheidslabel, al weet ik dat dat in sommige gevallen niet veel zegt, maar ik probeer het wel uit te zoeken. Zeker ook voor mijn kinderen.

    Ik zou eigenlijk nog veel beter / liever mijn eigen kleding maken, maar helaas ontbreekt het mij aan tijd en rust om dat een keer te leren. (Ooit...).
     
    Saartje33 vindt dit leuk.
  7. Oilell

    Oilell Fanatiek lid

    8 okt 2018
    2.881
    3.850
    113
    Vrouw
    Voor onze dochter kopen we eigenlijk niks nieuw, allemaal 2e hands.

    Zelf ook steeds vaker tweedehands kleding, maar zoek ook steeds vaker naar in Nederland geproduceerde mode. Fairlydressy heeft fijne jurkjes en broeken. Ironroots plastic vrije sportkleding, nooboo (niet Nederlands) voor basic shirts (ook voor mijn man). Verder vind ik watmooi ook leuke dingen hebben. Vind het alleen soms zo duur in aanschaf, al gaat het wel vaak veel langer mee. C&A heeft ook duurzame mode die steeds leuker wordt.

    Verder vind ik het makkelijker om online naar duurzame kleding te zoeken dan in een winkel.
     
  8. GossipGirlxoxo

    GossipGirlxoxo VIP lid

    7 okt 2019
    22.123
    32.348
    113
    Ik schaam me diep maar laat me er niet door beïnvloeden. Ik koop wat ik mooi vind. Winkels als primark vermijd Ik wel een beetje omdat dat nooit goed kan zijn voor die prijzen maar voor de rest ben ik een typische struisvogel.
     
    Butchke, Spectre, Sado en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  9. Vaasje

    Vaasje Niet meer actief


    Hier nog zo'n struisvogel :oops:
     
    Mamafiets en GossipGirlxoxo vinden dit leuk.
  10. GossipGirlxoxo

    GossipGirlxoxo VIP lid

    7 okt 2019
    22.123
    32.348
    113
    Dank je vond het al spannend dit alleen te posten.
     
    Vaasje vindt dit leuk.
  11. pippa26

    pippa26 Fanatiek lid

    14 mrt 2015
    3.030
    2.030
    113
    Ik ben ook voorstander van mínder kopen. Denk dat er over het algemeen sowieso veel geconsumeerd wordt (elke keer nieuwe keuken, badkamer, meubels, kleren enz). En dat kan echt wel even wat minder. Daarnaast kijken naar duurzaam is natuurlijk goed. Maar eerst eens minder (en/of tweedehands).
     
    Saartje33 vindt dit leuk.
  12. flowertje36

    flowertje36 Fanatiek lid

    21 sep 2014
    4.074
    1.314
    113
    Vrouw
    Hier nog een struisvogel :oops:
    Al ga ik wel 1x per jaar naar primark voor buitenspeelkleding
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  13. Sado

    Sado VIP lid

    16 mei 2016
    17.749
    15.178
    113
    Jep, hier hetzelfde. Behalve dat ik Primark niet vermijd (maar kom er ook niet vaak ;)).

    Ik denk dat ik wel wat kritischer moet zijn. Zowel voor mezelf als de kinderen koop ik (te) vaak en (te) veel.
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  14. KleineLai

    KleineLai VIP lid

    30 dec 2017
    12.894
    25.246
    113
    Ik wil graag beter kopen maar ik zie door de bomen het bos niet. Eerlijke labels kunnen gekocht worden of ze geven gewoon zichzelf een random label. Echt eerlijke merken vind ik vaak niet mooie kleding verkopen, en je betaald 60 euro voor een basic t-shirt. Dat geld heb ik gewoon niet.

    Mensen denken vaak dat goedkoop slechter is (Primark bijv) maar dat is niet zo. Zara en Mango zijn veel slechter dan Primark of Zeeman bijv.
    Nike heeft de bekende sweatshops waar kinderen werken, en echt dure merken geven vaak niet eens inzage in waar ze hun grondstoffen vandaan halen.
    Door prijs laat ik me niet leiden in ieder geval.

    Dat ik beter kan dat staat als een paal boven water. Mja.. hoe? En waar?
     
    11131618, Zuul, femkes en 3 anderen vinden dit leuk.
  15. sidmick

    sidmick VIP lid

    23 jun 2008
    17.203
    3.638
    113
    Hier ook. Ik heb echt nog nooit gekeken op een label wat ik koop. Ik koop vooral veel. Ik heb wel goede basic stukken die ik al een paar jaar heb maar de rest gaat meestal na een seizoen weer weg omdat het “ uit de mode “ is of omdat ik erop uit gekeken ben.
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  16. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.434
    8.282
    113
    Ik probeer vooral minder te kopen. Ik heb geen idee welke merken (voor volwassenen en grote kinderen) beter zijn dan anderen. Dat Primark ed niet goed is, dat begrijp ik, maar verder...? Vaak heb ik het idee dat bij hogere prijzen vooral de zakken van een merk gevuld worden en dat de mensen die het maken er niet beter van worden oid... En daar heb ik dan nog meer moeite mee dan dat een toch al rijk merk nog rijker wordt, dan dat er niemand rijk mee wordt, zeg maar. Als het 100% zeker naar de mensen in het atelier en betere omstandigheden daar gaat ed, dan vind ik een wat hogere prijs prima.
     
    Saartje33 en Neuzeke vinden dit leuk.
  17. Saartje33

    Saartje33 Fanatiek lid

    6 dec 2018
    3.477
    5.135
    113
    Vrouw
    Ik ben hier een hele tijd mee bezig geweest, omdat ik mode gestudeerd heb. Ik weet van Bijv armed angels dat wat ze claimen ook uit onderzoeken blijkt waar te zijn. Kuyichi, mud jeans en kings of indigo qua denim zijn ook oké. Verder vind ik het lastig want alle bedrijven doen aan greenwashing. H&m en c&a Bijv.
    Kijk eens naar de true cost op Netflix.

    We consumeren echt onwijs veel. Ik vind het heel erg als mensen kasten vol kleding hebben waarvan ze de helft niet dragen. Zo krijg ik regelmatig kleding van familie waar het kaartje nog aanhangt. Hing dan al een jaar in de kast, en was niet goedkoop...

    Ik ben zelf bezig met een capsule wardrobe te naaien. Gaat langzaam, wegens de kinderen, maar dat vind ik niet erg. De stoffen koop ik op Ansje.eu en ecofashionfabrics.nl. Allemaal duurzaam geproduceerd. Ik koop ook al heel lang geen synthetische kleding meer. Zelfs geen blends.
     
    ellalovescoffee, Emsy, KleineLai en 4 anderen vinden dit leuk.
  18. sannever

    sannever Fanatiek lid

    22 jan 2014
    1.713
    1.522
    113
    Vrouw
    Thuis
    Voor mijn zoon let ik er niet echt op,hij groeit best hard en om dan 20euro voor een tshirtje uit te geven vind ik zonde als hij het maar 1 seizoen aankan.Ik probeer wel op de groei te kopen en bij bv C&A op het duurzaamlabel te letten.Voor jongens vind ik Maxomorro leuk en andere scandinavische merken.Voor mezelf let ik er meer op ,zeker met jassen,broeken en jurkjes.Het meeste komt van Ragwear ,Blutsgeschwister,Tante Betsy en Esprit.Ik koop het alleen als het in de sale is anders is het me net te duur.Ik vind het wel fijn dat de herkomst steeds beter vermeld word en let er met meer producten ook wel op.
     
    Saartje33 vindt dit leuk.
  19. Chayammy

    Chayammy Fanatiek lid

    14 aug 2020
    1.285
    2.081
    113
    Vrouw
    Ik probeer vooral minder te consumeren. Niet alleen met kleding overigens.

    Als ik iets nodig heb zoek ik eerst online. Bijvoorbeeld bij spijkerbroeken weet ik precies welke Levi's mij goed zitten. Dan zoek ik vervolgens heel gericht op Vinted en dan heb je een mooie, vaak bijna niet gedragen broek voor een klein bedrag.

    Hier in de stad zit de winkel Appel en Ei (ook in andere steden). Zij verkopen tweedehands kleding. Je kunt ook zelf je eigen kleding wegbrengen en dan krijg je 40% van de verkoopprijs. Hele leuke kleding en hoeft niet alleen maar merkkleding te zijn. Ook kijk ik wel eens bij de kringloop, maar dat vind ik toch wat moeilijker zoeken, veel oude meuk en vaak net te vol.

    Ik koop ook nog wel eens wat nieuw. Dan let ik vooral op de kwaliteit, zodat het jaren mee kan. Dus ook geen gast fashion dat snel weer uit de mode is.
    Ondergoed en sokken koop ik wel altijd nieuw. Ik probeer dan wel op het materiaal te letten.


    @Saartje33 fijn om te lezen dat armed angles zijn belofte waar maakt. Mijn vriend heeft daar graag shirts van. Nog meer goede suggesties?
     
    Saartje33 en Mamafiets vinden dit leuk.
  20. Saartje33

    Saartje33 Fanatiek lid

    6 dec 2018
    3.477
    5.135
    113
    Vrouw
    Ik zal eens gaan zoeken wat ik nog opgeslagen heb. Sinds ik mezelf voorgenomen heb alkes zelf te maken heb ik alle nieuwsbrieven, instagram etc uitgezet van alle kledingmerken. Zo kom ik niet in de verleiding toch iets te kopen.

    kringloop, marktplaats en vinger vind ik ook echt fijn! Nou ja de kringloop maakt het wel moeilijk zoeken. Hangt niet op maat maar op soort en dan hangt mijn maat (38, niks geks) er niet echt tussen
     

Deel Deze Pagina