Hoe kolven afbouwen en borstvoeding opbouwen?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door dolfijn, 2 sep 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. dolfijn

    dolfijn Bekend lid

    25 sep 2006
    522
    0
    16
    Deventer
    Hallo meiden,

    Ik zal proberen een lang verhaal kort te maken.
    Senna is inmiddels ruim 1,5 week oud. Ze is geboren na 2,5 uur persen, mislukte vacuum, uiteindelijk met een Sectio C. Pittige bevalling dus. Door de vacuumextractie heeft ze een hersenschudding opgelopen die de eerste dagen is behandeld met paracetamol sub 60 mg.
    Door de Sectio kwam mijn BV slecht op gang. Ben in het ziekenhuis al snel gestart met kolven. Aanleggen ging erg moeilijk maar wel steeds geprobeerd. Senna was heel slaperig en moe en kon niet goed pakken. Had ook weer te maken met stuwing die ik na een aantal dagen kreeg door het vele kolven en aanleggen. Op dag 3 zat Senna 10% onder haar geboortegewicht en moesten we gaan bijvoeden mbv fingerfeeding. En er werd (helaas) kunstvoeding bijgegeven omdat ik nog niet genoeg kolfde.
    De dag erna was ze 130 gram aangekomen! Toen is de bijvoeding direct weer stopgezet ! Dat is toch raar. De 4e dag, dag van ontslag, was ze dus weer 40 gram afgevallen. Zondagochtend, na de eerste nacht met z'n drieetjes thuis bleek dat ze weer bijna -10% onder haar geboortegewicht zat! Terwijl iedereen zei dat ze goed mij bij dronk....Leek ook zo.
    Even was er sprake van dat we terug zouden moeten naar het ziekenhuis, maar als we die zondag maar echt elke 3 uur zouden voeden + bijvoeden en ze was maandag niet nog meer afgevallen mochten we thuisblijven. Gelukkig deed ze het heel goed, wel moesten we haar elke 3 uur wakker maken (melde zich zelf niet i.v.m. uitdrogingsverschijnselen, hersenschudding, slaperig, minder allert), en hebben we helaas moeten besluiten om de afgekolfde melk via de fles te geven. De hoeveelheden bijvoeding werden echt te groot (70cc) om via fingerfeeding/cupfeeding te geven.

    Inmiddels zit Senna weer op geboortegewicht! Sinds gisteren is ons schema/voedingsritueel als volgt:

    6x per dag voeden a 90cc per keer.
    Overdag ca. 3,5 tot max 4 uur tussen de voedingen laten. Tussen 22.00 uur en 7.00 mag er 1x max. 6 uur tussen zitten.

    Overdag elke voeding eerst aanleggen, dan fles bijgeven en daarna nog 10 minuten dubbel kolven. (een ware uitputtingsslag voor mams)

    De late voeding en de nachtvoeding alleen fles + kolven. Aanleggen ging zo veel tijd in zitten dat dat 's nachts niet te doen is. Advies lactatiedeskundige.

    A.s. dinsdag is Senna 2 weken oud en ik heb nog lang niet het gevoel dat we de fles weg kunnen laten. Het idee van de lacatatiedeskundige is om 1 voor 1 de flessen weg te laten. Vanochtend heeft Senna, naar mijn idee, heel goed bij mij gedronken. De extra fles hebben we dus weggelaten. Maar na een half uurtje begon ze te huilen en moesten we toch weer een klein flesje van 30cc bijgeven. Nu ligt ze heerlijk te slapen.
    Omdat ik ook nog na elke voeding kolf, kan haar dus niet direct opnieuw aanleggen want dan ben ik even echt leeg.

    Wie heeft er ook zo'n moeilijke start gehad met BV en/of heb je misschien advies over hoe dit nu verder moet?

    Wat ik het liefst zou willen is Senna gewoon alle voedingen rechtstreek bij mij te laten drinken. M.u.v. 1 fles (nacht), omdat we anders als ik weer moet werken haar weer opnieuw moeten leren uit een fles te drinken.
    Maar ik heb werkelijk geen idee hoe ik dit voor elkaar moet krijgen.
    Elke voeding duurt nu ruim een uur/5 kwartier. Dat is toch veel te lang?

    En hoe zit het dan met kolven? Hoe lang ga ik hier mee door? En hoe bouw je dit af. Zolang ik niet weet of ze na het aanleggen wel of niet genoeg heeft gehad moet ik afgekolfde melk op voorraad hebben toch?

    Sorry voor het toch nog lange en wat ingewikkelde verhaal. Ik hoop dat er iemand is die zich er in zou willen verdiepen en ons advies kan geven.
    We zouden er erg mee zijn geholpen.

    Groetjes, Dolfijn en dikke kus van Senna
     
  2. Angel Eyes

    Angel Eyes Niet meer actief

    wat een manier is om te kijken hoeveel ze binnen heeft is om dr voor de borst te wegen en na de borst.

    En ik weet neit welke fles ze het minste drinkt. als je haar probeert daar alleen aan de borst te leggen, en direct daarna niet te kolven dan kan ze blijven drinken tot ze genoeg heeft. Dat zal in het begin inderdaad lang duren, maar dat is ook weer goed om je productie op gang te brengen.

    wat je zegt dat je die voeding van de nacht niet met de borst wil geven omdat ze dan opnieuw moet leren uit de fles hoef je je geen zorgen over te maken. als je geregeld (2 a 3 keer per week) een keer afgekolfde melk via de fles geeft/laat geven dan leert ze het echt niet af.

    misschien een mogelijkheid om zelf een regeldag te plannen, leg haar elk uur aan en kolf even niet tussendoor. grote kans dat ze daar genoeg aan heeft en ook hier komt jouw productie goed omhoog.
    DOe tijdens zo'n regeldag niks anders dan rusten, veel drinken en je kindje bij je houden.

    sowieso is rust de beste manier om je voeding op gang te brengen.

    er zijn eventueel ook neusdruppels te verkrijgen om het toeschietreflex te stimuleren, daar weet ik verder weinig van maar heb het gehoord.

    succes met alles.
     
  3. Zeeuwsmeisje

    Zeeuwsmeisje Fanatiek lid

    9 aug 2006
    3.051
    1
    0
    zeeuws-vlaanderen
    Dit is zo´n complex iets dat ik nogmaals een lactatiekundige hiervoor zou laten komen, samen een plan van aanpak maken en omd ezoveel dagen laten meekijken hoe het gaat evt. dingen aanpassen ed. Ook zou ik dit ff kopieeren naat het bv forum.

    Even een paar reacties van mij:

    Wat je nu al kan die is veel huid op huid contact, samen bllot op de bank liggen stimuleerd vaak de bv en ook voor senna is het een goed iets.
    Verder zou ik denk idd het ff heel rustig aandoen en me volledig richten op de bv, als je haar aan de borst wil krijgen wordt het hoe langer je wacht hoe moeilijker meestal. Wat ook versdtandig is is als je een fles geeft dit zoveel mogelijk doen in de houding dat je ook bv zou geven.

    Dat een voeding zo lang duurt is vrij normaal in het begin... het gaat vanzelf sneller maar die eerste weken ben je idd bijna contant bezig met voeden.

    Ik zou me nu nog niet druk maken of ze straks wel uit een flesje drinkt... 1 ding tegelijk. Nu eerst ff richten op drinken uit de borst. Als ej dat steeds afwisseld met een fles is dat op deze leeftijd best lastig voor zo´n kleintje.

    Eeven een stukje uit je tekst:
    "Vanochtend heeft Senna, naar mijn idee, heel goed bij mij gedronken. De extra fles hebben we dus weggelaten. Maar na een half uurtje begon ze te huilen en moesten we toch weer een klein flesje van 30cc bijgeven. Nu ligt ze heerlijk te slapen. "
    Ik zou denk ik haar gewoon nogmaals hebben aangelegd. Als je bv geeft (live) worden ze ook wel eens onrustig na een half uur, een moeder die bv geeft zal haar kind dan gewoon opnieuw aanleggen. Je borsten maken voortdurend melk aan en het is ook nog een super voor de productie.

    "Overdag elke voeding eerst aanleggen, dan fles bijgeven en daarna nog 10 minuten dubbel kolven. (een ware uitputtingsslag voor mams)" Ik heb er ervaring mee... het is idd vermoeiend maar achteraf gezien vond ik het wel waard. Ik gaf wel met een cupje altijd, een fles durfde ik niet aan. Ik kolfde dan gewoon 30 ml (past er ong in een cupje) mn man gaf het (als hij thuis was) en ik kolfde ondertussen verder, deed er evt. weer 30ml in en zo verder. Ik deed dit ong elke 2u overdag, snachts meldde hij zich zelf, overdag niet. Aanleggen deed ik snachts soms, soms niet...

    Overdag veel rusten, kraambezoek stevig inperken, gen onnodige uitstapjes maken. Gezellig is het misschien niet maar voor mij was de bv zo belangrijk dat ik dat er voor over had.

    het is hard werken, ik weet het... veel zouden het al hebben opgegeven en dat je al zover bent gekomen zegt wel al wat... Mij is gelukt. Na 3,5 week dronk hij uit de borst maar die eerste weken waren ronduit *** maar het achtraf wel waard vind ik.
     
  4. Marit80

    Marit80 Actief lid

    10 jul 2006
    220
    7
    18
    Hai Dolfijn,
    Ik heb ook zo'n rotstart gehad met de BV: had veel pijn met aanleggen (au aan die tepels...) en mijn meisje had haar sleutelbeentje gebroken tijdens de bevalling dus ik kon haar niet makkelijk aanleggen aan 1 kant. Ik heb dus eerst 1,5 week ofzo alleen maar gekolfd, toen had ik 'eelt' ontwikkeld en durfde ik haar weer aan te leggen. Ben meteen gestopt met kolven (wel het apparaat er ff bij gehouden voor de zekerheid.. en bijvoeding in huis gehaald ook voor de zekerheid: staat nu nog steeds dicht in de kast ;)).
    Wat zeeuwsmeisje zegt vind ik ook: gewoon aan de borst voeden, huilt ze na een half uurtje, weer ff aanleggen. Probeer te stoppen met kolven, met 'live voeden' zoals ze dat noemen krijg je de productie m.i. beter op gang! En tis een stuk minder vermoeiend ook nog.
    Probeer te vertrouwen op je lijf en op je beeb, zei de VK toen tegen mij. Gewoon doen, en weeg haar even wat vaker als dat je gerust stelt. Suc6 meid, en goed dat je je er zo voor inzet!
    groetjes, Marit
     
  5. Marit80

    Marit80 Actief lid

    10 jul 2006
    220
    7
    18
    Hey Dolfijn,
    Ben benieuwd hoe het gaat?
    groetjes!
     

Deel Deze Pagina