Hoe krijg ik mijn kind aan het zelfstandiger huiswerken??

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Hopmarjanneke, 24 feb 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Hopmarjanneke

    Hopmarjanneke VIP lid

    10 jul 2008
    13.508
    496
    83
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Ik/Wij zitten even met de handen in het haar.
    Hoe krijgen we onze oudste zover dat ze zelfstandig haar huiswerk gaat doen en dat ze ook verder kijkt dan alleen de opdracht "maak vraag...."

    We wonen in Duitsland, daar is het schoolsysteem uiteraard anders als in Nederland :) Vanaf de 1e klas (groep 3) krijgen ze al huiswerk mee voor Taal en Rekenen, meestal gemaximeerd tot 20-30 minuten totaal per dag. Dit komt ook deels omdat ze minder lesuren hebben als in NL. Dus huiswerk op krijgen en maken kent ze wel. Wel is het op de basisschool natuurlijk veel meer begeleid... lees bladzijde 5, maak opdracht 1. Klaar.

    Vanaf de vijfde klas (groep7) gaan ze al naar het VO. Grote stap voor onze grote meid. Van een inimini-schooltje met 60 leerlingen, naar een fabriek met 1200 kids in de leeftijd van 10 tot 19 jaar oud, plus dagelijks met de bus naar school (voorheen lekker op de fiets) Uiteraard meer huiswerk, maar vooral veel meer zelfstandigheid vereist en dat voor een kind van 10 jaar oud.

    Sinds dit schooljaar gaat ze naar het gymnasium. (Havo/VWO) Er wordt echt veel meer zelfstandigheid verwacht. De leerkracht behandelt de stof, geeft aan wat ze moeten maken voor de volgende les.... en dat is het dan. Ze krijgen niet meer te horen dat ze eerst nog even de stof moeten doorlezen etc.
    Bij dit laatste zit hem nu dus onze grootste uitdaging. Niet zozeer in het huiswerk maken zelf, want ze gaat over het algemeen uit zichzelf aan de tafel zitten werken.

    Hoe krijg ik mijn dochter aan het verstand gepeuterd dat ze eerst de behandelde stof moet doornemen, alvorens ze de opdrachten gaat maken. Ze gilt meteen dat ze iets niet begrijpt of ze blokkeert volledig en raakt overstuur omdat ze het te moeilijk vindt. In plaats van eerst rustig te gaan zitten lezen, bij onduidelijkheden papa, mama of meester/juf te vragen, nee ze dendert meteen naar de opdracht, want dát is het huiswerk en verder niet. Echt je kunt 100 maal zeggen dat ze het boek erbij moet pakken,.... 9 van de 10 keer staan de antwoorden er letterlijk in. Maar mevrouw is zo ontzettend koppig..... En mede daardoor zakken haar cijfers verder af. In Duitsland telt mondelinge deelname 50-60% in je cijfer mee.... en als je je niet meldt, dan krijg je dus gewoon een onvoldoende. Juist door de stof nog eens extra door te nemen, kun je je de volgende les in de kijker spelen..... Er MOET dit halfjaar wat veranderen in haar gedrag anders blijft ze zitten of moet ze naar een andere school. Ze dreigt nu voor drie vakken een onvoldoende te krijgen bij ongewijzigd gedrag/leerprestatie, waarvan 2 hoofdvakken

    Nou ja, en verder het stukje plannen uiteraard.... de repetities staan voor de komende weken al ingepland, dus ben al met haar bezig over samenvattingen enzo.... maar dat is allemaal gezeur van Mama :) Ik weet ook wel dat wij vroeger moeite hadden met het stukje plannen hoor. Dus daar wil ik niet te moeilijk over doen.

    Dus ja.... hoe krijg ik onze dochter tot het inzicht dat ze eerst de stof moet doorlezen/herhalen, daarna pas de opdrachten moet gaan maken..... En hoe krijgen we haar tot het "melden" in de klas.

    Lang verhaal geworden, hoop dat ik het een beetje duidelijk en gestructureerd heb kunnen verwoorden.

    Wat doen we al/ wat hebben we gedaan:
    - helpen bij het huiswerk / er naast zitten / nakijken / overhoren;
    - niets doen en afwachten tot ze hulp vraagt;
    - plannen ivm repetities;
    - schoolbegeleider ingeschakeld (wekelijks een afspraak met dochter)
    - positief/negatief belonen;
    - schriftje bijhouden over hoe vaak ze zich meldt en hoe vaak ze een beurt krijgt;
     
  2. Gewooniemand

    Gewooniemand Niet meer actief

    Mijn oudste zit in groep 6 en wil ook niet altijd leren. Zij moet het wel gaan leren om te leren, wij zijn dan wel even streng voor haar. Als ze een onvoldoende heeft omdat ze niet geleerd heeft dan mag ze een paar dagen geen tablet hebben.
    Zij kan best leren maar heeft er geen zin in, ik over hoor haar meestal en stel wat vragen.
    Maar goed dat is natuurlijk anders als bij jou.

    Zelf maakte ik vroeger eerst het huiswerk en daarna ging ik de leuke dingen doen.
    Heeft ze een rustig plekje om aan haar huiswerk te gaan?
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  3. Hopmarjanneke

    Hopmarjanneke VIP lid

    10 jul 2008
    13.508
    496
    83
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Ze zit meestal aan de eettafel te werken, juist omdat we dan in de buurt zijn als achtervang. Soms gaat ze boven op haar kamer zitten om te werken.
    Ik denk dat hier ook deels de uitdaging ligt bij het "moeten" leren, ze hoefde op de basisschool niet veel te doen om goede cijfers te halen.... nu moet ze er harder aan trekken.
     
  4. G89

    G89 VIP lid

    18 sep 2008
    9.909
    1.188
    113
    Nederland
    Maar zij en jullie weten dus wel dat het belangrijk is om eerst nog even de stof door te lezen, begrijp ik uit je verhaal.

    Is het een optie om haar er op aan te sturen dat ze eerst even de stof leest voordat ze begint aan de opdracht?

    Los daarvan vind ik dat school ook veel vraagt voor een 10 (bijna 11) jarig hoor.
     
    Hopmarjanneke vindt dit leuk.
  5. Hopmarjanneke

    Hopmarjanneke VIP lid

    10 jul 2008
    13.508
    496
    83
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Wij zien er wel het belang van in, alleen dochterlief wil/kan het niet zien. We proberen haar daarin te begeleiden, maar ja.... koppig hè.

    Ja er wordt inderdaad veel gevraagd.... volgens de mentrix "pamperen" ze de kids zelfs nog.... :eek:
     
  6. Penny123

    Penny123 Actief lid

    2 mrt 2017
    267
    145
    43
    NULL
    NULL
    Misschien kan je proberen te achterhalen of het een motivatie probleem is of meer onervarenheid bij het leren.
    Het eerste zal ze toch zelf moeten aanzwengelen, met jullie hulp, bijv gesprekken over wat ze wil worden later etc. Maar als ze geen goede methode heeft voor het leren, dan misschien op bijles, van een ander neemt ze het misschien makkelijker aan.
     
  7. G89

    G89 VIP lid

    18 sep 2008
    9.909
    1.188
    113
    Nederland
    Nou ik vind ik veel vragen van een 10 jarige!

    Heeft ze twee aparte boeken? Eén voor de stof een voor de opdrachten? In dat geval zou ik haar aan tafel zetten met het boek voor de stof... Heb je het gelezen/doorgenomen? Oké dan kan je nu de opdrachten maken. Misschien denk ik te simpel en is ze toch koppiger dan ik:D
     
    Hopmarjanneke vindt dit leuk.
  8. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik zou je het boek Kids Skills willen aanraden. Je dochter moet bepaalde vaardigheden leren. Met Kids Skills krijg je als ouder heel praktische handvatten hoe je dat, samen met je kind, kunt aanpakken.
     
    Roanna vindt dit leuk.
  9. Hopmarjanneke

    Hopmarjanneke VIP lid

    10 jul 2008
    13.508
    496
    83
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Van een aantal vakken heeft ze inderdaad een leerboek en een werkboek. Daar zouden we wel iets mee kunnen wat dat betreft. Sommige boeken zijn combi-boeken.
     
  10. Hopmarjanneke

    Hopmarjanneke VIP lid

    10 jul 2008
    13.508
    496
    83
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Ik vermoed eerder inderdaad onervarenheid. Huiswerk maken hebben ze wel geleerd, maar met veel meer begeleiding. Het "leren leren" hebben ze jammer genoeg niet geleerd. En dat maakt het nu zo'n uitdaging.

    Dat is ook de reden waarom we de schoolbegeleider er bij hebben betrokken, kijken of hij het kan "lostrekken", of anderszins kan achterhalen waar het aan schort. Obv die gesprekken kunnen we evt nog besluiten tot bijles.
     
    Penny123 vindt dit leuk.
  11. Hopmarjanneke

    Hopmarjanneke VIP lid

    10 jul 2008
    13.508
    496
    83
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Dank voor de tip, ik zal eens gaan zoeken.
     
  12. Penny123

    Penny123 Actief lid

    2 mrt 2017
    267
    145
    43
    NULL
    NULL
    Succes hoor. Lijkt me zo frustrerend om aan te zien als je weet dat ze het wel gewoon kan.
     
    Hopmarjanneke vindt dit leuk.
  13. MyMiracle

    MyMiracle Fanatiek lid

    2 jun 2013
    4.657
    2.872
    113
    Waar mijn huis woont
    Ik wilde dit ook vragen.
    Bij 2 aparte boeken gewoon eerst de leesstof geven en opdrachten boek aan de kant.

    Wat lastig en frustrerend. Voor jullie als ouders, maar zeker ook voor haar.
     
    Hopmarjanneke vindt dit leuk.
  14. Mystiek

    Mystiek Fanatiek lid

    19 okt 2013
    2.646
    1.529
    113
    OV
    Ik kan me best voorstellen dat ze eerst de opdrachten wil bekijken in plaats van de stof lezen. Zelf zoek ik ook altijd naar de efficiëntste manier om werk gedaan te krijgen, en de eindtermen bekijken helpt daarbij.
    Misschien kun je een hulpkaart voor haar maken om een aanpak te formuleren. Je weet het antwoord niet > bekijk je boek, aantekeningen, internet etc, op de volgorde die het meest logisch is om te proberen. Dat helpt haar misschien om niet in paniek te raken.
     
    Hopmarjanneke vindt dit leuk.
  15. humptydumpty

    humptydumpty Fanatiek lid

    9 apr 2014
    3.637
    1.193
    113
    Zo te lezen doe je al enorm veel! Het enige dat ik me kan voorstellen dat ik ook nog zou doen wat niet in je rijtje staat (maat wat je misschien wel doet) is meer op een meta-niveau een gesprek hebben over hoe het hebben van hogere cijfers haar kan helpen een makkelijker/leuker leven te leiden. Kinderen van haar leeftijd hebben nog geen flauw idee wat hen allemaal staat op te wachten "om de hoek". Als ouder kun je dit proberen duidelijk te maken. Je kunt uitleggen hoe een goede opleiding (die je dus wel moet halen dan!) ertoe leidt dat je een bepaald privelige kan genieten en hoe zich dit kan doorvertalen in de rest van je leven. Het zal op haar leven niet super motiverend werken omdat het allemaal zo lange termijn is, maar misschien helpt het een beetje? En anders heb jij in ieder geval je plicht gedaan.

    Zonder het al te zwaar te maken, probeer ik dit al vast wel een beetje aan m'n oudste uit te leggen in de hoop dat dit haar motiveert om enigzins goed haar best te blijven doen.
     
    Hopmarjanneke vindt dit leuk.
  16. Hopmarjanneke

    Hopmarjanneke VIP lid

    10 jul 2008
    13.508
    496
    83
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Dank je wel, dat is ook nog een idee.
    Ze wil graag dierenarts of dierenartsassistente worden, voor het eerste heeft ze natuurlijk een gymnasium-diploma nodig, maar ook nog met een hoog gemiddelde ivm de toelatings eisen. Nu is dit inderdaad nog heel ver weg.... nog 9 jaar studeren voordat ze überhaupt richting universiteit zou kunnen gaan.
    Verder wil ze graag "iets met paarden", gewoon privé.... ja en daarvoor heb je natuurlijk wel een gevulde beurs nodig.

    Misschien eens kijken of dit werkt.....
     
  17. mama suus

    mama suus VIP lid

    18 aug 2008
    7.510
    188
    63
    somewhere
    In theorie is de 5e klas een herhaling van de Grundschule. De verandering van 4 naar 5 is echt mega groot en helemaal in haar geval met de grote van school. Dit heeft veel impact.
    Hebben ze bij jullie miss hausaufgabenbetreung? Dit zou miss een optie kunnen zijn.

    Naar mijn idee doeje het zelf al echt goed met helpen, enige wat dan nog mist is haar eigen knopje die om moet.
    Hoe voelt ze zich bijv op school? Ivm melden kan ik mij voorstellen dat dit in nieuwe grotere klas met veel "stadse" kinderen die elkaar waarschijnlijk al jaaaaren kennen erg zwaar is. Dat is dan echt een drempel die soms torenhoog lijkt.

    Verder zou je dan kunnen proberen haar te motiveren met wat ze dus uiteindelijk wil. Dus de dierenartsweg. Zoek samen uit wat hiervoor nodig is. Het kan een tijdje duren tot ze de motivatie ervoor vind. Ze is natuurlijk ook aan het puberen nu. Ik vind zelf dus ook dat het schoolsysteem hier echt te vroeg begint met niveaus .

    Wat hier nogal eens werkt bij onze 5e klasser, is de andere kant van motivatie en hemvoorschilderen dat zn toekomst dan bij de maccers ligt heel slecht maar bij hem werkt het. Zijn noten schieten nu omhoog.

    En anders miss een cursus leren leren volgen. Deze zijn vaak overal wel te vinden. Via school of via ergo.
    Succes.
     
    Hopmarjanneke vindt dit leuk.
  18. Hopmarjanneke

    Hopmarjanneke VIP lid

    10 jul 2008
    13.508
    496
    83
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Thanks Suus. We proberen het vooral in de motivatie te vinden, maar ook hier wordt er ook wel eens geschermd met de "negatieve" gevolgen van "niets" doen of "verkeerde aanpak".

    Hausaufgabenbetreuung is er wel, maar dan is ze helemaal strontlaat thuis.Ze vertrekt nu om 6.30 en is dan rond 14 uur thuis. Wanneer er Huiswerkbegeleiding bij komt, dan wordt het minstens half 5 voor ze thuis is. Mede door de niet zo fijne busverbinding richting ons dorp.

    Ik zal binnenkort wel eens navragen bij Elternsprechtag, die staat weer voor de deur.
     

Deel Deze Pagina