Hoe lang duurt aanvragen pgb?

Discussie in 'Aangeboren afwijkingen' gestart door Vlinder84, 14 okt 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Vlinder84

    Vlinder84 Niet meer actief

    Echt iets voor mij om op vrijdagavond te besluiten dat we pgb nodig hebben ;) onze oudste zoon heeft autisme, de jongste adhd. De zorg valt me zwaar, vooral de jongste is vaak niet te handelen. We hebben opvang nodig voor hem, om vooral mij te ontlasten. Voor de oudste is het vooral belangrijk dat hij meer sociale vaardigheden krijgt. Ons gezin staat erg onder druk en ik ben het echt spuugzat. Pgb dus, ik weet hoe deze te krijgen, maar wat is de wachttijd tot deze is goed gekeurd in de praktijk?
     
  2. MamavanLieverd

    MamavanLieverd VIP lid

    1 dec 2014
    7.248
    5.202
    113
    Officieel of de praktijk? Ik denk dat er in de meeste gemeentes 6 weken voor staat? Onze zoon had al een pgb toen je daarvoor nog bij bjz moest zijn, dus dat liep al. Begin dit jaar hadden we meer zorg nodig en dat duurde wel wat langer allemaal. Ik merkte dat ze nog erg zoekende zijn, maar ik geloof dat we het wel redelijk hebben getroffen hier. Deze gemeente werkt zoveel mogelijk met zin (zorg in natura) en je vraagt echt specifiek per zorgverlener wat aan (als ze geen contract ermee hebben, wordt het wel een pgb en zo kun je dus ook een zin beschikking hebben voor de ene zorgverlener en een pgb voor de andere).
    Het nadeel vind ik wel dat je elk jaar weer opnieuw moet, dus misschien stappen we wel over naar de wlz (dat is alleen voor zware beperkingen, maar ik denk dat onze zoon wel in aanmerking komt, in principe heeft het ciz ook al besloten dat het niet meer goed komt met onze zoon aangezien de dubbele kinderbijslag ook tot zijn 18e is toegekend, dat was fijn en confronterend tegelijk...).
     
  3. Vlinder84

    Vlinder84 Niet meer actief

    Ja de praktijk idd. 6 weken is zo'n standaard riedeltje maar in de praktijk kan het vaak langer duren. De extra kinderbijslag moet ik ook maar meteen aan gaan vragen. Bedankt!
     
  4. Kache

    Kache VIP lid

    11 jan 2012
    6.144
    1.066
    113
    Mijn ervaring is, zoals bij alle zorgaanvragen, dat het vrij lang duurt allemaal ;).
    Als ik even voorbeelden van mijn gemeente neem:
    - begin februari aanvraag voor naschoolse dagbehandeling gedaan, half mei kon hij voor eerste keer gaan
    - in oktober uitbreiding PGB aangevraagd, vanaf half december konden we hier over beschikken
    - eind maart uitbreiding PGB aangevraagd, vanaf half juni konden we hier over beschikken

    Tenenkrommend, als je het mij vraagt... Ben ook zwaar ontevreden over de 'service' van gemeente. Maar goed. Nu moet ik zaken doen met zorgkantoor (WLZ) en dat gaat ook niet meteen veel sneller ;)...
     
  5. Joycelyn

    Joycelyn Bekend lid

    27 feb 2015
    602
    1
    16
    NULL
    NULL
    Gemeente moet binnen 8 weken komen met een indicatie. Maar in de praktijk duurt het bij de meeste gemeenten wel langer. Je kunt hier enigszins invloed op uitoefenen door zelf al met een budget/behandelplan te komen. Overigens zullen de meeste gemeenten zorg-in-natura leveren (dus je kind kan terecht bij een instelling) en pas een PGB toekennen als de zorg die jouw kind specifiek nodig heeft, niet door een instelling (waar de gemeente een contract mee heeft) geleverd kan worden. De regels zijn voor nieuwe cliënten strenger dan voor mensen die al uit het verleden een PGB hadden. Succes in ieder geval!
     
  6. lovewinnie

    lovewinnie VIP lid

    13 jan 2007
    16.250
    790
    113
    tilburg
    Ze moeten binnen 8 wk wat laten horen. Dit kan echter ook een brief zijn dat het nog langer kan duren. Pgb wordt niet makkelijk meer gegeven. Vaak wordt er gekozen voor zorg in natura. Heb momenteel okk deze optie. Die was zo rond. Nadeel is dat hun de zorg in kopen. Zo komt thebe op school zoontje prikken voor diabetes terwijl ik liever Kids 2 care heb. Logeerhuis etc kan ook in natura. Bijna alle logeerhuizen werken met pgb of natura. Hun kunnen zelfs helpen de aanvraag te doen. Zoontje zou ik ook graag zo nu en dan in een logeerhuis hebbeb maar na veel info etc lukt dit niet omdat hij ook diabetes heeft ;(.
    ( klassieke autisme, astma, diabetes type 1, si en problemen die komen kijken bij de autisme als spraak taal problemen, leerachterstand, slechte motoriek en dergelijke)
     

Deel Deze Pagina