Hoe lang fietsen naar basisschool acceptabel?

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Brunette, 24 nov 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Brunette

    Brunette Bekend lid

    22 aug 2008
    666
    256
    63
    Vrouw
    Veluwezoom
    Wat vinden jullie? Ik twijfel zo...

    Ik ben op zoek naar een nieuw huis. Het liefst in het dorp waar ik nu ook woon en waar de kinderen naar school gaan. Maar de huizenmarkt zit zo op slot, er komt gewoon niks voorbij.
    Nu heb ik een fantastisch huis gezien in een dorp verderop. Huis voldoet aan al mijn eisen, is echt op alle vlakken perfect. Alleen de plek dus niet...
    Ik wil zelf best in dit dorp wonen. Mijn twijfel is vanwege de kinderen. Ze moeten dan wat langer fietsen naar school. De 2 oudsten zitten op de middelbare, dus dat vind ik niet zo'n bezwaar. Maar de jongste van 10 zit nu in groep 7. Zij zou dan 5,1 km moeten fietsen, volgens Google doe je daar 18 minuten over. Ik wil haar niet van school laten wisselen. Ik kan haar af en toe met de auto brengen, maar niet elke keer. Is die afstand voor jullie acceptabel voor een basisschool-kind, of zou het een dealbreaker zijn?
     
  2. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.485
    8.332
    113
    Voordat je verhuisd bent, zit ze vermoedelijk in groep 8.

    Mijn jongste moet in groep 8 door verhuizing ook 5 km fietsen, ons lijkt het prima te doen. En het is maar voor een jaar, dat vind ik ook uitmaken. Anders kan het ook, hier in de wijk zijn wel kinderen die van verder weg komen, maar zou niet mijn eerste voorkeur zijn. :) Maar in dit geval vind ik wisselen van school veel meer negatieve consequenties hebben.
     
    Sylver vindt dit leuk.
  3. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    33.808
    6.960
    113
    Vrouw
    Brabant
    Prima te doen voor een kind in groep 7.
     
    Sylver vindt dit leuk.
  4. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.909
    3.327
    113
    Voor een kind van 10 zou ik dat wel aandurven ja. Over anderhalf jaar gaat ze naar de middelbare school. Zonde om voor een jaartje je droomhuis te laten schieten.
     
  5. riean

    riean VIP lid

    21 apr 2014
    5.537
    7.040
    113
    Mijn dochter fietst sinds groep 5 af en toe zelf naar huis vanuit school, 7 km. Prima te doen. Dan neem ik heen wel haar fiets mee in de auto. Sinds vorig jaar wil ze niet meer naar de BSO, dus consequentie is dat ze dan ook 2 middagen zelf naar huis fietst. Wij werken wel thuis dus ze komt niet alleen thuis dan.
    Op deze basisschool woont bijna iedereen tussen de 3 en 7 km van school af. En er zijn er veel die altijd fietsen, zeker in groep 7 en 8. Dat doen wij dan weer niet, zou eigenlijk best goed zijn :D
     
  6. nelta

    nelta VIP lid

    28 apr 2009
    18.343
    8.804
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Ja dat is prima te doen. Wij fietsen 4,5 km naar school. Zelfs de jongste fietst geregeld zelf. Wij fietsen met een gezin mee dat op bijna 6km fietsen woont.
    De oudste twee fietsen al een aantal jaar zelf. Vanaf groep 5 hebben ze vrijdagmiddag school en dan kunnen ze samen naar huis fietsen.
     
  7. hummeltje5

    hummeltje5 VIP lid

    28 dec 2014
    21.552
    13.128
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Dit.
     
  8. aicirtap

    aicirtap VIP lid

    25 mei 2014
    9.110
    3.377
    113
    Vrouw
    Inderdaad voor die korte tijd valt het wel mee.
    Zou er voor gaan!

    Onze basisschool zit 2 km verderop. Bewuste keuze want de school aan de overkant wil ik niet plus dochter kan daar bij de gastouder blijven voor vso en bso.
     
  9. SydneyGirl

    SydneyGirl Niet meer actief

    5 km klinkt niet als uitzonderlijk veel maar ben zelf dan ook in het buitengebied opgegroeid dus van jongs af aan lekker trappen :D

    Maar eens met meeste reacties hierboven: met 10 jaar moet dat goed te doen zijn. Misschien beetje kijken naar het weer qua af en toe ophalen (was altijd fijne verrassing als onze moeder ons kwam halen als het stormde of flink regende).
     
  10. Brunette

    Brunette Bekend lid

    22 aug 2008
    666
    256
    63
    Vrouw
    Veluwezoom
    Vrij unaniem, bedankt voor jullie reacties! Voor maandag 12 uur moet het eindbod bij de makelaar liggen. Ik ga ervoor. Er was veel belangstelling, dus nu hard duimen dat het ook lukt.
     
    hummeltje5 en olleke vinden dit leuk.
  11. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.954
    8.765
    113
    Moeten de andere kinderen dan ook nog verder fietsen? En wat zijn de verwachtingen als de jongste naar de middelbare gaat?

    Iemand gaf al aan als het jullie lukt is het inmiddels in het nieuwe jaar.

    Ben benieuwd of het jullie lukt!!! Duim,duim!
     
  12. Brunette

    Brunette Bekend lid

    22 aug 2008
    666
    256
    63
    Vrouw
    Veluwezoom
    Dank je!

    Vanaf daar is het voor de twee oudsten 17 minuten fietsen naar hun middelbare school. Het dubbele wat ze nu fietsen, maar dat is natuurlijk prima. De verwachting is dat de jongste straks naar dezelfde middelbare school gaat.
     
    Athina en owly vinden dit leuk.
  13. ikkie97

    ikkie97 VIP lid

    7 mei 2011
    10.074
    3.516
    113
    Ik ben zelf vroeger in groep 8 verhuisd en toen moest ik 6 km fietsen. Wel ook de mogelijkheid om de bus te pakken en ook werd ik wel gebracht/gehaald met slecht weer, maar ik wilde zelf wel graag fietsen.
    Wij wonen ook in buitengebied, 3 km van school dus ook prima te doen. Er zijn hier meer kinderen die 5/6 km moeten fietsen en meestal vanaf een jaar of 9/10 zie je ze dat dan zelf fietsen.
     
  14. Cobon

    Cobon VIP lid

    27 jun 2020
    7.023
    7.342
    113
    Vrouw
    Wij woonden eerst 30 seconde kruipen van school af ;) inmiddels zijn we verhuisd en nu 20 minuten fietsen. Gaat prima! Gezond juist, wmbt :)

    Edit; ze fietst altijd met één van ons trouwens, bedoel je dat? Alleen fietsen? Of de afstand?
     
  15. Brunette

    Brunette Bekend lid

    22 aug 2008
    666
    256
    63
    Vrouw
    Veluwezoom
    Bedankt voor het meedenken. Helaas is het niet gelukt met het huis. Nu maar heel hard duimen dat er weer wat geschikts voor ons in eigen dorp voorbij komt. Ik vind deze huizenmarkt maar frustrerend...
     
  16. Roozjuh

    Roozjuh VIP lid

    1 okt 2007
    18.378
    1.286
    113
    Flevoland
    Ah wat jammer dat het niks geworden is. Op naar de volgende!

    Wat betreft fietsafstand; wij zijn begin dit jaar ook verhuisd. Vorig huis was 2min vanaf school, zoon moet nu 30min fietsen. Prima te doen en is laatste jaar op basisschool. Wilden idd ook niet nu nog van school veranderen dus hij moet maar even kiezen op elkaar en gaan met die banaan. Hij heeft wel de mazzel dat buurjongen op dezelfde school zit en ze altijd samen kunnen fietsen. en 2 straten verder een klasgenoot waar hij standaard op donderdag met de auto mee kan.

    Zonde om voor dat ene jaartje lange afstand fietsen, zo'n mooi huis op te geven waar we nog 20+ jaar willen wonen.
     
  17. Gruffalo123

    Gruffalo123 Fanatiek lid

    26 jun 2017
    3.939
    4.461
    113
    Hier fietst de oudste sinds 6 jaar oud dagelijks ruim 5 km enkele reis naar school. Wil prima, doet er ongeveer 20 minuten over. We moeten dwars door de weilanden met vaak veel tegenwind en dat gaat eigenlijk altijd goed.
     
  18. Luppy

    Luppy VIP lid

    1 dec 2007
    7.026
    2.164
    113
    Wij gaan verhuizen en wonen dan ook wat verder van school. Het fietsen zelf vind ik geen probleem, ik vind het wel spannend dat mijn jongste alleen door het verkeer moet. We wonen straks aan een dijk waar vrij hard gereden wordt. En hij moet een drukke weg oversteken. Nu fietst hij via kleine binnendoorstraatjes dus dat is een groot verschil. Ik denk dat ik de eerste maanden wel mee moet fietsen om hem eraan te laten wennen dat het wat gevaarlijker is.
     
  19. Brunette

    Brunette Bekend lid

    22 aug 2008
    666
    256
    63
    Vrouw
    Veluwezoom
    Het is gelukt, we hebben een huis gekocht! Een heerlijk huis in ons eigen dorp. Fietsen is nu geen issue meer, het is op 300 meter (3 minuten lopen) van de basisschool en 2,3 km (8 minuten fietsen) van de middelbare school. De kinderen zij heel blij dat we in ons vertrouwde buurtje blijven wonen. Ik zelf vind dit huis en vooral de tuin ook veel fijner dan wat we voorheen bekeken hebben.
    Maar toch bedankt allemaal voor het meedenken!
     
    Emma86, Lynx, Snoopy1979 en 3 anderen vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina