Hoe lang voeden?

Discussie in 'Voeding' gestart door TempusFugit, 9 mei 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. TempusFugit

    TempusFugit Actief lid

    16 sep 2017
    138
    298
    63
    Vrouw
    Hoi,

    Onze zoon is nu acht dagen oud. In het ziekenhuis voedde ik hem iedere drie uur (tenzij hij zelf eerder kwam) een halfuur minimaal. In mijn kraamweek heb ik dit aangehouden, maar nu drinkt hij ook vaak maar een kwartier a twintig minuten (of na een langere voeding wil hij na drie uur nog niets). Daarna valt hij in slaap, ondanks stimuleren van handjes en voetjes. Hij drinkt per keer aan één borst.

    Hoe lang voeden jullie? Ik ben best snel ongerust dus vraag me af of dit normaal is?

    Liefs!
     
  2. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Dat hij maar een kwartier drinkt per keer, hoeft geen probleem te zijn. Dat hij maar één borst per keer krijgt en dat er dan minstens drie uur tussen de voedingen zit, is dat in de meeste gevallen wel. Want dat betekent dat elke borst slechts één keer per zes uur gestimuleerd wordt, en je baby is nog zo jong. Ik vrees dat je op deze manier vrij snel zonder melk kan komen te zitten.

    Op deze leeftijd wordt aangeraden twee borsten per keer aan te bieden, en maximum twee uur tussen voedingen te laten. Dat is beter voor jouw productie, en voor zijn ontwikkeling.

    Al geprobeerd om in zijn slaap aan te leggen? Andere houding te proberen? Helemaal uitkleden en zelf ook naakt voeden eventueel?
     
  3. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Hier waren het twee flinkerds en ivm bloedsuiker was het advies om er echt máximaal 3u tussen te laten. Als ik op de eerste signalen lette, waren ze sowieso na 2,5u al weer aan het smakken. Ik heb altijd 2 borsten gegeven, soms na 1 borst weer even wakkerder maken door sokjes uit te trekken etc. Ze dronken denk ik 1,5 borst, maar die halve is lastig in te schatten natuurlijk ;) Ik legde daarom om en om aan, rechts-links en voeding erna links-rechts, daarna weer rechts-links etc.
    In totaal toch wel 30 minuten bezig, maar halverwege even een pauzetje (dus tussen beide borsten in).
     
  4. Bezige bij

    Bezige bij Fanatiek lid

    6 mrt 2016
    1.875
    1.653
    113
    Vrouw
    Ik heb mijn zoontje tot 10 maanden aan de borst gevoed. En zoals jij verteld in het begin klinkt wel bekent. Mijn zoontje viel ook snel in slaap. Wat bij ons hielp was eerst 1 borst aanbieden tot hij klaar was daarna even laten boeren en rusten bij jou rechtop tegen je aan.(meestal slapen ze dan) en dan naar een minuut of 10 luier gaan verschonen en stimuleren met wakker maken en daarna de andere borst aanbieden. Hoeveel hij daarvan drinkt bepaald hij dan zelf. En volgende voeding gewoon weer met die borst beginnen en ma luier verschoning de andere weer aanbieden.
    En gewoon zijn groei en gewicht in de gaten houden als dat allemaal goed is krijgt hij dus voldoende.:thumup:
     
  5. Blijdorp

    Blijdorp Niet meer actief

    Onze meid dronk ook snel (soms zelfs maar 4minuten). Tip van de lactatiekundige was borst 1 geven dan boeren, luier verschonen en borst 2 geven. De volgende keer borst 2 geven, luier verschonen en dan borst 1 geven.
    Door de luier verschonen werd ze wakker en door het wisselen van welke borst eerst werden ze ongeveer gelijk gestimuleerd.

    Overigens ging ze bij mij pas na 14 dagen live drinken, daarvoor gekolfd dus daardoor stimuleerde ik sowieso allebei al.
     
  6. 3boymom

    3boymom Actief lid

    3 sep 2017
    401
    285
    63
    Vrouw
    Mijn tweeling nu 15 dagen oud drinken heel verschillend. De ene keer 5 min de andere keer 10 min meestal rond de 10 minuten. De geboortegewicht was bij de ene 2350 en afgevallen naar 2150 en nu dus drie weekjes later 3150 hij was afgelopen week 500 gram aangekomen en ze drinken maar 1 borst per keer. Bij me andere kindje previes hetzelfde ook in een week 500 gram aamngekomen. Elke.keer als ze 5 min drinken en ook mondjes teruggeven denk ik ooohh hoe komen ze aan maar gister op de weegschaal zag ik dat ik me zorgen om niks maakte ik denk.zelf dat de baby zelf precies weet hoeveel die nodig heeft. Sorry voor typfouten ben aan t voeden haha
     
  7. MamaLe

    MamaLe Fanatiek lid

    28 mrt 2015
    1.998
    221
    63
    Ik zou hier je kindje in volgen. Met name als ze in slaap vallen en je borst wel leeg voelt. Mijn oudste dronk altijd 2 borsten binnen recordtijd van 5-10 minuten. In het begin wel iets langer maar dat werd al snel zo kort. De jongste dronk in het begin 20-30 minuten en later werd dit wel wat korter maar meestal maar 1 borst en toch wel zo'n 10-15 minuten. Heb haar een jaar gevoed. Heb het nooit proberen te 'rekken' de tijd dat ze dronk.

    Mijn dochter waren overigens 4200 en 3800 bij de geboorte.
     
  8. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.913
    3.334
    113
    Elke 2 uur 5 a 10 minuten 1 borst per keer.
    8x op een dag. Snachts slaapt ze een heel eind, al vanaf 2 maand en na de eerste vroege voeding zit er langer dan 2 uur tussen.

    Ze heeft altijd al snel gedronken.
    Bij zoon deed ik in het begin wel 45 minuten over een voeding, bij dochter was 20 minuten al lang.
    Zoon dronk ook altijd 2 borsten, meestal om de 3 uur.
     
  9. Uuz

    Uuz VIP lid

    8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Ik hield me aan het officiele advies (om de 3 uur, eerste de ene borst, dan de andere). Je borsten passen zich wel aan qua productie.
     
  10. Zoe123

    Zoe123 VIP lid

    9 feb 2013
    11.425
    5.512
    113
    Vrouw
    Welk advies is dat precies, vanuit welke instantie?
     
  11. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Dat lijkt me allerminst het officiële advies vanuit lactatiekundigen.

    @TempusFugit , al iets aan de tips gehad?
     
  12. Uuz

    Uuz VIP lid

    8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    #12 Uuz, 11 mei 2018
    Laatst bewerkt: 11 mei 2018
    Ziekenhuis, kraamzorg, borstvoedingsfolder uit ander ziekenhuis, en het staat in de groeigids, deel 'borstvoeding' die iedereen krijgt uitgereikt bij het consultatiebureau (pagina 16). Ik zag hierboven ook vele dames die op deze manier hebben gevoed. Ik heb langer dan 2 jaar gevoed, en mijn linkerborst (waar ik altijd mee startte) heeft altijd meer productie gehouden dan de rechter :)
     
  13. Uuz

    Uuz VIP lid

    8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Dat is het dus wel. Ze zeggen er natuurlijk wel bij dat er uitzonderingen zijn (baby's die veel vaker of minder vaak willen drinken), maar dit is richtlijn. Ik had zelf een goed slapende en goed groeiende baby, dus geen behoefte haar vaker wakker te maken.
     
  14. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Ok. Hier in België is het officiële advies de eerste weken minstens tien maar liefst twaalf voedingen.
     
  15. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    33.808
    6.960
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ik denk dat je gewoon goed naar je kindje moet kijken. Hier op max 8 voedingen per etmaal gezeten, als ik toen had gelezen dat het veel meer moest zijn was ik heel erg gaan stressen denk ik. Wel gaf ik altijd, heel eigenwijs maar met het volste vertrouwen, maar 1 borst, dochter was gewoon tevreden en groeide goed, productie was ook prima.
     
    Saskia1984 vindt dit leuk.
  16. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Natuurlijk. Het advies luidt eigenlijk tien, liefst twaalf, maar minimaal acht. En dat het bij jou prima ging, dat kan. Gelukkig is niemand daarin hetzelfde. Maar lang niet iedereen , een minderheid eerder, kan lang bv geven door een borst maar om de zes uur te stimuleren. Daarom is het ook geen advies, maar een uitzondering.
     
  17. TempusFugit

    TempusFugit Actief lid

    16 sep 2017
    138
    298
    63
    Vrouw
    Dank jullie wel voor alle reacties! Ik heb er zeker wat aan gehad en wissel nu halverwege het voeden van borst als het lukt. Ik krijg hem namelijk niet altijd wakker haha. Als hij dan toch niet drinkt aan de tweede borst, kolf ik af. Wil wel de productie op peil houden.
     
    Bezige bij, Shakes en Zoe123 vinden dit leuk.
  18. Leolove

    Leolove Fanatiek lid

    16 apr 2016
    3.954
    1.585
    113
    Kijk uit dat je kindje niet te veel voormelk krijgt door het te snel wisselen van borst. Mijn oudste kreeg ook beide borsten omdat dat zo hoorde en was met 4 weken een ontzettende huilbaby die alleen maar rechtop kon slapen. Bleek te veel binnen te krijgen omdat ik braaf wisselde als ze stopte met slik slik slik. Terwijl ik daarna nog een tsr kreeg voor de achtermelk. Daarna altijd maar een kant gevoed. En nu bij de jongste nooit allebei gevoed, ze krijgt een borst al niet op, en zij zit al sinds een week of 6 op maar 6-7 voedingen. Ik denk dat je lichaam en de kleine het prima zelf kunnen regelen.
     
  19. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Als dat zo was, dan zouden niet zoveel mama's na een maand verdrietig moeten vaststellen dat ze nauwelijks nog melk hebben...
     
  20. Leolove

    Leolove Fanatiek lid

    16 apr 2016
    3.954
    1.585
    113
    Daar heb je ook gelijk in.
     

Deel Deze Pagina