Hoe maak jij het jezelf gemakkelijk in de keuken?

Discussie in 'De lounge' gestart door Iertje81, 23 jan 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Iertje81

    Iertje81 VIP lid

    31 dec 2015
    17.624
    32.956
    113
    Laat ik voorop stellen dat ik van koken hou en graag nieuwe dingen uitprobeer, maar soms heb ik geen tijd, hebben we haast, eet ik alleen met de kinderen of mijn man alleen met hen.
    Daarom doe ik een aantal dingen die het makkelijk maken voor ons gezin. Misschien doen jullie dat ook en hebben we tips voor elkaar?

    Hieronder mijn lijstje:

    Pastasaus maak ik altijd het dubbele. De ene portie om meteen die avond te eten en de andere om in te vriezen.
    Dit geldt ook voor curry’s, vulling voor taco’s/burrito’s, soepen, satévlees, soepen, etc.

    Als ik een klein beetje soep over heb dan aromatiseer ik dat extra en laat het flink indikken en doe het in een ijsblokjes tray.

    Ik heb ook een tray voor ijsblokjes in de vriezer gevuld met blaadjes munt en water.

    Zakken chips/nootjes/kroepoek sluit ik af met een knijper.

    Ik heb een plank in de garage waarop een enorme voorraad bakmixen staat, inclusief vormpjes, rozijnen, hazelnoten, versiersels, etc.

    Als ik vlees of kip koop, portioneer en marineer ik het voor ik het in de vriezer doe.

    Op maandag (mijn vaste vrije dag) kook ik de basis voor de rest van de week. Denk aan pastasauzen, curry’s, bami, (stoof)schotels, etc.

    Ik heb snijplanken in heel veel soorten en maten.

    Als ik een potje kruiden openmaak dan zet ik alvast een nieuwe op mijn boodschappenlijstje want het is vaak ‘ineens’ op, nèt als je het nodig hebt.

    Ik maak op zondag een weekmenu omdat ik op maandag vaak met mijn kind(eren) boodschappen ga doen.


    Hebben jullie ook tips of aanvullingen?
     
  2. Koekie1

    Koekie1 VIP lid

    31 jul 2013
    5.625
    1.974
    113
    Vrouw
    Ik maak op donderdag een weekmenu a.d.h.v. wat ik nog in huis heb. Op vrijdag doe ik boodschappen.

    Ik heb een grote kelder. Daar staat een extra grote vriezer en heb ik mijn voorraad staan. Zodra ik iets van die voorraad gebruik zet ik het gelijk op mijn lijstje.

    Vlees ed koop ik in grootverpakking / aanbieding en gooi het dan in de vriezer (per portie)

    In de vriezer heb ik altijd extra groente, aardappels en vlees liggen voor het geval dat.

    Pasta, bami, nasi enz. maak ik meerdere porties en vries dat in.

    Ik heb altijd pizza's en 1-persoonsmaaltijden in de vriezer liggen mocht het een dag anders lopen.

    In de vriezer heb ik al gesneden paprika en taugé liggen. Altijd handig ;)

    Verder doe ik volgens mij niks geks. Ik ben wel ontzettend blij met mijn vriezer en grote voorraadkelder! :D
     
    Iertje81 vindt dit leuk.
  3. Iertje81

    Iertje81 VIP lid

    31 dec 2015
    17.624
    32.956
    113
    Ik heb ook zo’n grote vriezer met 5 lades. Zo ontzettend blij mee!
     
  4. pippa26

    pippa26 Fanatiek lid

    14 mrt 2015
    3.030
    2.030
    113
    Mijn man doet boodschappen, kookt, brengt me vaak ontbijt op bed en het avondeten staat klaar als ik thuis kom. Gemakkelijker is er niet :roflmao:
     
    owly, Schuurpapier, Poolvos en 15 anderen vinden dit leuk.
  5. Iertje81

    Iertje81 VIP lid

    31 dec 2015
    17.624
    32.956
    113
    :roflmao:
     
  6. my1969

    my1969 Actief lid

    26 aug 2009
    216
    17
    18
    amsterdam
    Aardappels in de vriezer mag toch helemaal niet zegt men? Of heb je het per ongeluk zo opgeschreven?
     
  7. my1969

    my1969 Actief lid

    26 aug 2009
    216
    17
    18
    amsterdam
    Een goed gevulde voorraadkast en vriezer is eigenlijk al het halve werk.
    Als ik vantevoren al weet dat ik in de middag een afspraak heb of iets dergelijks,
    kook ik al vroeg in de ochtend. Dan hoef je het alleen nog maar op te warmen als je moe
    en laat thuiskomt.
     
    Joel1981 en Iertje81 vinden dit leuk.
  8. Elisje

    Elisje Fanatiek lid

    18 jun 2006
    3.916
    923
    113
    Het mag wel maar dan moet je ze eerst blancheren. Of je kan ze ook koken en invriezen of al puree van maken en invriezen.
    Mijn moeder maakte vroeger zelf aardappelkroketten. Ze maakte dan een paar schalen en die werden in porties ingevroren. (als de nog niet gefrituurde kroketten werden ingevroren).
     
    Iertje81 vindt dit leuk.
  9. Liekje81

    Liekje81 VIP lid

    6 sep 2013
    18.554
    21.039
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Mijn vriend kookt doordeweeks. Daar maak ik het mezelf wel makkelijk mee :roflmao:
     
    citroenrasp, Zonnestralen en Iertje81 vinden dit leuk.
  10. Koekie1

    Koekie1 VIP lid

    31 jul 2013
    5.625
    1.974
    113
    Vrouw
    Ik bedoel van die zakken diepvries aardappelen doe je in de oven kunt doen. Lekker makkelijk ;)
     
    my1969 en Iertje81 vinden dit leuk.
  11. Vogelinnetje

    Vogelinnetje VIP lid

    3 nov 2009
    6.283
    5.509
    113
    Aardappeltjes (voorgegaard) kun je heel goed invriezen. Doen ze met friet ook.

    Wij koken dubbele porties. De helft vriezen we in. Zo hoeven we maar de helft van de week te koken. 1 keer per week eten we kliekjes: porties die te klein zijn voor een hele maaltijd. Mag iedereen wat uitzoeken.

    Op zondag eten we aardappels/groenten/vis, maar dan zonder recept. We kijken dan nog wat in de vriezer en koelkast ligt om alles op smaak te brengen.

    Als iets op is, dan schrijven we het direct op het lijstje. Handig voor boodschappenlijstje. We maken onderscheid tussen dingen die direct aangevuld moeten worden als het geopend wordt, die aangevuld moeten worden die bijna op zijn en dingen die aangevuld moeten worden die helemaal op zijn.

    We hebben een grote voorraadkast, maar slaan geen grote voorraden in. Zo gebruik je alleen maar wat je daadwerkelijk nodig hebt. Maar met 20 soorten pasta is het een best volle kast :)
     
    my1969 en Iertje81 vinden dit leuk.
  12. TotalBella

    TotalBella VIP lid

    11 apr 2019
    6.482
    6.169
    113
    M’n oudste kookt 1 dag in de week, dat is een dag dat ik “laat” thuis ben, de andere “late” dag eten we agv en dat heeft m’n man de avond van te voren al klaar gezet. De rest van de week zijn m’n man of ik op tijd thuis om rustig te kunnen koken.
    Ik maak het mijzelf wel vaak gemakkelijk door voorgesneden groenten te kopen.
    Invriezen probeer ik te beperken omdat ik het daarna een stuk minder lekker vind, ik doe het uiteraard wel eens omdat ik het ook zonde vind om eten weg te gooien.
     
    owly en Iertje81 vinden dit leuk.
  13. GossipGirlxoxo

    GossipGirlxoxo VIP lid

    7 okt 2019
    22.123
    32.348
    113
    #13 GossipGirlxoxo, 24 jan 2020
    Laatst bewerkt: 24 jan 2020
    Ik haat koken dus maak het mezelf graag makkelijk.

    Pasta sausen kook ik in porties van 4 zodat we die dag ervan kunnen eten en 3 porties de vriezer in kunnen.
    Ik ben erachter dat de verse pastasauzen van de AH ook lekker zijn, vooral de carbonara, dus daar heb ik ook altijd wel een paar bakjes van in de koelkast staan.

    Datzelfde doe ik ook met nassi, een grote pan van 3 a 4x ik zou nu niet eens meer weten hoe ik dit in het klein moet koken.

    Soep maak ik ook altijd een grote pan en wat over is vries ik per kop in.

    Ik ben trouwens fan van invriezen in zip zakken, dan kun je iets plat invriezen en ontdooit het lekker snel.

    Groente koop ik voorgesneden of nog liever van bonduel diepvries.

    Aardappels kocht ik altijd geschilt maar dat vind man minder lekker dus nu schil ik zelf en eten we nog maar 1x per week / 1x per 2 weken gekookte aardappelen :oops:

    Ik haal veel vers bereide maaltijden bij de slager, dan hoef ik die alleen nog op te warmen en soms vlees bij te bakken.

    Ook gehaktballen en jus maak ik tegenwoordig niet meer zelf. Dat kan de slager namelijk heel goed. Ik haal eens in de paar weken vacuum verpakte porties gehaktballen in de jus en wat losse bakjes jus en alles gaat in de vriezer.

    Ik heb een hekel aan veel pannen gebruiken dus als ik de kans krijg ben ik fan van oven gerechten. Ik word helemaal gelukkig als ik bij de groenteman een ovenslee met gekruide groente koop, ovenaardappeltjes en bij de slager vlees voor in de oven. Dat is mijn ideale koken, oven voorverwarmen alles er op tijd in schuiven en na 40 minuten aan tafel zonder dat de keuken vies is geworden.

    Oh en mijn moeder weet dat ik geen keukenprinses ben en vind dat zielig voor mijn man dus die kookt ook regelmatig dingen als zuurkoolstampot, hashee en uiensoep (man zijn favorieten) in grote hoeveelheid en komt dan de volgende dag mijn vriezer met porties vullen. Enige nadeel is dat ze altijd zeurt over haar tupperware bakjes die ze terug wil :p

    En om het mezelf heeeeel makkelijk te maken bestellen we 1x per week eten en gaan we 1x per week uit eten.
     
    my1969, Lamode, owly en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  14. TotalBella

    TotalBella VIP lid

    11 apr 2019
    6.482
    6.169
    113
    Ik ben ook fan van gerechten die je de oven in kan schuiven. Ideaal!
     
    Iertje81 en GossipGirlxoxo vinden dit leuk.
  15. Adje

    Adje VIP lid

    21 aug 2015
    15.410
    23.925
    113
    Ik heb vrij veel tijd om te koken en kook ook vrij uitgebreid. Dus echt gemakkelijk maken is hier niet nodig. Maar als ik dan toch moet bedenken wat het mij gemakkelijker maakt is het mijn belachelijke verzameling kookapparaten :roflmao:

    Qua gemak (ook voor de werkenden) staat dan bovenaan mijn slowcooker. Afhankelijk van het gerecht zet ik het ‘s morgens aan en ‘s avonds hoef ik dan alleen nog maar rijst, pasta, oid te koken. Vandaag moet ik bv in 45 minuten tijd het eten op tafel hebben en gegeten hebben ivm sportende kinderen. Dus er gaat vanmiddag al vlees in de slowcooker, de witte kool salade maak ik ook vooraf, en dan hoef ik alleen nog maar de eiermie te koken.

    Verder heb ik een vacumeerapparaat. Dat gebruik ik zowel na bereiding om restjes in te kunnen vriezen , maar ook vooraf voor zelfgesneden groentes. En ik maak er kleine zakjes mee voor kruidenmixen die ik niet standaard op voorraad hou, maar wel wat te veel van heb gemaakt.

    Dan heb ik een enorme kruidenvoorraad en daarmee maak ik al mijn kruidenmixen zelf. Het gemak daarin is, dat ik een aantal kruidenmixen standaard op voorraad heb en bijmaak als ze bijna op zijn (bv cajun, shoarma, fajita, kerriepoeder, stroganoff, dressingmix, e.d). En dat is dus heel fijn als je moet improviseren of alles gevarieerd op smaak wil brengen.

    En een redelijk aantal (basis)ingrediënten heb ik altijd (dubbel) op voorraad, zodat ik altijd iets uit mijn mouw kan schudden. Denk aan roomboter, bloem, zelfrijzend bakmeel, diverse soorten suiker, diverse soorten rijst, diverse bouillonblokjes en -poeder, gist, bakpoeder, ketjap, sojasaus, diverse azijnen en oliën, etc.
     
    my1969, Lamode, Bailey07 en 3 anderen vinden dit leuk.
  16. GossipGirlxoxo

    GossipGirlxoxo VIP lid

    7 okt 2019
    22.123
    32.348
    113
    Ik weet niet of het onder gemak valt maar ik doe zoveel mogelijk voor het avond eten al in de ochtend. Aardappelen schillen, groente / aardappelen al klaarzetten in pannen, bij gebakken aardappelen al aardappelen koken, snijden en voorbakken. Pasta saus al maken. Gisteren bijv. Chicken tonight kip al snijden bakken en saus erdoor.
    Rond avond eten willen zoon en man altijd heel veel vertellen, dochter word hangerig en ik moe, een soort spitsuur in huis, dus zover het mogelijk is doe ik dan het liefst nog maar zo min mogelijk.
     
    my1969, Poolvos, Iertje81 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  17. Vogelinnetje

    Vogelinnetje VIP lid

    3 nov 2009
    6.283
    5.509
    113
    Ik koop overigens ook gesneden roerbakgroenten. Bij elkaar is het nog eens niet heel veel duurder dan alles apart.

    Wij eten nooit gekookte aardappels, behalve voor stamppot. Dan koop ik ze geschild.

    Voor de rest koop ik weinig voorgesneden, omdat dat vaak in plastic zit. Ik dop de sperzieboontjes dus zelf en snij zelf roosjes van de bloemkool.

    Vaak pas ik recepten aan zodat ik maar 2 pannen nodig heb: 1 kookpan voor pasta en 1 grote pan (wok of hapjespan) voor de saus.
     
    Iertje81 vindt dit leuk.
  18. mam1991

    mam1991 VIP lid

    17 jan 2013
    10.071
    2.096
    113
    Soep en stoofpotjes direct een pan vol.
    Eten dan meestal 2 dagen achter elkaar en de rest gaat in de vriezer.

    heel slecht maar wij doen nog wel eens na zwemles van de oudste (18:30 thuis) een blik kant en klare nasi opwarmen. Wij vinden hem echt lekker. Bakken er eieren bij en wat kip saté, zitten dan letterlijk in 5 min aan tafel.
     
    Iertje81 vindt dit leuk.
  19. LMSB

    LMSB Fanatiek lid

    24 feb 2017
    3.989
    3.319
    113
    Kip koop ik altijd per 2 kilo bij de poelier die op de markt staat. Die kip maak ik dan schoon en doe ik in porties van ongeveer 300 gram in de vriezer.

    Jus wat overblijft van bijvoorbeeld gehaktballen vries ik in en gebruik ik weer als we stamppot eten of gekookte aardappelen.

    Ik heb heeeeel veel kruiden.

    Ik maak vaak gebruik van die zakjes met gekruide krieltjes. Lekker makkelijk en mijn kinderen zijn er dol op. :D

    Ik eet vaak eenpansgerechten. Ik heb geen vaatwasser en ik heb een hekel aan afwassen.
     
    Iertje81 vindt dit leuk.
  20. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.711
    32.572
    113
    Hahaha, echt letterlijk heel je verhaal komt mij bekend voor. Ik ben precies zo en heb ook een hekel aan veel pannen, probeer daarom ook zo vaak mogelijk de oven te gebruiken.
    En laat ik nu serieus allergisch zijn voor aardappelschillen en man vindt geschilde aardappels ook niet zo lekker, dus moet hij zelf schillen maar.
     
    Iertje81 en GossipGirlxoxo vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina