Hoe moet ik alles wassen en welke deken voor ledikant ??

Discussie in 'De babyuitzet' gestart door rita77, 12 sep 2006.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. rita77

    rita77 Lid

    11 sep 2006
    8
    0
    0
    administratief medewerkster
    zaandam
    Oeff, ben ik blij dat ik mijn vraagjes aan je kwijt kan!!

    Ik krijg straks 2 kindjes en ben dus druk bezig met het inrichten van de kinderkamer.

    Per ledikant heb ik:
    matras a 10 cm dik
    AeroSleep (unieke matrasbeschermer) *
    AeroSleep hoeslaken *

    Dan kan ik nog een jersey hoeslaken erover heen kopen *
    (Is dat aan te raden?)

    Moet ik de spullen met een * erachter nog wassen voordat de kindjes komen ??

    Verder heb je nu zoveel soorten dekens, dat ik graag van je wil weten welke jullie aanraden:

    1: de gewone katoenen deken, waar een katoenen laken onder moet
    (daar mag ik er wel 2 of 3 van hebben per kind, volgens de verkoper)
    2: De dubbele katoenen deken, welke het formaat heeft van een dekbed
    (zodat je alleen nog 2 of 3 dekbedovertrekken hoeft te kopen)
    3: De Vellux deken, welke ook dubbel is net als nr. 2
    (voordeel zou zijn dat deze beter ademt etc.)

    Volgens de verkoper is nr 3 het beste, maar heeft de kraamhulp nog steeds het liefste de katoenen deken (nr 1). Dus graag jouw mening hierover.

    Als ik de dekens koop en lakens of overtrekken, moet ik deze dan ook voor gebruik wassen en zo ja hoe ?????

    Ik heb alle kleertjes en slabbetjes met neutral wasmiddel gewassen, zonder wasverzachter op het programma koud met extra spoelen.
    Is dat goed genoeg ??

    Moet ik ook de stof van de hemeltjes en de gordijnen wassen ??

    Dan heb ik ook nog de reismanden van de kinderwagen:
    Hoe moeten deze bedjes opgemaakt worden en wat moet ik hiervan dan weer wassen?

    Wat een boel vragen he! Hopelijk kun je me helpen, want ik ben voor het eerst zwanger en dan gelijk van twee. En ik wil het graag allemaal goed doen, maar ja..... ben gewoon totaal onervaren !

    Groetjes Rita
     
  2. kwebbeltje

    kwebbeltje VIP lid

    13 jul 2005
    15.340
    1
    0
    Verpleegkundige
    Duitsland
    Hallo Rita,

    Allereerst nog van harte met je zwangerschap. Het is normaal hoor dat je met veel vragen zit. Nou daar gaat ie.

    Wat betreft de ledikant: Met de aerosleep spullen heb ik geen ervaring. Hierin kan ik je dus geen advies geven. Als je het hebt over een hoeslaken dan zou ik die wel volgens de wasvoorschriften even uitwassen. Met een matras hoef je van te voren niets mee te doen.
    Welk soort deken je wilt gaan gebruiken is een persoonlijke keuze. Een katoenen deken is goed genoeg. Je gebruikt dan idd wel een lakentje erbij. Doordat de bedjes in de eerste maanden kort worden opgemaakt kun je de dekentjes ook dubbel geslagen gebruiken. Een eventuele vellux deken kan natuurlijk ook, maar deze zal zeker een stuk prijziger zijn en in mijn ogen is dat echt niet nodig.
    Alle dekentjes, lakentjes, hoeslakentjes moet je voor gebruik even uitwassen / spoelen. Dit zoals je ook de kleertjes en de slabbetjes hebt gewassen is voldoende.
    Een hemeltje en gordijnen hoef je niet van te voren te wassen.

    Wat betreft de reismanden van de wandelwagen:
    Het opmaken van de manden doet ieder op zijn eigen manier. Ik adviseer vaak om over het liggedeelte een katoenen (hoes)laken te doen. Deze kun je er gewoon omheen slaan en dan is het handig om onder het hoofje nog een hydrofiel luier te leggen. Dit ivm eventueel spugen. De laken en hydrofiel luier van te voren uitwassen, de rest hoef je i.p niet te wassen voor gebruik.

    Succes ermee en als er nog onduidelijkheid is dan lees ik het wel.

    Ilja
     

Deel Deze Pagina