hoe nu dan?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door abbey, 7 mei 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. abbey

abbey Actief lid

23 aug 2007
    466
    0
    16
    hej allemaal..

ik heb een vraagje.. ik lees vaak dat het in je zwangerschap niet goed is om op je rug te slapen..maar wat nu als dat de enige houding is waarin je een beetje fatsoenlijk slaapt? ik ben altijd een buikslaper ...maja dat wordt em nu niet..en zij slaper ligt op de 1 of andere manier niet lekker..:( Ik lig dan wel es op mn zij met mn been op mijn man zeg maar haha klinkt ook lekker ,maar jullie snappen et vast wel :)

Maar rugslapen dat gaat nu prima, en vindik het fijnst..maja dat is weer niet goed..
    wat nu?

in hoeverre is het schadelijk voor je baby?

2. rianne19

rianne19 Fanatiek lid

15 apr 2008
    1.366
    0
    36
    Purchaser
    Zuid-Holland
    Ik heb geen idee hoe en of het schadelijk is. Zelf lig ik ook wel eens op mijn rug te slapen denk ik. Ik heb van de week een voedingskussen gekocht en ik slaap een stuk beter. Dan heb je een beetje steun bij je buik en kun je ook heerlijk je been over heen slaan! Misschien een idee? :)

3. InLove

InLove Fanatiek lid

11 dec 2009
    3.707
    0
    0
    gewoon slapen zoals je lekker vind. Pas tegen t eind als de kleine echt gaat drukken is op je zij t beste (dacht de linker ivm een ader die rechts loopt of net andersom :D)

Ik slaap op de zij het beste met t voedingskussen tussen mn knieën en de andere kant tussen mn armen. Alsof ik ergens tegenaan lig.

Op de buik ook nog redelijk omdat dat met t bed nog kan (matras dat meevormt) maar niet zo lang. Nu gewoon nog veel op mn rug.
    Voor je kind is het igg niet schadelijk hoe je slaapt

4. Tjilpje

Tjilpje Fanatiek lid

3 mrt 2010
    1.950
    0
    0
    NULL
    NULL
    Sorry ik ben nu zwanger van de derde maar heb echt nooit geweten dat op je rug slapen schadelijk is:(

Dus hier heerlijk geslapen twee gezonde kinderen tot nu toe:D

5. abbey

abbey Actief lid

23 aug 2007
    466
    0
    16
    nee weet ook niet of t bewezen is ofzo...maar las het zo..nu zal ik niet alles op internet vertrouwen wat er staat..dus vandaar dat ik em hier ff drop :) jullie zijn vast betrouwbaarder:p

6. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.781
    3.319
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    ik heb dit ook weleens gehoord, maar altijd begrepen dat je het dan zelf wel voelt. Dat je er last van krijgt en dat het voor de baby geen kwaad kan.

Van de site van het vgz: GezondVGZ - Slapen in de zwangerschap

Slapen op je rug kan klachten geven in de zwangerschap (let op, dit hoeft dus niet. Lang niet alle zwangeren hebben hier last van. Dit is afhankelijk van de stand van je baarmoeder en de druk van de baarmoeder op de grote lichaamsader), vooral als de baarmoeder groter wordt (na de 20 weken). Dit wordt o.a. veroorzaakt doordat de zwaarder wordende baarmoeder de grote lichaamsader (vena cava inferior) kan dichtdrukken. Deze ader ligt langs je ruggenwervel en brengt het bloed uit je onderlichaam terug naar je hart. Als de baarmoeder zwaarder wordt, kan de baarmoeder dus op deze ader drukken. Het gevolg daarvan is dat er een minder goede bloeddoorstroming is vanuit je onderlichaam. Je merkt dit doordat je duizelig wordt als je op je rug ligt en je onrustig slaapt. Doordat de doorstroming van je onderlichaam verslechterd heb je een verhoogde kans op spataderen, aambeien en ophoping van vocht in je benen. Slapen op je rug kan dus een probleem zijn voor de moeder, de baby heeft er in eerste instantie geen last van. Het is immers de ader die dichtgedrukt wordt, de bloedtoevoer naar de baarmoeder en de baby verloopt via de slagader en die wordt niet dichtgedrukt. Daarnaast drukt de zwaarder wordende baarmoeder wel heel erg op je ruggenwervel als je in rugligging slaapt wat de kans op rugklachten vergroot.
    Slapen op je rug kan klachten geven in de zwangerschap (let op, dit hoeft dus niet. Lang niet alle zwangeren hebben hier last van. Dit is afhankelijk van de stand van je baarmoeder en de druk van de baarmoeder op de grote lichaamsader), vooral als de baarmoeder groter wordt (na de 20 weken). Dit wordt o.a. veroorzaakt doordat de zwaarder wordende baarmoeder de grote lichaamsader (vena cava inferior) kan dichtdrukken. Deze ader ligt langs je ruggenwervel en brengt het bloed uit je onderlichaam terug naar je hart. Als de baarmoeder zwaarder wordt, kan de baarmoeder dus op deze ader drukken. Het gevolg daarvan is dat er een minder goede bloeddoorstroming is vanuit je onderlichaam. Je merkt dit doordat je duizelig wordt als je op je rug ligt en je onrustig slaapt. Doordat de doorstroming van je onderlichaam verslechterd heb je een verhoogde kans op spataderen, aambeien en ophoping van vocht in je benen. Slapen op je rug kan dus een probleem zijn voor de moeder, de baby heeft er in eerste instantie geen last van. Het is immers de ader die dichtgedrukt wordt, de bloedtoevoer naar de baarmoeder en de baby verloopt via de slagader en die wordt niet dichtgedrukt. Daarnaast drukt de zwaarder wordende baarmoeder wel heel erg op je ruggenwervel als je in rugligging slaapt wat de kans op rugklachten vergroot.

7. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.781
    3.319
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    overigens: Slapen met een voedingskussen kan ook érg prettig zijn, waardoor je wat gemakkelijker op je zij kan slapen.

8. Lola86

Lola86 Fanatiek lid

12 jan 2010
    1.660
    0
    0
    Het schijnt ook als je wel op je rug slaapt en je krijgt er last van dat je onbewust in je slaap niet op je rug gaat liggen (beetje wazig uitgelegd :) )
    Als je nou half op je zij half op je buik ligt met het onderste been opgetrokken en het dekbed tussen je armen? dat ligt ook heel fijn als je buikslapen gewent bent :)

9. berna1981

berna1981 VIP lid

10 okt 2006
    9.943
    0
    0
    ik heb tot 30 weken nog op mijn buik kunnen slapen ( met voedingskussen) nu begin ik op mijn zij maar ik word toch erg vaak op mijn rug wakker dus tja daar kan ik dan ook weinig aan doen.
    Maar een voedingskussen is wel erg prettig misschien om te proberen?

10. abbey

abbey Actief lid

23 aug 2007
    466
    0
    16

jhaha zeker , en zeker om 21.30 savonds hhamaar ik snap je..:) ik ga vanaacht weer verder met uitproberen:)

11. Tese

Tese Niet meer actief

Het is niet goed maar het schijnt ook zo te zijn dat op het moment dat het niet goed is dat je dat ook gaat voelen (pijn in je rug) en dan ga je vanzelf anders liggen dus ik zoou me niet teveel zorgen maken.

Ik heb ook op een gegeven moment met een voedingskussen geslapen.

12. star81

star81 Actief lid

14 sep 2008
    418
    0
    0
    Ik weet van een collega die 't vena cava syndroom heeft gehad, dat je het echt wel voelt als deze ader wordt afgekneld. Je wordt duizelig enzo. Gewoon lekker op je rug slapen dus, of idd met voedingskussen. Als je je zorgen maakt kun je evt. het hoofdeinde van je bed iets omhoog zetten, zodat de druk op die ader niet te groot kan worden.

13. pinter

pinter Fanatiek lid

9 jan 2010
    4.015
    1
    36
    noord limburg
    ik heb aan het voeteneinde van ons bed een kussen liggen,zodat ik toch een beetje met mijn benen omhoog lig.
    heb in het begin van de zwangerschap ergens gelezen dat dit goed zou zijn.
    val op mijn zij in slaap,soms op de rug......

Deel Deze Pagina