Hoe omgaan met tweede golf?

Discussie in 'Corona forum' gestart door Huismuisie, 24 mei 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Huismuisie

    Huismuisie VIP lid

    10 aug 2016
    9.538
    11.096
    113
    Vrouw
    Noord Brabant
    Nu overal versoepelingen komen valt me op dat er onder veel mensen ook echt draagvlak wegvalt.
    Toch is nu duidelijk dat een tweede golf niet onrealistisch is en dat deze veel harder kan toeslaan dan de eerste.

    Kunnen we kijken naar de spaanse griep die net na de eerste wereldoorlog zorgde voor een enorme ravage. Of is het appels en peren vergelijken?

    Hoe staan jullie er tegenover?

     
  2. Willemijntje19

    Willemijntje19 Fanatiek lid

    26 apr 2016
    2.356
    1.186
    113
    Vrouw
    Interessant onderwerp, ik ben ook erg benieuwd of en wanneer er een 2e golf komt nadat er zo veel maatregelen versoepelen. Ik hoop natuurlijk heel erg dat er geen 2e golf komt, maar ik kan mij haast niet voorstellen dat het niet gebeurt.

    Edit: ik denk dat, totdat er een goed medicijn en/of vaccin is, het virus onder ons blijft.
     
  3. Zonnestralen

    Zonnestralen VIP lid

    22 apr 2017
    11.933
    7.855
    113
    Vrouw
    Ik denk dat we nu meer middelen hebben dan tijdens de Spaanse griep. Zolang ze echt gaan testen, testen en testen zullen we een tweede golf eerder zien dan dat ze het toen waarschijnlijk konden oppikken.

    We hebben nu een goed rioolsysteem. In die tijd was dat er nog niet zo goed. Nu kunnen ze ook testen uitvoeren in het riool om stijgingen te zien.
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  4. Cin85

    Cin85 VIP lid

    12 jan 2010
    11.832
    12.956
    113
    Vrouw
    Ik geloof niet zo in een 2e golf. Deze zou eerst eind april komen, toen eind mei, en ondertussen is er zelfs sprake van onder sterfte.
    Wel denk ik dat er in de herfst weer war meer mensen ziek zullen worden, net zoals bij influenza. Maar een echte golf, nee dat denk ik niet.
     
    dreumesje, Liana84, Vitamientjuh en 10 anderen vinden dit leuk.
  5. Adje

    Adje VIP lid

    21 aug 2015
    15.409
    23.923
    113
    Ik denk eigenlijk dat dit net als de influenza een soort seizoensgriep wordt en dat het in de koudere maanden weer oplaait. Ik vraag me dan ook weleens af of de 1,5 meter samenleving echt zin heeft en we weer scherpere maatregelen krijgen in de koudere maanden.
    Volgens mij moeten we er op een andere manier mee leren leven als we nu doen, omdat de situatie zoals hij nu is niet houdbaar is lange termijn. Een paar maanden is het best te doen voor de meeste mensen, maar langetermijn (ook met oog op de economie) kunnen we niet volhouden.
     
    Liana84, Yvuna, Vitamientjuh en 13 anderen vinden dit leuk.
  6. Madelie

    Madelie VIP lid

    14 jun 2014
    11.374
    8.468
    113
    Ik vraag mij af of die ondersterfte niet wordt veroorzaakt door:
    A) omdat een deel van de mensen die dan normaal tijdens de periode waar nu ondersterfte is zouden zijn komen te overlijden reeds eerder nu door corona dood zijn gegaan.
    B) door de strenge maatregelen van verzorgingshuizen waardoor mensen nu ook minder snel andere virussen oppikken zoals griep.
     
    pregnantje, fairy2011, Louise11110 en 7 anderen vinden dit leuk.
  7. Madelie

    Madelie VIP lid

    14 jun 2014
    11.374
    8.468
    113
    Zelf denk ik wel dat er nog een tweede golf aankomt. Dit omdat er zoveel geluiden van mensen opgaan die de anderhalve meter samenleving maar onzin vinden en behoorlijk wat weerstand beginnen te vertonen. Ik zie ook in mijn omgeving steeds meer mensen die er lak aan hebben.
     
    Evanesco, NiVa0230 en Syane vinden dit leuk.
  8. Anouk2005

    Anouk2005 VIP lid

    21 mrt 2012
    21.849
    15.170
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Ik denk dat er in het najaar wel weer een piek zal komen want dat heb je met iedere griep, Het zal voorlopig echt niet weggaan. In de buitenlucht verspreidt het zich niet tot nauwelijks en daarom begrijp ik ook wel dat mensen makkelijker worden al zie ik in mijn woonomgeving toch wel dat mensen zich er nog steeds aan houden. Als er straks weer teveel mensen richting de IC gaan is het vroeg genoeg om in te grijpen want we weten nu inmiddels wel zo’n beetje hoe het werkt. Ik probeer toch echt wel te genieten van de versoepelingen, straks weer eens uit eten, lekker op een terras zitten en weer eens wat ondernemen met een groep vrienden, voor je het weet zitten we weer binnen ;)
     
  9. Theezeefje

    Theezeefje Fanatiek lid

    13 okt 2014
    3.530
    3.757
    113
    Overijssel
    Mijn idee is toch: het is met 1 begonnen dus helemaal zullen we er nooit van af komen.
    We moeten gewoon ermee leren leven.
    Door onze hygiënische leefomstandigheden komt de pest ook nauwelijks nog voor maar het bestaat nog wel.
     
    Huismuisie, Malbec en Anouk2005 vinden dit leuk.
  10. sillies

    sillies Fanatiek lid

    15 aug 2013
    3.130
    1.370
    113
    Ik verwacht ook een tweede golf, ergens in de herfst. Ik merk zeer weinig van de 1,5m samenleving, bijna niemand houdt er rekening mee en zeker als het straks weer vol stroomt met toeristen zal het moeilijk zijn om afstand te houden.

    Dat ze maar eens opschieten met dat vaccin ;).
     
    Syane vindt dit leuk.
  11. Felice

    Felice VIP lid

    22 apr 2009
    6.516
    7.317
    113
    A -> hier las ik van de week nog wat over, dit komt vaker voor na een epidemie:

    Screenshot_20200524-142239_Chrome.jpg

    Op zich ook wel logisch, mensen die anders al bijna zouden overlijden, zijn nu eerder gestorven door corona en zoals in 2017/2018 door de heftige griep dat winter.
     
  12. Vogelinnetje

    Vogelinnetje VIP lid

    3 nov 2009
    6.281
    5.509
    113
    Je kunt nog helemaal niets zeggen of er uberhaupt een tweede golf komt. Er zijn in het verleden wel vaker virussen geweest die slechts 1 echte piek hebben gekend.

    Maar stel dat dit virus een seizoenspatroon kent, dan vermoed ik dat iedereen er veel eerder op alert is en veel sneller kan schakelen en maatregelen kan treffen. Misschien dat er in bepaalde risicogroepen al getest gaat worden. Dus stel dat er een piek komt, dan denk ik dat die minder heftig zal zijn. Doordat de R0 van beging af aan dan lager is, zal het geen grote uitbraak zijn.
     
  13. 2littlemonkeys

    2littlemonkeys Fanatiek lid

    27 feb 2015
    4.563
    2.765
    113
    Vrouw
    Noord Nederland
    Ik verwacht geen tweede golf. Hooguit een lichte stijging in de besmettingen per dag in de cijfers vanuit het rivm, maar geen golf.

    Afstand bewaren etc merk ik hier nog wel. Misschien dat dit per stad verschilt. Er zijn wel berichten dat mensen toch teveel met z’n allen op 1 plek zijn, vooral met het warme weer van de afgelopen week. Maar ik merk ook dat ze dan snel ingrijpen en de parkeerplaatsen/toegangswegen sluiten. Ik denk dus dat met de alertheid die er nog wel is, het wel zal meevallen.
     
    lovemy2kids vindt dit leuk.
  14. lovemy2kids

    lovemy2kids Fanatiek lid

    3 nov 2010
    2.458
    1.407
    113

    Precies mijn gedachte..
    En als die er wel komt zal hij kleiner zijn denk ik...
    Ik denk ook dat er sneller een behandeling gevonden zal worden dan bijvoorbeeld een vaccin.. daar zijn zoveel protocollen voor die doorlopen moeten worden.
     
  15. Spectre

    Spectre VIP lid

    5 nov 2015
    17.846
    16.878
    113
    Vrouw
    Hier sluit ik me bij aan
     
  16. Eikeboompje

    Eikeboompje Bekend lid

    7 sep 2017
    813
    489
    63
    Vrouw
    Ik geloof ook niet zo in een tweede golf. Daarbij geloof ik ook niet in de 1,5 meter afstand houden en ook niet in het wachten op een vaccin. WEL geloof ik in:
    - Het feit dat het goed ventileren van ruimtes zal helpen. Ziekenhuizen, supermarkten, kantoren, detentiecentra, slachthuizen enz. zijn zeer slecht geventileerde ruimten.
    - Als je verkouden/niet fit etc. bent en je in de mogelijkheid bent, je thuis blijft om te werken. Naar mijn mening, had dit altijd al zo moeten zijn.
    - Handen wassen
    - Kwetsbare groepen beschermen zoals zij dit anders ook doen bij de griep. Bijvoorbeeld niet fit of verkouden dan ga je niet bij diegene op bezoek.
     
    linkiepinkie, Jackie87, Fantykoekie en 2 anderen vinden dit leuk.
  17. Huismuisie

    Huismuisie VIP lid

    10 aug 2016
    9.538
    11.096
    113
    Vrouw
    Noord Brabant
    Ik hoop dat je gelijk hebt maar in Japan hebben ze dus lockdown nummer twee te pakken in sommige steden. Het is dus niet onrealistisch en ik ben wel van mening dat we dit virus niet moeten onderschatten.

    Uiteraard heeft niemand hier een glazen bol dus zekerheid is er niet. En omdat het dus niet onrealistisch is ben ik wel benieuwd hoe mensen er hier mee om zouden gaan als die tweede golf wel zou komen.
    In Amsterdam Was het op veel plekken al weer erg druk. Wat nu als we weer in lockdown gaan, is er dan nog wel draagvlak voor de maatregelen?
     
  18. Huismuisie

    Huismuisie VIP lid

    10 aug 2016
    9.538
    11.096
    113
    Vrouw
    Noord Brabant
    Behalve de tweede golf ben ik het hier wel echt mee eens.
     
  19. Zonnestralen

    Zonnestralen VIP lid

    22 apr 2017
    11.933
    7.855
    113
    Vrouw
    Dat proberen ze te creëren dmv de berichten. Mocht er een tweede golf komen, mocht die veel heftiger worden dan de eerste golf, dan worden de straffen vast veel groter als mensen zich er niet aan houden.
     
    Huismuisie vindt dit leuk.
  20. GossipGirlxoxo

    GossipGirlxoxo VIP lid

    7 okt 2019
    22.123
    32.348
    113
    Ik denk precies hetzelfde. Ik verwacht niet dat de IC's nog een keer overbelast zullen raken.
     

Deel Deze Pagina