Hoe opvang/werken verdelen?

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door Snoopy1979, 28 aug 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    33.808
    6.960
    113
    Vrouw
    Brabant
    Hi,

    We zijn er over uit: mijn vriend gaat 4 dagen werken, ik 3. Dan hebben we 2 dagen kinderopvang nodig. Maar ik vraag me af hoe we dat het beste kunnen verdelen. Mijn vriend gaat proberen de woensdag vrij te krijgen, ik zat te denken om te gaan werken op dinsdag, woensdag en vrijdag. Dan zou onze kleine op dinsdag en vrijdag naar de opvang moeten. Zou dat een handige verdeling zijn, of kunnen we beter kiezen voor 2 dagen opvang achter elkaar, of maar 1 dag ertussen? (misschien beter omdat ze met 2 dagen ertussen weer helemaal moeten wennen?) Op zich is het zo goed verdeeld denk ik, maar misschien heeft iemand anders een andere mening/ervaring?

    Onze baby gaat in principe vanaf 3 maanden naar de opvang, maar we gaan wel proberen onbetaald verlof/ouderschapsverlof (allebei een maandje) op te nemen, of anders vakantiedagen. Dus dan zou het vanaf 4-5 maanden zijn (ligt eraan wat er te regelen valt).

    groetjes,
    Snoopy
     
  2. Het ligt denk ik aan je persoonlijke voorkeur. Wat je zelf prettig vind. Denk niet dat de kleine er iets van zal merken en als hij/zij wat groter is dan weet 't niet beter.

    Wij kiezen voor opvang op ma, di en do. Als dit tenminste te regelen is met het werk. We bouwen wel langzaam op door vrije dagen op te nemen. Dus eerst werken zonder kinderopvang, dan werken met 1 dag, 2 dagen en uiteindelijk 3. Dan kan vooral ik er goed aan wennen. Wil n.l. borstvoeding gaan geven en dit ook blijven doen als ik eenmaal werk. Vind het dus zelf prettig als ik niet twee dagen achter elkaar aan het werk ben. Kan ik het kolven en bv geven afwisselen om zo een goede productie te houden totdat ik gewend ben aan het kolven.

    Wat wel handig is aan een vrijdag of woensdag opvang, dit zijn de dagen waarop het gemakkelijkst opvang te krijgen is en de kortste wachtlijst. Maandag, dinsdag en donderdag zijn de populaire dagen.
     
  3. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    33.808
    6.960
    113
    Vrouw
    Brabant
    Hi,

    Bedankt voor je antwoord!

    Ik heb het toevallig net met mijn collegaatje erover gehad, zij wil als er nog een kindje komt op dinsdag en donderdag werken. Dan is het voor mij nu eigenlijk al wel handig om maandag, woensdag en vrijdag te gaan werken, dat kan dan zo blijven. Ik had al wel dagen doorgegeven voor de kinderopvang, maar heb geen idee meer welke :oops: Dat was toen ik 10 weken zwanger was en het is waarschijnlijk geen probleem om dat wat aan te passen, ik had ook 3 dagen doorgegeven voor de zekerheid. De vrijdag zal dan wel geen probleem zijn, de maandag hopelijk ook niet.

    Ik wil het eerste jaar graag borstvoeding geven, dus zo is dan wel handig, om de dag. Had ik eigenlijk nog niet aan gedacht. Dat opbouwen van dagen naar de opvang is ook wel erg handig, vooral voor de moeder denk ik dan inderdaad ;)

    groetjes,
    Snoopy
     
  4. Premama

    Premama Actief lid

    19 jul 2007
    466
    0
    0
    Zuid-Holland
    en wat je nog zou kunnen overwegen is om op termijn juist op woensdag niet te werken, zodat je niet een hele lange middag na schooltijd buitenschoolse opvang hoeft te nemen; is voor je kind ook wat relaxter; heeft ie midden in de week lekker een break van de opvang.
     
  5. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    33.808
    6.960
    113
    Vrouw
    Brabant
    Hi,

    Mijn vriend gaat de woensdag vrij proberen te nemen, dus dat zit dan al goed. Bij sommige scholen zijn de kinderen ook op vrijdagmiddag vrij, dus dat zou dan opvang worden. Maar dat zien we dan wel.

    Ik heb gisteren trouwens te horen gekregen dat mijn contract verlengd wordt! Ik heb nu 2 jaarcontracten gehad, deze loopt eind december af. En ik krijg vanaf januari een onbepaalde tijd contract voor 24 uur. Ik ga dan de maandag, woensdag en vrijdag werken. Ben helemaal blij! Waarschijnlijk gaan we, als dat mogelijk is wat betreft de werkgevers, allebei een extra dag ouderschapsverlof opnemen de eerste maanden, dan hebben we nog geen opvang nodig. Dan ga ik of mijn vriend er 1 laten vallen, dan is er 1 dag opvang nodig. En dan weer een maandje later zoals het dan blijft, dus ik 3 dagen en mijn vriend 4, 2 dagen opvang. Ik zie het helemaal zitten! Hopelijk lukt het om het op deze manier met onze werkgevers te regelen.

    Liefs,
    Snoopy
     
  6. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    33.808
    6.960
    113
    Vrouw
    Brabant
    Opvang wordt dus maandag en vrijdag. Dinsdag en donderdag ben ik thuis, woensdag mijn vriend.
     

Deel Deze Pagina