Hoe pensioen verdelen na scheiding?

Discussie in 'De lounge' gestart door Sassie1981, 15 nov 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sassie1981

    Sassie1981 Fanatiek lid

    2 mrt 2006
    2.889
    619
    113
    Hallo dames,

    Ex en ik zijn bezig met het regelen van de scheiding. We moeten nu aan de advocaat doorgeven hoe we de pensioenen willen verdelen. Optie 1 is dat we afzien van elkaars pensioen. Optie 2 is dat we vastleggen dat we recht hebben op 50% (of een ander percentage) van elkaars pensioen dat opgebouwd is tijdens het huwelijk. De zogenaamde pensioenverevening.

    Ik vind het ergens wel eerlijk om wat je samen hebt opgebouwd, later ook eerlijk te verdelen. Jullie ervaring mee? Waar moet ik op letten of rekening mee houden? Tips?
     
  2. Nieuwsgierigbijtje

    Nieuwsgierigbijtje Fanatiek lid

    12 mei 2018
    1.854
    1.176
    113
    Vrouw
    Ik had toendertijd ook al deels zelf pensioen opgebouwd en heb er bewust voor gekozen dat dat niet verdeeld hoeft te worden want ieder voor zich heeft daar hard voor gewerkt.
     
  3. A je to

    A je to Bekend lid

    7 feb 2016
    904
    1.224
    93
    #3 A je to, 15 nov 2019
    Laatst bewerkt: 15 nov 2019
    Wij hebben er destijds voor gekozen afstand te doen. Na een huwelijk van 5 jaar had ik geen behoefte om straks als ik 68-70 ben een paar tientjes pensioen van mijn ex op te strijken.

    Als je nu 30-40 jaar getrouwd bent geweest ofzo, óf als 1 van beide partners geen of veel minder pensioen heeft opgebouwd dan de ander dan zou ik het waarschijnlijk wel overwegen en dan gewoon voor een 50-50 verdeling gaan.
     
  4. Young Flower

    Young Flower Fanatiek lid

    25 jul 2006
    3.299
    477
    83
    near rotterdam
    Wij hebben het ook niet verdeeld. Heel eerlijk ik kwam uit een destructief huwelijk. Hij snapte niets van pensioenen en verdeling.

    Ik had een heel goed pensioen. Hij alleen maar overal kortlopende. Dus ik heb aangegeven niet te willen verdelen omdat ik het niet nodig vond dat hij zijn pensioen aan mijn gaf ;) dit vond hij wel een goede en zo hebben wij niet verdeeld.

    Alleen heeft hij wel recht op een stuk nabestaandenpensioen mocht ik eerder overlijden dit heeft de mediator niet goed genoeg geregeld voor ons.
     
  5. Zonnebloem92

    Zonnebloem92 VIP lid

    4 dec 2012
    10.846
    4.212
    113
    Vrouw
    Zuid Holland
    Aangezien wij beide werken en beide pensioen opbouwen zou ik er vanaf zien dat ieder gewoon zijn/haar eigen pensioen krijgt.
     
  6. Syane

    Syane VIP lid

    21 aug 2013
    11.451
    10.654
    113
    Dat ligt er erg aan of dit in balans is tussen jullie. Stel je hebt weinig of geen pensioen opgebouwd omdat je, in onderling overleg, niet of minder werkte om bijv voor de kinderen te zorgen, dan zou ik voor delen gaan. Stel je hebt beiden (ongeveer) evenveel jaren evenveel uren gewerkt en ongeveer hetzelfde opgebouwd dan zou ik het niet delen.
     
    Gewooniemand, Juul76, suus1983 en 6 anderen vinden dit leuk.
  7. flipflop

    flipflop Fanatiek lid

    4 dec 2010
    3.180
    936
    113
    Zuid-Holland
    Ik heb wel aanspraak gemaakt op zijn opgebouwde pensioen tijdens de duur van ons huwelijk. Hij heeft in die 10 jaar altijd meer gewerkt en ik minder ivm kids. Dit was onze gezamenlijke keuze om het zo te verdelen. Dus ik heb daarom ook gewoon recht op mijn deel in zijn pensioen opgebouwd tijdens ons huwelijk.
     
    Juul76 vindt dit leuk.
  8. Kramertje

    Kramertje VIP lid

    4 apr 2019
    6.812
    5.557
    113
    Vrouw
    Ik ben een aantal jaar geleden ook gescheiden en wij hebben ook afgezien van elkaars pensioen. Dit om dezelfde reden als A je To hierboven heeft aangegeven.
     
  9. Berte

    Berte VIP lid

    24 feb 2011
    6.868
    3.638
    113
    Vrouw
    Thuis
    Als je het pensioen 50-50 verdeeld, betekent dat niet automatisch dat jullie ieder de helft krijgen van het opgebouwde pensioen.

    Het kan ook zijn dat jullie ieder 40 procent krijgen en de rest blijft plakken bij het pensioenfonds.

    Ik zou dus een proefberekening opvragen bij jullie pensioenfondsen en die meenemen in jullie beslissing.
     
    MyMiracle en Syane vinden dit leuk.
  10. Sassie1981

    Sassie1981 Fanatiek lid

    2 mrt 2006
    2.889
    619
    113
    Wat fijn al jullie reacties!
    Ik moet goed gaan uitzoeken wat we beiden hebben opgebouwd. Ik heb even snel gekeken, volgens mij heb ik wel meer opgebouwd dan ex. Ik vind pensioenen maar een lastig iets :(
     
  11. Sassie1981

    Sassie1981 Fanatiek lid

    2 mrt 2006
    2.889
    619
    113
    Hadden jullie ongeveer evenveel opgebouwd?
     
  12. Lovely83

    Lovely83 VIP lid

    29 mei 2008
    20.388
    3.258
    113
    Ik vind het er heel erg aan liggen hoe lang je getrouwd bent geweest en of je beide evenveel tijd in je carrière hebt kunnen steken.

    Wij hebben voor nu vast staan dat ik niks van zijn pensioen wil als we uit elkaar gaan. Maar dit is al 10 jaar geleden vastgelegd. Hij heeft ondertussen veel kunnen investeren in zijn carrière en ik niet omdat ik daardoor meer thuis moest zijn. Ik wil dan ook in de toekomst dit laten aanpassen, hij vind dit ook prima.
     
  13. Iertje81

    Iertje81 VIP lid

    31 dec 2015
    17.663
    33.033
    113
    Mijn ex had geen pensioen en toen ik en verliet moesten wij dit ook regelen. We zijn 5 jaar getrouwd geweest. Mijn ex wilde aanspraak op het mijne, ondanks dat ik hem vroeg er afstand van te doen. Maar hij kon me persoonlijk niet meer raken dus heeft hij het op financieel vlak echt ontzettend bont gemaakt door me flink wat poten uit te draaien. We waren ook in gemeenschap van goederen getrouwd dus hij had van alles recht op de helft. Ik had bijvoorbeeld helemaal zelf een nieuwe auto gekocht. Echt nieuw nieuw zeg maar. Die reed ik tijdens de scheiding in de prak. Wat ik er nog voor kreeg heeft hij net zolang lopen zagen totdat hij er de helft van had (ruim 1000 euro). Ik durf hier niet eens te zeggen hoeveel ik uiteindelijk aan hem heb moeten betalen tot het me te gek werd en toen heb ik een advocaat in de arm genomen op verzoek van mijn ouders. Dus tja; mijn ex heeft recht op de helft van mijn pensioen.
    Volgens mij dacht hij alleen dat hij het meteen zou krijgen ipv als ik 67 ben :roflmao:
     
  14. Nieuwsgierigbijtje

    Nieuwsgierigbijtje Fanatiek lid

    12 mei 2018
    1.854
    1.176
    113
    Vrouw
    Hij meer dan ik. Niet heel veel meer maar goed dat maakt niet uit. Daarentegen wilde hij wel delen maar ik wilde niets.
     
  15. Tulp21

    Tulp21 Niet meer actief

    Je hebt 3 manieren:

    - Beide er vanaf zien
    - Verevening: 50/50 of ander procentueel bijv 60/40. Bij deze constructie krijg je het gedeelte waar je dan recht op hebt uitbetaald wanneer je ex met pensioen gaat. Hier heb je zelf verder geen inspraak in.
    - Conversie: dit wilt zeggen dat je bijv 50% van de opgebouwde huwelijkse periode aan jouw eigen pensioenpot laat toevoegen. Hierdoor ben je niet meer afhankelijk van je ex als hij met pensioen gaat maar wordt het uitgekeerd wanneer jij met pensioen gaat. Let wel op niet alle pensioenfondsen hebben deze regel.

    Let daarnaast ook op dat als je af wilt zien van nabestaandenpensioen dit er ook echt apart in het convenant bij vermeld moet worden.
     
    Nellie4 vindt dit leuk.
  16. julia80

    julia80 Fanatiek lid

    11 jan 2014
    4.459
    2.275
    113
    Maar als jullie in gemeenschap van goederen waten ge trouwd, dan was toch inderdaad de helft van alles van hem? Dus ook de helft van een nieuwe auto? Of zie ik iets over het hoofd?
     
  17. Iertje81

    Iertje81 VIP lid

    31 dec 2015
    17.663
    33.033
    113
    Nee hoor. Dat zie je goed. Maar mijn punt was alleen dat hij me op alle mogelijke manieren financieel een poot uit heeft weten te draaien als een soort genoegdoening zeg maar. Andersom heeft hij net zolang met zijn geld lopen goochelen zodat ik van hem niets kreeg. Bijvoorbeeld snel rekeningen leeghalen etc, zodat er geen bewijs meer was. En die auto had ik helemaal zelf afbetaald aan m’n ouders. Hij had een auto vd zaak.
    Natuurlijk had hij recht op de helft van het wrak van mijn auto en op de helft van alles van mij, maar het was gewoon zuur hoe hij het aanpakte. De hele inboedel bijvoorbeeld heeft hij ook verkocht of opgeslagen en van dat geld heb ik nooit iets gezien. Hij beeft ook een boel verkocht dat ik graag nog had willen hebben omdat ik alles opnieuw moest kopen toen ik weer ging samenwonen.
    Nogmaals; het ging op de manier waarop ;)
     
    Gewooniemand, Ysabella en julia80 vinden dit leuk.
  18. Sassie1981

    Sassie1981 Fanatiek lid

    2 mrt 2006
    2.889
    619
    113
    Ben ik weer hoor...
    Het is nog steeds niet rond en ik blijf maar tobben.
    Ik neig nu naar afzien van elkaars pensioen. Maar hoe zit het dan met het nabestaandenpensioen? Als ik daar van afzie, heeft dat dan nog gevolgen voor de kinderen? Zij hebben toch ook recht op nabestaandenpensioen?

    Pfff scheiden is zoveel ingewikkelder dan trouwen..
     
  19. Tulp21

    Tulp21 Niet meer actief

    Nee dat heeft geen gevolgen voor je kinderen. Dat noemen ze een wezenpensioen. Maar hier moet je goed kijken tot welke leeftijd zij dit krijgen. Dit is per pensioenfonds verschillend.
     
  20. Juul76

    Juul76 Bekend lid

    20 nov 2006
    768
    297
    63
    #20 Juul76, 12 dec 2019
    Laatst bewerkt: 12 dec 2019
    Je nabestaanden pensioen zou ik sowieso niet vanaf zien. Als jij het niet wil krijgt zijn nieuwe vrouw het óf het pensioenfonds houdt het gewoon. Je ex wordt er niks slechter van, dus dat zou ik gewoon houden!

    Het ouderdomspensioen; dat hebben wij in principe verdeeld waar we wettelijk recht op hadden. Ik wilde in principe geen geld van hem (ook geen alimentatie bijvoorbeeld, ik ben in plaats daarvan meer gaan werken. Ik wil mijn eigen geld verdienen en niet van mijn ex afhankelijk zijn. Het is niet voor niks mijn ex).
    Maar wat ouderdomspensioen aangaat vind ik het dus echt een ander verhaal. We hebben samen besloten dat ik minder ging werken toen we kinderen kregen. Doordat hij meer werkte bouwde hij natuurlijk ook meer pensioen op. Hij had daardoor net een wat beter pensioen. Dus eerlijk delen vonden we allebei.
    Wat we vervolgens wél gedaan hebben om geen financiële verbintenis met elkaar te hebben lopen: We hebben de contante waarde van onze pensioenen opgevraagd op het moment van scheiding. (Berekening op hoeveel je met de kennis en verwachting van nu in de toekomst recht zou hebben van elkaars pensioen). Vervolgens dat verrekend met elkaar en het bedrag dat ik "meer" zou krijgen dan hij, was ongeveer even groot als het bedrag dat ik hém moest betalen om hem uit te kopen bij ons huis. Dus ik heb uiteindelijk afgezien van mijn recht op mijn deel van zijn ouderdomspensioen, en door er vanaf te zien hem "met gesloten beurzen" uitgekocht. Ik hoefde hem geen cash te betalen, hij houdt gewoon zijn volledige pensioen. Is zo opgenomen in de scheidingsstukken, wel door een fiscalist laten adviseren, want kan tricky zijn.

    Dit is misschien ook nog een optie. Maar ik zou dit alleen doen als je zelf ook een pensioenopbouw hebt. Dan is het nu "cash" maken prima, om dat je zelf straks ook pensioen krijgt. Ben je afhankelijk van zijn pensioen als aanvulling op je AOW straks, zou ik het in het potje laten zitten voor later.
     

Deel Deze Pagina