hoe sit jullie dagritme/schema eruit

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door tweety, 21 mrt 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. tweety

    tweety VIP lid

    2 okt 2005
    10.054
    0
    36
    dordrecht
    hallo,

    ik was benieuwd hoe verloopt jullie dag gemiddeld. hebben jullie bepaalde gewoontes regels vb elke maaltijd aan tafel eten etc. elke bepaalde dag kamers opruimen enz.

    ik merk dat de kids hier soms een eigen ding doen en de grip soms even weg is. mijn mannen zijn 10 en 8 en dan hebben we nog een kleine prinses van 4 die aardig kopieeerd van de oudste wat niet altijd even netjes is.

    dus hoe verloopt bij jullie je dag en wat voor taken hebben de kids op een dag.
     
  2. ziezo

    ziezo Bekend lid

    2 mrt 2007
    709
    39
    28
    De maaltijden worden hier sowieso aan de eettafel gegeten en iedereen brengt zijn eigen bordje en beker naar de keuken. De twee oudste helpen met tafel dekken en afruimen. De jongste geeft de hond dagelijks harde brokken. Ze ruimen aan het einde van de dag zelf hun speelgoed op en de jongste wordt nog wel geholpen. Ze mogen hier max 1 uur achter de tablet / computer en voor de rest met speelgoed spelen of lekker naar buiten. Verder halen de twee oudste zelf 1x in de week hun bedden af voor verschoning en zorgen dat vieze kleding in de wasmand ligt.
    De dag ziet er als volgt uit
    De twee oudste gaan naar school komen wel thuis voor een broodje. Wanneer zij op school zijn doe ik het huishouden en de boodschappen of ik werk. ik werk 3 dagen buiten de deur. Wanneer zij thuis komen zijn zij vrij in wat ze gaan doen. Rond de klok van 18 wordt de tafel gedekt door de oudste 2. Na bet eten weer afgeruimd. Mijn vriend en ik wassen af. ( wij hebben geen vaatwasser ) kinderen ruimen ondertussen het speelgoed op en daarna douchen om 20 uur naar bed . De oudste om half 9. Nog even voorlezen ,oudste nog even zelf lezen en daarna slapen
     
  3. Lovely83

    Lovely83 VIP lid

    29 mei 2008
    20.388
    3.258
    113
    Hier zijn de dagen aardig gestructureerd omdat de oudste dit nodig heeft. Het is niet zo dat we overal vaste tijdstippen voor hebben, maar wel een vaste volgorde.
    Bijvoorbeeld in de ochtend is het opstaan, dekbed open leggen, gordijnen en raam open. Dan naar de douche, wassen en tandenpoetsen. Daarna aankleden en dan pas mogen ze naar beneden. Na het ontbijten en brood smeren voor school moet iedereen zijn bord, mes en beker in de afwasmachine doen. Dan is het tas inpakken, schoenen/jas aan doen en richting school.

    Verder hebben wij een taken bord. Hier staat op wie welke dag verantwoordelijk is voor afwasmachine aanzetten en uitruimen, afval wegbrengen en wanneer de slaapkamers moeten worden opgeruimd.
     
  4. Boommm

    Boommm Niet meer actief

    Hier hebben we veel regels. Ze zijn nog een stuk jonger maar dat gaat prima. Alle hoofd maaltijden worden aan de eettafel gegeten. Tussendoortjes mogen soms ook aan de kleine tafel.
    Kamers en beneden moet elke dag opgeruimd worden eind van de dag. Daarmee verdienen ze hun iPad, om filmpjes te kijken alsnog kook.

    Zelf je bordje en beker op het aanrecht zetten als het leeg is. Schoenen en jassen aan de kapstok, gewoon normale dingen eigenlijk.
     
  5. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.749
    113
    Alle hoofdmaaltijden sowieso aan tafel, en niemand gaat eraf voordat iedereen klaar is.
    Ik ben go en als er oppaskindjes zijn eten we de tussendoortjes ook aan tafel. Als ze met zn tweetjes zijn mag dat ook gewoon zo.

    Ze zetten hun eigen spullen in de keuken maar hebben verder geen taakjes, vind ik niet nodig.
    Ze moeten zelf (met onze hulp) hun kamer opruimen. Geen vaste dag, wanneer het nodig is.
     
  6. Fietwordtmama

    Fietwordtmama Niet meer actief

    Elke dag is hier anders, maar elke week min of meer gelijk.
    Maandag ben ik vrij. Wekker 6.50.. dan is oudste meestal al op en mijn man al onderweg naar zijn werk. Ik maak ontbijttafel klaar en haal jongste uit bed. Die blijft even bij me op schoot om wakker te worden. Daarna samen ontbijt.
    Kwart over 8 breng ik oudste naar school en ga ik met jongste terug naar huis.
    Dan gaan we wat opruimen, spelen, lezen, boodschappen of wat er maar te doen is op die dag. Rond 12 uur lunchen we met ons tweetjes.
    Half 3 is school uit. Meestal gaat oudste dan bij vriendje spelen.
    Rond 5.15 komt man thuis. Die kleed zich om en gaat dan oudste en vriendje halen voor voetbal. Hij is trainer, dus na training komen ze samen thuis. Ik heb dan intussen jongste gevoederd en in bad en bed gestopt.
    Oudste heeft bij vriendje gegeten, dus op maandag eten we met zijn twee.

    Dinsdag is haast dag.
    Zelfde tijd op. Man is al weg voor werk. Zelfde ochtendritueel alleen iets eerder van huis omdat jongste naar kdv moet. Daarna haasten om de trein te halen.
    Tussen half 6 en 6 uur haalt man de jongens op en maakt iets makkelijks te eten. Hij eet met de kinderen, of we eten samen als ik op tijd thuis ben.

    Woensdag ben ik weer vrij. Maar jongste heefttoch de ochtend op kdv. Ik ga met oudste mee naar school voor het niveaulezen. Daarna even rust thuis (of sporten of poetsen of...)
    Half 1 is school uit. Ik haal dan eerst jongste en dan naar school voor oudste. Meestal komen er vriendjes mee. We lunchen samen thuis en daarna wordt er gespeeld.
    Ik eet vroeg met de kinderen. 6 uur is weer voetbal. Ik breng de jongens erheen. Man is te laat voor traint te geven, maar stopt wel bij de voetbal om oudste mee terug te nemen. Daarna moet hij douchen en naar bed en kan man een restje opwarmen.

    Donderdag is Thuiswerkdag voor man en maak ik een lange dag op werk. En vrijdag heeft man papadag en werk ik. Die dagen doet hij de breng en haal. En zorgt voor eten.

    Eten doen we samen aan tafel (met iedereen die er is). Alleen bij ontbijt mag oudste er eerder af om zich aan te kleden en tanden te poetsen.
    Echte taakjes in huis hebben ze nog niet. Ze helpen met speelgoed opruimen. En in de zomer ook vaak als we in de tuin aan het werk zijn.
     
  7. Chocolat

    Chocolat Niet meer actief

    Om 7:00 uit bed en aankleden 7:30 ontbijten 8:15 naar school 12:00 lunch 17:00 warme maaltijd. Ze moeten hun eigen bekertje en bordje opruimen, kleding in de wasmand en hun speelgoed opruimen. Eten doen wij aan tafel.
    Op mijn telefoon heb ik wekkers gezet voor tanden poetsen voor ze naar school gaan.

    Op maandag gaan ze naar de tso, ik werk 2 hele dagen en 2 a 3 ochtenden.
     
  8. Luppy

    Luppy VIP lid

    1 dec 2007
    7.025
    2.163
    113
    Hier ook 3 kinderen van 10, 8 en 4.

    Rond 7 uur maken we ze wakker en dan kunnen ze rustig aankleden. Jongste helpen we daar nog een beetje bij.
    Beneden maakt ieder zijn eigen ontbijt in de keuken en eet dat op aan tafel. Rond half 8 zitten we allemaal aan tafel. Wie klaar is, zet zijn spullen op het aanrecht of in de vaatwasser, gaat tandenpoetsen en tas inpakken.
    Als er nog tijd over is mogen ze nog even computeren.

    Om kwart over 8 gaan we naar school.

    Op de NSO dagen zijn we allemaal pas rond 6 uur thuis, dus dan is het gauw eten opwarmen, eten, kinderen ruimen af en zetten zoveel mogelijk in de vaatwasser.

    Daarna douchen, tandenpoetsen en jongste 2 naar bed. Oudste mag opblijven tot 8 uur.

    Op andere dagen spelen ze na school meestal buiten, half uurtje schermpjestijd. Als het regent ben ik daar makkelijker in.
    Soms helpt er een met eten koken, vaak zet ik er ook eentje in bij het tafeldekken, maar als ze niet in de buurt zijn doe ik het gewoon zelf.

    Verder hebben ze als enige taak om hier en daar wat op te ruimen, als ik het ze vraag. Aan het eind van de dag ruimen ze meestal het rondslingerende speelgoed en die afgrijselijke pokemonkaarten van ze op (want die gooi ik in de open haard als ik ze overal tegenkomen, haha). En ongeveer eens per week ruimen ze hun kamer op en 1x per maand de speelkamer op zolder.
     
  9. Adje

    Adje VIP lid

    21 aug 2015
    15.473
    24.331
    113
    Ik heb 4 kinderen van 13, 11, 8 jaar en één van 9 mnd.
    Op schooldagen lopen de ochtenden zeer gestructureerd en als een geoliede machine. Douchtijden zijn verdeeld. Oudste meiden maken zelf hun ontbijt en eten voor school. Jongste dochter helpt papa mee om het klaar te maken, terwijl ik de baby de fles geef en daarna douche. Als ze klaar zijn mogen ze van tafel om tanden te poetsen. Bij tijd over mogen ze even op hun ipod of iphone. De twee oudsten ruimen altijd de vaatwasser uit. Dat is hun vaste taakje.

    De middagen lopen afhankelijk van alle sporttijden allemaal anders. Vaste taken hier zijn iig zelf fietsen in de schuur zetten en schuurdeur op slot, tuinpoort dicht als er niet meer buiten wordt gespeeld.

    Verder geef ik ze overdag taakjes als dat nodig is, zoals even op hun broertje passen als ik kook e.d. Tafel dekken doe ik dan zelf tijdens het koken door. Maar als de baby in de box ligt en ik ben druk met koken zet ik ze wel aan het tafel dekken. Afruimen doen we samen.

    Kamer opruimen zijn geen vaste dagen voor. Gewoon wanneer het nodig is. De jongste dochter krijgt daarbij nog begeleiding, de oudste twee doen dat zelfstandig incl stofzuigen.
    Als ik mijn zoontje naar bed breng, ruimen mijn dochters even snel zijn speelgoed op.
     
  10. Uuz

    Uuz VIP lid

    8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Hier een van 3,5.
    Ze is vrij zelfstandig. Als de wekker gaat hangt ze zelf haar dekbed open en trekt haar kleren aan (die zoeken we samen even uit).
    Als ze niet naar school gaat, speelt ze tot 10.00 zelfstandig, inclusief opruimen van (meestal) knutselspullen. Ik help alleen met verf opruimen. Ze ruimt sowieso haar eigen speelgoed en kleren etc op, heeft ook een eigen kapstokje waar ook alle tassen met sport-/dansspullen aanhangen. Dan eten we fruit. Alle maaltijden doen we aan tafel. Ze helpt vaak met eten maken. Daarna gaan we vaak naar buiten, en eten weer zo'n 3 uur later brood thuis of elders. Na 16.00 mag ze een filmpje kijken met wat snackjes en limonade. Daarna gaan we meestal nog even naar buiten en dan douchen en eten, of eten en douchen - water beter uitkomt.
     
  11. JustNice

    JustNice Bekend lid

    3 jul 2008
    886
    122
    43
    Zuid Holland
    Ik werk 3 hele dagen. Deze dagen zijn altijd erg druk en vol ,
    6.15 opstaan (kinderen om 6.35-6.45)
    Beginnen met een kop koffie terwijl ik de trommeltjes vul voor de overblijf.
    Naar boven om de kinderen te wekken en aan te kleden. En samen naar beneden rond 7.00. Boterhammetje en melk, tanden poetsen voor vertrek naar de oppas waar we om 7.30 moeten zijn, zij brengt de kinderen naar school.
    Zelf van 8.00 tot 17.30 op het werk.
    Man ook aan het werk van 7.45 tot 16.45
    Kinderen oppas - school - overblijf - school - BSO
    Man haalt kinderen op om 17.15 en begint met de maaltijd, ondertussen mag de jongste spelen en de oudste moet 15 minuten lezen of sommetjes oefenen en 15 minuten repeteren op haar piano, ze mag dit zelf indelen als het maar tussen het thuiskomen en naar bed gaat valt.
    Na het eten nog even vrije invulling( niet heel lang, en daarna avondritueel: samen sesamstraat kijken, douchen - tandenpoetsen - boekje voorlezen

    Op mijn vrije dagen: is het ochtendritueel wat rustiger, op woensdag help ik met lezen in groepjes, en ga ik op woensdag en vrijdag standaard van 9.00 tot 10.30 naar de sportschool. Daarna naar huis, huishoudelijke taken doen en boodschappen. Meestal die dag wel speelafspaakjes van beide kinderen. Dochter heeft op woensdag pianoles.
    Voor beide nu geen sportclubjes, dochter is nog zoekende naar een leuke sport en zoontje moet nog beginnen met zwemles
     
  12. Line

    Line Fanatiek lid

    7 jan 2007
    2.694
    265
    83
    Hier een vaste structuur. Ik werk 3 dagen en mijn man 4 dagen. Alle maaltijden worden aan tafel gegeten. De kinderen douchen s' avond om de dag. Tussen 6.45u en 7.00u komen ze uit bed. Voor die tijd heeft of mijn man of ik zelf de tafel gedekt.We hebben regels:
    - ze smeren zelf hun brood en pakken eigen tas in.
    - als ze thuis komen pakken ze hun tas uit, zetten de spullen op het aanrecht en hangen de tas weg.
    - helpen met opruimen. Daarna mogen ze onder het eten koken een filmpje kijken.
    - ook in de ochtend wil ik dat ze zelf hun spullen opruimen (pyama onder het kussen bijv).

    Nou ja, dat soort dingen.
    Ik merk dat ik het fijn vindt dat de kinderen ouder worden. Er gaat meer in overleg en ze hebben ook begrip voor de regels die we hebben. Zo doe je het als gezin samen met elkaar.
     

Deel Deze Pagina