Hoe slecht zijn tepelhoedjes? - Gebruik afbouwen

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door IrisB, 12 sep 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. IrisB

    IrisB Fanatiek lid

    Hallo,

    Ik ben op 6 september bevallen van een zoontje dat nu dus bijna een week oud is. Aanleggen lukte het eerste weekend niet goed: hij kon de tepel niet goed pakken omdat die schijnbaar te plat is (niet ingetrokken). Ik ben dan ook snel begonnen met kolven zodat hij via fingerfeeding toch borstmelk binnenkreeg en zondag heeft ie op die manier ook één bijvoeding Nutrilon gekregen.

    Maandag adviseerde de kraamhulp om tepelhoedjes te gaan kopen en sindsdien gaat het voeden geweldig. Hij was in eerste instantie best veel afgevallen, maar nu zit hij alweer bijna op zijn geboortegewicht.

    Ik was/ben me ervan bewust dat tepelhoedjes slechts een tijdelijke oplossing zijn en wil het gebruik ervan dan ook afbouwen. Helaas wil dat weer zeggen dat ik tegen het zelfde probleem aanhik: hij wil de tepel NIET pakken of beter, niet vasthouden. Met de hulp van de kraamhulp lukt het wél om hem te laten drinken zonder tepelhoedje, maar helaas had ik vandaag m'n laatste dag. Ik probeer nu elke voeding te beginnen zonder tepelhoedje, maar het werkt gewoon niet en uiteindelijk moet ik kiezen tussen een hongerige baby (die steeds meer gaat huilen en dan lukt het helemaal niet meer) of een tepelhoedje. En dan kies ik uiteraard voor het laatste. Maar tegelijkertijd word ik zelf lichtelijk gefrustreerd omdat ik weet en wil dat ie van het tepelhoedje af geraakt.

    Kan het zijn dat hij nu zo gewend is aan tepelhoedjes dat hij niet "gewoon" meer wil drinken? En hoe slecht is het gebruik ervan nu eigenlijk? (ik was zelf dolgelukkig dat die dingen werkten en m'n zoontje genoeg te eten had). Heb je misschien tips om de overgang te vergemakkelijken? (Ik heb zelf al geprobeerd om eerst een paar minuutjes te kolven zodat m'n tepel groter/meer naar voren komt).

    Zo, dat is een heel verhaal geworden. Alvast bedankt voor je antwoord.
     
  2. Heidi Akkers

    Heidi Akkers Fanatiek lid

    30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Hoi Iris.

    Bij gebruik van tepelhoedjes moet je in je achterhoofd houden dat bij langdurig gebruik je aanmaak achteruit kan lopen, dus dat je op den duur niet voldoende melk aanmaakt voor je kindje.
    Dit zou je kunnen ondervangen door bijvoorbeeld 2 of 3 x per dag extra te kolven (nakolven) om je lichaam toch het sein te geven dat er wat meer aangemaakt moet worden.

    Je zou ook eens contact op kunnen nemen met een lactatiekundige in de buurt, om te kijken waarom hij je tepel niet pakt, sommige kindjes groeien er in (net als sommige borsten hihi) ze kunnen dan na een week of 2 ineens wel die diepere, grotere hap maken en voldoende houvast vinden. gewenning speelt hier natuurlijk ook een rol.
    Ik denk dat het goed is dat je vooraf kolft, maar probeer het niet iedere voeding, dan ben je zo bezig: eerst kolven, dan aanleggen, dan hoedje....

    ik zou zeggen: kijk met een lactatiekundige of er nog kans is dat je kindje het gaat leren, (misschien ziet zij wel een andere oorzaak) of kies voor de optie waarbij je 2 x daags extra kolft. puur om je lichaam het sein te geven dat er meer melk gemaakt wordt, en je dus ook na een week of 3, 4 nog voldoende melk kunt aanmaken voor je kindje.

    Succes ermee! Geniet van je mannetje (aan de borst, met of zonder hoed!)

    Heidi Margit
     
  3. IrisB

    IrisB Fanatiek lid

    Hallo Heidi Margit,

    Bedankt voor je antwoord.

    We hebben ondertussen eergisterenavond een lactatiekundige laten komen en natuurlijk dronk Ewout dan volgens het boekje. Er waren wel een aantal kleine dingetjes die ik anders moest doen en die maken een wereld van verschil.

    Gisteren heeft hij alle voedingen zonder tepelhoedje gehad. Op eentje na, waar hij helemaal overstuur was. Heb hem dan een paar slokken met tepelhoedje laten drinken en dan het tepelhoedje weggehaald voor de rest van de voeding. Dat gaat op zich dus goed nu.

    Zit nu alleen met iets anders. Gisterenavond heeft kwam hij tussen halfvijf 's middags en middernacht echt om het uur/anderhalf uur. Regeldag dacht ik. Maar vanochtend om vier uur was ie met geen stokken wakker te krijgen om te eten. En om halfzeven ging het ook niet echt van harte. Ik moet zo meteen weer gaan voeden en hoop van harte dat hij nu wel weer meer wil drinken. Heeft hij zich gisterenavond zodanig uitgeput met al dat drinken dat hij nu moet recupereren? (en kan het zijn dat hij vanavond weer van voren af aan begint omdat hij 's morgens niet genoeg heeft gehad?)

    Nogmaals bedankt!

    Groetjes,

    Iris
     
  4. Heidi Akkers

    Heidi Akkers Fanatiek lid

    30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    kan zijn inderdaad dat hij regelt, maar misschien meer voor de hand liggend dat hij moe is van gisteren, dat heeft geuit door snel te komen (goed dat je hem dan aanlegt) en nu even genoeg heeft en zijn rust pakt.

    Ik zeg dat ook vaak tegen moeders als we erg bezig zijn geweest met oefenen en aanleggen en afhalen en weer opnieuw aanleggen: kindjes kunnen daar op reageren, dat is vermoeiend, stel je voor dat je mag eten en na iedere hap wordt je vork je afgenomen, mag je staan, zitten, en krijg je je vork opnieuw aangereikt! (komisch beeld? dat is wat we in feite met kindjes doen!)

    Succes verder, kijk het gewoon een dagje aan. Goed dat jullie op de goede weg zijn!

    Groetjes Heidi Margit
     

Deel Deze Pagina