Hoe sociaal zijn jullie?

Discussie in 'De lounge' gestart door Doortje25, 30 jan 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Doortje25

    Doortje25 Fanatiek lid

    25 jul 2010
    4.055
    884
    113
    Naar aanleiding van het topic 'verwachtingen van anderen' spookte het volgende door mijn hoofd. Ben benieuwd of er mensen zijn die zich er ook een beetje in herkennen hihi!

    Van huis uit ben ik niet sociaal opgevoed. Ik heb een warme opvoeding gehad, maar mijn ouders zijn redelijk egocentrisch en waren vooral op het werk en gezin gericht, niet op de omgeving. Dat ik eigenlijk niet zo sociaal ben opgevoed ontdekte ik toen ik mijn man leerde kennen. Ik ben bijvoorbeeld niet van elke dag even bij iedereen polsen hoe het met ze is via de app of elke avond even met mijn moeder bellen. Dit gebeurt bij hem thuis wel en in zijn omgeving zijn veel 'sociale verwachtingen'. Ook stuur ik geen kaartjes met verjaardagen en hij moet me echt aansporen een geboortekaartje bij een van de buren in de bus te gooien. Ik kan hartstikke blij zijn voor diegene, maar op de een of andere manier mis ik dat initiatief ertoe. Ik ben namelijk wel heel sociaal en geïnteresseerd wanneer ik mensen persoonlijk zie en spreek. Mijn zus herkent dit en heeft voor zichzelf een digitale verjaardagskalender gemaakt zodat ze altijd op tijd een kaartje naar jarigen stuurt. Onwijs leuk, maar ik ben altijd een dag te laat haha! Ik vroeg voorheen bekenden ook niet zomaar binnen als ze wat kwamen brengen of ophalen, ook dat heb ik mezelf echt aan moeten leren. Ik dacht die willen gewoon snel verder, zou ik ook willen :D Toen ik net bij mijn man thuis kwam, zei ik zijn ouders zelfs geen gedag als ik weer ging. Dan ging ik er gewoon via de voordeur weer vandoor terwijl zij binnen zaten. :roflmao: Ik heb mezelf heel veel bij moeten leren op dat gebied in de afgelopen 21 jaar haha!

    Nu deed een vriendinnetje van mijn dochter dat laatst ook en ik moest daar erg om lachen. Ik herkende het meteen en mijn man vond het maar raar haha!

    Het zit er bij mij gewoon niet in gebrand. Ik sta voor iedereen klaar, heb een grote vriendenkring en ben nooit te beroerd om ergens mee te helpen en bied dat ook heel vaak aan, maar dat galante van een kaartje sturen of die kleine sociale dingetjes die er juist zo toe kunnen doen, die mis ik nog altijd een beetje al doe ik echt mijn best :oops: Gelukkig heb ik een man die eraan denkt iets mee te nemen als we bij vrienden wat gaan eten en in mijn ogen is hij soms zelfs te sociaal. Dan kom je dus meer uit bij het voldoen aan de verwachtingen van anderen.

    Hoe is dat bij jullie? Hoe sociaal zijn jullie? Is het galante bij jullie er met de paplepel ingegoten of ook niet?
     
  2. Lynx

    Lynx VIP lid

    19 jul 2008
    8.482
    2.382
    113
    Mijn moeder is wel altijd heel attent. Ik ook minder.
    Ik denk wel aan de ander, koop kaartjes enzo, maar vaak vergeet ik ze dan te versturen.
    Als er wat met iemand is, leef ik mee, denk aan die persoon, maar toch vraag ik er te weinig naar. Bij hele goede vriendinnen wel overigens.
    Mijn partner doet er zelf helemaal niets aan, vraagt ook wel ooit hoe het gaat met iemand, maar het duurt altijd even. We zijn een beetje passief sociaal ben ik bang.
    Ik zou ook wel wat actiever sociaal willen zijn.
     
    Doortje25 vindt dit leuk.
  3. Inge1984

    Inge1984 Fanatiek lid

    10 sep 2015
    1.586
    1.402
    113
    Denk dat ik net als jij ben. Kaartjes voor verjaardagen zou niet eens in me op komen. Ik stuur nog wel een appje om te feliciteren. Als ik tenminste weet dat diegene jarig is want een verjaardagskalender hebben ook niet. Geboortekaartjes koop ik altijd heel fanatiek om het vervolgens nog weken op de kast te hebben liggen. En dan denk ik elke keer: Oh ja, dat ding moet ik nog even versturen. Net zolang tot het echt heel raar zou zijn om nog iets te sturen.

    Iets mee nemen naar vrienden doen we ook nooit. Maar dat komt misschien omdat we gewoon vaak bij elkaar over de vloer komen. We komen regelmatig aanwaaien bij elkaar. Bij mensen waar we b.v. echt maar 1x jaar komen neem ik altijd wel iets mee. Hoewel dat meestal een fles wijn is die we nog hadden liggen omdat ik weer eens vergeten ben iets te halen.

    Informeren naar hoe het met iemand gaat ben ik helaas ook niet zo goed in. Dat gaat meestal volgens hetzelfde principe als de geboortekaartjes. Ik denk "even vragen hoe het met .. is". Ben vervolgens weer afgeleid en dat proces herhaalt zich continue. Gelukkig zie ik onze vrienden vaak genoeg, want als ik mensen fysiek zie kan ik het wel. Eigenlijk was ik in het pre-digitale tijdperk waarschijnlijk beter uit de bus gekomen. Vandaar dat ik ook niet aan social media doe.

    Daarentegen hebben we een grote gezellige vrienden groep. Houden erg van feestjes en visite en iedereen weet dat de deur bij ons altijd open staat. Het gebeurd echt met regelmaat dat er opeens mensen komen aanwaaien en we spontaan gaan borrelen/eten.
     
    Doortje25 vindt dit leuk.
  4. Neilia

    Neilia Niet meer actief

    Ik ben redelijk sociaal.
    Probeer altijd wel aan dingen te denken, maar mijn hoofd is een vergiet.
    Ik zeg mensen altijd gedag, maak een praatje, help als het kan, op school probeer ik ook altijd te helpen.
    Ook stuur ik een berichtje om te vragen hoe het gaat als je ziek bent..
    ik stuur altijd een kaartje met verjaardagen, huwelijksdatums etc
     
    Doortje25 vindt dit leuk.
  5. Achterkantvandemaan

    31 dec 2020
    6.989
    7.024
    113
    Ik zou het niet sociaal maar attent noemen.

    Ik denk altijd overal aan, ook heel irritant hoor. M'n hoofd steeds vol met wat anderen bezighoudt. Belangrijke afspraak in zkh, verjaardag, kind voor het eerst naar opvang, nieuw huis, geslaagd voor een studie, noem maar op. Altijd en overal kaartjes of bloemen voor sturen (of appjes, kind voor het eerst naar de opvang dan stuur ik geen bloemen hoor :roflmao:).

    Mijn man heeft een beetje wat jij hebt, nul van dit hahaha. Als wij naar zijn ouders gingen, was het daar ook altijd ineens opstaan en gaan. Geen kus, knuffel, gewoon oke doei. Ik heb dat altijd zo raar gevonden. Nu nemen we wat meer de tijd voor het afscheid. 'Bedankt voor de lunch, voor het avondeten. Fijne avond, we spreken elkaar snel. Knuffel, kus'

    Ik snap werkelijk niet dat mensen dat anders kunnen doen.
     
    Aegyo, Nellie4 en Doortje25 vinden dit leuk.
  6. Adje

    Adje VIP lid

    21 aug 2015
    15.409
    23.923
    113
    Nou, ik moet er niet aan denken om dagelijks iedereen in mijn omgeving te appen om te vragen hoe het met ze gaat. En daarbij ook niet dat ze dat bij mij doen. Veel te veel gedoe.
    Maar dat vind ik niks met sociaal zijn te maken hebben, maar eerder met niet bovenop iemands lip gaan zitten en ze wat ruimte geven.

    En kaartjes sturen doe ik nog wel, maar niet naar iedereen. Bij sommigen volstaat dan een appje oid. Ik denk dat je nog sociaal genoeg op andere manieren kan zijn dan verplichte dagelijkse appjes of kaartjes sturen.
    Sowieso zou ik niks moeten hebben van al die verwachtingen. Ik probeer ook niets van anderen te verwachten in dat opzicht, ik heb liever gewoon dat iedereen zichzelf daarin kan zijn.
     
    Nellie4, maviju, Vero0504 en 6 anderen vinden dit leuk.
  7. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.705
    42.533
    113
    Iedereen verbleekt bij mijn moeder, die denkt aan elke verjaardag, trouwerij, baby, operatie etc..

    Ik heb het redelijk van haar geërfd, maar niet zo als zij.
     
    Doortje25 vindt dit leuk.
  8. Asil

    Asil VIP lid

    14 nov 2018
    9.563
    8.992
    113
    Vrouw
    Ik noem het ook meer attent dan sociaal.
    Vergeet regelmatig een kaart of verjaardag.

    Maar sociaal ben ik voor 10, misschien wel te! Althans volgens mijn vriend.

    Ik ben dat type die achter je aan loopt omdat je label uit je nek steekt. Die al van kilometers ziet dat je "iets" aan hulp nodig hebt. Even wat voor je pakt van de bovenste plank bij de super, jij die je karton weg staat te gooien maar een windhoos alles uit je handen rukt. Ik sta dat met jouw op te ruimen. Sta je stil met de auto. Ik heb startkabels. Sta je verdrietig naast mij op het station, ik vraag hoe het met je gaat en bied je een knuffel aan, enz.
     
    Nellie4, cobydecoba, Doortje25 en 3 anderen vinden dit leuk.
  9. Majo1983

    Majo1983 Fanatiek lid

    1 feb 2013
    3.634
    2.336
    113
    Vrouw
    Broek
    Ik ben meestal wel attent! Ik regel altijd alle cadeautjes voor verjaardagen, afscheid collega's, kaartjes bij ziek zijn.

    En ik ben zo juist niet opgevoed. Denk eerder dat het de aard van het beestje is.
     
    Doortje25 vindt dit leuk.
  10. artie

    artie Fanatiek lid

    27 sep 2021
    2.561
    2.890
    113
    Vrouw
    Ik denk dat ik ergens in het midden zit. Ik probeer wel attent te zijn omdat het zo hoort, maar het kost me soms wel een serieuze inspanning om aan de verwachtingen te voldoen.
    Ik stuurt wel kaarten naar mensen het dichtste bij, maar niet naar iedereen. Ik vergeet ook nooit verjaardagen, ik heb een soort van interne verjaardagskalender ofzo denk ik.
    Vragen hoe het gaat hoef ik zelden te doen, daar is man me altijd voor :roflmao: hij kan ook echt zo doorvragen bij mensen, niet zo enkel een beleefde 'alles goed'.
    via app doe ik ook wel eens bij dichte mensen, maar nu ook weer niet zo vaak. Vooral al het weer even geleden is dat ik ze zag.
    Ik probeer ook wel aan belangrijke dingen te denken en er dan naar te vragen. Maar moet eerlijkheidshalve wel zeggen dat dat minder wordt als je merkt dat dat eenrichtingsverkeer is.

    Ik hou wel echt niet zo van al dat gekus en geknuffel als je met mensen afspreekt. Spijtig dat dat niet weg gebleven is na corona. Daar ben ik niet zo sociaal in denk ik, al doe ik het wel maar ik zal nooit de eerste zijn. En sowieso hou ik veel meer van kleine groepjes of een op een om af te spreken.

    Als kind en puber, eigenlijk tot een jaar of 5 geleden, was ik wel echt extreem verlegen, en dat werd denk ik wel vaak als asociaal gezien. Ik durfde letterlijk niks te zeggen in een groepje ofzo. Wordt dan al snel als boos, ongeinteresseerd of onbeleefd gezien terwijl dat helemaal niet zo was, ik blokkeerde gewoon. Dat is gelukkig wel verbeterd de laatste jaren.
     
    Doortje25 vindt dit leuk.
  11. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.434
    8.282
    113
    Het grappige is dat mijn ouders tegelijkertijd heel sociaal zijn en tegelijkertijd eigenlijk helemaal niet. :roflmao: Zo ben ik dus ook opgevoed. Ik ben, denk ik, net als mijn ouders, heel erg gericht op anderen. Ik houd (heel) veel rekening met anderen, ben behulpzaam, probeer het anderen naar hun zin te maken, enz. Maar tegelijkertijd waren zij en ben ik niet iemand die wekelijks belt, laat staan dagelijks (ik doe het niet eens maandelijks...ik houd niet van bellen ;)). Ook ben ik nogal van zo min mogelijk aan 'sociale verwachtingen'. Dat is voor mij niet 'sociaal zijn', sterker nog, als je iets puur doet omdat het 'moet', vind ik dat helemaal niet per sé sociaal. Omdat anderen dat anders ervaren en ik, zoals ik schreef, probeer het anderen naar hun zin te maken, heb ik inderdaad ook alarmen in mijn telefoon staan voor verjaardagen. Als mensen onverwacht aan de deur staan, vind ik dat echt niet prettig. Niet omdat ik ze niet zou willen zien, maar ik houd niet van het onverwachte. Liever dus vooraf aangeven en dan ben ik hartstikke sociaal. ;)

    Ik heb wel het e.e.a. geleerd van mijn schoonmoeder. Die heeft alles tot in het extreme. Mijn man heeft het deels. Hij zal eerder bellen, maar hij vindt kaartjes echt de grootste onzin die er zijn. En qua iets meenemen, ben ik meestal degene die daar aan denkt. Cadeautjes regel ik sowieso. ;)
     
    Doortje25 en cowgirl80 vinden dit leuk.
  12. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.710
    32.571
    113
    Ja zo denk er ik ook over. Zou het persoonlijk ook echt vreselijk vinden om elke dag een appje te krijgen of te moeten versturen. En zie mijn ouders sowieso wel 2x per week, maar van verplicht moeten bellen elke dag zou ik niet goed worden.
     
  13. evaleana

    evaleana Fanatiek lid

    2 nov 2021
    3.859
    4.937
    113
    Mijn schoonouders moeten altijd een berichtjes als we bv weer thuis zijn, het is 15-20 minuutjes rijden… ik vind dat echt irritant. Soms gaan we bv niet meteen naar huis, maar nog even boodschappen doen of weet ik wat - en dan hebben we dus 30 berichtjes met ‘zijn jullie al thuis?!?!’.
    Mijn ouders zijn niet zo, maar dat betekent niet dat ze niet sociaal of attent zijn. Ik vind mijn ouders juist heerlijk ongecompliceerd, alles is goed, niks is gek. En daarmee eigenlijk juist heel sociaal en attent. Contact of aan bv een verjaardag denken zegt niet alles, soms is dat ook puur ‘omdat het moet’ zeg maar - daar hou ik niet zo van.
     
    Doortje25 vindt dit leuk.
  14. Beausecret

    Beausecret VIP lid

    26 apr 2016
    5.302
    5.920
    113
    Vrouw
    Ik ben niet sociaal opgevoed. De mensen bij ons thuis werden nog net niet de deur uitgekeken bij wijze van. Vriendjes en vriendinnetjes over de vloer? Liever niet. Mijn moeder had veel ruimte nodig en liever geen mensen in huis (die konden dan alles toch alleen maar vies maken). Helaas dus geen warme herinneringen haha. Mijn man daarentegen komt uit een groot gezin en niks is te gek. Daar leer ik nu veel van en moet dus ook een knop omzetten als hier iemand binnenstapt. Om aardig te zijn, iemand te verwelkomen en gastvrij te zijn. Echt erg eigenlijk, dat dat er zo ingebrand kan zitten.
     
    Doortje25 vindt dit leuk.
  15. Spectre

    Spectre VIP lid

    5 nov 2015
    17.846
    16.878
    113
    Vrouw
    Mijn moeder is wel heel attent of sociaal, net hoe je het wil noemen. Mijn zus is precies zoals haar, maar ik ben dat minder. Ik stuur wel altijd een verjaardagskaartje naar familie wanneer ze jarig zijn. Maar er kunnen ook dagen zijn dat ik het gewoon druk heb met mijn eigen dingen en dan er gewoon niet aan denk om te appen of te vragen hoe het gaat. Meestal is mijn moeder mij al voor.
    Op straat heb ik ook geen behoefte aan gesprekken met vreemden. Ik maak best eens een klein praatje, maar ik neem niet vaak het initiatief.
     
    Doortje25 vindt dit leuk.
  16. aardbei1707

    aardbei1707 Fanatiek lid

    20 aug 2012
    3.865
    542
    113
    Ik onthoud juist alles. Dus precies wanneer iemand jarig is en stuur dan een Appje.

    Ben geen beller dus kan voorkomen dat ik me moeder soms een week niet spreek. Maar is voor ons allebei oké.

    Maar op straat ben ik niet zo heel snel sociaal tegen vreemde of vage kennissen zeg maar. Zeg wel gedag of zo maar maak niet snel een praatje, dit komt bij mij denk ik meer omdat ik wat verlegen ben maar heb er ook niet altijd zin in
     
    Doortje25 vindt dit leuk.
  17. Splitijsje

    Splitijsje Fanatiek lid

    21 nov 2020
    2.969
    3.059
    113
    Vrouw
    Voor mij is gedag zeggen als ik ergens op bezoek ben geweest (of dat nou bij familie, vrienden of etentje met collega's is) standaard (en als ik binnenkom ook :)). Ik persoonlijk koppel dat meer aan omgangsvormen dan aan sociaal en/of attent zijn.

    Ik denk over het algemeen dat interesse of laten weten dat je aan iemand denkt bijna altijd wordt gewaardeerd. Op basis daarvan probeer ik dingen die belangrijk zijn voor de mensen om me heen te onthouden (sollicitatie, eerste echo, ziek, verjaardag etc.) Ben ik super sociaal? Nee, niet in de zin dat ik een allemansvriend ben of perse graag een praatje pot maak. Maar oprechte interesse tonen en attent zijn voor degenen die belangrijk zijn voor mij, dat doe ik graag.
     
    Doortje25 vindt dit leuk.
  18. JupitR

    JupitR VIP lid

    13 mei 2020
    6.120
    6.659
    113
    Vrouw
    Dit was ook het eerste waar ik aan dacht. De beschrijving uit de OP hebben meer met attent zijn te maken dan met sociaal zijn. En ik kan me voorstellen dat je attent zijn meer moet aanleren dan sociaal zijn.

    Ik ervaar het andersom; ik ben niet per se heel sociaal, maar wel attent. Ik hou van kaartjes sturen en onthoud wanneer mensen jarig zijn en zorg dat ik ze feliciteer of een kaartje stuur. Ook andere belangrijke mijlpalen onthoud of noteer ik en vraag ik na.

    Maar als ik ergens weg ga, hoef ik echt niet per se een knuffel te geven of een kus. Ik vind dat meer ongemakkelijk. Het liefste zeg ik gewoon doei. Net zoals ik 'hoi' als begroeting ook wel voldoende vind. En mensen die langskomen om iets te brengen vraag ik ook niet per se binnen, want dan heb ik daar misschien geen behoefte aan. Nu komt dat ook niet zo vaak voor.
     
    NiekeKris en Doortje25 vinden dit leuk.
  19. Milkyway7

    Milkyway7 Fanatiek lid

    28 apr 2020
    1.424
    934
    113
    Vrouw
    Noord-holland
    Attent ben ik wel. Stuur altijd kaartjes of een appje bij verjaardagen. Weet niet waarom maar ik onthoud altijd alles qua datums.
    Onder sociaal zijn versta ik meer contacten aangaan en onderhouden. Daar ben ik slecht in. Merk ook dat ik daar nooit behoefte aan heb eigenlijk. Natuurlijk zijn er wel vaak situaties waarbij het zal moeten en dan gaat het me ook goed af omdat ik mij dat aangeleerd heb maar van nature zeg ik nee, niet echt sociaal.
     
    Doortje25 vindt dit leuk.
  20. riean

    riean VIP lid

    21 apr 2014
    5.528
    7.033
    113
    Het is denk ik meer attent wat je bedoelt idd. En nee, dat ben ik niet echt. Ik heb er lang tegen gestreden, omdat ik vond dat ik dat wel moest zijn. Een jaar of 2 geleden heb ik besloten: het kost me teveel energie om het proberen te zijn, en dan alsnog het gevoel hebben dat ik faal omdat het me niet lukt. Dus sindsdien accepteer ik dat ik niet attent ben (voor wie de podcasts van Omdenken luistert, herkenbaar denk ik :roflmao:)
    En sindsdien merk ik dat ik juist soms wel attent ben, uit mezelf, en wel kaartjes stuur. Maar het is niet geforceerd meer. En ik geef ook aan aan collega's bijvoorbeeld dat het echt geen onwil is, maar dat ik het gewoon vergeet, een kaartje met verjaardagen ofzo.

    Daarnaast ben ik wel sociaal, dat kan bijna niet anders met mijn opvoeding ;) met ouders die in de sociale sector werkzaam zijn. Dus ik weet heel goed hoe het moet, en heb een sociale opleiding gedaan. Al merk ik wel dat nu mijn leven druk is met 4 kinderen en werk ik ook wel eens denk: nu even niet, dan maar niet sociaal op dit moment.
    En dat is soms ook heerlijk :)
     
    NiekeKris en Doortje25 vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina