Hoe troost jij je oudere baby 's nachts?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Aafje2000, 10 nov 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Aafje2000

    Aafje2000 Lid

    15 sep 2012
    29
    0
    1
    NULL
    NULL
    Ik ben benieuwd hoe jullie je oudere baby troosten in de nacht, er vanuitgaande dat de baby niet huilt vanwege honger. Maar vanwege niet (meer) zelf de slaap kunnen vatten (plotseling wakker geworden of zoiets).

    Het bedje van mijn baby staat op wieltjes en dit is echt perfect voor 's nachts troosten (even heen en weer rijden werkt als een trein), maar wij gaan binnenkort bij mijn broer logeren en dan gaat mijn baby in het campingbedje, waaronder geen wieltjes zitten. Dus ik moet een andere weer-in-slaap-val-techniek gaan toepassen. Ik wilde sowieso al het in slaap heen-en-weer-rijden gaan afbouwen, maar dit is dus wel een goed moment.

    Tips? Liefst iets waarbij ze gewoon in haar bedje kan blijven liggen.
     
  2. snoeppapiertje

    snoeppapiertje Bekend lid

    24 feb 2014
    582
    0
    0
    Wat is een oudere baby?
    Ik geef bij onze dochter van 8 weken de speen terug een aai over de bol en weer weg.
     
  3. Saar22

    Saar22 Niet meer actief

    Hier met onze zoon van 10 maanden altijd een hand op zijn buik en evt. een liedje zingen. Als het echt niet gaat een slokje bv.

    Mijn man kan het trouwens beter. Als meneertje mij ruikt huilt hij liever door voor een slokje troost.
     
  4. Babyliz

    Babyliz Fanatiek lid

    4 feb 2011
    1.038
    0
    36
    NULL
    Bv is hier de enige remedie ;)
     
  5. Aafje2000

    Aafje2000 Lid

    15 sep 2012
    29
    0
    1
    NULL
    NULL
    Borstvoeding helpt hier inderdaad ook. Maar liever probeer ik eerst iets anders...

    Met 'oudere baby' bedoel ik: 7 maanden en ouder.
     
  6. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Gewoon over haar bol wrijven, zeggen dat het tijd is om te gaan slapen, en weer weggaan.
     
  7. 2jees

    2jees Niet meer actief

    Oudere dat noem ik boven 6 maand;)

    Hier altijd BV en dat namen ze ook meestal wel, even rondlopen ofzo. Bij je nemen.
     
  8. pepe

    pepe Fanatiek lid

    29 okt 2012
    1.021
    0
    36
    Hier is dat optillen en door de kamer ''deinzen'' Kan er ff geen ander woord voor vinden... beetje zo met je bovenlichaam op en neer. Mijn man kan dit ook beter, die heeft het in 5 minuten klaar en ik kan een half uur staan zonder slapende baby. Maar dit verschilt ook wel eens.
     
  9. Aafje2000

    Aafje2000 Lid

    15 sep 2012
    29
    0
    1
    NULL
    NULL
    Haha, 6 maanden is inderdaad ook een oudere baby...

    Dank voor jullie reacties! Uit bed halen en 'deinzen' helpt hier inderdaad ook wel om te kalmeren, maar om redelijk geruisloos weer in slaap te krijgen, helpt dat minder goed.

    Als ik het zo lees, is de beste manier dus gewoon om het aan de papa's over te laten ;).

    Over de bol aaien heb ik ook weleens geprobeerd, maar hierdoor begint ze heel hard te huilen. Of is dat een kwestie van vaak doen en haar laten wennen dat dat de troostmanier is?
     
  10. Kiwi25

    Kiwi25 Niet meer actief

    Ik zou toch proberen om haar te leren zelf weer in slaap te vallen, in haar eigen bedje, in plaats van in slaap gewiegd/gereden worden. Het probleem is namelijk dat als je kindje later in de nacht weer een keer wakker wordt, ze weer niet weet hoe zelf in slaap te komen en dus afhankelijk is van jullie.

    Ik las je vraag namelijk en bedacht als antwoord 'niet'. Ik hoef mijn dochter nooit te troosten 's nachts (na 6 mnd), alleen als ze heel ziek is. Ze gaat soms weleens 'ineens' huilen, soms lijkt het alsof ze dat half in haar slaap doet, maar de eerste 5 minuten laat ik haar. In 99% van de gevallen houdt ze namelijk zelf weer op binnen 5 min en is ze zelf weer in slaap gevallen. Juist als ik er direct naar toe ga en aai over bol geef en kus en 'het is nacht, ga maar slapen' zeg, dan wordt ze bewuster/helderder wakker en gaat ze alleen maar harder huilen op het moment dat ik de deur dicht trek. Het heeft even geduurd voor ik doorhad dat het bij haar zo werkte (elk kindje misschien anders). Toen ze heel jong was had ze ook een inslaaphuiltje, dan werkte het beter om weg te lopen en haar 5 minuten te laten huilen, dan bij haar bedje te blijven tot ze stil/in slaap was.

    Als ze 'gewoon' huilt, en dus niet compleet overstuur aan het krijsen is, dan zou ik de methode toepassen van er naartoe lopen aai/kus/knuffel/liedje/wat-je-wil en binnen 1 minuut weer weg. Elke 5 minuten terugkomen als ze blijft huilen.
     
  11. manamana

    manamana Fanatiek lid

    30 apr 2014
    1.372
    22
    38
    het Noorden
    Soms hielp een aai over de bol en het speentje teruggeven, soms troosten door haar in je armen te nemen. Maar meestal gaf ik de borst, dat werkt toch het beste.
    Nu gebeurt het hoogst zelden dat dochter wakker wordt, en dan is even vasthouden en kalmeren vaak genoeg. Ze wil de borst ook niet altijd meer.
     
  12. Line

    Line Fanatiek lid

    7 jan 2007
    2.694
    265
    83
    Borstvoeding, bij alledrie. Bij de een kwam het meer voor dan bij de ander dat ik s'nachts moest troosten. Tussen de 6 en 12 maanden vind ik sowieso een pittige tijd. Tandjes, sprongetjes, verlatingsangst.
     
  13. Cooks

    Cooks Fanatiek lid

    9 mrt 2011
    1.312
    66
    48
    Overijssel!
    meestal speentje en weer op dr rug leggen :) (ligt meestal op dr buik als ze huilt) als dat niet helpt wat drinken als dat niet helpt haal ik haar er uit.
     
  14. yossie

    yossie Fanatiek lid

    4 jan 2011
    1.784
    0
    36
    Hier laat ik hem eerst een paar minuten huilen omdat hij vaak nog half slaapt en da zelf weer verder slaapt. Als het echt overstuur is ga ik uiteraard direct.

    Troosten doe ik afhankelijk van de situatie of door enkel zijn muziekje aan te zetten, of dor een aai over zijn buik/rug of door hem er even uit te tillen en te knuffelen. Vaak slaapt hij binnen een paar minuten weer. Komt overigens niet vaak voor hoor.
     
  15. tompoes

    tompoes Bekend lid

    12 okt 2014
    979
    0
    0
    Centrum
    Mijn dochter had ook een inslaaphuiltje dat ging vanzelf over. *klopt af* ze wordt nooit wakker 's nachts. Heeeeeeeeeel zelden is ze dr speen kwijt en loop ik ff heen en weer.
    Bij ziekte staat er een rietjesbeker water op de commode. Als ze wakker wordt ga ik er heen, krijgt ze een knuffel, desgewenst een schone luier en wat drinken.
     
  16. Aafje2000

    Aafje2000 Lid

    15 sep 2012
    29
    0
    1
    NULL
    NULL
    Dank voor jullie tips! Heb ik echt wat aan. Ik denk inderdaad dat ik haar wat meer de kans moet geven zelf in slaap te vallen. Ik ben er vaak wel snel bij en dan leert ze natuurlijk niet zelf weer de slaap te vatten.

    Maar dat komt ook omdat ze al heel snel in standje 'krijsen' schiet. Dus het rustige inslaap-huilen duurt vaak maar héél kort, waarna ze dan behoorlijk snel overstuur raakt. Maar misschien houd ik dat op deze manier wel zelf in stand. Blijft lastig...
     
  17. red88

    red88 VIP lid

    3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Mijn oudste jengelde soms wat, dan liet ik haar even.
    Mijn jongste ging binnen no time over naar krijsen dus bij de 1e kik stond ik erbij.
    Speentje en even over haar rugje aaien/wrijven (buikslaper) hielp wel en anders wilde ze drinken. Ze dronk zich praktisch nooit in slaap en ging weer wakker haar bedje in.
    Rond 8/9 mnd werkte soms niks meer en bij mij in slaap vallen kon ze niet, ook niet als ik naast haar bedje zat.
    Liet haar toen 2-3 min huilen en dan herhaalde ik ons ritueeltje van bv/troosten, in bed leggen, slaap lekker zeggen etc.
    Absoluut geen voorstander van laten huilen maar helaas hier t enige wat werkte. 2-3 min vond ik dan wel acceptabel.
    Eerst nog wel geprobeerd op ons bed samen. Dan was het 1-2u huilen in een houdgreep. Enige verschil was dan wel dat ik bij haar was maar vond dat te zielig
    Overigens is ze een prima slaper en als ze wel s wakker wordt s nachts, is het binnen 1 minuut opgelost tenzij er echt wat is natuurlijk.
     

Deel Deze Pagina