Hoe vaak en hoeveel huur/zorgen/KGB moet jij terug betalen?

Discussie in 'De lounge' gestart door heidiane, 25 jul 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. heidiane

    heidiane Fanatiek lid

    5 jul 2010
    1.720
    1.647
    113
    Ik heb nu huurtoeslag en KGB. Maar ben heel benieuwd hoe vaak het gebeurd dat je het terug moet betalen en hoeveel dan.
    Jaren terug echt wel 4000 euro en 3000 terug moeten betalen aan kinderopvangtoeslag. Dit was voor mij heel lastig te berekenen door onregelmatig werken en eigenlijk heel veel opvang te moeten nemen ivm ik steeds een ander rooster had.
    Dit wordt wel berekend op jaar inkomen maar ben toch benieuwd wat ongeveer normaal is.
     
  2. nelta

    nelta VIP lid

    28 apr 2009
    18.321
    8.798
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Wij krijgen alleen KOT en zet mijn inkomen altijd wat hoger, zo hoef je nooit terug te betalen. I
     
  3. sannever

    sannever Fanatiek lid

    22 jan 2014
    1.713
    1.522
    113
    Vrouw
    Thuis
    Ik heb het nog nooit terug hoeven betalen maar check af en toe wel wat de belastingdienst invuld bij je geschat jaarinkomen, ik zie regelmatig voorbij komen dat ze het te laag inschatten.Je kan je jaarinkomen ook iets verhogen zodat je zeker niet terug hoeft te betalen.
     
  4. Mapje

    Mapje Niet meer actief

    Wij hebben alleen KOT maar nooit terug hoeven betalen. Zet ons inkomen altijd hoger zodat we eerder terugkrijgen dan bijbetalen. En we passen altijd alles netjes aan mocht het nodig zijn tussendoor.
     
  5. NORAH1979

    NORAH1979 Fanatiek lid

    18 aug 2017
    1.329
    645
    113
    Vrouw
    We kregen vorig jaar ineens kindgebonden budget uitbetaald naast de kot. Nu heeft mijn vriend wat extra's ontvangen en moeten we van het kgb 139 terugbetalen.

    De kot weet ik nog niet.

    Heb voor 2021 de inkomens wel een stuk hoger gezet. Hierdoor ontvangen we nu geen kgb meer en is de kot verlaagd.
     
  6. brownielover

    brownielover VIP lid

    9 mrt 2009
    7.506
    2.501
    113
    Nederland
    Wij hebben 2 keer geloof ik moeten terug betalen, een paar duizend euro. Is jaren geleden, woonde toen net op onszelf en wisten niet dat we ons inkomen zelf moesten aanpassen.

    Nu staat ons inkomen iets hoger en de opvang lager.
     
  7. flipflop

    flipflop Fanatiek lid

    4 dec 2010
    3.179
    936
    113
    Zuid-Holland
    Ik moet dit jaar van kgb, huur en zorgtoeslag een paar tientjes terug betalen. Ik zet elk jaar mijn geschatte inkomen omhoog, nu dus weer gedaan toen ik las van vorig jaar iets terug te moeten betalen. Zijn tot nu toe elk jaar kleine bedragen, maar toch betaal ik liever niets terug!
     
  8. Saartje33

    Saartje33 Fanatiek lid

    6 dec 2018
    3.477
    5.135
    113
    Vrouw
    Toen we ook kot kregen heb ik een keer of 3 moeten terug betalen. Variërend van een paar tientjes tot 1000€
    Sinds ik niet meer werk heb ik nooit meer iets hoeven terug betalen, maar krijg ik bijna elk jaar nog wat meer terug na de definitieve berekening.
     
  9. Damay77

    Damay77 VIP lid

    18 apr 2010
    13.645
    7.430
    113
    Vrouw
    Ik krijg kgb, kot en huur. Nooit terug hoeven betalen. Krijg altijd terug. Kwestie van je verzamelinkomen een paar 1000 euro hoger zetten dan dat het waarschijnlijk gaat worden.
    Je krijgt dan maandelijks wel iets minder maar met eindberekening wordt dit recht getrokken. Zodra ik m'n jaaropgave van m'n werk binnen heb, pas ik m'n toeslagen van afgelopen jaar aan en paar weken daarna heb ik het geld wat ik nog terug krijg al op m'n rekening. Ik wacht dus niet af wanneer de belastingdienst mijn toeslagen definitief gaan berekenen.
    In jouw geval: wat hoger inschatten? Gemiddelde nemen van je uren? En anders per maand je uren aanpassen op je gewerkte uren. Dus stel dat je geschat hebt dat je 80 euro opvang nodig hebt en na die maand blijkt het 100 euro te zijn dan pas je dit achteraf gewoon meteen aan. En dit kan je elke maand doen. Maar is wat meer werk. Ik zou proberen een gemiddelde aan uren te nemen icm je inkomen hoger inschatten.
     
    Orchid24 en Saartje33 vinden dit leuk.
  10. Amaranthas

    Amaranthas Fanatiek lid

    29 nov 2013
    3.449
    3.779
    113
    Hier alleen KGB en moet 341 terug betalen van vorig jaar. o_O
     
  11. YaelStone

    YaelStone Fanatiek lid

    5 aug 2019
    2.264
    4.134
    113
    Als je je loon standaard hoger inschat zal je niets terug hoeven te betalen. Beter te ruim en wat terug krijgen dan te weinig en moeten betalen.
     
  12. Liekje81

    Liekje81 VIP lid

    6 sep 2013
    18.553
    21.036
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Zo doe ik het ook.
     
  13. heidiane

    heidiane Fanatiek lid

    5 jul 2010
    1.720
    1.647
    113
    Bedankt voor de reacties.
    Ik ga per oktober 4 uur per week minder werken. Ben ik iets meer thuis voor de kinderen. En is er minder kans dat ik terug moet betalen. Verder was de huur net nog goed. Bijna te hoog voor mijn loon. Dan heb ik liever minder loon en wat meer thuis de periode dat de kinderen nog thuis zijn. En ook al zijn ze niet meer heel klein en vind mijn dochter het heerlijk om alleen thuis te zijn vind ik zelf thuis zijn dan net iets belangrijker. Werken kan daarna altijd nog.
    Ik zag dat mijn'geschatte loon 5000 minder was dan mijn loon afgelopen jaar. Ik ga hem niet hoger zetten. Wél pak ik daar alleen van wat echt nodig is. Ga nog eens mijn loonstroken na hoe ze uiteindelijk aan dat bedrag gekomen zijn.
     
  14. Juul75

    Juul75 VIP lid

    8 apr 2010
    11.884
    7.594
    113
    Let op, zoals je het nu beschrijft ga je dus dik terug moeten betalen! Tenzij je dit die 4 uur minder 5000 euro minder gaat verdienen.

    Beter om een pro forma jaar overzicht te laten maken met je nieuwe loon, en daar 2000 euro boven te gaan zitten.
     
    Vero0504 en sannever vinden dit leuk.
  15. sannever

    sannever Fanatiek lid

    22 jan 2014
    1.713
    1.522
    113
    Vrouw
    Thuis
    Zoals juul zegt, je kan beter je geschat jaarinkomen omhoog doen anders moet je echt terug betalen.Je kan ook een proefberekening maken met wat de belastingdienst nu ingevuld heeft en een hoger jaarinkomen,dan zie je of er verschil in toeslagen is.
     
  16. zigzag

    zigzag Fanatiek lid

    21 okt 2015
    1.920
    661
    113
    Vrouw
    Zoals eerder aangegeven: Nooit zomaar klakkeloos alles aannemen van de BD. Je zou de eerste niet zijn waarbij het geschatte loon door HEN omlaag wordt gezet en er vervolgens terugbetaald moet worden omdat je toch hogere inkomsten had dan ZIJ hadden verwacht.
    Zou het dus juist gelijk houden op vorig jaar i.p.v. €5000 minder zoals de BD heeft bedacht, als je nu al weet dat je minder uren zult werken dan in 2020. Dan zou je namelijk sowieso wel goed moeten zitten.
     
  17. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.509
    26.042
    113
    Vrouw
    Ik betaal vaak tussen de 500 terug aan zorgtoeslag en kgb. Ik hou er rekening mee en zet 500 of meer al apart. Ook dit jaar zet ik minimaal 500 opzij voor eventueel terugbetalen

    Ons inkomen fluctuerende paar jaar namelijk, man nam zorgverlof op en ouderschapsverlof. Dus we konden het niet goed inschatten
     
  18. lindajl

    lindajl Fanatiek lid

    25 jan 2016
    1.691
    1.340
    113
    Vrouw
    Je moet het bij de belastingdienst echt goed in de gaten houden. Echt zo irritant.
    Zeker als je onregelmatig werkt is het met de kot bijna geen doen. Ik zou liever aan het eind van de maand de uren invullen en dan achteraf pas de toeslag krijgen. Maar helaas .....
    En KGB hebben wij ooit een keer uitbetaald gekregen zonder het te hebben aangevraagd. En achteraf moesten we alles terugbetalen.
    Nu hebben we het wel aangevraagd. Met een vierde kindje blijkbaar ineens recht op. Maar ik vertrouw het niks, dus zet alles op een spaarrekening totdat we definitieve berekening hebben.
    Wij moeten bijna elke jaar wel terugbetalen.
    Ook een keer vergeten iets aan te passen, zo stom.
    Ik houd het nu wat beter in de gaten. Uren wat lager gezet en salaris wat hoger. Ben benieuwd hoe we dit jaar uitkomen.
     
  19. Glass

    Glass Fanatiek lid

    29 mei 2017
    2.016
    955
    113
    Vrouw
    IK heb een keer terug
    Moeten betalen. DIt jaar hebben ze ineens besloten mijn man zijn inkomen naar beneden bij te stellen. Dus weer terugbetalen. Gelukkig verrekenen ze het met wat ik nog terug zou krijgen van vorig jaar. Heb nu in mijn agenda elke drie maanden inloggen staan met alarmpje erbij zodat ik het biet vergeet.
     
  20. lynole

    lynole Fanatiek lid

    22 nov 2014
    1.369
    553
    113
    Vrouw
    Ik zou je inkomen gelijk zetten met vorig jaar. Dan zit je zeker aan de veilige kant als je minder gaatbwerken.

    Wij betalen tussen de 300 en 1000 euro terug ieder jaar. Dit jaarnin totaal 800 euro.
    Mijn man heeft een eigen zaak dus inkomen is flucturerend.
     

Deel Deze Pagina