Hoe vaak spreken jullie kinderen af met vriendjes/vriendinnetjes in de vakantie?

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door ikkie97, 12 aug 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. ikkie97

    ikkie97 VIP lid

    7 mei 2011
    10.079
    3.519
    113
    Onze oudste is 7 en gaat naar groep 4. Normaal gesproken wil ze na schooltijd vaak met een vriendinnetje afspreken. Wij wonen buiten het dorp (net zoals de meeste van haar vriendinnetjes trouwens) dus gewoon de straat op gaan om te spelen is hier niet zo. Alleen met het buurmeisje wat even oud is.

    Nou had ik verwacht dat ze in de vakantie wel regelmatig met een vriendinnetje af zou willen spreken, maar tot nu toe heeft ze alleen in de eerste week ergens gespeeld. Daarna op vakantie geweest maar sindsdien nergens meer over gehad. Nou verveelde ze zich ontzettend vanmorgen dus ik stelde voor een vriendinnetje te vragen om te komen spelen. Dan wilde ze met buurmeisje. Eh ja prima, maar daarvoor hoef ik geen moeder te appen ;). Ohnee wel met iemand anders. Toen waarschuwde ik haar even dat als we iemand vragen, daar dan ook echt mee gespeeld moet worden. Ze heeft namelijk ook nog wel eens de neiging zich na een uur te bedenken..... en dan niet meer leuk te kunnen spelen. Dat vind ik op deze leeftijd dus ook niet meer kunnen dus ik zei haar goed na te denken of ze het wilde en met wie. Nou dan wilde ze toch liever niet met iemand spelen. Nu zit ze gezellig met haar broertje (4) te kleuren. Ik vind het prima hoor, maar ik had gewoon verwacht dat ze ook wel graag met haar vriendinnetjes zou willen spelen.
    Hoe gaat/ging dat met jullie kinderen op deze leeftijd?

    De jongste wil overigens ook niet met iemand uit zijn klas spelen nu. Alleen met buurjongetje van 2....af en toe.
     
  2. Lynx

    Lynx VIP lid

    19 jul 2008
    8.501
    2.398
    113
    Mijn kinderen zijn 7 en 10 en hebben er niet om gevraagd deze vakantie.
    Ze hebben vooral met z'n tweeën gespeeld.
     
  3. Vlinderbloem

    Vlinderbloem VIP lid

    27 mrt 2008
    8.123
    1.673
    113
    Mijn kinderen doen/deden dat op de een of andere manier ook nooit, afspreken in de vakantie.
    Ze zien wel hun nichtje vaak (als in paar keer per week) van dezelfde leeftijd, en hun jongere neefje. Dus spelen ze met z'n vieren.
    Gek vind ik altijd, vooral van mijn jongste, want buiten vakanties spreekt ze juist vaak af met vriendinnetjes! Ik laat het maar zo, zelf weten! :thumup:
     
  4. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.813
    32.716
    113
    Ze spelen hier ook vooral met buurkindjes en heel veel met elkaar. Oudste zou wel vaker wille afspreken, maar al zijn vriendjes zijn op vakantie.
     
  5. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.510
    8.362
    113
    Meestal niet. Een heel enkele keer gaan we/ze met hun beste vriendin iets doen in de vakantie, maar dat is dan meestal logeren of een uitstapje dat er een vriendin mee mag.
     
  6. Nougat

    Nougat Fanatiek lid

    27 mei 2018
    2.658
    1.188
    113
    Hier heeft de oudste een keer gelogeerd begin van de vakantie, maar verder beiden ook niet gespeeld met klasgenootjes. De oudste appt wel met klasgenootjes.
     
  7. Elsa86

    Elsa86 VIP lid

    30 jun 2014
    6.465
    3.453
    113
    Mijn oudste is iets jonger, maar zei voor de vakantie al dat ze een keer bij dat meisje wilde logeren. Dus met die moeder gesproken. Gezegd dat we logeren nog iets te vroeg vonden, want ze hadden überhaupt nog nooit met elkaar gespeeld. Maar ze mochten we een keer samen spelen in de vakantie. Dus 2 weken geleden is ze daar 's middags geweest en vanmiddag komt dat meisje hier spelen.

    Dat is ook het enige meisje waar ze mee afgesproken heeft.

    Buurtkinderen zijn er hier niet (oudere buurt), dus ze komt vaak niet verder dan spelen met haar zusje. En dat gaat niet altijd even goed, omdat ze nogal de neiging heeft om de baas te gaan spelen (met vriendinnetjes doet ze dat niet).
     
  8. Vlinderbloem

    Vlinderbloem VIP lid

    27 mrt 2008
    8.123
    1.673
    113
    Ja dat doen die van mij ook allebei, ze appen wel met hun vriendinnen.
     
  9. Aszz

    Aszz Niet meer actief

    Oh meerdere keren per week. Voetballen, zwemmen, naar het strand, logeren etc.
     
  10. Lovetrust

    Lovetrust Actief lid

    27 jan 2010
    390
    171
    43
    Hier echt in periodes, dan weer dagen achter elkaar en dan ook zomaar es een week niet. Eigenlijk is het ook wel logisch, ik heb ook niet altijd even veel zin om met vriendinnen iets te doen, tijd voor mezelf is ook wel es lekker
     
  11. ikkie97

    ikkie97 VIP lid

    7 mei 2011
    10.079
    3.519
    113
    Gelukkig, zo te horen zijn mijn kinderen vrij normaal ;)

    Ik snap het ook goed hoor, ik wil in de vakantie ook gewoon lekker tijd voor mezelf, even niks hoeven, lekker zelf aanklooien. Dus dat gun ik ze van harte en ik juich het ook nog toe :)
    Straks is het weer hectisch genoeg met 5 dagen school en sport etc.
     
  12. pluk

    pluk VIP lid

    13 dec 2005
    16.048
    4.241
    113
    Hier lijkt er ook geen behoefte te zijn aan speelafspraken in de vakantie. Komt denk ik ook omdat ze met de meiden in haar klas bijna geen klik heeft en haar bff een paar deuren verder woont (die hebben we wel vaak gezien deze vakantie )
     
  13. riean

    riean VIP lid

    21 apr 2014
    5.540
    7.043
    113
    Weinig. De oudste af en toe met een vriendinnetje. Maar verder vindt hij het wel prima zo. Hij is sowieso niet extreem van het afspreken, in schoolweken mogen ze op woensdag en vrijdag afspreken (wonen ook buitenaf, ook best ver rijden naar vriendjes en vriendinnetjes, dat vind ik 2 keer per week echt voldoende), maar hij slaat soms een week over. In die warme week zat hij wel elke dag in het zwembad bij schoonouders, en daar was zijn neef ook, dus daar speelt hij dan wel mee.
    Dochter wil tijdens schoolweken áltijd afspreken, elke woensdag en vrijdag, maar nu maalt ze er ook niet om. Ze is wel logeren bij haar nichtje, en ander nichtje was bij opa en oma pas, dan gaat ze daar wel heen om te spelen. Maar over haar vriendinnen van school hoor ik haar niet.
    De jongste spreekt sowieso nog niet zo vaak af, hij is dolblij dat zijn neef nu in de buurt logeert, en hij ook mocht komen, daar geniet hij wel van, maar daarna is het denk ik ook wel weer klaar met spelen.

    Maargoed, door dat buitenaf wonen zijn ze gewend om met elkaar te spelen, en dat gaat over het algemeen prima (op af en toe ruzie na natuurlijk, ook de samenstelling wisselt wel steeds, maar het gaat eigenlijk echt goed)
     
  14. cowgirl80

    cowgirl80 VIP lid

    28 jul 2010
    7.537
    6.231
    113
    zuid-holland zuid
    Met de kinderen in de straat wordt dagelijks gespeeld. Het is tot nu toe 1x gelukt een speelafspraakje met een ander vriendje van school te maken, veel mensen hebben al plannen of zijn precies met vakantie als wij thuis zijn etc. Verder is er natuurlijk de vakantie-bso waar ze kinderen van school weer zien.
     
  15. Salentein

    Salentein Niet meer actief

    Hier 3x echt afgesproken en 2 keer dat er een kindje kwam aanwaaien. In 3 weken tijd (we hebben nu nog 3 weken)

    Hij is 4 overigens.
     
  16. Yelly

    Yelly Bekend lid

    26 jun 2019
    647
    575
    93
    Onze 6 jarige heeft nu voor de derde keer afgesproken met een vriendin. Hier is het overigens deels omdat ik momenteel erg beroerd ben, dus halen en brengen of over de vloer hebben is mij gewoon te veel .
     
  17. dina88

    dina88 Fanatiek lid

    7 nov 2008
    2.357
    235
    63
    Vrouw
    Arnhem
    Hier 1x echt afgesproken, voor de rest met kinderen in de straat, in 5 weken tijd, hij vraagt er zelf ook niet om
     
  18. Anna009

    Anna009 VIP lid

    30 mei 2008
    9.137
    4.354
    113
    Home
    Niet
    Ze spelen hier elke dag buiten met de buurtkinderen en kinderen van school
     
  19. fairy2011

    fairy2011 Fanatiek lid

    28 nov 2010
    3.509
    295
    83
    Hier hebben ze met de kindjes uit de klas die in de wijk wonen allebei wel afgesproken in de eerste week. Daarna was het klaar. En eerlijk? Ik vind het heerlijk. De kids vermaken zich super goed samen of met de kinderen in de straat. Ze hoeven niks, ik heb geen verplichtingen. Gewoon samen genieten zonder dat er allerlei afspraken gemaakt moeten worden.
     
  20. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.979
    8.783
    113
    Onze zoon is 5 en hebben niet echt afgesproken, hij is na de meivakantie overgeplaatst naar gr 2. Had niemand speciaal waar hij mee speelde in gr 1 en voor gr 2 is het denk ik nog te vroeg. Speelt met veel kinderen maar geen echte vriendjes, misschien dat hij straks in gr 3 meer gewend is.:)
     

Deel Deze Pagina