Hoe vaak ziek begin basisschool?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Prettykitty, 16 feb 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Prettykitty

    Prettykitty Fanatiek lid

    22 dec 2016
    4.641
    3.012
    113
    Vrouw
    Beetje een vreemde titel. Maar het zit zo, mijn 4 jarige zoontje gaat sinds een ruime maand ongeveer naar de basisschool.

    Nu heb ik hem al 2x thuis moeten houden omdat hij flink ziek was/is. :(

    1x 6 schooldagen, en nu vanaf vrijdag thuis.
    De eerste keer was hij verschrikkelijk verkouden en diarree, en nu heeft hij koorts, keelpijn, extreem verkouden en blaft hij als een zeehond.
    Gaat wel de betere kant op, maarja hij loopt nog leeg qua snot!

    Volgende week heeft hij vakantie. Dus ik houd hem nu maar gewoon thuis totdat de vakantie voorbij is want hem zo verkouden naar school sturen vind ik ook weer niets.
    Hij hoest trouwens ook de longen uit zijn lijfje.


    Herkenbaar?
    Is het normaal zovaak ziek zijn?
    Hij begint het nu eindelijk leuk te vinden op school, dus vind het erg sneu voor hem! Maar als hij zo beroerd is breng ik hem natuurlijk ook niet naar school toe.
    Vanaf zijn geboorte tot vlak voordat hij naar school ging is hij misschien maar 4x ziek geweest.. en nu in een ruime maand alweer 2x maar ook nog eens flink ziek o_O

    Hij heeft mij nu dus ook al 2x aangestoken, en deze keer ben ik echt heel erg beroerd. Al 4 dagen koorts/verhoging en heel erg verkouden en keelpijn en erg hoesten.
    Begon met spierpijn, koud.. beetje Corona symptomen maar meerdere zelftesten gedaan en allemaal negatief.

    Inmiddels is mijn vriend en moeder ook ziek, dus de halve familie is aangestoken. :roflmao:



    Ik ben opzoek naar herkenbaarheid haha, dit is niet te doen joh... Om de week flink ziek zijn! Straks met een newborn helemaal niet handig :o:
     
  2. Malbec

    Malbec VIP lid

    5 apr 2020
    5.695
    7.749
    113
    Vrouw
    Bijna nooit eigenlijk maar hij komt ook van de kinderopvang af. Heeft jouw zoontje op een opvang gezeten?
     
    Prettykitty vindt dit leuk.
  3. Spectre

    Spectre VIP lid

    5 nov 2015
    18.028
    17.041
    113
    Vrouw
    Mijn zoontje heeft ook op het kdv gezeten, maar is het eerste jaar dat hij naar school ging ook best vaak 'ziek' geweest. Of nja, niet echt ziek ziek, maar verkouden + hoesten en moeten thuisblijven van school vanwege de maatregelen.
    Moet zeggen dat het nu eigenlijk al een tijd lang best goed gaat. (Hij is nu bijna 5).
     
    Prettykitty vindt dit leuk.
  4. sabagirl

    sabagirl Fanatiek lid

    15 okt 2015
    3.322
    1.054
    113
    Hier 1x buikgriep en oorontsteking. Toen 4 dagen thuis. In najaar een keer verkouden maar niet ziek ervan. Ze gaat nu 5 maanden naar school.
    De eerste 2 jaar van haar leven was ze wel continue ziek en verkouden sindsdien gaat het een stuk beter.
     
    Prettykitty vindt dit leuk.
  5. Annefien

    Annefien Bekend lid

    4 jan 2021
    560
    344
    63
    Vrouw
    Ik wilde hetzelfde vragen, heeft je zoontje op het kinderdagverblijf gezeten?

    Mijn huisarts vertelde een keer dat kindjes die naar naar het kdv gaan dan vaak verkouden zijn en kindjes die niet naar het kdv gaan die virussen op school gaan oplopen.
    Geen idee of het klopt, onze oudste is 3,5 dus ik moet nog gaan ervaren of het straks meevalt op school.
     
    Fennec en Prettykitty vinden dit leuk.
  6. Neuzeke

    Neuzeke VIP lid

    3 sep 2019
    11.116
    15.623
    113
    Vrouw
    Oudste : veel ziek in de tijd van de onthaalouder en erna minder.

    Middelste: gewoon veel ziek tot de leeftijd van 5.

    Jongste : amper ziek maar ALTIJD snot.
     
    Prettykitty vindt dit leuk.
  7. Prettykitty

    Prettykitty Fanatiek lid

    22 dec 2016
    4.641
    3.012
    113
    Vrouw
    Nee, mijn zoontje heeft niet op het kdv of een psz gezeten. :D
     
  8. hummeltje5

    hummeltje5 VIP lid

    28 dec 2014
    21.597
    13.151
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Dat scheelt echt een heeeeeeeele hoop!

    Meestal komt het tzt. wel goed, maar zeker die beginmaanden kunnen dan best pittig zijn qua ziek zijn. En dan is het nu natuurlijk ook nog eens de tijd van het jaar, helpt ook niet echt mee..
     
    Prettykitty vindt dit leuk.
  9. hummeltje5

    hummeltje5 VIP lid

    28 dec 2014
    21.597
    13.151
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Sidenote: die van mij is vrijwel exact even oud als die van jou. Maar heeft wel op PSZ gezeten.
    Ze is bekend met benauwdheidsklachten bij de minste of geringste verkoudheid.
    Maar sinds ze op de basisschool zit nog nul van dit al gehad (en ook al flink over en weer gespeeld met andere kinderen, dus ook daar had ze het nog eens op van kunnen lopen buiten schooltijd om).
     
    Prettykitty vindt dit leuk.
  10. Theezeefje

    Theezeefje Fanatiek lid

    13 okt 2014
    3.544
    3.780
    113
    Overijssel
    Mijn kind is haast nooit ziek, is 8 jaar en heeft 2 a 3 keer een griepje gehad ( nog nooit buikgriep),in zijn hele leven ongeveer 5x overgegeven en minimaal last van zijn coronabesmetting.
    Toen hij 3 jaar was was hij in de zomer heel erg ziek ( 2x huisarts, 2 x in de avond incl onderzoeken bij de huisartsenpost) hij kon haast niet lopen, eten en kreeg ook zijn kin niet op zijn borst omdat dat pijn deed dus was best eng. Uiteindelijk bleek het toch een zomergriep of zoiets te zijn.
    Hij is ook altijd bij de kinderopvang geweest.
    Ik had een collega en die zat met haar tweeling zo ongeveer elke week wel bij de dokter.
    Wij hebben gewoon mazzel denk ik dan maar.
    Sinds we deze coronatoestanden hebben is hij nooit verkouden geweest, niks geen snotneus.
     
    Neuzeke en Prettykitty vinden dit leuk.
  11. Prettykitty

    Prettykitty Fanatiek lid

    22 dec 2016
    4.641
    3.012
    113
    Vrouw
    Jaaaa, was er al bang voor haha!
    En nu ik zwanger ben, heb ik het idee ook veel sneller en erger ziek te zijn. Helpt ook niet mee, want dan kan ik ook niet zo optimaal voor mijn zoontje zorgen! Natuurlijk zorg ik wel voor hem, maar bijvoorbeeld op staan uit bed gaat niet zo handig dus dan moet ik altijd roepen dat ik onderweg ben. :roflmao::o:
     
  12. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.509
    8.359
    113
    Kinderen moeten weerstand opbouwen. Als ze naar het KDV/de psz gaan, dan pakken ze daar al veel op. Zijn ze daar niet geweest, dan komt dat ‘proces’ op school. En wij als ouders mogen meegenieten. ;) Gaat over het algemeen vanzelf voorbij als ze/je meer weerstand hebt opgebouwd.
     
    Jessi79 en Prettykitty vinden dit leuk.
  13. Prettykitty

    Prettykitty Fanatiek lid

    22 dec 2016
    4.641
    3.012
    113
    Vrouw
    Mijn zoontje knuffelt iedereen. Ook niet echt handig in deze tijd :roflmao:
    Gelukkig geen benauwdheidsklachten.
    Wel wat piepende ademhaling, maar klinkt meer als slijm. Wordt ook 10x hoestend in de nacht wakker.

    Wel fijn dat je dochter er gelukkig tot nu toe geen last van heeft! Duimen dat dat zo blijft.
     
  14. Prettykitty

    Prettykitty Fanatiek lid

    22 dec 2016
    4.641
    3.012
    113
    Vrouw
    Ah yes, lucky me. :p

    Haha hoop dat het eind Maart begin April wat beter gaat.. lijkt mij niet zo fijn als onze baby dan ook elke keer ziek is!
    Al scheelt dat later dan misschien wel weer wat als ze naar de basisschool gaat.:roflmao:
     
  15. KleineLai

    KleineLai VIP lid

    30 dec 2017
    13.029
    25.506
    113
    Mijn bijna-peuter gaat sinds december naar de opvang en is sinds december dus non stop ziek. Ik denk dat hij zeker de helft van de tijd niet naar de crèche is geweest, misschien wel meer dan dat :rolleyes:

    mijn oudste is nooit naar de opvang geweest, en toen hij begon op school is hij ook niet heel veel ziek. Wel meer dan eerst hoor. Eerst was namelijk nooit en nu 1 a 2x per maand of zo. En dan tel ik snottebellen niet mee hè. die had hij eerst ook niet maar nu zowat chronisch wel :o:
     
    Prettykitty vindt dit leuk.
  16. evaleana

    evaleana Fanatiek lid

    2 nov 2021
    4.028
    5.175
    113
    Dat een kdv zorgt voor een betere weerstand later, blijkt eigenlijk nergens uit. Kinderen op een kdv krijgen gemiddeld bv veel vaker buikgriep dan kinderen die thuis blijven, maar als ze ouder worden is de kans op buikgriep niet kleiner bij die kinderen die eerder naar een kdv gingen.
    Ze ontwikkelen er dus ondanks het vaker ziek worden geen betere weerstand tegen.

    Hier in huis eentje die tot 6 jaar gewoon iedere winter vaak ziek was, en wat zij in 1 winter kreeg, heeft de jongste nog niet in haar hele leven gehad bij elkaar opgeteld… ‘t Is gewoon geluk of juist pech hebben.
     
  17. Koekie1

    Koekie1 VIP lid

    31 jul 2013
    5.629
    1.979
    113
    Vrouw
    Mijn kinderen zijn vrijwel nooit ziek, ook niet toen ze naar het kdv gingen. Verkouden / snottebellen ook niet herkenbaar.

    Ze hebben wel een keer corona gehad (1e variant en minimaal last van gehad), keer buikgriep en dat is het wel.

    *even afkloppen*
     
    Prettykitty vindt dit leuk.
  18. Liekje81

    Liekje81 VIP lid

    6 sep 2013
    18.656
    21.161
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Toen ze nog op kdv zowat altijd verkouden, veel hoesten en pseudokroep, en oorproblemen waarvoor buisjes. Sinds net voordat ze naar school ging, zelden meer wat. Miss 1x per jaar verkouden. Nooit buikgriep gehad, hoeft nooit over te geven, maar dat was toen ze jonger was hetzelfde.
     
    Prettykitty vindt dit leuk.
  19. Leolove

    Leolove Fanatiek lid

    16 apr 2016
    3.954
    1.585
    113
    Ja dan ga je nu dus door het proces dat ouders al gehad hebben die hun kind wel op het kdv hebben. Kind ziek en dus jij ziek. Mijn weerstand kreeg het eerste jaar dat de oudste op het kdv zat ook echt klap na klap, en echt ziek zijn van een verkoudheid haha. Sterkte ;)
     
    Prettykitty vindt dit leuk.
  20. Liekje81

    Liekje81 VIP lid

    6 sep 2013
    18.656
    21.161
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Hoeft niet hoor. Partner en ik zijn zelf ook zelden ziek en ik heb amper wat van haar overgenomen destijds. Zelfs Corona kreeg ik niet van dr :roflmao:
     
    Prettykitty vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina