hoe ver ga je, voor je buren

Discussie in 'De lounge' gestart door anne19791980, 25 feb 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. anne19791980

    anne19791980 Fanatiek lid

    9 dec 2008
    1.481
    218
    63
    Voordat ik begin, wij hebben lieve buren. Zullen altijd helpen als er iets is, ze zetten de cadeaus klaar op 5 december, en vaak een vriendelijk gesprek als we elkaar buiten zien.
    maaaarrrrr

    Toen we er eerst kwamen wonen hadden we een hond, omdat ik hoogzwanger was lieten we die soms achter in de bossen poepen (kon niet ver lopen). hij kwam toen zeggen dat hij daar overlast van had en of we dat niet meer wilden doen. ok, niet meer gedaan.
    Deze zomer hadden we een groot zwembad op staan en daar zaten 4 kinderen in, plezier, lawaai etc. toen klom hij op de ladder bij de schutting en sprak de kinderen er op aan dat het minder moest.
    Maar ik kan niet continu de kinderen in een zwembad stil houden als ze plezier maken. En het is met het spelen na school dus hooguit een uurtje.
    Nu komt hij weer met het feit of ik een halsband met belletje wil kopen voor onze kat want deze heeft vandaag een roodborstje gepakt en zijn tuin en deze hadden ze geprobeerd tam te maken.
    En zo is het iedere keer wat.
    Vind het lastig, hij heeft wel enigszins gelijk, maar aan de andere kant, wij wonen in een woonwijk, daar heb je katten en ja die vangen muizen en vogels en kinderen maken nu eenmaal geluid. Het is niet dat wij ze uren laten gillen.
    Ik voel me nu al haast bezwaard om straks het zwembad op te gaan zetten omdat ik weet dat hij weer over de schutting gaat roepen.
    Aan de andere kant; toen hun boom over onze tuin groeide en ik vroeg of hij deze kon snoeien werd dat meteen gedaan. geen probleem.
    beetje dubbel dus.
    in hoeverre ga je mee in wat de buren aangeven? En als het niet lukt, wat zeg je daar dan van? bv de kinderen die toch wel wat herrie maken als ze buiten spelen.
    Ik merk aan mijzelf dat ik niet fijn in mijn tuin zit als ik weet dat de buren ook buiten zitten en de kinderen buiten spelen. Ben de hele tijd bezig met sttttt. niet te hard, ga maar naar de speeltuin etc.
     
  2. Madelie

    Madelie VIP lid

    14 jun 2014
    11.374
    8.468
    113
    Maken de kinderen wat herrie zoals jij schrijft? Dan denk ik aan met elkaar lachen, af en toe naar elkaar roepen. Of zijn ze aan het schreeuwen en gillen? Want daar vind ik nogal een verschil in zitten. Het eerste vind ik normaal kindergedrag. Bij het tweede zouden ze bij mij na een waarschuwing naar binnen worden geroepen, want ik vind dat buren niet onnodig last hoeven te ondervinden van kinderen.

    De kat een ketting met belletjes vind ik zielig voor de kat. Zelf zou ik ook gek worden van belletjes om mijn nek.
    Zelf ben ik er wel voorstander van dat katteneigenaren hun kat in eigen tuin houden. Maar goed, dat kan je niet verplichten.
     
    Marti, Fennec, Huismuisie en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  3. Beausecret

    Beausecret VIP lid

    26 apr 2016
    5.302
    5.920
    113
    Vrouw
    Ik citeer even deze zin: "Aan de andere kant; toen hun boom over onze tuin groeide en ik vroeg of hij deze kon snoeien werd dat meteen gedaan. geen probleem."

    Dat is niet te vergelijken met de situaties die jij als voorbeelden noemt. Vervelend van het roodborstje, maar was het roodborstje niet in zijn tuin geweest, dan had een andere kat op een andere plek het vogeltje wel gepakt. Misschien juist omdat hij het vogeltje tam probeerde te maken is ie gepakt.. Dat nu de oorzaak bij jouw kat wordt gelegd is wel makkelijk.. Hoever ga je? Ik snap dat je je bezwaard voelt wat betreft je kids, maar please! Kinderen maken "lawaai". Gillen en krijsen continue is wat anders, maar wat je zegt, het is ook niet de hele dag door. Ik zou daar nog wel het gesprek met hem over aan gaan, hoe hij dat voor zich ziet, kinderen die stil zijn als ze spelen.
     
    Bailey07, bloem82, Luna86 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  4. LisbethSalander

    LisbethSalander Fanatiek lid

    1 dec 2015
    2.725
    5.363
    113
    Ik snap de buren eigenlijk wel.
    Hondenpoep meteen opruimen dan heeft niemand er last van waar hij ook poept. (Zo’n hekel aan mensen die hondenpoep laten liggen, kinderen spelen overal dus bossen vind ik geen excuus)
    De kat laten wij alleen in de eigen tuin. Snap nooit zo goed dat mensen het normaal vinden om je huisdier bij anderen door de tuin te laten lopen. ( vragen om een belletje vind ik nog heel coulant eerlijk gezegd)
    En kinderen. Tja, die maken herrie maar als ik merk dat de buren in de tuin zitten moeten ze van mij dus ook zachter doen. Of naar de speeltuin. ( nu zitten onze buren niet dagelijks in de tuin dus zijn er ook genoeg momenten dat ze wel “los” kunnen gaan buiten.
     
    Summerbelle, Vero0504, Lafelife en 22 anderen vinden dit leuk.
  5. anne19791980

    anne19791980 Fanatiek lid

    9 dec 2008
    1.481
    218
    63
    Nee het gaat gewoon om kindergeluiden, van speelplezier, geen keihard geschreeuw of gegil. Maar het gaat wel een toontje harder als dat ze gewoon aan het schommelen zijn.
    Belletje met een kat ben ik bang dat deze ergens achter blijft hangen, al schijnt het dan los te schieten bij sommige bandjes lees ik net online. Wij hebben geprobeerd om ze in onze tuin te houden, echter omdat er veel bomen in staan en struiken kunnen ze via die manier er wel uit. Binnern houden heb ik al geprobeerd maar dan blijven ze continu mauwen en gaan ze vechten met elkaar.
    Vind de afweging lastig, hij heeft een punt maar op zich zijn het dingen die niet apart zijn in een woonwijk.
     
    februari2012 vindt dit leuk.
  6. Claprose

    Claprose Actief lid

    9 jun 2020
    289
    490
    63
    Vrouw
    Een roodborstje tam maken. Oké. Ik laat dit even op me inwerken.

    Ik adviseer je het gesprek aan te blijven gaan en ook gewoon aan te geven dat je kat zonder belletje rondloopt omdat (reden). Je mag, ondanks dat ze veel voor je doen en redelijk zijn, ook gewoon nee zeggen. Dat hoeft geen ruzie te betekenen, jullie hebben gewoon allebei een andere standaard en andere fatsoensnormen. Heel normaal. Je hoeft echt niet ieder verzoek in te willigen. Je leeft naast elkaar en hebt ook te accepteren dat je over en weer anders bent of geluiden produceert. Dat heb je nu eenmaal in een woonwijk en leefgeluiden en speelgeluiden zijn geen overlast. Blijf in gesprek, vraag ook eens door. Nachtdienst? Ziekte? Komt het even niet uit dat de kinderen spelen? Zo blijf je schappelijk en blijf je, ondanks verschillen, wel in goed contact!
     
    Geletulpen, Cedi en NiekeKris vinden dit leuk.
  7. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Onze buurkat heeft ook een belletje vanwege de vogels, als je een kat los buiten laat lopen vind ik dacht eigenlijk niet meer dan logisch. Dus de vraag van de buurman vind ik niet vreemd.

    Herrie van spelende kinderen vind ik er in bepaalde mate bij horen, dus lachen, plezier maken etc - gillen en hard schreeuwen mogen ze hier niet in de tuin. Dat je een kreet slaakt als je bv een koud zwembad in springt vind ik wel ok, maar niet continu achter elkaar ;)
     
    Vero0504, Syane, Bellybell en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  8. anne19791980

    anne19791980 Fanatiek lid

    9 dec 2008
    1.481
    218
    63
    trouwens, ze vinden de poezen super lief, zitten vaak ook bij hun in de tuin en worden ook door de buren aangehaald.
    Denk niet dat mensen overlast van onze poezen hebben. Ze poepen voornamelijk hier in de kattenbak en de kinderen uit de buurt slepen ze overal mee naartoe.
     
  9. Juul75

    Juul75 VIP lid

    8 apr 2010
    11.885
    7.594
    113
    Ja ik ben het hier helemaal mee eens. Vooral de eerste twee dingen, en voor wat betreft het lawaai van de kinderen zou je kunnen overleggen met de buren hoeveel overlast ze er van hebben en of ze misschien aan kunnen geven wanneer het te gek gaat. Ik neem aan dat ze het al heel erg vonden, tenminste het zou bij mij al flink hoog zitten voordat ik een ladder pak en over de schutting ga klagen.
     
    Maslov, Chayammy en Trirani vinden dit leuk.
  10. Juul75

    Juul75 VIP lid

    8 apr 2010
    11.885
    7.594
    113
    Ik pik deze er even uit. Misschien zie ik het verkeerd maar omdat je er binnen last van hebt laat je ze los, en vindt dan dat de buren er geen last van moeten hebben? Dat vind ik raar.

    Maar ik ben dan ook geen kattenmens, misschien helpt dat ook niet.
     
    Zomerrr, Lafelife, Lm2 en 6 anderen vinden dit leuk.
  11. Gootje1988

    Gootje1988 Fanatiek lid

    5 apr 2017
    4.844
    2.838
    113
    Zolang je kinderen niet keihard gillen of schreeuwen vind ik dat ze niet moeten zeuren... Het is overdag en niet savonds laat en als je geen geluiden wilt horen moet diegene maar een vrijstaande woning gaan kopen.
    Sorry maar als mijn kinderen plezier hebben dan ga ik echt niet de hele tijd zeggen van ssssttt de buren ... Kind moet kind zijn.
    Over de kat... Ik hou mijn kat onvriendelijke mening voor mij :|:roflmao:
     
  12. anne19791980

    anne19791980 Fanatiek lid

    9 dec 2008
    1.481
    218
    63
    Als katten eenmaal gewend zijn om buiten te zijn is het erg lastig om ze bewust binnen te houden. Maar goed daar ging het niet over.
     
  13. anne19791980

    anne19791980 Fanatiek lid

    9 dec 2008
    1.481
    218
    63
    Ik zal toch maar een belletje kopen denk ik. Kost maar paar euro en dan is hij ook weer tevreden.

    Maar hoop echt dat ik hem deze zomer niet over de schutting zie. En het is ook altijd als mijn man er niet bij is. Ik durf vaak niet te zeggen wat ik denk.
     
  14. Loveischocola

    Loveischocola VIP lid

    11 jan 2019
    11.853
    12.332
    113
    Vrouw
    De kinderen hier achter die janken, schreeuwen ect hele dag door. Worden niet gecorrigeerd. En zo wel dan gaat dat verassend met geschreeuw.

    Maar normale speelgeluiden lijkt mij geen probleem. Maar zou wel tegen mijn kinderen zeggen dat we wel beetje rekening met de buren kunnen houden mocht het te gaan worden.

    En wat betreft de kat snap ik dat ze graag een belletje willen vanwege de vogels.
     
    Vero0504 vindt dit leuk.
  15. wendy339

    wendy339 VIP lid

    27 okt 2010
    9.490
    858
    113
    Het is een beetje geven en nemen natuurlijk.
    Denk ook wel dat afgelopen jaar de "last" van elkaar mbt wonen groter is dan andere jaren. Mensen en ook kinderen waren/zijn veel meer thuis, dus ook meer tijd om irritaties te ontwikkelen.

    Speel geluiden horen er nu eenmaal bij, en is dit steeds eventjes dan zou ik mij er niets van aantrekken. Is het in de zomer 6 weken lang elke dag van 10-20u dan kan ik mij als buren voorstellen dat je even rust wilt.

    En de kat een belletje om zou ik niet aan beginnen. Ik ben blij dat de buurkatten het hier ook niet hebben want ze vangen mooi de muizen hier voor mij. Met belletje lukt ze dat niet natuurlijk! En tsja een roodborstje tam maken, dan is hij voer voor elke kat.. heel dom dus.
     
    Bailey07 vindt dit leuk.
  16. Featherr

    Featherr Fanatiek lid

    20 jun 2016
    3.109
    2.533
    113
    Vrouw
    Brabant
    Soms helpt het als je dat eens wel doet. ;)
    Wij hebben een buurman gehad die overlast had van onze hond in zijn eigen tuin. Sprak altijd mijn vader aan en die luisterde het aan en regelde het. We gingen dus best ver mee ;) tot hij opeens begon over dat hij een stuk tuin "terug wilde hebben". Dit gaat over een camping even ter info. Hij dacht dat wij nieuw waren terwijl wij er al jaren stonden alleen niet op die plek :rolleyes: de tuin was normale grootte en dat stuk dat hij wilde was gewoon zo'n 5m2 achter onze caravan.

    Maargoed even terug naar mijn hond. Hij hoorde mij in de tuin en hing meteen over de schutting. Begon te klagen en te dreigen! Dat hij ervoor zou zorgen dat mijn hond weggehaald zou worden en weet ik wat nog meer o_O hij dacht, meisje van 18/19 die overrule ik wel als ik genoeg dreig.

    Op het moment dat hij klaar was ben ik boos geworden, echt goed boos zeg maar. Gezegd dat hij vooral moet blijven dreigen met zulke dingen en dat hij niet goed wijs was. Tja, tiener, kom aan mijn dieren en ik was woest :oops:

    Die man heeft hierna nooit meer durven dreigen of zeuren om iets. Terwijl hij dat dus al wel jaren deed tegen mijn vader op dat moment. Dus soms werkt het om gewoon te zeggen wat je vind in plaats van altijd maar ja en amen knikken ;)
    Wel op iets dat onredelijk is dan he zoals dat de kinderen geen geluid mogen maken.
     
    Whysteria vindt dit leuk.
  17. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Als ik het goed begrijp hebben je buren je 3x iets gevraagd. En de verzoeken zijn op zich niet onredelijk. Het opruimen van hondenpoep is in de meeste gemeentes verplicht, maar buiten dat is dat ook gewoon een kwestie van fatsoen. Ook lijkt het me niet meer dan normaal dat je je dieren uit andermans tuin houdt. Wat doet jullie kat in hun tuin?
    Ik ben echt dol op dieren en snap echt het plezier dat je hebt van een huisdier (ook al hebben we er op dit moment geen.) Maar ik vind wel dat je zelf verantwoordelijk bent voor je huisdier en niet een ander met de overlast moet opzadelen. Dus ruim hondenpoep op en zorg dat je dieren aangelijnd of in je eigen tuin houdt.

    Geluid van kinderen is altijd dubbel en een kwestie van geven en nemen. Natuurlijk kun je niet verwachten dat ze altijd doodstil zijn. Maar ik kan me ook de irritatie voorstellen als je constant lawaai naast je hebt. Lijkt me niet onredelijk om daar afspraken over te maken.

    Verder werkt het blijkbaar twee kanten op: als jij je buren iets vraagt, reageren ze daar ook netjes op. Ze helpen jou als je iets nodig hebt, snoeien hun boom als jij daar last van hebt.

    Ik zou echt super blij zijn met zulke buren.
     
    Summerbelle, Zuul, Syane en 10 anderen vinden dit leuk.
  18. wiedeltje

    wiedeltje Fanatiek lid

    2 apr 2012
    1.134
    1.466
    113
    Het is lastig. Wij hebben buren die, naar mijn idee, overal over zeuren.
    Als het redelijk is, wil ik meegaan, maar als het onredelijk is niet. En het moet ook van twee kanten komen vind ik. Als zij klagen over een auto die op het grasveld voor het huis even staat en hun dochter het vervolgens ook altijd doet, vind ik dat onredelijk om over te komen klagen. Onze huizen zijn helaas best gehorig. Als je dan komt klagen dat je de kinderen hoort (natuurlijk manen we ze tot rustiger als het volume te hoog is, maar kinderen maken gewoon geluid) en wij vervolgens avond aan avond zitten te denderen in huis omdat de muziek zo hard staat vind ik dat onredelijk.
    Maar wij hadden ons kippenhok op een plek gezet in de tuin waar hun terras naast zit. Dat geeft stankoverlast en toen ze dat aangaven hebben we ons kippenhok verplaatst. Dat vind ik redelijk.

    Op onredelijke verzoeken reageer ik inmiddels niet meer redelijk (lees: gebeurde zo vaak dat ik er helemaal gestresst van raakte). Op redelijke verzoeken gaan we altijd in.

    In jou geval zou ik uitleggen dat de kinderen inderdaad geluid maken en dat stil spelen in een zwembad helaas niet kan. En proberen je ook niet meer aan zijn verzoek te storen. Uiteraard moet je wel alert blijven dat het geluid binnen de perken blijft.

    Over katten: ik ben ook anti-kat, sorry. De poes van de buren loopt elke dag en nacht!!! in onze tuin. Ze poept in onze zandbak, springt altijd tegen de volière op, waardoor al meerdere vogeltjes dood zijn gegaan en wat we ook aangeven, er wordt niets mee gedaan.
    Misschien kun je het belletje alleen om doen als het buiten is? En het buiten zijn beperken tot bepaalde tijden?
    Ik zou al blij zijn als de poes van de buren alleen van bijvoorbeeld 9-5 buiten zou zijn.
     
    Dubbelgeluk en Lies1611 vinden dit leuk.
  19. suzies

    suzies Bekend lid

    8 jun 2015
    545
    148
    43
    Even alleen over de kat. Een halsband voor een kat is gevaarlijk en dan ook nog een belletje nogal dieronvriendelijk. En ja katten eten is vogels. Dat is de natuur.
     
    Lexie74 en Novi vinden dit leuk.
  20. Chelsey88

    Chelsey88 Actief lid

    5 okt 2014
    472
    526
    93
    Ik ben het hier mee eens. Ik heb zelf ook een gruwelijke hekel aan katten in mijn tuin, ongeacht of ze geliefd in de buurt zijn of niet. Ik vind het gewoon hondsbrutaal om een roofdier in anderd mans tuin te laten lopen.
    Als ik overlast van muizen heb regel ik mijn eigen kat wel, die ik hier houdt.
    Verder heb ik 2 honden, laat ze regelmatig snel even poepen.. Maar ruim het op!
    De kinderen vind ik een twijfel geval. Dat is helemaal afhankelijk van hoe vaak en hoe hard. Maar als het meevalt volgens mij zou ik me er niet te druk om maken en gewoon plezier blijven hebben in je eigen tuin met zwembad. Daarvoor woon je ook in een woonwijk.
     
    Summerbelle, Amberxx, Syane en 2 anderen vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina