hoe verander je een ritme?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Dora, 3 sep 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Dora

    Dora Bekend lid

    25 apr 2006
    762
    0
    0
    Hoi,

    Ik heb met Finn eigenlijk 2 maanden hard gewerkt aan de 3-'r'-en en we hebben nu een vast programma wat top gaat...maarja hoe gaat dat straks met de creche.. of als iemand anders oppast en dan bv tijdens zijn slaapje boodschappen met hem gaat doen etc. Ik kan niet iedereen vastpinnen aan mijn regeltjes begin ik te merken.. ik moet een klein beetje loslaten en ik kan het niet.

    Finn staat nu op om 08:30, dan flesje, in de box, samen brood halen, flesje, in badje, slapen van 12:00 tot 15:00, flesje, in de box, beetje vanalles en om 20:00 slaapt hij...tot 23:00, nachtflesje en klaar....

    maarja ik begrijp dat die tijd van 12:00 tot 15:00 juist lastig is te handhaven..

    hoe deden jullie dat?
    ben ik te krampachtig?
     
  2. victoria

    victoria Fanatiek lid

    15 jun 2006
    1.131
    0
    0
    Ik probeer nog steeds zoveel mogelijk ritme en regelmaat te handhaven. Ik ga zoveel mogelijk weg tijdens de wakkere tijd. En af en toe komt het wel voor dat ik langer op een dag weg ga, maar dan ga ik ook weer weg als hij moe wordt en ga ik met de kinderwagen weg, zodat hij kan slapen en wij zoveel mogelijk het ritme en regelmaat kunnen volhouden. Of ik laat hem bij anderen slapen volgens rust en regelmaat.

    Ik merkte wel dat veel mensen (vooral zonder kinderen) tegen mij zeiden dat je gewoon een kind moet laten wennen dat hij overal mee naartoe gaat, maar voor ons werkte dat dus echt niet. Ik blijf het aankomende jaar dus veel thuis en wissel af samen met mijn man, zodat wij zoveel mogelijk het ritme kunnen vasthouden. Ik merk dat hij het daar het beste op doet en dan gaat het ook beter met mij.

    En ook op het KDV proberen ze zoveel mogelijk hierin mee te werken. De eerste dagen lukte het niet echt (moest erg wennen aan het slapen daar) maar het gaat nu heel goed.

    Dus nee, ik vind je helemaal niet te krampachtig (ben het zelf ook). Hoop dat je hier wat aan hebt.

    Groetjes Victoria
     
  3. mamabee

    mamabee Actief lid

    12 mrt 2007
    147
    0
    0
    wieringerwerf
    misschien volg ik het niet goed hoor maar slaapt hij niet wat weinig voor 2 maanden? Ik vind wel dat je gelijk hebt wat betreft de rust enzo maar dat is wel erg strak hoor. Ik weet namelijk zeker dat je komende half jaar je schema nog heeeeeeel vaak zal moeten aanpassen omdat de behoeftes van je kleine veranderen. Straks gaat hij brood mee eten en is 8.30 aan de late kant om met de luch ook te kunnen eten om maar een voorbeeld te geven. Straks gaat hij zo op ontdekking uit dat je geen keus heb en je hem s'avonds in bad zal moeten doen omdat hij gewoon te vies is.
    Wat je heel goed doet is een vaste volgorde. Dus wakker, eten, spelen in de box. Dan weten ze wat ze kunnen verwachten. Verder zou ik me niet zo vast pinnen op de tijden

    Op de creche zullen ze zo veel mogelijk jouw schema aanhouden dus dat lijkt me niet zo'n probleem.
     
  4. sim

    sim Niet meer actief

    ik vind het wel meevallen qua strakte hoor, hier gaat het eigenlijk nog strakker als ik vergelijk, ik heb geen ervaring met een creche, maar het is jouw kindje en als iemand oppast, volgen ze toch jouw schema, anders zit jij straks met een ontregeld kind. inderdaad zal je steeds je schema weer een beetje bijdraaien wat inderdaad op dat moment beter past bij je kindje..
     
  5. Anakin

    Anakin VIP lid

    17 mrt 2006
    6.694
    301
    83
    Ik ben niet zo gefocusd op tijden.
    Ik kijk gewoon heel goed naar Bram!
    Als hij wakker wordt krijgt hij eten en daarna spelen en als hij tekenen van vermoeidheid laat zien gaat hij naar bed. De tijden wisselen dus wel wat hier.
    Dit ritme kennen de oma´s ook en op het kdv werken ze ook zo, dus ik voorzie hier geen problemen.

    Misschien moet je dus de tijden wat loslaten en iets meer kijken naar wat je zoontje zelf aangeeft.
    En op de tijden dat hij wakker is wel ritme en regelmaat hanteren.
    Mij valt het ook op dat jouw zoontje zo weinig slaapt, Bram slaapt hier echt nog tussen alle voedingen (bedoel ik verder niks mee hoor, het ene kindje heeft nu eenmaal meer slaap nodig dan een ander).
     
  6. Daphne

    Daphne Fanatiek lid

    1 jan 2006
    4.615
    0
    0
    Roosendaal
    Ik vind jouw schema ook wel meevallen eigenlijk. Ik moet ook zeggen dat ik vind dat hij weinig slaapt zeg. Zelfs Mitchell doet nog twee tukken overdag, van 10-12 en van 15-17. Maar goed, dat vroeg je niet :)

    Ik zou toch vragen of ze zich er aan willen houden. Bij de oppas is Mitchell ook altijd een beetje van schema, omdat hij zoveel hoort en ziet, maar in grote lijnen blijft het hetzelfde. Overigens is het zo dat naarmate ze iets ouder worden, het makkelijker is om wat te schuiven, zonder dat ze daar "last" van hebben. In het begin was Mitchell ook helemaal van slag als hij uit zijn ritme werd gehaald en nu is dat al tijden niet meer.
     
  7. tweeling

    tweeling Fanatiek lid

    9 sep 2006
    3.579
    0
    0
    mama van 2 meiden!
    He Dora,

    Je hebt een moeilijke start gehad met Finn, dus als het nu goed gaat vind ik dat je goed je best hebt gedaan en een super doorzettingsvermogen hebt! toppie hoor! :thumup:

    ik zou dit door niemand laten verpesten en gewoon je wensen doorgeven aan de gene waar Finn op dat moment is! Ik doe dit ook anders zit je zelf met de gebakken peren.
    Bij ons is het niet zo strak als bij jullie, maar ik vind dat je dan ook naar de achtergrond moet kijken en Finn was in het begin anders dan onze meid (gezien je vorige verhalen ;) ) Dus ik zou zeggen ga zo door en geef dit mee aan alle soorten oppas!

    Er werd gezegd dat je je nog regelmatig aan moet passen omdat je kleine veranderd? ja natuurlijk...maar daar vind je je weg dan ook wel weer in, dit blijft zijn hele leven bij jou zo doorgaan dus lijkt me niet dat je je daar zorgen om moet maken hoor! Als die tijd weer aanbreekt dan verzin je wel weer iets nieuws waar hij dan goed op reageerd!

    heel veel succes meid!
     
  8. Yoni2

    Yoni2 Lid

    1 apr 2007
    8
    0
    0
    Ook met Tijmen voorzag ik hetzelfde probleem. Maar ook op onze crèche werken ze goed mee.
    Ook wij werken niet met vaste tijden, maar wel met een vaste volgorde.
    Slapen-wakker worden-voeding-spelen op arm-verschonen-spelen in de box en vervolgens bij de eerste moeheidsignalen weer naar bed.
    De tijden tussen de voedingen is eigenlijk wel altijd 4 uur, maar Tijmen is 's morgens niet altijd om dezelfde tijd wakker, dus is ons tijdschema per dag niet hetzelfde. Tussen de voedingen is hij ongeveer 1,5 uur wakker.

    Ik heb het ritme zoals ik boven beschrijf voor het KDV opgeschreven en zij reageren hier goed op. Ze vinden het zelfs prettig, omdat Tijmen zelf zo goed aangeeft wanneer hij moe is en ze hem dan zonder pardon naar bed kunnen doen.
    Ook de oma's houden zich aan dit ritme.

    Ik ben ook een heel poos veel thuis gebleven, maar ga, nu af en toe wel eens een boodschapje of bezoekje doen. En ik neem inderdaad ook altijd slaapgelegenheid mee. En ik ga weg als Tijmen wakker is. Ik haal hem niet uit zijn slaap. Tenzij je bv een afspraak op het bureau hebt ofzo.
     

Deel Deze Pagina